En ny Turing test
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 06-03-11 23:19

I nyhedsgruppen dk.livssyn huserer en entitet
ved navn "Jahnu". Jeg har fulgt hans indlæg i nogen
tid og er er kommet til den erkendelse at det er
den mest perfekte Turing-test jeg har oplevet

For dem der ikke lige kan huske hvad det er
citerer jeg fra Wikipedia:

"Turing-test er en måde til at afgøre, om en
maskine udviser intelligens på menneskeligt
niveau, uden at man på samme tid er nødt
til at definere, hvad (menneskelig) intelligens
så reelt er for en størrelse. Det er således
ikke en måde til at afgøre, om en maskine
reelt er intelligent.

Testen er netop foreslået af den engelske
matematiker Alan Mathison Turing i artiklen
Computing Machinery and Intelligence (1950)
for at komme uden om de svære filosofiske
overvejelser omkring, hvad intelligens er,
når man taler om kunstig intelligens

Testen går ud på, at en person under
fjernkommunikation med enten en maskine
eller et andet menneske skal kunne afgøre,
om der er tale om et menneske eller en maskine.
Fjernkommunikation er påkrævet for at undgå,
at man med det samme visuelt er i stand til
at afgøre, hvem/hvad man kommunikerer med."

En lidt overfladisk tekstanalyse af entiteten
"Jahnu"s meddelelser viser at mere end halvfems
procent er citater fra internet artikler og
andet online materiale og resten ligner til
forveksling computergeneret tekst med et
indhold der semantisk afgrænset til at
omfatte en tilbagevisning af alle udsagn,
der ikke er indeholdt i samme semantiske
ramme.

Det er lidt uhyggeligt, ik? At man sådan
ikke kan verificere om "Jahnu" er en person
af kød og blod, eller blot en computer, der
er programmeret til at udsprøjte Hare Krishna
propaganda?

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : alexbo

Dato : 06-03-11 23:32

"Jørgen Farum Jensen" skrev

> Det er lidt uhyggeligt, ik? At man sådan
> ikke kan verificere om "Jahnu" er en person
> af kød og blod, eller blot en computer, der
> er programmeret til at udsprøjte Hare Krishna
> propaganda?

Hvis du læser nogle af de indlæg der er kommet i de sidste 14 dage i denne
NG, viser de tydelig tegn på bare at være sprøjtet bevistløst ud.
Alenlange citater af ligegyldige artikler uden en eneste selvstændig mening
om noget som helst.
Men om det er en automatcomputer eller et automatmenneske skal jeg ikke
kunne sige.
Tanketomt er det i hvert fald.

mvh
Alex Christensen

Fra : Sømand1

Dato : 07-03-11 10:00

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message
> "Jørgen Farum Jensen" skrev

> Hvis du læser nogle af de indlæg der er kommet i de sidste 14 dage i denne NG,
> viser de tydelig tegn på bare at være sprøjtet bevistløst ud.

Helt enig her.
Det er gået stejlt ned ad bakke med den videnskabelige redelighed her, noget som
angiveligt har stået på over længere tid.