Indsætte værdi i input-felt med Jav
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-02-11 17:13

Jeg har brug for at få indsat en værdi i et input-felt efter
en udregning. Jeg kan sagtens få det til at virke med name
på formen og følgende:

resultat = (document.form.sum1.value -0) * 5;
document.form.sum.value = resultat;

Men jeg er i strict, og må ikke bruge name, men skal bruge
id, og så virker ovenstående ikke længere. Jeg kan forstå,
at jeg skal bruge getElementById og har lavet dette:

resultat = (document.getElementByid('sum1').value -0) * 5;

men hvordan får jeg så skrevet resultatet til inputfeltet sum?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gør din hjemmeside mere intelligent, begynderguide om PHP:

Fra : Birger Sørensen

Dato : 28-02-11 17:58

Den 28-02-2011, skrev Kim Ludvigsen:
> [...]
>
> resultat = (document.getElementByid('sum1').value -0) * 5;
>
> men hvordan får jeg så skrevet resultatet til inputfeltet sum?

I forme må man da godt bruge name..?

document.getElementById( 'sum').value = resultat;

Mener i øvrigt ikke at dit '-0' er nødvendigt, når operatoren er * ( er
kun nødvendig ved +). Den rigtige konvertering er

resultat = Number(document.getElementByid('sum1').value) * 5;

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-02-11 19:46

Birger Sørensen skrev:

> I forme må man da godt bruge name..?

Nej, ikke i XHTML 1.0 Strict. Man må vist godt på
inputfeltet, men lige så snart jeg ændrer name til id på
selve form-tag'et, så holder den gamle kode op med at virke.

> document.getElementById( 'sum').value = resultat;

Det virker desværre ikke, men nu er jeg i tvivl om, hvorvidt
JavaScriptet overhovedet kaldes (via onchange). Jeg vil lege
videre og ellers vende tilbage i næste uge, hvor jeg bedre
kan lave en side med scriptet på.

> Mener i øvrigt ikke at dit '-0' er nødvendigt, når
> operatoren er * ( er kun nødvendig ved +).

Jeg havde blot kopieret fra en hjemmeside, det er sådan
lige, hvad mine evner rækker til. Jeg har nu slettet -0, og
det virker fint (hvis jeg benytter name).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet:

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-02-11 19:50

Kim Ludvigsen skrev:

> Det virker desværre ikke, men nu er jeg i tvivl om, hvorvidt
> JavaScriptet overhovedet kaldes (via onchange).

Jeg kom lige til at tænke på fejlkonsollen i Firefox. Jeg
får følgende fejl, når jeg har skrevet et tal og forlader
feltet:
Fejl: document.getElementByid is not a function

Siger det dig noget?

Fra : Anonymous

Dato : 28-02-11 20:20

Den 28-02-2011 19:49, Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg kom lige til at tænke på fejlkonsollen i Firefox. Jeg får følgende
> fejl, når jeg har skrevet et tal og forlader feltet:
> Fejl: document.getElementByid is not a function
>
> Siger det dig noget?

Prøv lige om det samme sker i Chrome.

Og husk at skrive henvisning til function med *ekstakt* case. Dvs. at
Function er ikke det samme som function.

http://www.dotnetspider.com/forum/158517-JavaScript-Case-Sensitive.aspx

MVH
Rune Jensen

Fra : Birger Sørensen

Dato : 28-02-11 20:25

Anonymous:

> [...]
>
> Og husk at skrive henvisning til function med *ekstakt* case. Dvs. at
> Function er ikke det samme som function.

Det skal det gøre - Det skal være et stort I - getElementById

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-02-11 20:44

Birger Sørensen skrev:
> Anonymous:

Jeg havde ikke ændret på den del, så det var korrekt nok.

> Det skal det gøre - Det skal være et stort I - getElementById

<rødme>
Suk!
</rødme>

Tak!
--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : Birger Sørensen

Dato : 28-02-11 21:01

Kim Ludvigsen formulerede spørgsmålet:

> Jeg havde ikke ændret på den del, så det var korrekt nok.

> <rødme>
> Suk!
> </rødme>
>
> Tak!

<se bastian>
Du er ikke alene
<væk bastian>

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Anonymous

Dato : 28-02-11 21:13

Den 28-02-2011 20:43, Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg havde ikke ændret på den del, så det var korrekt nok.

Nej - men reelt tror jeg egentlig godt, man kan oprette en function, som
hedder getElementByid. Den findes så naturligvis ikke, da den ikke er
oprettet her, hvorfor man får fejlmeddelelsen. I hver fald tror
browseren du henviser til en function :)

Anyways...

Been there, done that excact thing med at overse case.

Mit råd om at tjekke i flere browsere, var fordi, man godt kan komme ud
for mærkelige fejlmeddelelser fra kun én browser eller en i samme
familie. Så skal man til at lede efter alternativer til sin kode.
Der er masser af de tilfælde, hvor man skal lave koden to gange på hver
sin måde, og ikke kun med IE - desværre.

MVH
Rune Jensen