Was: Trosfrihed i Himlen
Fra : Sømand1

Dato : 06-03-11 17:46

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message

> [...]
> bogstaveligt pisse på de kristne.
>
> Vi er altfor troskyldige, ateisterne vil nok sige dumme,
> at involvere os i den slags. Jeg vil selvfølgeligt ikke
> bebrejde dig, jeg er selv gået i fælden utallige gange
> og kan ikke garantere, jeg ikke ryger i fælden igen.
>
> Patruljen, Shapescare, @s indlæg er troll, de ønsker ikke
> diskutere seriøst. Jeg bliver narret gang på gang af det,
> men det er min dumhed.
>
> Her i denne diskussion har de fundet en kærkommen lejlighed
> til f.eks. at sammenligne Gud med de værste kommunistiske ledere.

Enhver som ønsker det må da gerne sammenligne Gud med både Stalin og Hitler og
dem der på den kant. Jeg forstår ikke rigtig at nogen kan blive stødt af det. Det
er der ingen som tager skade af denne sammenligning. Man kan for den sags skyld
også sammenligne Gud og Satan, uden nødvendigvis at blive berørt af det på nogen
måde.

Om man ikke vidste det, det var der flere klare udmeldinger fra begyndelsen af
denne debat (trosfrihed i himlen) om hvordan kalibreringen var ønsket, dvs at Gud
skulle bevises som en tyran.

Hvordan udfaldet af sammenligningen så er, er jo et helt andet spørgsmål, og det
vigtige.
Og her vil jeg sige at Gud er da meget værre at skulle stå til regnskab
overfor end nogen af disse andre individer i remsen (Stalin, Hitler Mao og
Polpot), eller dem alle tilsammen.

> http://www.flayme.com/troll/
>
> En troll mener ikke nødvendigvis, det han skriver; hans
> primære formål med sine indlæg er ikke at argumentere for
> en påstand, men at få folk til at hidse sig op og "bide på
> krogen".

I dag er rigtig mange ansat som 'agent provokateurs'. Jeg tror disse får en
rimelig løn for deres arbejde, på den ene eller den anden måde. Andre går
ubevidst andres ærinder.
I videnskabelige debatfora er store dele af debatten (og dermed videnskabelig
forståelse) generelt blevet bevidst forplumret og fordummet pga dette fenomaen.

Bedraget er rimeligt omfattende og dybe i karakter, men sikkert bevaret udenfor
de fleste menneskers fatteevne. De fleste tror det er disse menneskers reelle
mening.

> En troll anvender som regel en række forskellige metoder
> til at narre folk. Én metode er at fremsætte en stribe
> meget skarpt formulerede afvisninger af det fælles
> værdigrundlag, der findes i en nyhedsgruppe, eksempelvis
> ved at afvise guders eksistens i en diskussionsgruppe om
> religiøse spørgsmål.

Hvilket de meget gerne må. Hvilken betydning har det? Det siger KUN noget om
påstandens afsender, og hvis denne kan linke til noget som støtter hans påstand
så viser det at der er to mennesker som har samme påstand.

Ang. 'fælles værdigrundlag', så er det vidst så som så med det, for det viser sig
ofte at disse fora er meget lidt mere end eksperimenter i psykologiske
mekanismer, hvilket muligvis var een af formålene her. Det er på grænsen til
bevidst selvbedrag at tro at et forum som dk.livssyn.kristendom skal bevares til
en debat om kristne emner af kristne.

Ateister m.fl. har ingen moralsk ramme indenfor hvilken de skal arbejde og
argumentere...alle kneb er tilgængelige og anvendelige, bare de fungerer efter
hensigten. Og noget af det man ofte ser her er at de i mangel på andet sågar vil
klaske andre oven i hovedet med bibelen, bibelske tekster og værdier. Denne
strategi er gammel. Hvem er det så man har at gøre med? Se Matt 4:1-11.

Om andre skyder dig et eller andet i skoene, så skal man selvfølgelig ikke dermed
straks nødvendigvis tage det til sig, dvs man skal ikke identificere sig med
påstanden. Hvis man identificerer sig med en vilkårlig påstand uden at se
påstanden for hvad reelt er, så har man givetvis et problem.
Med samme fortegn kan man heller ikke pr automatik afvise alting, selv om det
kommer fra Satan selv. Han har faktisk ofte ret.

> [...]
> Her vil en troll så vælge to grupper, hvor deltagerne har
> meninger og debatformer, der adskiller sig meget fra hinanden.
>
> Det ser vi jo med de hyppige krydspostninger til bl.a.
> dk.videnskab, når det gælder trosspørgsmål.
>
> Læg dertil, de 3, Patruljen, Shapescare, @ er jo alle
> ateister, så de slår ofte to fluer med et smæk.
>
> På http://www.flayme.com/troll/ kan du læse om disse trolle,
> han remser nogle ting op, der karakteriserer troll'ens natur:
>
> *Ekstremt pedantiske* - dvs de begår så himmelråbende fejltagelser
> i deres antagelser (her af kristendommen) at man næsten er *nødt*

Nej det er man ikke nødt til. Det er jo lige akkurat det som 'spillet' her går ud
på, altså det spil du helst ikke ønsker.

Medmindre det drejer sig om agent provokateurs så er deres antagelser gode nok,
som antagelse vel at mærke. Der er ingen automatik i at man er nødt til at påpege
at en antagelse er forkert eller prøve på at modbevise en antagelse eller
påstand, hvadenten det er af den ene eller den anden sort.

En antagelse er kun det - en antagelse - men formålet med at formidle en
antagelse eller påstand kan være flere.

> Og er man først involveret,
> kommer man nemt til at "hænge på den"

Man hænger ikke på noget man ikke selv vil. I så fald er det et oftest et
selvbillede, eller et ego, som skal fodres. Når man identificerer sig selv med et
emne eller at rette på en fejltagelse, så kan det hurtigt gå galt og man skal
ofte til at forsvare noget man egentlig ikke burde.
Igen, en bevidst fejltagelse (påstand) belyser kun afsenderen.

Diverse antagelser om dette eller whatever kræver ikke automatisk et svar.
Meninger og antagelser er kun subjektive meninger, nogle gange på baggrund af en
forfejlet og fordummet tankegang, andre gange på bagrund af bevidste strategier.

Såvidt jeg kan se er der ikke noget nyt på bordet her, og det kommer der næppe.
Alt skyts er gammelt vrøvl, gengangere og genbrug, formodninger og provokationer.
Same old shit.

Udforing mangler katastrofalt synes jeg, og det eksisterende materiale er ikke et
svar værdigt for de øser jo bare ud af det de har på hjertet, eller får betalt
for at mene, hvilket ikke siger noget om den aktuelle situation.

Sålænge det bare er meninger og påstande den slags så fordrer det ikke noget svar
eller reaktion. Intet underbygges med logiske holdepunkter, bare en række løse
meninger, og det må man jo gerne.

> [...]
> begrunde deres udtalelser. Der er f.eks. Harald Mossiges metode, du
> får aldrig ham til at begrunde sit vrøvl.
>
> På siden laves også en slags profil over mennesker, der troller:
> Trolls er normalt triste, ensomme eksistenser med få sociale
> færdigheder og præget af et intellektuelt mindreværd. De fører
> sjældent det, folk anser for at være en normal, intelligent samtale.
>
> Det er jo ikke hensigten med deres deltagelse i diskussionen.
> Ligegyldigt hvilke ægte anstrengelser, du gør, vil du aldrig
> kunne overbevise en troll om, de tager fejl eller misfostår.

Det at 'trolle' kan dække over mange ting. En som 'troller' har selvfølgelig
først og fremmst et ærinde at løbe, og er derfor ikke interesseret i et svar
eller et logisk ræssonement.

> Jeg selv har besluttet at ignorere indlæg fra Patruljen, Shapescare,
> @ og Harald Mossige fra i dag, deres hovedformål er ikke at diskutere
> kristendom, men at svine kristendommen til. Jeg vil forsøge at gøre
> det eneste rigtige, * at ignorere dem *

Ingen kan 'svine kristendommen til' uden dit samtykke. Et menneskes mening gør
det ikke. Og Gud kan sagtens forsvare sig selv.

Fra : tkruse

Dato : 06-03-11 15:12

On 6 Mar., 17:45, Sømand1 <some...@yahoooo.pdf> wrote:
> [...]
> for at mene, hvilket ikke siger noget om den aktuelle situation.
>
> S l nge det bare er meninger og p stande den slags s fordrer det ikke noget svar
> eller reaktion. Intet underbygges med logiske holdepunkter, bare en r kke l se
> meninger, og det m man jo gerne.

> Det at 'trolle' kan d kke over mange ting. En som 'troller' har selvf lgelig
> f rst og fremmst et rinde at l be, og er derfor ikke interesseret i et svar
> eller et logisk r ssonement.

> Ingen kan 'svine kristendommen til' uden dit samtykke. Et menneskes mening g r
> det ikke. Og Gud kan sagtens forsvare sig selv.

mon det dybest set ikke er sådan,,at gud er alt
alt vad du føler er Gud,,selve din væren
så når du ser dig selv i spejlet,,så ser du Gud
Jesus siger at ordet Gud er til fordi tingene skal hede noget
eller han siger,,,som jeg er i denne verden sådan er også i

Fra : Shapescare

Dato : 07-03-11 23:27

On 6 Mar, 17:45, Sømand1 <some...@yahoooo.pdf> wrote:
> "Vidal" <vi...@webspeed.dk> wrote

Jeg ønsker en saklig diskusjon - UTEN ad hominem.

Er det ingen grenser for hva man kan kalle sine medmennesker?
Jeg ønsker å vite hvordan de troende ser på livet etter dette. Gjør
dette meg til et troll?

JEG STILLER SPØRSMÅL TIL DETTE.
Hvis man mener at Gud er mer human enn "de værste kommunistiske
ledere", er det bare å argumentere for dette.
Jeg forstår det sådan at de troendes guder også har makt over ikke-
troende og anderledestroende. Er det for mye forlangt å vite om de
troende tror at deres guder behandler ikke-troende og
anderledestroende på en verdig måte?
I Bergprekenen sier Jesus: "Salige er de, som hungrer og tørster efter
retfærdigheden, for de skal mættes." Er det noen som tror at Jesus med
"rettfærdigheten" mener "den rette tro"?

> [...]
> ogs sammenligne Gud og Satan, uden n dvendigvis at blive ber rt af det p nogen

Det er opp til de troende å fortelle oss feiltroende om hvordan deres
guder skiller seg fra totalitære diktatorer med hensyn til synet på
individets frihet, herunder inkludert fri vilje og trosfrihet.
Hvis din gud ikke tillater trosfrihet, vil han i dette henseende være
lik Pol Pot, Stalin og Mao.

> Om man ikke vidste det, det var der flere klare udmeldinger fra begyndelsen af
> denne debat (trosfrihed i himlen) om hvordan kalibreringen var nsket, dvs at Gud
> skulle bevises som en tyran.

NEI!!!!!
Jeg spør. Jeg påstår ikke.

> [...]
> Og her vil jeg sige at Gud er da meget v rre at skulle st til regnskab
> overfor end nogen af disse andre individer i remsen (Stalin, Hitler Mao og

Hvorfor det?
Jesus lover oss rettferdighet. Hvem frykter rettferdighet?

Ad hominem.
Jeg ønsker å diskutere sak, og så kommer dette.
Det er trist!

> [...]
> forst else) generelt blevet bevidst forplumret og fordummet pga dette fenomaen.

All ærlig tenking TJENER PÅ at kritiske spørsmål blir stilt.

> Bedraget er rimeligt omfattende og dybe i karakter, men sikkert bevaret udenfor
> de fleste menneskers fatteevne. De fleste tror det er disse menneskers reelle
> mening.

Tenk deg om!

Ingen avviser guders mksistens mer kategorisk enn monoteister. Hva er
problemet med det?

> Hvilket de meget gerne m . Hvilken betydning har det? Det siger KUN noget om
> p standens afsender, og hvis denne kan linke til noget som st tter hans p stand
> s viser det at der er to mennesker som har samme p stand.

Jeg er ute etter SVAR på mine spørsmål. Jeg er IKKE ute etter å fremme
påstander. Jeg kan ikke påstå noe om gudene, for jeg kjenner ingen av
dem.

> [...]
> bevidst selvbedrag at tro at et forum som dk.livssyn.kristendom skal bevares til

Hvem sier at kun kristne kan diskutere kristendom?
Er det de samme menneskene som sier at kun stalinister kan diskutere
stalinisme?

> Ateister m.fl. har ingen moralsk ramme indenfor hvilken de skal arbejde og
> argumentere...alle kneb er tilg ngelige og anvendelige, bare de fungerer efter
> hensigten.

Feil! Ateister har ingen FELLES ramme. Ateisme er en negasjon, en
spesifikk negasjon rettet mot gudetro.

> Og noget af det man ofte ser her er at de i mangel p andet s gar vil
> klaske andre oven i hovedet med bibelen, bibelske tekster og v rdier.  Denne
> strategi er gammel. Hvem er det s man har at g re med? Se Matt 4:1-11.

Hva er galt med å bruke bibelsitater når man diskuterer kristendom?

> [...]
> Med samme fortegn kan man heller ikke pr automatik afvise alting, selv om det
> kommer fra Satan selv.  Han har faktisk ofte ret.

Jeg kommer med spørsmål, ikke påstander.

Sier du at jeg har krysspostet?

Å stile kritiske spørsmål er IKKE synonymt med "himmelråbende
fejltagelser".

> [...]
> eller reaktion. Intet underbygges med logiske holdepunkter, bare en r kke l se

Når man opplever en slik personsjikane utelukkende fordi man har et
annet syn ("feil tro"), er det forstelig at man ikke holder sin egen
identitet foran seg i debatten.
Jeg er interessert i å diskutere sak, IKKE person.

Gi et klart svar, og spørsmålet er besvart.

Dette er direkte pinlig.
Her har vi ad hominem og stråmannsargumentering i skjønn forening.

Dette er jeg enig i.

Utrolig!!!

Klare, konsistent og ærlige svar overbeviser meg.

> Det at 'trolle' kan d kke over mange ting. En som 'troller' har selvf lgelig
> f rst og fremmst et rinde at l be, og er derfor ikke interesseret i et svar
> eller et logisk r ssonement.

Logisk resonnement? Det er nettopp mangel på logisk resonnement som
gjør at det er umulig å få svar på om vi har trosfrihet og fri vilje i
Himmelen.

Hvis man ikke kan forsvare sine ideer i en saklig diskusjon, har man
tre flotte stategier å benytte.

1: Avsporing.
Forsøk hele tiden å dreie diskusjonen bort fra vanskelige tema til
enklere tema.
2: Tåkeprat. Skriv så uklart og usammenhengende at den andre
debattanten gir opp å finne den indre logikk i din posisjon.
3: Ad hominem: Kom med negative karakteristikker av din
meningsmotstander. Tips: "Han er fiende av revolusjonen.", "Han er
vantro." eller "Han er vanhellig."

> Ingen kan 'svine kristendommen til' uden dit samtykke. Et menneskes mening g r
> det ikke. Og Gud kan sagtens forsvare sig selv.

Helt enig!
Å stille kritiske spørsmål er ikke det samme som "svine til".
Faktisk er det slik at kritiske spørsmål er nødvendig for at
menneskene skal bli mer bevisste sine tanker, verdier og handlinger.

Fra : Sømand1

Dato : 08-03-11 09:57

"Shapescare" <farentilmaren@gmail.com> wrote in message

> Jeg ønsker en saklig diskusjon - UTEN ad hominem.

Ja måske gør du, men i så fald er du god til at skjule det.
Under alle omstændigheder har du fået svar mange gange. Også i foregående post.

Jeg er heller ikke uenig med dig i alt du skriver, men du skal bare kommentere
konsekvent på een post ad gangen, ikke på flere samtidig. Din post er derfor
noget rod.

Kom igen om du ønsker det. Jeg svarer kun på det som er relevant.

Husk på: du er ikke fejltroende. Du tror på den gud eller de guder som du gør og
sådan er det jo bare.

Fra : Shapescare

Dato : 08-03-11 02:03

On 8 Mar, 09:56, Sømand1 <some...@yahoooo.pdf> wrote:

> Kom igen om du nsker det. Jeg svarer kun p det som er relevant.

Det relevante var: Har vi trosfrihet i Himmelen?
Ikke rot det til!

Fra : Sømand1

Dato : 08-03-11 10:18

> Det relevante var: Har vi trosfrihet i Himmelen?
> Ikke rot det til!

ikke relevant

Fra : Shapescare

Dato : 08-03-11 06:08

On Mar 8, 10:18 am, Sømand1 <some...@yahoooo.pdf> wrote:

> ikke relevant

bom

Fra : Patruljen

Dato : 10-03-11 02:50

On 6 Mar., 17:45, Sømand1 <some...@yahoooo.pdf> wrote:
> "Vidal" <vi...@webspeed.dk> wrote in message

Nej - Gud er ikke en størrelse, som I har patent på. Det I har patent
på, er jeres egne subjektive tolkninger og jeres egen private
forståelse.

> [...]
> Og her vil jeg sige at Gud er da meget v rre at skulle st til regnskab
> overfor end nogen af disse andre individer i remsen (Stalin, Hitler Mao og

"Gud er da meget v rre at skulle st til regnskab overfor end nogen af
disse andre individer i remsen (Stalin, Hitler Mao og Polpot), eller
dem alle tilsammen."

Skal vi ikke bare sige, at dels - det så er jeres opfattelse af Gud.
Og at der nu er svaret ganske tydeligt på spørgsmålet.

En pseudo-diskussion, hvor formålet alene er at anklage og undvige
debat.

Som man kan læse her kendetegner det en troll, at man ikke
argumenterer for en påstand. Dermed lever de fleste herværende kristne
fuldt ud op til bebrejdelsen om trolleri.

> [...]
> forst else) generelt blevet bevidst forplumret og fordummet pga dette fenomaen.

Hvem er det egentlig som står på det fordummende og forplumrende?

Når du nævner videnskabelige debatfora, så tænker jeg at emnet drejer
sig om kreationisme. Du kan så læse her, hvem der bidrager med det
fordummende og hvem der må forplumre debatten.

> Bedraget er rimeligt omfattende og dybe i karakter, men sikkert bevaret udenfor
> de fleste menneskers fatteevne. De fleste tror det er disse menneskers reelle
> mening.

Bedraget er rimligt omfattende. Den del er vi afgjort enige om -

> Hvilket de meget gerne m . Hvilken betydning har det? Det siger KUN noget om
> p standens afsender, og hvis denne kan linke til noget som st tter hans p stand
> s viser det at der er to mennesker som har samme p stand.

Det som har været vældig tydeligt her er, at de fleste herværende
kristne ikke evner at skelne mellem argumentation og påståelighed. Man
evner ikke at argumentere for sine holdninger Man benægter og man
påstår -

> [...]
> bevidst selvbedrag at tro at et forum som dk.livssyn.kristendom skal bevares til

Hvis man ønsker et privat debatforum, hvor man kan klappe hinanden på
ryggen og bekræfte hinanden i påstande og benægtelser fordrer det ikke
meget at oprette et selv. Man kan eventuelt samles på Andreas Falcks
debatfora, der har stået gabende tomme i årevis -

Dk.livssyn.kristendom er et åbent og offentligt forum, hvor præmissen
er at der optræder menings-oppunenter. Nogen ville mene, at det netop
kan gøre dk.livssyn.kristendom interessant.

> [...]
> strategi er gammel. Hvem er det s man har at g re med? Se Matt 4:1-11.

Du kan også se mere reelt på tingene. Når kristne ikke bekendt med
deres eget grundlag, så bliver de ikke "slået oveni hovedet" med
Biblen, men oplyst om deres eget bekendelsesgrundlag.

> [...]
> Med samme fortegn kan man heller ikke pr automatik afvise alting, selv om det
> kommer fra Satan selv.  Han har faktisk ofte ret.

Påstand; udsagn der fremsættes som en kendsgerning uden underbygning
eller dokumentation
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=påstand

:)

Ender du iøvrigt ikke denne debat med kommentaren: " Ikke relevant" ?

Forkert påstand, som fremsættes mod bedrevidende er i princippet: En
løgn -

> Nej det er man ikke n dt til. Det er jo lige akkurat det som 'spillet' her g r ud
> p , alts det spil du helst ikke nsker.

Der er ikke noget trolle-spil. Der er tilgengæld en række
tilsyneladende desperate påstande, som skal legitimere, at man trækker
sig ud at diskussioner, hvori man kommer til kort -

> [...]
> at en antagelse er forkert eller pr ve p at modbevise en antagelse eller
> p stand, hvadenten det er af den ene eller den anden sort.

Agent provokateurs:
http://en.wikipedia.org/wiki/Agent_provocateur

I er sikre på, at det ikke er CIA, som er "efter" jer?