Router og naboerne ?
Fra : Frank

Dato : 17-03-11 19:19

Hej,

Jeg har en router til mine 2 pc'er.

Har nogen gange indtryk af at der er nogle der snylter lidt på min
internetforbindelse. Jeg har sørget for at have password på når man skal
logge på . Men alligevel ; når mine PCer er slukket, kan jeg se at min
router nogle gange arbejder på højtryk.

Hvordan finder jeg ud af om jeg ubudne gæster på mit netværk ?

Fra : Max

Dato : 17-03-11 19:23

Hej Frank

> Hvordan finder jeg ud af om jeg ubudne gæster på mit netværk ?

Kik i routerens DHCP tabel og se om der er uvedkommende
maskiner registreret.

Max

Fra : Jens Jensen

Dato : 17-03-11 20:33

Frank skrev den 17-03-2011 19:18:
> Har nogen gange indtryk af at der er nogle der snylter lidt på min
> internetforbindelse. Jeg har sørget for at have password på når man skal
> logge på

Det er vel ikke password til at komme ind og rette i routerens
indstillinger du mener?

Fra : Frank

Dato : 17-03-11 21:02

"Jens Jensen" <a@a.invalid> skrev i meddelelsen

> Det er vel ikke password til at komme ind og rette i routerens
> indstillinger du mener?

jeg er lidt i tvivl dér, må jeg sige. har været inde i routeren og ændret på
password, men det der bekymre mig, er at jeg STADIG kan logge på routeren
uden at der bliver bedt om password når jeg feks logger på med min ipod
touch .

Fra : Jens Jensen

Dato : 17-03-11 22:13

Frank skrev den 17-03-2011 21:02:

> [...]
> ændret på password, men det der bekymre mig, er at jeg STADIG kan logge
> på routeren uden at der bliver bedt om password når jeg feks logger på

Jeg tror, at du blander tingene sammen. Når du skriver at logge på
routeren med din ipod, mener du så ikke at få forbindelse til
Internettet eller nogle af dine computere gennem routeren? Det kalder
man ikke at logge på routeren. Når man logger på routeren er det for at
se og ændre routerens indstillinger, men det lyder som om, at du bare
vil have forbindelse gennem routeren. Du har nok ikke indtastet en
krypteringsnøgle i routeren. Det skal nok gøres i et felt i nærheden af,
hvor du har valgt WPA2. Feltet hedder måske WPA2 key eller encryption key.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-03-11 22:37

Frank <frankie@teardrop.dk> wrote:

> [...]
> password, men det der bekymre mig, er at jeg STADIG kan logge på routeren
> uden at der bliver bedt om password når jeg feks logger på med min ipod

Det kan skyldes, at din ipod husker "krypteringsnøglen".

--
Hi! I'm a signature virus. Copy me into yours and join the fun.

Fra : Ole C

Dato : 17-03-11 20:37

Frank skrev blandt andet:

> [...]
> at min router nogle gange arbejder på højtryk.
>
> Hvordan finder jeg ud af om jeg ubudne gæster på mit netværk ?

I første omgang kunne du fortælle hvilket krypteringssystem du anvender.....

--
vh
Ole C

Fra : Frank

Dato : 17-03-11 21:02

"Ole C" <mail@olec.invalid> skrev i meddelelsen

> I første omgang kunne du fortælle hvilket krypteringssystem du
> anvender.....

Routeren hedder Netgear WGR614v9

Sikkerhedstype : WPA-PSK

Jeg kan se at de flest andre beboere har WPA2-PSK

Når jeg feks prøver at logge mig på "Fru Hansen's" netværk. Beder den om en
sikkerhedsnøgle. Spørgsmålet er om min er pivåben.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 17-03-11 22:37

Frank <frankie@teardrop.dk> wrote:

<snip>

> Routeren hedder Netgear WGR614v9
>
> Sikkerhedstype : WPA-PSK
>
> Jeg kan se at de flest andre beboere har WPA2-PSK

Hvordan kan du se det?

> Når jeg feks prøver at logge mig på "Fru Hansen's" netværk. Beder den om en
> sikkerhedsnøgle. Spørgsmålet er om min er pivåben.

Der er typisk to "sikkerhedsnøgler".

1. Den ene skal man bruge for at få trådløs forbindelse til routerens
indbyggede access point (AP) og videre ind på dit lokalnetværk (LAN) og
evt herfra gennem din internetforbindelse (ISP) videre ud på
internettet.

En typisk WPA-PSK (TKIP) sikkerhedsnøgle - osse lidt upræcist kaldet
"krypteringsnøglen" - hos mig ser sådan ud (63 Hex tal):

7B23FA65E402CA38BB56AE01E248B37F88AF741FC028CC492FA3870BA983D72

Den ligger på en USB nøgle og bliver copy-pasted ind i
opsætningsprogrammet på den computer, der skal ha' trådløs forbindelse
til routerens AP. Den sørger for, dels at det kun er en computer, hvis
trådløse klientprogram har nøglen kan forbinde trådløst til routeren,
dels at datatrafikken ikke kan læses af andre, fordi den er krypteret.

2. Den anden "sikkerhedsnøgle" skal man bruge for at få adgang til at
ændre i routerens setup. På en Netgear router er det pr default som
regel brugernavn "admin" og password "password" - uden anførselstegn.

Men for at få adgang til den funktion skal man først kunne oprette en
forbindelse til routeren, enten trådløst eller med kabel.

Jeg har kigget i manualen til di WGR614v9. I nogle tilfælde er det
muligt at få en kablet forbindelse til routeren gennem WAN porten, dvs
fra internettet, men det vil normalt være slået fra. Jeg kan ikke finde
den funktion omtalt i manualen til din model. Det eneste jeg kan se er,
at det er muligt at slå "svar på ping fra WAN siden" til. Men det er
heller ikke aktiveret pr default.

Se Kapitel 4, under "Configuring the WAN Setup Options".

Jeg kan se du bruger Windows Mail. Så du bruger osse Vista. Hvis det er
Vista SP2, så kunne du hente et gratis program hos Microsoft som hedder
Network Monitor v3.4. Med det kan du overvåge al trafik til og fra din
router, både den trådløse og den kablede.

--
Hi! I'm a signature virus. Copy me into yours and join the fun.

Fra : Frank

Dato : 17-03-11 23:00

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> Frank <frankie@teardrop.dk> wrote:
>
> <snip>

> Hvordan kan du se det?

Jeg kører med Win7 på den bærbare hvor jeg modtager den trådløse
netforbindelse. Ikke fra min stationære, som er tilsluttet via LAN.

Ang. dit spørgsmål : det gør jeg i win7 ved at klikke på det lille ikon
nederst til højre , der hedder internetadgang , så kan jeg se de nærmeste
beboere ( ca. 15 stk) trådløse forbindelser, med info om signalstyrke,
sikkerhed osv.

Har lige en sjov historie :

jeg prøvede lige at logge mig på via iPod Touch - og jeg kom på nettet med
det samme. Det viser sig at jeg hele tiden har kørt fra en default, ikke
sikret forbindelse. Meget langsom. Jeg fandt dér efter min egen router og
prøvede at logge mig på. Den fik ikke forbindelse før jeg indtastede mit
password. Så kom jeg på ( jeg har 60/60 så jeg kan virkelig mærke en
forskel). Så jeg tror alligevel min at jeg er sikret.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-03-11 00:28

> [...]

> Jeg kører med Win7 på den bærbare hvor jeg modtager den trådløse
> netforbindelse. Ikke fra min stationære, som er tilsluttet via LAN.

Du kan stadig bruge Network Monitor v3.4. For at få fuld udbytte kræves
NDIS 6.x og det har Windows 7 osse.

<snip>

> Har lige en sjov historie :

OK. Men det forklarer jo ikke hvorfor du har stor aktivitet på din linie
når alle dine computerer er slukket.

--
Hi! I'm a signature virus. Copy me into yours and join the fun.

Fra : Frank

Dato : 18-03-11 00:38

> [...]
> NDIS 6.x og det har Windows 7 osse.
>
> <snip>

> OK. Men det forklarer jo ikke hvorfor du har stor aktivitet på din linie

Du har ret. Et eller andet er der galt. Men jeg vil downloade Network
Monitor v3.4., for at kunne se hvad der er af aktivitet. Når routeren
blinker helt hysterisk (til tider)med slukkede PCer osv må jeg have besøg af
en eller anden. Absolut ikke betryggende.

Fra : Frank

Dato : 18-03-11 01:05

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> Du kan stadig bruge Network Monitor v3.4. For at få fuld udbytte kræves
> NDIS 6.x og det har Windows 7 osse.

Pyh ha - Network Monitor v3.4. sér godt nok noget indviklet ud. Troede det
var sådan et program hvor man lige kunne se hvem der er logget på. Men jeg
kan jo selvfølgelige læse vejledningen. Tak for tippe ihverttilfælde.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 18-03-11 02:15

> [...]

> var sådan et program hvor man lige kunne se hvem der er logget på. Men jeg
> kan jo selvfølgelige læse vejledningen. Tak for tippe ihverttilfælde.

Check denne post for nogle af funktionerne:

: Newsgroups: dk.edb.sikkerhed
: Subject: Logon fra Hot Spot
: From: hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt)
: Date: Wed, 24 Nov 2010 01:46:12 +0100

--
Ikke ham på Facebook.

Fra : Frank

Dato : 18-03-11 04:01

> Frank <frankie@teardrop.dk> wrote:
>
> <snip>

> Check denne post for nogle af funktionerne:
>
> : Newsgroups: dk.edb.sikkerhed
> : Subject: Logon fra Hot Spot
> : From: hlexa@hotmail.com (Axel Hammerschmidt)
> : Date: Wed, 24 Nov 2010 01:46:12 +0100

Jeg står af. Fatter ikke en brik af det program.

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-03-11 22:39

> [...]
>
>Når jeg feks prøver at logge mig på "Fru Hansen's" netværk. Beder den om en
>sikkerhedsnøgle. Spørgsmålet er om min er pivåben.

Efter din beskrivelse at dømme, så er den pivåben !

Har en router magen til: Du skal ind i opsætningen, vælge 'Wireless
Settings' hvor du markerer 'WPA2-PSK (AES)' og indtaster en passende
lang Passphrase....

Voila...

<mlr>

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 17-03-11 22:59

"Michael Rasmussen" <filicis@fiberport.fjernmig.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
>
> Har en router magen til: Du skal ind i opsætningen, vælge 'Wireless
> Settings' hvor du markerer 'WPA2-PSK (AES)' og indtaster en passende

Hvorfor er den pivåben? Han oplyser jo, at sikkerhedstypen er wpa-psk? Wpa2
er godt nok stærkere, men at kalde den pivåben, hvis der er alm. wpa, synes
jeg ikke er korrekt.
Når han er inde og kigge kan han jo passende se, om der under wpa står en
kode, for så burde det være den, som giver adgang til netværket. Der er jo
ikke noget mærkeligt i, at hans pc.er og ipod hopper på uden password, idet
de fleste har sat dem op til automatisk at hoppe på netværket uden at spørge
om kode.
Men man kan jo selvfølgelig være i tvivl om alt, når han åbenbart ikke kan
huske, om han har sat kode på eller ej - eller måske er det en helt anden,
som har gjort det for ham? Mange uafklarede spørgsmål.

Kurt

Fra : Max

Dato : 17-03-11 22:41

Hej Frank

> Når jeg feks prøver at logge mig på "Fru Hansen's" netværk. Beder den
> om en sikkerhedsnøgle. Spørgsmålet er om min er pivåben.

Pas på med det, kommer du ind betragtes det som indbrud :)

Max

Fra : Frank

Dato : 17-03-11 23:01

> Hej Frank

> Pas på med det, kommer du ind betragtes det som indbrud :)

hej, jeg har svaret lidt længere oppe i tråden