Parkeringsskader i Frankrig - virkelig ele~
Fra : Per

Dato : 19-03-11 19:07

Hej NG !

Jeg har lige været en tur i Paris og er mildest talt rystet over deres ringe
kørefærdigheder.

Det er nærmest konsekvent, at ifm. med en parkering (parallelparkering) så
kører den parkerende ind i bilerne foran og bagved og laver buler og
skrammer på de andres biler. Ja de kører endda ind i motorcykler og
scootere. Og NEJ , der bliver ikke lagt sedler i ruderne på de uheldiges
biler.

Det lader til at være helt helt normalt at være så dårlig billist i Paris !?

Men er det egentlig lovligt, er der ikke tale om færdselsuheld flugt jf.
Fransk Lov ? Eller er den slags ikke lovreguleret dernede ?

Jeg stillede mig demonstrativt op med et videokamera for at filme et
"kommende færdselshuheld", da en trafikant var ved at parkere - det blev han
til gengæld sur over hvorfor mon, når det er så normalt at køre ind i
hinanden ?

Er der nogen der har noget kendskab til Fransk parkeringsmentalitet ?

Ville politiet tage en anmeldelse seriøst, hvis (når) der kommer en flugt
skade på ens Danske bil ?

Mvh. Per

Fra : Per

Dato : 19-03-11 20:50

Per wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der har noget kendskab til Fransk parkeringsmentalitet ?
>
> Ville politiet tage en anmeldelse seriøst, hvis (når) der kommer en

Jeg har sat FUT til dk.fritid.bil, hvor de sikkert ved en masse

Mvh. Per

Fra : Zillyink

Dato : 19-03-11 20:52

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> biler.
>
> Det lader til at være helt helt normalt at være så dårlig billist i Paris

Hæh, det har været sådan i umindelige tider og af flere årsager:
1. Bilerne var (er) mange og små, specielt i byerne.
2. Parkeringspladser var og er en mangelvare.
3. Bilerne koster ikke meget.
4. Franskmænd er generelt ikke ømme overfor lidt ridser og buler, og farer
ikke til maleren for at få en "fin" bil, som vi danskere gør.

Derfor:
A. -Aldrig- trække håndbremsen, med mindre du holder på en skrånende
vej/gade.
B. Når der bakkes ind kan man derfor forsigtigt skubbe lidt til den bagved
holdende og den foran holdende bil, og derved skabe sig en P-plads.
C. Hvis en eller anden galning (læs turist) går fra sin bil med trukket
håndbremse, eller bilen sat i gear, så er man selv skyld i bulerne.

Generelt vil jeg sige om franskmændenes kørsel at den er "fræk", der køres
frisk til, man presser sig ud/frem og beder om plads, og de andre giver
plads til ud- og fremkørsel... altså en meget afslappet kørestil der får det
hele til at glide lettere... ikke lige noget der vækker genklang i
danskernes kørestil.

--
F.B.

Fra : Kim Schulz

Dato : 20-03-11 11:28

On Sat, 19 Mar 2011 19:07:21 +0100
"Per" <mesked@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> Er der nogen der har noget kendskab til Fransk parkeringsmentalitet ?
>
> Ville politiet tage en anmeldelse seriøst, hvis (når) der kommer en

Det er ikke fordi de er dårlige billister. Det er derimod fordi det er
ganske normalt i frankrig, italien, spanien (og sikkert andre steder)
at man holder MEGET tæt parkeret og derfor bliver nødt til at skubbe de
andre parkerede biler lidt for at komme ind/ud. Nogle steder vil du
opleve at folk har gummiklodser på deres kofanger for at gøre denne
skubberi mindre skadende. Det er især når dumme turister kommer til
landet og parkerer med håndbremsen trukket, at der sker skader på
bilerne i form af buler (ridser osv. er de ligeglade med i de områder).
Desværre er der mange turister som ikke sætter sig ind i landenes
trafik traditioner inden de kører derned....og så er det selvfølgelig
altid lokalbefolkningen dernede som er de skyldige amatører ik!

Fra : Bjarne S Nielsen

Dato : 20-03-11 14:27

Den 20-03-2011 11:28, Kim Schulz skrev:

> [...]
> trafik traditioner inden de kører derned....og så er det selvfølgelig
> altid lokalbefolkningen dernede som er de skyldige amatører ik!

Efter at have kørt i bil en del gange med en pariser som chauffør ville
jeg aldrig drømme om at køre i bil i Paris.

Det kræver meget stor dygtighed og indlæring af en helt anden adfærd at
køre i Paris.

Det er ofte meget tæt på og udløser udbrud af vrede og forskrækkelse,
men så kører man bare videre og har glemt det.

Man bør naturligvis sætte sig ind i de lokale forhold, men når man først
har gjort det - så godt det nu er muligt - kan man godt tillade sig at
have en mening om det.

Og jeg bryder mig ikke om den parisiske mentalitet i trafikken. Det
virker generelt som om man opfører sig hensynsløst og individualistisk
af princip, men samtidig forventer det samme af andre.

Bjarne