MS Windows
briani 27239
windows genstarter efter uventet nedluknin~
Fra : cykelsmeden

Dato : 22-03-11 16:34

får jeg hvergang windows startes på en iøvrigt bundstabil maskine med
w7-ultimate.

Med bundstabil mener jeg at den kører stabilt 24/7, og lukker aldrig ned
af sig selv.

hvis jeg selv lukker ned, eks. for service, senest SP1, lukker den pænt
ned, MEN GENSTARTER automatisk, og giver mig derefter subj.

nogen ideer hvad jeg skal kigge efter?

Asus bundkort, og har altid haft fejlen med W7

//finn

Fra : Ole C

Dato : 22-03-11 17:00

cykelsmeden skrev blandt andet:

> [...]
>
> hvis jeg selv lukker ned, eks. for service, senest SP1, lukker den
> pænt ned, MEN GENSTARTER automatisk, og giver mig derefter subj.

Øh ja - den vil jo som regel kræve en genstart efter opdatering - og advarer
jo om at man netop ikke bør slukke for maskinen.
Jeg har set problemer i den forbindelse fordi folk har lukket maskinen ned.

Du kan ikke finde noget i log-filen?
Måske en tilkoblet Wake On Lan i BIOS kan lave noget fusk?
Kender ikke Windows 7, men er der ikke som i de foregående modeller mulighed
for at koble automatisk genstart fra under Kontrolpanel>System>Avancerede
systemindstillinger>Start og genoprettelse? Hvis den funktion kobles fra,
kunne man jo håbe på at den stoppede med en advarsel under
nedlukningsproceduren, hvis det er der det går galt...

--
vh
Ole C

Fra : cykelsmeden

Dato : 22-03-11 21:08

Den 22-03-2011 17:00, Ole C skrev:

> Øh ja - den vil jo som regel kræve en genstart efter opdatering - og
> advarer jo om at man netop ikke bør slukke for maskinen.
Øh ja, men efter en opdatering kan det jo ikke være en uventet
nedlukning. Jeg vælger jo selv at lukke ned når opdatering er færdig.

> Jeg har set problemer i den forbindelse fordi folk har lukket maskinen ned.
pointen her er, at dialogen kommer efter ENHVER nedlukning, som iøvrigt
ser ud til at gå godt.

> Du kan ikke finde noget i log-filen?
nej
> Måske en tilkoblet Wake On Lan i BIOS kan lave noget fusk?
WOL er deaktiveret
> [...]
> genoprettelse? Hvis den funktion kobles fra, kunne man jo håbe på at den
> stoppede med en advarsel under nedlukningsproceduren, hvis det er der
Jeg har selv tænkt i de baner, men ikke kunnet komme videre.
Jeg forestiller mig der er et eller andet flag(fil?) som under boot
fortæller der gik noget galt under nedluk, men kan ikke finde hvad.

Jeg får fra dialogboksen tilbud om at "søge efter en løsning", hvilket
den så gør i en del minutter, men finder aldrig noget. Der er i den
forbindelse ikke nogen fejlkode.

//finn

Fra : Ole C

Dato : 22-03-11 21:22

cykelsmeden skrev blandt andet:

> Øh ja, men efter en opdatering kan det jo ikke være en uventet
> nedlukning. Jeg vælger jo selv at lukke ned når opdatering er færdig.

Hvis opdateringen kræver en genstart og maskinen i stedet bliver lukket, så
er der tale om en uventet nedlukning.
Ud fra den måde du skriver det på, kan jeg ikke rigtigt gennemskue hvad du
mener.
Mon man kan lave en sfc/ scannow på Windows7. Det var måske værd at prøve...
Ellers en decideret reparation-installation af systemet (hvis det lader sig
gøre i Windows7).

--
vh
Ole C

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 22-03-11 23:11

Noget går galt under nedlukningen og dette får den til at genstarte.
Hvis du slår automatisk genstart fra kan du måske få et hint om hvad
der er problemet.
Denne type fejlk er som oftest en fejl i en driver så prøv at søge
efter opdaterede drivere til al din hardware.
Er det en mærkevare computer kan du også forsøge at Google efter
fejlen. Måske andre har oplevet det samme.

Regards Jens Peter Karlsen.