Regne med dansk talformat
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-02-11 07:31

Hvordan får jeg JavaScript til at regne med dansk talformat
i stedet for engelsk? Og så tusindadskiller ignoreres?

Altså, så jeg fx kan udregne 5.000,25 * 5,25.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå faldgruberne, sådan vælger du det rette webhotel:

Fra : Birger Sørensen

Dato : 28-02-11 08:43

Kim Ludvigsen kom med denne ide:
> Hvordan får jeg JavaScript til at regne med dansk talformat i stedet for
> engelsk? Og så tusindadskiller ignoreres?
>
> Altså, så jeg fx kan udregne 5.000,25 * 5,25.

Det gør du ikke.
Du er nødt til at omskrive tallene, så de er repræsenteret rigtigt, og
uden tusind adskillere.
Altså en rutine der fjerner . og erstatter , med .
Skal du bruge resultatet formatteret, må du så formattere det bagefter.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-02-11 08:55

Birger Sørensen skrev:
> Kim Ludvigsen kom med denne ide:
>
> Du er nødt til at omskrive tallene, så de er repræsenteret
> rigtigt, og uden tusind adskillere.

Ok, tak.

> Altså en rutine der fjerner . og erstatter , med .

Kender du sådan en færdig en? Jeg har ikke styr på
JavaScript, og det er jo ikke nok bare at udskifte . og ,
eftersom begge kan forekomme, altså en rutine som tager
højde for, om der er indtastet 5.000,25 eller 5,000.25.

Jeg har ikke kunnet finde noget brugbart på nettet, sikkert
fordi jeg ikke ved, hvilke søgeord der er relevante.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : Birger Sørensen

Dato : 28-02-11 09:38

Kim Ludvigsen formulerede mandag:

> [...]
>
> Jeg har ikke kunnet finde noget brugbart på nettet, sikkert fordi jeg ikke

Nej jeg kender ikke sådan en færdiglavet ^^

Jeg ved faktisk ikke, hvilke muligheder der ligger i Number objectet -
eller om der overhovedet er nogen.
Umiddelbart ville jeg så erstatte alle ,'er med .'er, og derefter
fjerne forfra, til der kun er een tilbage - hvis der altid tastes
decimaler. Men det er formentlig heller ikke sådan det er, og så bliver
det svært.
Her begynder vi så at komme ud i noget med at programmet skal have en
eller anden form for viden om det indtastede, for at have chance for at
gætte rigtigt.
Det simpleste er i virkeligheden, at sørge for at input er rigtigt.
Altså gøre brugeren opmærksom på, at der skal indtastet i et givet
format.
Man kan bruge onkeydown (eller -up eller onkeypress) til at begrænse
fejltastninger, eller begrænse indtastninger til numerisk og ., Det kan
sikkert lade sig gøre med regexp, også at dekode sig til formatet, men
her må andre træde til.
F.eks. ville jeg kun acceptere tal uden tusind adskillere - altså kun
eet eller ingen decimalpunkt - der så kan være enten . eller ,
Danske tastaturer, bruger vist , som decimaltagn på det numeriske
tastatur, men det er ikke så vanskeligt at programmere sig ud af, når
man ved at der kun skal være eet decimaltegn - hvis der overhovedet er
noget.

Håber det spreder lidt lys - ellers må du skrive igen. Men det bliver
ikke før i aften, hvis du skal have eksempel.

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-02-11 11:06

Birger Sørensen skrev:
> [...]
>
> Jeg ved faktisk ikke, hvilke muligheder der ligger i Number
> objectet - eller om der overhovedet er nogen.

Når /du/ siger, det er svært, så har jeg nok ikke mange
chancer for at finde ud af det.

> Det simpleste er i virkeligheden, at sørge for at input er
> rigtigt. Altså gøre brugeren opmærksom på, at der skal
> indtastet i et givet format.

Det vil jeg så gøre, tak!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Omfattende brugerguide for begyndere om ubuntu Linux:

Fra : Birger Sørensen

Dato : 28-02-11 17:53

Kim Ludvigsen tastede følgende:

> Når /du/ siger, det er svært, så har jeg nok ikke mange chancer for at finde
> ud af det.

> Det vil jeg så gøre, tak!

Hvis du bestemmer dig for, at brugerne skal indtaste uden
tusind-adskiller, mens decimaladskilleren kan være enten , eller . og
må gerne udelades, hvis der ingen decimaler er.

function ToNum( x) {
x = x.replace( ',', '.'); // erstatter et evt , som
decimalseparator med .
return Number( x);
}

Er a og b en repræsentation af de to tal, vil

resultat = Number( ToNum( a) * ToNum( b)).toLocaleStr();

hvor resultat er en streng, der indeholder resultatet, formatteret
efter brugerens PC's sprog.

Er ikke testet, og der gives kun eksempler på engelsk, så.... ;>)
Er heller ikke sikker på, at IE's version af javascript (JScript) vil
gøre tingene rigtigt.
Jeg mindes noget med at replace erstatter den første i IE, men alle i
de rigtige browsere.

Så du skal nok have en gentagen erstatning, som f.eks.
while ( x.indexOf( ',') > -1) { x.replace( ',', '.'); }

hvis du vil bruge den sammen med nedenstående.

Det vil formentlig være fornuftigt med et check på, at der ikke er
flere decimaltegn, end det ene der må være - konvertering til et tal,
vil gå galt ellers.

function DecOK( x) {
return ( x.indexOf( '.') == x.lastIndexOf( '.'));
}

vil returnere sand, hvis der er ingen eller eet . og falsk hvis der er
mere end eet.

Så i alt vil det nok være noget med

function ToNum( x) {
while ( x.indexOf( ',') > -1) { x.replace( ',', '.'); }
// erstatter alle evt ,er med .er
return x;
}

var x1 = ToNum( a);
var x2 = ToNum( b);
var resultat = 'tal ikke brugbare - for mange decimalkarakterer';
if ( DecOK( x1) && DecOK( x2)) {
resultat = Number(x1 * x2).toLocaleStr();
}

Det kom lidt hen ad vejen... B-)
Håber du kan finde hoved og hale...

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 28-02-11 19:32

Birger Sørensen skrev:
> Kim Ludvigsen tastede følgende:

> function ToNum( x) {

Aj, du skulle ikke bruge tid på det. Jeg har brugt den nemme
løsning og skrevet, at det skal være et heltal uden
tusindadskiller.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Hjælp til computeren og internettet: