Hvad betyder "Kongernise"?
Fra : Toke Nørby

Dato : 28-02-11 17:16

I et gammelt brev fra 3-årskrigen står der:

"Sognefogden for Tolstrup Sogn vilde tilsige 4, siger fire
velbespændte Vogne hvoraf en med to Sæder, at møde i Nygaard i
Serritzlev Sogn Fredagen den 12te dennes Kl. 1½ Eftermiddag, for
derfra til Tylstrup Kro, eller nærmeste Sognefoged i Aalborg Amt i
Kongernise frit at befordre Overvagtmester Noll m. Fl. samt medhørende
Sager.

Hjöring Amtstue, den 11. Oktober 1849"

Jeg kender ikke ordet Kongernise - kan en af jer hjælpe, tak?

Se brevet her: http://www.norbyhus.dk/misc/noll.jpg
--
Mvh Toke

Toke.Norby@Norbyhus.dk
Se den mærkelige historien om "UPUs fader"
Joseph Michaelsen og hans mindemedalje:
http://www.norbyhus.dk/artiklermm/

Fra : Arne Nielsen

Dato : 28-02-11 18:04

Den 28-02-2011 17:16, Toke Nørby skrev:
> [...]
> Mvh Toke
>
> Toke.Norby@Norbyhus.dk
> Se den mærkelige historien om "UPUs fader"

Jeg mener nu, at der står "Kongereise".

Se Ordbog over Det Danske Sprog.

Venlig hilsen
Arne

--
Fjern 0 i adresse ved direkte svar

Fra : Toke Nørby

Dato : 28-02-11 18:49

Arne Nielsen <arnen@post03.tele.dk> wrote:

...snip

>Jeg mener nu, at der står "Kongereise".
>
>Se Ordbog over Det Danske Sprog.
>
>Venlig hilsen
>Arne

1000 tak, Arne! Det kan jo ikke være andet og jeg så det ganske
simpelt ikke, da jeg ikke kendte ordet!
--
Mvh Toke

Toke.Norby@Norbyhus.dk