MS Windows
briani 27239
Flytte standardskærm i XP Pro
Fra : Per Rønne

Dato : 22-03-11 09:07

Jeg har en gammel PC der kører Windows XP Pro, og som er forsynet med et
gammelt kort til VGA-skærm, og et dvi-kort som gennem en omskifter er
forbundet til en 24" Apple Cinema skærm. Samt naturligvis fælles
tastatur, trackball, højttalere mv. med tre andre maskiner.

Problemet er at den underrække, der viser forskellige ting, ikke ligger
på den store dvi-skærm men på den lille vga-skærm. Hvordan får jeg den
flyttet?

På det seneste er problemet blevet værre, da jeg ikke længere har plads
til den lille skærm, som jeg i øvrigt stort set ingen brug har for.
Tingene står nemlig på vinkelen af et vinkel-skrivebord, og den plads
som den lille skærm bruger skal bruges til en ScanSnap dokumentscanner.

Uden vga-skærmen starter Windows-maskinen godt nok op, men der mangler
den nødvendige bundlinje, så jeg kan starte programmer mv.

Hvordan får man det til at køre?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-03-11 08:02

Per Rønne skrev:

> Uden vga-skærmen starter Windows-maskinen godt nok op, men der mangler
> den nødvendige bundlinje, så jeg kan starte programmer mv.

> Hvordan får man det til at køre?

Måske rammer jegh ved siden af, men har du overvejet at bruge et
fjernstyringsprogram (som f.eks. TeamViewer) til at styre den
lille maskine. Så kan du helt droppe en skærm til den - undtagen
så lige hvis den en dag går helt i ged.

--
Bertel

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-11 10:49

Bertel Lund Hansen <splitteminebramsejl@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> fjernstyringsprogram (som f.eks. TeamViewer) til at styre den
> lille maskine. Så kan du helt droppe en skærm til den - undtagen

Det er muligt, men når jeg nu har en omskifter til skærm, tastatur mv.,
som gør at op til fire maskiner kan være fælles om samme plads, er det
vel den løsning der er den optimale.

Men ellers tak for forslaget.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 23-03-11 12:12

On Tue, 22 Mar 2011 09:07:00 +0100, per@RQNNE.invalid (Per Rønne)
wrote:

> [...]
>
>Problemet er at den underrække, der viser forskellige ting, ikke ligger
>på den store dvi-skærm men på den lille vga-skærm. Hvordan får jeg den
Du har det sat op som et stort skrivebord der breder sig ud over 2
skærmkort ?
Prøv at sætte det op til et "fælles" skrivebord på de 2 skærmkort.

/Hans

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-11 12:24

Hans Kjaergaard <hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

> Du har det sat op som et stort skrivebord der breder sig ud over 2
> skærmkort ?

Naturligvis.

> Prøv at sætte det op til et "fælles" skrivebord på de 2 skærmkort.

Hvilket vel må betyde at det er den gamle skærm der bestemmer den nye
skærs »størrelse« ? Pixelvist.

Jeg må prøve.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 23-03-11 12:50

Du skal først slå dual skærm fra i Windows og den rette skærm sættes
til primær. Derefter kan du uden problemer fjerne VGA skærmen.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-03-11 13:29

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> wrote:

> Du skal først slå dual skærm fra i Windows og den rette skærm sættes
> til primær. Derefter kan du uden problemer fjerne VGA skærmen.
>
> Regards Jens Peter Karlsen.

OK, tak for hjælpen. Jeg har nu kørt det ind i mit tasksystem (med din
mail som note), og gør det når jeg kan.

I går brød mit system sammen. Kortslutning et sted i ledningerne omkring
mine datamater - og jeg skal først have lokaliseret fejlen ;-(.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 24-03-11 19:33

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
>
> I går brød mit system sammen. Kortslutning et sted i ledningerne omkring
> mine datamater - og jeg skal først have lokaliseret fejlen ;-(.

Endnu engang tak; nu virker det som det skal. 4 maskiner der deler samme
skærm, tastaur, trackball og højttalere - pladsbesparende når det skal
stå på samme vinkelskrivebord i hjemmekontoret.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk