efterårsferie i Barcelona
Fra : Steen

Dato : 13-03-11 22:19

Nogle der har nogle gode råd omkring en uges efterårsferie uge 42 i
Barcelona for en familie på 5?

Vi ønsker billig lejlighed, billig fly og evt. billig bil

kan det betale sig at bo uden for byen og rejse der ind hver dag, eller er
det bedre at bo i centrum.

er det til køre i bil i byen?

jeg har ledt efter nogle links, men har ikke lige fundet noget godt

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 14-03-11 00:58

"Steen" <no@spam.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> det bedre at bo i centrum.
>
> er det til køre i bil i byen?
>
> jeg har ledt efter nogle links, men har ikke lige fundet noget godt

Vi har lejet via
http://www.holidayautos.dk/
flere gange, og et har været billigt og udemærket kvalitet.
Vi har med fordel nogle gange lejet via www. transavia.com, som også
benytter ovenstående udlejningsfirma. Holidayautos bruger så i øvrigt
forskellige andre firmaer. I Barcelona lejede vi via transavia/holidayauto
og det viste sig så at være eurocars der skulle levere bilen. De ligger i
øvrigt lige ved ankomsthallen, så det kan ikke være nemmere.
Skulle jeg bo i selve Barcelona, ville jeg nok ikke leje en bil, idet jeg
synes at trafikken er særdeles tæt og parkeringsmulighederne synes jeg ikke
er imponerende. Så der ville jeg nok benytte de offentlige trafikmidler med
bus og undergrund.
De dage, hvor man skal opleve noget ville jeg vælge turistbusserne som er
dobbeltdækker med åben 1. sal. Der er 2 selskaber som vist begge kører 3
nogenlunde ens ruter. Køb til 2 dage (2. dag koster ikke ret meget ekstra),
så kan man faktisk godt nå hele byen rundt. Man kan stå af og på helt efter
eget ønske. Så vidt jeg husker kører de ca. for hvert kvarter.
Selv på motorvejene er der meget kraftig trafik. Sidst vi var der skulle vi
bo ca. 70 km nord for Barcelona i Blanes og havde regnet med 1½ times
køretid. Det tog næsten 4 timer at køre de ca. 90 km. En søndag ville vi så
selv køre ind til Barcelona. Efter 2½ time var vi nået 25 km, hvorefter vi
opgav. Mange i Barcelona tager ud til ferieområderne nord for byen i
weekenderne, så ud af byen fredag og ind mod byen søndag kan være et
helvede. Så vi tog et tog en anden dag i stedet for.
Vi har også boet i byen i 4 dage og savnede ikke en bil, idet vi boede 10
min fra Ramblaen og der er jo masser at se inden for gåafstand. Derudover
brugte vi så turistbusserne. Alt efter hvad man skal se, kan man evt. med
fordel købe et Barcelona kort, som giver adgang til transport, diverse
museer og andet godt.
Taxachaufførerne vil gerne give indtryk af, at de ikke forstår en s... af,
hvad man siger, og derfor heller ikke er til at tale med, når man vil
forsøge at få de penge retur, som de har snydt for. Vi kørte i 2 taxaer ind
til byen fra lufthavnen. Den ene kostede 20 euro og den anden 25. Helt galt
gik det da vi skulle retur til lufthavnen. Nu var prisen henholdsvis 30 og
42 euro. Det var nattillæg, søndagstillæg, ulempetillæg, turisttillæg, 8
hjemmeboende børn og jeg skal komme efter dig. Men ellers en meget spændende
by, som kan sagtens kan vende tilbage til.
Vi fløj med Transavia begge gange, men de flyver desværre ikke fra Danmark
mere, så der må andre fortælle om deres erfaringer.
Links til lejligheder
http://www.google.dk/#hl=da&source=hp&biw=1440&bih=719&q=rent+a+flat+in+barcelona&aq=2&aqi=g1&aql=&oq=rent+a+flat+in+bar&fp=2460efe2fea08ffd
Ingen erfaring da vi boede på hotel.

Kurt