Nogen som kan tyde skriften??
Fra : Kbh.

Dato : 26-02-11 09:13

Har via Kirkebøgerne fundet min kones farfars moder, men kan ikke tyde
skriften.
Af Kirkebogen, amt: Viborg, herred: Rødding, sogn: Ramsing, år
1853-1873, opslag 25, fundet moderen.
Af side 24 i Kirkebogen, fødte mandskjøn, nr. 3 fra oven, ses det af
moderen hedder: Maren Nielsen, 23 år, ugift fruentimmer. Hvad der står
nedenunder hendes navn, kan jeg ikke tyde, udover navnet Søren
Vistisen af ????
Og meget gerne, hvem som står som faddere.
Nogen hjælp??

På forhånd tak.

Fra : Arne Nielsen

Dato : 26-02-11 17:30

Den 26-02-2011 17:12, Kbh. skrev:
> [...]
> nedenunder hendes navn, kan jeg ikke tyde, udover navnet Søren
> Vistisen af ????
> Og meget gerne, hvem som står som faddere.

Forældre:
Ugift Fruentimmer Maren Nielsen, 23 Aar, af Ramsing. Udlagt som
Barnefader Ungk. Tjenestek. Søren Vistisen af Rottrup.

Faddere:
Ungk. Tjenestek. Søren Vistisen af Rottrup.
Smed Anders Pedersen af Ramsing.
Hmd. Niels Bostrup ibidem.
Pigen Ane Nielsen af Grove.
Hmd. Jakob Kristensens Hustru af Ramsing.

Venlig hilsen
Arne

--
Fjern 0 i adresse ved direkte svar

Fra : Kbh.

Dato : 26-02-11 13:04

On 26 Feb., 17:29, Arne Nielsen <ar...@post03.tele.dk> wrote:

> [...]
> Hmd. Niels Bostrup ibidem.
> Pigen Ane Nielsen af Grove.
> Hmd. Jakob Kristensens Hustru af Ramsing.

Mange tak for den hurtige respons.
Dog kan jeg ikke, via DIS, hitte Rottrup??
Kan det være Rostrup, Ålborg Amt?
Fra min egen familie fra Gjern området, en bette by ved navn Sorring,
har jeg erfaret, at man på den tid ikke flyttede mange km. væk fra
hjemstavnen.

V.h.

Fra : Arne Nielsen

Dato : 26-02-11 22:00

Den 26-02-2011 21:04, Kbh. skrev:

> [...]
> Fra min egen familie fra Gjern området, en bette by ved navn Sorring,
> har jeg erfaret, at man på den tid ikke flyttede mange km. væk fra

Jeg mener ikke, at der kan stå Rostrup. Rattrup ligger i Ulsted sogn,
Kær herred, Aalborg amt. Men der står nok snarere Rettrup, som er navnet
på et sted i Brøndum sogn, Hindborg herred, Viborg amt.

Venlig hilsen
Arne

--
Fjern 0 i adresse ved direkte svar

Fra : Arne Feldborg

Dato : 27-02-11 12:14

"Kbh." <kyndby2003@yahoo.dk> skrev Sat, 26 Feb 2011 12:04:26 -0800 (PST)

>Fra min egen familie fra Gjern området, en bette by ved navn Sorring,
>har jeg erfaret, at man på den tid ikke flyttede mange km. væk fra
>hjemstavnen.

Stol ikke for meget på den iagttagelse. Det er vist en udbredt
opfattelse, at det skulle forholde sig sådan. Og det er måske også det
gennerelle billede - men så absolut en regel med mange undtagelser.

Selvfølgelig var der mange der bosatte sig på deres hjemegn (det er der
jo for den sags skyld også idag). Men der var også mange - overraskende
mange - der rejste ud i verden og som slog sig ned andre steder.

Bønderkarlene kom jo som soldater, som studedrivere, som handlende, som
søfolk, osv. rundt i landet (samt i Hertugdømmerne), fandt en sød pige
og bosatte sig.

Og allerede fra sidste halvdel af 1700-tallet skete det også, at de
unger piger var et år eller to hjemmefra, ofte i Sønderjylland eller i
Hertugdømmerne. Og op gennem 1800-taller bliver det mere almindeligt.
Men som regel blev de jo gravide i 18-20 års alderen og så var det
eventyr jo slut.

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Kbh.

Dato : 27-02-11 02:16

On 26 Feb., 21:59, Arne Nielsen <ar...@post03.tele.dk> wrote:

> Jeg mener ikke, at der kan st Rostrup. Rattrup ligger i Ulsted sogn,
> K r herred, Aalborg amt. Men der st r nok snarere Rettrup, som er navnet
> p et sted i Br ndum sogn, Hindborg herred, Viborg amt.
>
> Venlig hilsen
> Arne
>
> --
> Fjern 0 i adresse ved direkte svar- Skjul tekst i anførselstegn -
>
> - Vis tekst i anførselstegn -

Atter engang mange tak for svaret.
Har søgt i Kirkebøgerne fra Brøndum Sogn, men endu ikke fundet Søren
Vistisen.
Han er svær at hitte.
Jeg har ellers set i Folketællinger og Kirkebøger fra området og i
tidsrummene fra 1845-1850, men det kan jo være, jeg overser noget.
Men, han dukker nok op.

V.h.