Alternativ til offsetX
Fra : scootergrisen

Dato : 07-03-11 17:16

Jeg har noget kode her hvor musens positions hentet med offsetX.
Så der noget med at Firefox ikke bruger window.event som jeg ikke helt
forstår men i firefox bruges så istedet layerX.

Problemet er bare at layerX ligesom tilføjer den margin der er til
venstre og det betyder så at der hvor man holder musen bliver vist 30
pixels for meget til højre i firefox.
I alle de andre browsere jeg har prøvet virker det fint.

Er det kun firefox der ikke forstår window.event ?

------------------ kode -------------------------

bar.addEventListener("mousemove", function(evt) {

var offs = 0;

if (window.event) {

evt = window.event;
offs = evt.offsetX;

} else {

offs = evt.layerX;

}

}

Fra : Frank Damgaard

Dato : 07-03-11 19:54

On 2011-03-07 17:16, scootergrisen wrote:
> [...]
> I alle de andre browsere jeg har prøvet virker det fint.

> Er det kun firefox der ikke forstår window.event ?

FireFox forstår DOM standarden, dvs. det hedder lidt andet og gøres
på en anden måde.

Se mere under "Events" (og sammenligning) på :
http://www.reloco.com.ar/mozilla/compat.html

...citat:...
"When Microsoft entered the scene they thought:
― In which object should this event variable be so that it's available in the code snippet?
― Let's put it in window, as everything which is in the omnipresent window object is
always in scope.
And thus the ugly window.event was born, which would come to be some kind of global variable.
This window.event, in addition to being a terrible idea, is not part of any standard
(luckily). "

Der er også en browsersammenligning på
http://www.quirksmode.org/dom/w3c_cssom.html
det er vist kun i IE8+IE9 der virker ordentlig med offsetX/Y ?

Fra : Birger Sørensen

Dato : 07-03-11 22:17

scootergrisen formulerede spørgsmålet:
> [...]
>
> ------------------ kode -------------------------
>
> bar.addEventListener("mousemove", function(evt) {

https://developer.mozilla.org/en/DOM/event
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms535863%28v=vs.85%29.aspx

clientX er den du skal bruge.
Ved ikke om den tager højde for margins og padding - men du har fået at
vide hvordan man beregner positionen, i en anden tråd.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : scootergrisen

Dato : 08-03-11 08:15

Hvis jeg erstatter :
offs = evt.layerX;
Med :
offs = evt.clientX;

Så bliver det bare endnu mere forkert i firefox.
Så regner den fra venstre side af browseren.

Fra : Stig Johansen

Dato : 16-03-11 12:01

scootergrisen wrote:

> [...]
> offs = evt.clientX;
>
> Så bliver det bare endnu mere forkert i firefox.
> Så regner den fra venstre side af browseren.

Jeg ved ikke om du har fået løst problemet.
Men jeg er ved at finde mine 'gamle' ting frem, og der bruger jeg pageX
(..Y).

(og noget style.offset m.v.).

Jeg har nogle ting kørende i nogle virtuelle maskiner, så jeg ikke så nemt
copy/paste på tværs af win/linux, men her er en snippet jeg bruger til ast
flytte et 'vindue' rundt med musen:

function quickview_down(ev) {
var e = ev || window.event ;
if (!e.ctrlKey) return false ;
inmove = true ;

e.cancelBubble = true;
if (e.stopPropagation) e.stopPropagation();

// Now prevent any default action.
if (e.preventDefault) e.preventDefault(); // DOM Level 2
else e.returnValue = false; // IE

if(e.pageX || e.pageY){
moffsetX = e.pageX ;
moffsetY = e.pageY ;
} else {
moffsetX = e.clientX ;
moffsetY = e.clientY ;
}

qoffsetX = parseInt(qdiv_glob.style.left) ;
qoffsetY = parseInt(qdiv_glob.style.top) ;
qdiv_glob.style.cursor='-moz-grab';
return false ;

Stig Johansen

Fra : scootergrisen

Dato : 18-03-11 14:04

> Jeg ved ikke om du har fået løst problemet.

Nej det er ikke løst endnu.
Jeg prøver den kode og ser hvordan det går.