JavaScript til opdatering af rullemenu i f~
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-03-11 11:43

JavaScript til opdatering af rullemenu i form kikser i
Firefox. Er der nogen, der kan gennemskue om det er
document.all, der spøger eller, om det er et andet problem?

Siden er blevet meldt til lki.dk, og jeg vil gerne kunne
skrive til dem og fortælle dem, hvad der helt nøjagtigt er
galt med deres script, og hvordan de får det rettet.

Der er tale om en formular til tidsbestilling hos en læge,
hvor man skal vælge en læge i én rullemenu, hvorefter man
skulle kunne vælge et tidspunkt i en anden rullemenu. I IE
virker det fint nok, men i Firefox ændres rullemenu nummer
to ikke efter valget af læge.

Formularen kan findes på http://www.65901019.dk/ => Kontakt
klinikken (åbnes i et nyt vindue) => Tidsbestilling.

Måske koden nedenfor afslører problemet, så man ikke behøver
at besøge siden:

Onchange til rullemenuen kaldes med følgende:
<select id="LaegeId" size="1" name="LaegeId"
style="font-family: Courier New; font-size: 10 pt"
style="WIDTH: 238px"
LANGUAGE=javascript onchange="LaegeId_onchange()"> ...

Og funktionen ser således ud:
function LaegeId_onchange( ) {
var i = 0;
while( i < iBrugerIndex) {
if( userArray[i] == document.frmTid.LaegeId.value) {
DatoId_set( dageArray[i]);
i = iBrugerIndex;
}
i++;
}
}

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : Martin Ploug

Dato : 28-03-11 20:05

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
> var i = 0;
> while( i < iBrugerIndex) {
> if( userArray[i] == document.frmTid.LaegeId.value) {

Jeg ved ikke, om det ændrer noget, men mangler der ikke et semikolon
efter () de seteder, hvor der står _onchange ?
Skal language ikke skrive med små bogstaver?

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-03-11 00:07

Kim Ludvigsen wrote:

> [...]
> tidspunkt i en anden rullemenu. I IE virker det fint nok, men i Firefox
> ændres rullemenu nummer to ikke efter valget af læge.

Jeg tror snarere problemet er i selve script-blokken der indeholder
LaegeId_onchange(). Hvis man kalder funktionen manuelt, siger Firefox at
den ikke findes.

Årsagen er nok at du indleder script-blokken med "<--" altså:

<script language='JavaScript'>
<!--
var iBrugerIndex = 8;
var dageArray = new Array( 8);
var userArray = new Array( 8);

Det er iflg. FF i linje 443.

Prøv at fjerne kommentartaggen og den tilhørende slutkommentar.

Martin

Fra : Birger Sørensen

Dato : 29-03-11 07:11

Følgende er skrevet af Kim Ludvigsen:
> [...]
> var i = 0;
> while( i < iBrugerIndex) {
> if( userArray[i] == document.frmTid.LaegeId.value) {

https://secure.cure4you.dk/profdoc.php?klinikid=1104&yd=038652&ks=ja&vn=Secure4you1301377728WL

Loader ganske langsomt. Bliver faktisk aldrig færdig - men jeg kan ikke
lige se, hvad det er der ventes på. Der bruges 9 gif'er, som
tilsyneladende ikke kan findes.
Jeg får at vide, at sessionen er udløbet, efter ca. 1½ minut.
Til gengæld har jeg mulighed for at logge af, selvom jeg ikke er logget
på. Det virker dog heller ikke.
I det hele taget, er der intet der virker, og jeg kan ikke komme til
formen for tidsbestilling i FF.
Siden er sat sammen af 7 rammer? Som alle har valideringsfejl, og to af
dem har samme navn (main).

I ovenstående, er LANGUAGE ikke en attribut for et <select>, og hører
ikke til.
document.frmTid.LaegeId.value er vist tvivlsom
document.getElementById( LaegeId).value
er det rigtige.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-03-11 09:41

Birger Sørensen wrote:

> [...]
> formen for tidsbestilling i FF.
> Siden er sat sammen af 7 rammer? Som alle har valideringsfejl, og to af

Ja man skal vist lede længe efter en side med flere problemer end den!

Fra : Christian Hansen

Dato : 29-03-11 10:15

On 03/28/2011 12:42 PM, Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
>
> Formularen kan findes på http://www.65901019.dk/ => Kontakt klinikken
> (åbnes i et nyt vindue) => Tidsbestilling.

Pudsigt, du lige har fået fat i "mit" lægehus :)

Den side stinker og care4you virker simpelthen ikke. Det problem du
beskriver, er vist det mindste af dem, de har!

Men lægehuset er ret godt! ( heldigvis! ) :)

Venligst

Christian

Fra : Allan

Dato : 17-09-11 17:30

Den 28-03-2011 12:42, Kim Ludvigsen skrev:
> JavaScript til opdatering af rullemenu i form kikser i Firefox. Er der
> nogen, der kan gennemskue om det er document.all, der spøger eller, om
> det er et andet problem?

Jeg ved godt, at det ikke er et svar på det, du spørger om, men jeg
kunne ikke lade være med at gå ind på lki.dk, og se hvad det er for en fisk.

Der står en udmærket vision: "lki.dk arbejder for at udbrede brugen af
webstandarder, så hjemmesider kan ses af alle på alle webapparater...",
som jeg kun kan bifalde.

Og derfor bør du efter min mening råde siden til at sikre, at den også
fungerer med de webapparater, der ikke kan køre JavaScript, fx fordi
JavaScript er slået fra.

Til den uopmærksomme læser:
Min pointe er ikke, at man *ikke* skal benytte JavaScript. (Javascript
har mange gode anvendelser) Min pointe er, at et website bør kunne
bruges på fornuftig vis, selvom JavaScript er slået fra.

Hilsen
Allan

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-09-11 19:33

Den 17-09-2011 18:29, Allan skrev:

> Der står en udmærket vision: "lki.dk arbejder for at udbrede
> brugen af webstandarder, så hjemmesider kan ses af alle på
> alle webapparater...", som jeg kun kan bifalde.

lki.dk har heldigvis efterhånden overlevet sig selv. De
fleste er blevet klar over, at de skal sørge for, at deres
sider virker i alle browsere og ikke bare i IE.

> Og derfor bør du efter min mening råde siden til at sikre,
> at den også fungerer med de webapparater, der ikke kan køre
> JavaScript, fx fordi JavaScript er slået fra.

Der står lidt om fall back, hvis man benytter "smarte
teknologier".

> [...]
> (Javascript har mange gode anvendelser) Min pointe er, at et
> website bør kunne bruges på fornuftig vis, selvom JavaScript

Helt enig. Men efterhånden som webbet er blevet mere voksen,
er der i dag mange funktioner, som ikke kan laves uden
JavaScript. Og der bliver flere og flere af den slags.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hold dit livs drømmeferie i Thailand: