Hvad er kreationisme?
Fra : Patruljen

Dato : 09-03-11 11:01

Gud skabte jorden på syv dage - det er hovedsagen for en kreationist

"Gud skabte himlen og jorden".

Ovenstående er at finde i Bibelen, og er man kreationist, tager man
denne sætning helt bogstaveligt. Kreationisme er troen på, at
skabelsen foregik præcist, som det står i Bibelens skabelsesberetning.
Det betyder bl.a., at Darwins udviklingslære ikke godtages.

Kreationisme må ikke forveksles med folkekirkens skabelsesteologi, som
er bygget på troen på en skabende og opretholdende Gud. Kreationister
står for en helt teksttro kristendom, som især er udbredt i USA.

Begrebet kreationisme bruges meget bredt, men der er forskellige
varianter blandt tilhængerne i dag. De mest yderliggående er de
såkaldte ’flat earthers’, som hævder, at jorden er flad, og
geocentrikerne, som mener, at jorden ikke drejer, samt at den er i
centrum af universet.

Gammeljords-kreationisme eller ungjords-kreationisme.
De fleste kreationister deler sig i to overordnede grupper: Ungjords-
kreationister og gammeljords-kreationister. Ungjords-kreationister
fastholder, at jorden er ganske ung. De udregner, at den er skabt for
6-10.000 år siden, baseret på Det Gamle Testamentes mange stamtræer.

Gammeljords-kreationisme, som har betydeligt flere tilhængere end
ungjords-kreationisme, deler sig i flere retninger, men der er enighed
om, at jorden er væsentligt ældre end 10.000 år. Der argumenteres på
forskellig vis ud fra bibelske kilder for, hvordan jorden kan være så
gammel.

Den gamle jord forklares bl.a. af gap-teorien, som hævder, at Gud
skabte universet (1Mos 1,1-2), og først skabte verden flere millioner
år senere (1Mos 1,3-31). Arkæologiske fund, som er ældre end 10.000
år, tilskrives derfor en form for ur-verden, der eksisterede før
skabelsesugen.

En anden mulighed for gammeljords-kreationisterne er dag-alder-
teorien. Den hævder, at de seks dage i skabelsen ikke var almindelige
dage af 24 timers varighed, men derimod store tidsperioder af
ubestemmelig længde.

Videnskab?
De fleste kreationister mener, at der er videnskabeligt belæg for
deres teorier, og mange synes også, at skabelsesteorierne burde
inkluderes i skolernes pensum. Kreationisme er især populært i USA,
men i Danmark har det stadig kun få tilhængere. Videnskabsfolk
definerer typisk kreationisme som religion og accepterer det ikke som
en videnskabelig teori. http://www.kristendom.dk/artikel/315960:Bibelen--Hvad-er-kreationisme

Fra : tkruse

Dato : 09-03-11 13:22

On 9 Mar., 19:01, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:
> [...]
> men i Danmark har det stadig kun få tilhængere. Videnskabsfolk
> definerer typisk kreationisme som religion og accepterer det ikke som

vis,,jeg siger vis,,det er kun en teori,,en
sandsynlighedsberegning,,går du i seng,,du er BIG,,BANG søvnig
ja måske kom BIG BANG imens du sov og drømte,,ja du viste ikke engang
at du var død
så du sover i støvet efter BIG BANG og du drømmer,,og dine drømme er
den eneste magnetiske binding i støvet
så støvet må forme sig efter dine drømme
og 7 miliader af år føles som en uge
og Eva giver dig kaffe på sengen
og Slangen med et hoved som en Sveskeblomme rejser sig ,,der midt i
dit skaberværk,,,Jeg siger jer,,,i er Guder

Fra : Patruljen

Dato : 09-03-11 13:33

On 9 Mar., 21:21, tkruse <tkru...@gmail.com> wrote:

> vis,,jeg siger vis,,det er kun en teori...

På biblioteket med dig - tkruse.
Her er dine lektier: http://www.bogpriser.dk/work-887638-videnskabsteori-for-begyndere/

Fra : tkruse

Dato : 09-03-11 14:37

On 9 Mar., 21:32, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:

> På biblioteket med dig - tkruse.
> Her er dine lektier:http://www.bogpriser.dk/work-887638-videnskabsteori-for-begyndere/

er du sikker på at jeg er for begyndere,,,,en sandsynlighedsberegning
siger at jeg slet ingen begyndelse har
for hvor var du henne inden du blev født
kan du udregne den tid hvor du mener du ikke var til,,
gik der en evindelighed,,,,og BANG du blev født
den samme evindelighed eksistere når du dør,,den evindelighed der var
til før du blev født
og du er midt imellem
med en røver på værd side
vi får igen vad vi selv har forskyldt,, sagde røveren,,,og skriften
siger,,jeg siger jer,,,,i er guder
og her er du så,,,midt i dit skaberværk
Korsfæstet til dit eget skaberværk