MS Windows
briani 27239
Formatere harddisk
Fra : Ukendt

Dato : 31-03-11 12:42

Jeg må hellere starte med at fortælle, at jeg ikke selv bruger Windows,
men en bekendt har bedt mig om at hjælpe med at formatere en Toshiba
bærbar.
Der er tre CD'er med til den.

Hvad gør jeg sådan rent praktisk - at stoppe CD'erne i dyret formaterer
vel ikke harddisken?

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 31-03-11 12:45

Steen crashed Echelon writing

> [...]
> bærbar.
> Der er tre CD'er med til den.
>
> Hvad gør jeg sådan rent praktisk - at stoppe CD'erne i dyret formaterer

Du starter med at spørge din bekendte med helt eksakt han/hun ønsker at
opnå.

At formatere en computer sletter jo blot alt data på denne, og kan gøres
med diverse programmer/tools fx. UBCD.

En reinstallation af Windows derimod, kræver nogle skiver der enten er en
recovery CD eller installations CD af Windows (Næppe 3 CDer. En ren XP
fylder 1 CD, Win Vista eller 7 en DVD).

--
Bjarke Andersen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 31-03-11 12:48

On Thu, 31 Mar 2011 13:41:43 +0200, Steen wrote:

> [...]
>bærbar.
>Der er tre CD'er med til den.
>
>Hvad gør jeg sådan rent praktisk - at stoppe CD'erne i dyret formaterer
Det kommer jo an på hvad for CDer det er der er med og hvilken du
bruger.

Men prøv og se hvad der sker.

/Hans

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-11 13:16

Steen skrev:

> Jeg må hellere starte med at fortælle, at jeg ikke selv bruger Windows,
> men en bekendt har bedt mig om at hjælpe med at formatere en Toshiba
> bærbar.

Vi må vide hvad han egentlig ønsker. En formatering er ikke
nødvendig.

Hvis han vil installere et nyt styresystem, får han undvejs
muligheden for at 'formatere' harddisken.

Hvis det derimod er en sikkerhedssletning han vil udføre for at
fjerne data helt, skal der et specialprogram til. En såkaldt
formatering sletter kun oversigten over filer. Egentlige data
ligger uforstyrret.

--
Bertel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 31-03-11 21:12

Thu, 31 Mar 2011 14:16:00 +0200 skrev Bertel Lund Hansen:

> [...]
>fjerne data helt, skal der et specialprogram til. En såkaldt
>formatering sletter kun oversigten over filer. Egentlige data

Fra min tid med min første PC i slutningen af 80'erne husker jeg, at
når man sletter en fil, lægger den - populært sagt - flaget ned. Det
er besked til styresystemet om, at området er frigivet og må
overskrives. Flaget symboliserer den første bit (eller byte?) af
dataområdet.

Jeg formoder, at det der i Windows i dag hedder "Hurtig formattering"
er det samme som en sletning - altså at flaget blot lægges ned for
alle dataområder på disken.

En "rigtig" lowlevel-formattering (som på min første PC med 20 Mb
hardcard tog mere end en time), genmagnetiserer diskens overflade. For
almindeligt dødelige betyder det, at data er tabt og ikke kan
genskabes.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-11 22:00

Kurt Hansen skrev:

> Fra min tid med min første PC i slutningen af 80'erne husker jeg, at
> når man sletter en fil, lægger den - populært sagt - flaget ned.

I Windowssystemerne betyder det at indgangen i mappeoversigten
ødelægges. I FAT-versioner blev det gjort ved at den første byte
blev ændret. Derfor var det nemt med specialprogrammer at skrive
den gamle værdi ind igen, og så var filen retableret - hvis man
ikke havde skrevet til disk i mellemtiden.

NT-systemerne er helt anderledes, og jeg vil ikke påtage mig at
forklare detaljerne, men det er stadig kun en linje i oversigten
der ødelægges. Data ligger urørt. Det gør de også ved de
(fidus)formateringer man kan foretage med systemet. Den langsomme
'formatering' tjekker blot om der er fejl nogen steder.

> Jeg formoder, at det der i Windows i dag hedder "Hurtig formattering"
> er det samme som en sletning - altså at flaget blot lægges ned for
> alle dataområder på disken.

Njej - mest nej. Alle mappeoversigterne slettes uigenkaldeligt.

> En "rigtig" lowlevel-formattering (som på min første PC med 20 Mb
> hardcard tog mere end en time), genmagnetiserer diskens overflade.

Ja. Det kan man slet ikke komme til at lave i dag medmindre man
har et specielt specialprogram - og det ville være spild af tid.
Fjernelse af date gøres ved at man overskriver hele baduljen med
nuller eller andre ligegyldige data.

> For almindeligt dødelige betyder det, at data er tabt og ikke kan
> genskabes.

Det sker også ved en overskrivning. Nogle firmaer påstår at de
kan læse data efter én overskrivning. Jeg tvivler, men giver da
bare mit sletteprogram parameteren 4 hvis det skal være. Så er de
væk.

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 31-03-11 23:30

Det siges at det amerkanske militær overskriver dataområdet (den del
af harddisken normale programmer kan skrive til) 10 gange. Derefter
degauss'es de (afmagnetisering) og for at være på den sikre side
kommes de i en hydraulisk presse inden de sendes til omsmeltning.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-11 00:12

Jens Peter Karlsen skrev:

> Det siges at det amerkanske militær overskriver dataområdet (den del
> af harddisken normale programmer kan skrive til) 10 gange.

Det koster jo også bare lidt køretid. Jeg forstår godt at de går
med livrem, seler og tyggegummi når de håndterer militære data.

--
Bertel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-04-11 04:42

Fri, 1 Apr 2011 01:11:46 +0200 skrev Bertel Lund Hansen:

>Det koster jo også bare lidt køretid. Jeg forstår godt at de går
>med livrem, seler og tyggegummi når de håndterer militære data.

Skønne, spildte kræfter. Indholdet kan alligevel læses på Wikileaks.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-11 08:04

Kurt Hansen skrev:

> Skønne, spildte kræfter. Indholdet kan alligevel læses på Wikileaks.

Åh, mon dog?

--
Bertel

Fra : Mogens

Dato : 01-04-11 16:12

> Ã…h, mon dog?

Jep, det er kopieret inden overskrivningen

Mogens

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-11 16:59

Mogens skrev:

> Jep, det er kopieret inden overskrivningen

Jeg tror at der er mange niveauer af hemmeligheder i Pentagon, og
jeg tror ikke at man skal forvente at se de dybe hemmeligheder
offentliggjort.

--
Bertel

Fra : Kurt Hansen

Dato : 01-04-11 18:50

Fri, 1 Apr 2011 17:59:11 +0200 skrev Bertel Lund Hansen:

>Jeg tror at der er mange niveauer af hemmeligheder i Pentagon, og
>jeg tror ikke at man skal forvente at se de dybe hemmeligheder
>offentliggjort.

Hemmeligheder og hemmeligheder ... bob, bob, bob ...

Deres motiver til hisset og hint er let gennemskuelige.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-11 21:56

Jeg har fået følgende tilbagemeldig om den bærbare med XP installeret:
Den er simpelthen så langsom og fryser helt fast og kan ikke rigtig
klare at sende dokumenter til printeren.

Fra : Ole C

Dato : 31-03-11 22:45

> Jeg har fået følgende tilbagemeldig om den bærbare med XP installeret:
> Den er simpelthen så langsom og fryser helt fast og kan ikke rigtig
> klare at sende dokumenter til printeren.

Det kan der være en lang række årsager til....
Men det er da ikke så ringe at lave en frisk installation - og så tager du
bare imod installationsprogrammets tilbud om at formattere først.

--
vh
Ole C

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-11 23:10

Steen skrev:

> Jeg har fået følgende tilbagemeldig om den bærbare med XP installeret:
> Den er simpelthen så langsom og fryser helt fast og kan ikke rigtig
> klare at sende dokumenter til printeren.

En geninstallation er alt nok til at genoprette dyret. Man kan
bestille en 'formatering' under installationen, og det er alt der
behøves.

Hvis der er flere drev end C-drevet, kan man bruge diskhåndtering
til at rydde dem når systemet kører.

På lang sigt var det nok en fordel at hitte ud af hvad der gør
dyret langsomt. Ellers vil det jo ske igen.

--
Bertel