MS Windows
briani 27239
Hvorfor er Windows nødvendigt på et biblio~
Fra : Rune Jensen

Dato : 24-03-11 04:07

På mit bibliotek i Solrød er der en del computere beregnet til bl.a.
søgning på bøger, men også internetsøgning. Disse computere er frit
brugbare for bibliotekets brugere.

Mit spørgsmål er, hvorfor det er nødvendigt, at disse computere kører
Windows. Og så Windows XP professional - ikke grundversionen.

Er der nogen, som har tilknytning til bilioteker, evt. arbejder på et
sådant, som kan give en fornuftig begrundelse for, hvorfor man ikke
kører Linux med en Win-theme i stedet? Er der nogensomhelst teknisk
bergrundelse overhovedet?

Det fungerer ellers fint hos mig. Jeg har Kubuntu med XP-theme, og der
er fanme ingen, som kan mærke nogensomhelst forskel - bortset fra
prisen, som er 0 kr. for Linux.

Windows er DYRT. Og som skatteborger, har jeg ikke tænkt mig at betale
for mere end der er absolut behov for., Heller ikke til Microsoft
(SPECIELT ikke til Microsoft).

Der er - som jeg ser det - ingen grund til at bruge Windows til en
computer, hvor der kun skal være adgang til internet. Hvis man VIL
have lov til at bruge programmer, kan man bruge OpenOffice (Libre
Office), og derudover er der MASSER chatprogrammer til Linux. Og
brugerne skal selvfølgelig ud oiver det ikke have adgang til selve
systemet.

Og et PS... hvis man gerne vil have en indsigelse imod dette "Windows-
overforbrug", fordi jeg opfatter det som helt ufatteligt spild af
penge, hvordan kommer man så i kontakt med den, som har ansvaret? Alle
besluttende instanser har vel en mailadresse?

FUT dk.edb.andre-emner

Ville gerne have futtet til dk.politik (hvor det hører hjemme), men
den grupope lader til at være totalt ødelagt.

MVH
Rune Jensen

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-03-11 21:05

On Thu, 24 Mar 2011 03:07:18 -0700 (PDT), Rune wrote:

> På mit bibliotek i Solrød er der en del computere [...]

> Mit spørgsmål er, hvorfor det er nødvendigt, at disse computere kører
> Windows. Og så Windows XP professional - ikke grundversionen.

Sandsynligvis fordi det er billigst når man tager administration og
vedligehold med i regnskabet.

Det dyreste ved computerne er sikkert den/dem der vedligeholder dem, og
hvis vedkommende ikke tilfældigvis er Linux-entusiast(er), så er Windows
nok billigst. Så bliver de også fri for at forklare hvorfor dette eller
hint MSIE-only website ikke fungerer som det plejer.

Men hvorfor ikke spørge det aktulle bibliotek? Find en bibliotekar eller
ring til dem, hvis du ikke har en email-adresse.

Mvh.

Adam

--
"Ge mig en vinterdrog, ge mig allt du har Adam Sjøgren
Kom nu jag är kroniskt låg, bara mörkret hörs" asjo@koldfront.dk