Javascript 2
Fra : Kurt G

Dato : 05-03-11 12:34

Hej.

Jeg er ved at tygge mig igennem Javascript vha en bog fra 2004.
Deri omtales JS 2.0 og det siges samtidigt, at det er for tidligt at bruge
det, da ikke mange browsere understøtter det!
Det var jo i 2004, hvordan ligger det med browserunderstøttelsen i dag?

Mvh Kurt

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 05-03-11 13:41

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> writes:

> [...]
> det, da ikke mange browsere understøtter det!
> Det var jo i 2004, hvordan ligger det med browserunderstøttelsen i dag?

Af JavaScript 2.0: den er død. Udviklingen endte med at gå i en anden
retning.

ECMAScript var en standaradisering af (ca.) Mozillas JavaScript 1.3
og Microsofts JScript 2.0.
JavaScript 2.0 (og ECMAScript 4.0) var forsøg på at udvikle sproget
radikalt, men de kunne blive enige nok til at ECMAScript 4.0 nogensinde
blev til noget. I stedet blev der nedsat en gruppe med det formål at
lave en ny version af ECMAScript som folk kunne blive enige om. Det
blev så ECMAScript 5.0, som kun har nogle få features fra JavaScript
2.0 og ECMAScript 4.0 forslagene med.

Det er ES5 der er "state of the art" idag (som i: der er muligvis ingen
(ikke-beta-versinon) browser der understøtter den fuldt ud endnu).

Det næste skridt (kan man frygte) er ECMAScript Harmony/ES6, hvor der
nu forsøger at få de features fra JavaScript 2 med, som de ikke kunne
få i ES5.

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen

Fra : Kurt G

Dato : 05-03-11 14:08

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn.unread@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det næste skridt (kan man frygte) er ECMAScript Harmony/ES6, hvor der
> nu forsøger at få de features fra JavaScript 2 med, som de ikke kunne

Tak for dit svar, Lasse!
Men hvad skal man i dag så satse på mht. JavaScript?
JavaScript 1.5, som bogen omhandler?
Mvh Kurt

Fra : Birger Sørensen

Dato : 06-03-11 00:23

Kurt G frembragte:
> [...]
>
> Tak for dit svar, Lasse!
> Men hvad skal man i dag så satse på mht. JavaScript?

Jeg bruger Mozillas "fortolkning" af ECMA-262
https://developer.mozilla.org/en/JavaScript/Reference
De kalder det vist selv Javascript 1.8

Ellers er der
http://www.ecma-international.org/publications/files/ECMA-ST/ECMA-262.pdf
- men det er tung læsning...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 06-03-11 14:45

"Kurt G" <kurt_g@guldbaek.net> writes:

> Tak for dit svar, Lasse!
> Men hvad skal man i dag så satse på mht. JavaScript?

Jeg vil holde mig til ECMAScript 3 til at begynde med, og så lære
noget ECMAScript 5 bagefter, så man ikke glemmer hvad der er nyt
(og derfor ikke virker i gamle browsere).

> JavaScript 1.5, som bogen omhandler?

Der er nogle udvidelser til ECMAScript 3 i JavaScript 1.5.
Se http://www.mozilla.org/js/js15.html
De udvidelser er det en god ide *ikke* at begynde at bruge, for så
vil ens kode kun virke i Mozilla-browsere (ok, nogle af dem findes
også i andre browere nu, fx const, men lad være alligevel).

/L
--
Lasse Reichstein Holst Nielsen

Fra : Kurt G

Dato : 06-03-11 15:16

> [...]
> <URL:http://www.infimum.dk/HTML/rasterTriangleDOM.html>
> 'Faith without judgement merely degrades the spirit divine.'

Tak for jeres svar, nu har jeg da noget at kikke på!
Mvh Kurt