MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Spørgsmål fra en Windows 7-novice; 1. del
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 30-03-11 14:07

1)
Kan man opdele et drev i flere dele i Windows 7 ved hjælp af
Norton PartitionMagic 8.0?

2)
Kan man på et nyt drev i en Windows 7-maskine uden videre
installere Windows XP Home Ed. eller Profess. - og så eventuelt
vælge at bruge dette gamle system i stedet for det nye?

3)
Kan man uden problemer kopiere sit mailarkiv og adressekartotek
fra Outlook Expres i Windows XP til det mailprogram som følger
med Windows 7?

--
Jørgen Grandt
Dette er ikke en sætning.

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 30-03-11 14:18

Jørgen Grandt skrev:

>3)
>Kan man uden problemer kopiere sit mailarkiv og adressekartotek fra
>Outlook Expres i Windows XP til det mailprogram som følger med Windows 7?

nemt svar, der er _intet_ medfølgende mailprogram i windows 7

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dknemt sv

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 30-03-11 14:33

Ivan V. Klattrup skrev:

> nemt svar, der er _intet_ medfølgende mailprogram i windows 7

Nå, for filan! Jamen hva' så? Er mit voluminøse mailarkiv så lige
til lossepladsen?

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk
Dette er kun ét ord.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-03-11 14:50

Jørgen Grandt skrev:

> Nå, for filan! Jamen hva' så? Er mit voluminøse mailarkiv så
> lige til lossepladsen?

Ja, hvis du ikke selv installerer et mailprogram. Men hvis
du installerer et mailprogram, kan du naturligvis have
mailene i det.

Alt efter program skal du måske forberede dig inden
installation af Windows 7. Thunderbird skal fx importere
mailene fra et system, hvor Outlook Express findes, det er
ikke nok at overføre mailfilen direkte fra Outlook Express
for så at importere dem senere.

Jeg kan forestille mig, at noget lignende gælder for flere
andre mailprogrammer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 31-03-11 10:39

Kim Ludvigsen skrev bl.a.:

> Ja, hvis du ikke selv installerer et mailprogram. Men hvis
> du installerer et mailprogram, kan du naturligvis have
> mailene i det.

Jeg ser nu, at Windows Live Mail faktisk /er/ med i Windows 7 på
min nu trekvart døgn gamle computer. Men WLM er vist ikke særlig
populært i forhold til Outlook Express, vel? Nå, måske skal jeg
spørge om dét i OE-gruppen.

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Heine Svendsen

Dato : 31-03-11 12:34

Den 31-03-11 11:38, Jørgen Grandt skrev:

> [...]
> ikke særlig populært i forhold til Outlook Express, vel? Nå,
> måske skal jeg spørge om dét i OE-gruppen.

Jeg vil klart anbefale Thunderbird som mailklient.
Det er også uhyre nemt at sætte op til at arbejde sammen med
en Gmail-konto.

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-11 13:09

Heine Svendsen skrev:

> Jeg vil klart anbefale Thunderbird som mailklient.
> Det er også uhyre nemt at sætte op til at arbejde sammen med
> en Gmail-konto.

Ditto - men jeg har en tilføjelse:

Sørg for at der er mindst ét drev ud over C-drevet.
Få fat i Thunderbird Portable. Den opgraderes lige så tit som
hovedversionen. Eneste ulempe er at den er engelsksproget.
Læg den på et andet drev end C-drevet.

Fordelen er at den portable version gemmer *alle* oplysninger i
sin egen mappe, f.eks. også de hentede mails. Så kan ens
operativsystem crasche uhjælpeligt uden at mails går tabt, og når
der igen er et fungerende OS på C-drevet, trækker man blot en
genvej til Thunderbird, og så er man klar med det vuns.

Princippet benytter jeg på så mange programmer som muligt.

--
Bertel

Fra : Edmund

Dato : 01-04-11 00:47

> Sørg for at der er mindst ét drev ud over C-drevet.
> Få fat i Thunderbird Portable. Den opgraderes lige så tit som
> hovedversionen. Eneste ulempe er at den er engelsksproget.

Du kan få en dansk portable ved at indstallere den ægte og så kopiere
indholdet af C:\Program Files\Mozilla Thunderbird ind i
ThunderbirdPortable\App\Thunderbird

> Fordelen er at den portable version gemmer *alle* oplysninger i
> sin egen mappe, f.eks. også de hentede mails. Så kan ens
> operativsystem crasche uhjælpeligt uden at mails går tabt.

Man kan opnå næsten det samme ved at bruge profile maneger i
thunderbird. Ved hjælp af den kan man lægge sine data(profil) på et
andet drev.

Profilemanager startes ved i start/søg eller start/kør at skrive
thunderbird.exe -profilemanager eller bare thunderbird.exe -p

eller man kan lave en ekstra genvej til thunderbird, og i egenskaber for
genvej hvor der står destination skrive
"C:\Program Files\Mozilla Thunderbird\thunderbird.exe" -p

I profilemanager vælger man opret, hvor men så finder den profil mappe
man har, eller laver en ny

--
Mvh Edmund

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-03-11 15:35

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i meddelelsen
> Kan man opdele et drev i flere dele i Windows 7 ved hjælp af Norton
> PartitionMagic 8.0?

Ja - det kan man da godt, men hvorfor skulle man det - du kan gøre det i
Windows (også i 7'eren) - enten under installationen eller via
disk-håndtering.

> Kan man på et nyt drev i en Windows 7-maskine uden videre installere
> Windows XP Home Ed. eller Profess. - og så eventuelt vælge at bruge
> dette gamle system i stedet for det nye?

Ikke helt forstået - du kan enten lave en dual boot, hvor du kan vælge
system i opstarten om du vil kører på den eller den anden Windows -
eller du kan køre XP i en virtuel maskine i Windows 7.

> Kan man uden problemer kopiere sit mailarkiv og adressekartotek fra
> Outlook Expres i Windows XP til det mailprogram som følger med Windows
> 7?

Nej - der følger ikke noget med Windows 7 - men du kan eksportere alt
fra dit gamle program og importere i det nye.

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-11 15:44

Jan Vestergaard skrev:

> Ja - det kan man da godt, men hvorfor skulle man det - du kan gøre det i
> Windows (også i 7'eren) - enten under installationen eller via
> disk-håndtering.

Forskellen er at PartitionMagic kan beskytte indholdet af drevene
mens der arbejdes. Hvis de er tomme, er der ingen grund til at
benytte det program.

Jeg har selv ændret drevstørrelser ved at flytte indholdet over
på et reservedrev for så at nedlægge det og oprette det igen med
en ny størrelse.

--
Bertel

Fra : Edmund

Dato : 30-03-11 17:26

> Forskellen er at PartitionMagic kan beskytte indholdet af drevene
> mens der arbejdes.

Windows 7/Vista kan også ændre partition og bevare indholdet.

--
Mvh Edmund

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-03-11 17:45

Edmund skrev:

> Windows 7/Vista kan også ændre partition og bevare indholdet.

Til en vis grænse. På en partition med 1 TByte og et system der
fyldte ca. 17 Gbyte kunne jeg kun skrue den primære partition ned
til 127 Gbyte.

--
Bertel

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 30-03-11 18:11

Jan Vestergaard skrev bl.a.:

> Nej - der følger ikke noget [mailprogram] med Windows 7 - men
> du kan eksportere alt fra dit gamle program og importere i det
> nye.

Gælder det også, hvis jeg vælger gmail?

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-11 05:11

Jørgen Grandt skrev:

> Gælder det også, hvis jeg vælger gmail?

Gmail er ikke et program. Det er en mailservice som Google
stiller til rådighed. Mailene ligger på en Googleserver, og de
kan læses med en browser eller et mailprogram.

Jeg ved ikke om Google har automatiseret import af mails fra
diverse programmer.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-03-11 06:01

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg ved ikke om Google har automatiseret import af mails fra
> diverse programmer.

Det er ikke værre end, at man kan oprette en IMAP-konto hos
Google, opsætte kontoen i sit mailprogram og så bare trække
alle mailene over i de ønskede mapper.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-11 13:10

Kim Ludvigsen skrev:

> Det er ikke værre end, at man kan oprette en IMAP-konto hos
> Google, opsætte kontoen i sit mailprogram og så bare trække
> alle mailene over i de ønskede mapper.

Okay. Jeg har aldrig brugt IMAP. Kan man trække mails fra sin pc
til serveren?

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 31-03-11 15:07

Bertel Lund Hansen skrev:

> Okay. Jeg har aldrig brugt IMAP. Kan man trække mails fra sin pc
> til serveren?

Jeg bruger det heller ikke (men burde nok). Du har to konti
ved siden af hinanden i mailklienten, og så er det bare at
trække fra én mappe til en anden. Mailene som trækkes til
IMAP-mappen overføres til serveren, eftersom det er en
spejling af en mappe på serveren.

Faktisk det samme som, hvis du opretter et netværksdrev i
Windows, hvor det også fremstår som en mappe på den lokale
computer. Med IMAP foregår det bare i mailklienten i stedet
for i styresystemet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 31-03-11 16:25

Jan Vestergaard skrev bl.a.:

> Ja - det kan man da godt,

Det skulle man tro, ja. Men da jeg forsøgte at installere PM8,
fik jeg den nedslående besked, at programmet ikke er kompatibelt
med denne version af Windows!

Er det fordi min nye computer er 64-bit og ikke 32? Hvad er
fordelen ved det - if any? Foreløbig er jeg blevet skuffet tre
gange.

--
Jørgen Grandt
Dette er ikke en sætning.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-03-11 16:29

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i meddelelsen
> Er det fordi min nye computer er 64-bit og ikke 32? Hvad er fordelen
> ved det - if any? Foreløbig er jeg blevet skuffet tre gange.

At du kan have mere end 4gb ram i pc'en

Jan

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-11 16:52

Jan Vestergaard skrev:

> At du kan have mere end 4gb ram i pc'en

Nå ja, og det er endda mere end 3,2 Gbyte det drejer sig om. Men
det mræker jeg heller ikke noget til.

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-11 16:32

Jørgen Grandt skrev:

> Det skulle man tro, ja. Men da jeg forsøgte at installere PM8,
> fik jeg den nedslående besked, at programmet ikke er kompatibelt
> med denne version af Windows!

> Er det fordi min nye computer er 64-bit og ikke 32?

Sandsynligvis.

> Hvad er fordelen ved det - if any?

Ingen, tværtom. I princippet skulle systemet vist kunne køre
hurtigere, men det forudsætter at alle programmerne er skrevet
til og optimeret til 64 bit, og det er de færreste.

Og hvorfor bøvle med inkompatibilitet når hastigheden er rigelig
til daglig brug?

--
Bertel

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 31-03-11 16:37

Bertel Lund Hansen skrev:

> [...]
> til og optimeret til 64 bit, og det er de færreste.
>
> Og hvorfor bøvle med inkompatibilitet når hastigheden er

Ja, og man kan vel næppe 'nedgradere' dyret til 32 bit?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-03-11 16:51

Jørgen Grandt skrev:

> Ja, og man kan vel næppe 'nedgradere' dyret til 32 bit?

Ikke uden at installere på ny.

--
Bertel

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-03-11 16:57

"Jørgen Grandt" <UnstableOn@Cable.dk> skrev i meddelelsen
> Ja, og man kan vel næppe 'nedgradere' dyret til 32 bit?

Jo - hvis du har en 32 bit, så kan du sagtens lægge den på i stedet -
men det er vist kun med ultimate versionen, at man får både 32 og 64 med
i samme pakke.

Den eneste fordel ved 64 bit er at du kan udnytte mere end 4 gb ram -
hvis du ikke har mere end det, så har du ikke fordel af en 64 bit
version.

Jan

Jan

Fra : emjeppesen

Dato : 31-03-11 17:00

Jan Vestergaard skrev:

>et er vist kun med ultimate versionen, at man får både 32 og 64 med
>i samme pakke.

Næh, med en Medion får man begge styresystemer leveret med til Home
Versionen

Hilsen emj

Fra : Kurd

Dato : 31-03-11 17:14

"emjeppesen" <emj@> skrev i en meddelelse

> Næh, med en Medion får man begge styresystemer leveret med til Home
> Versionen
>
> Hilsen emj

Ikke med den seneste Medion fra Aldi. Kun 64 bit. Øv.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 31-03-11 17:17

"emjeppesen" <emj@> skrev i meddelelsen
> Næh, med en Medion får man begge styresystemer leveret med til Home
> Versionen

Ok - men det er så Medion (og muligvis andre?) der leverer begge med -
hvis man køber en Windows 7 løs, så er det mig bekendt kun med Ultimate,
at begge er med ?

Jan

Fra : Edmund

Dato : 31-03-11 17:35

Den 31-03-2011 18:17, Jan Vestergaard skrev:
> Ok - men det er så Medion (og muligvis andre?) der leverer begge med -
> hvis man køber en Windows 7 løs, så er det mig bekendt kun med Ultimate,
> at begge er med ?

I nogle Home premium er der begge dele

F.eks også Windows 7 Home Premium Family Upgrade (3 licenser)

--
Mvh Edmund

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 01-04-11 15:02

On Thu, 31 Mar 2011 18:17:00 +0200, "Jan Vestergaard"
<jan@jve.invalid> wrote:

>hvis man køber en Windows 7 løs, så er det mig bekendt kun med Ultimate,
>at begge er med ?

De er også begge med i Pro-versionen.

Venlig hilsen
Gert

Fra : Carl Drud

Dato : 31-03-11 18:02

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> writes:

> Okay. Jeg har aldrig brugt IMAP. Kan man trække mails fra sin pc
> til serveren?

Jeg kan nemt kopiere/flytte mail fra min TDC POP3 konto til Gmail IMAP
konto.

--
Carl