Kristendom og kabbalisme
Fra : Sømand1

Dato : 25-02-11 10:32

"Henning Christiansen" <Christiansen@lic-mail.dk> wrote in message
news:4d669d5f$0$36572$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Andreas Falck" <dewnull@dewnull.dk> skrev i en meddelelse

> "Kabalaen har intet med den bibelske jødedom at gøre" !! Nå - gad vide hvad
> den så handler om? Hvad er det lige, forfatterne i Kabalaen har misforstået
> og som en dansker, der ikke at sat sig ind i den, kan korrigere?

Kabbalaen er en fortolkning af tekster som er kommet på et senere tidspunkt (ca
år 200), efter Babylon tiden, så det kan ikke pr automatik tages på sit glatte
ansigt for at reflektere så-kaldt bibelsk (GT) jødedom, den af f.x. Abraham.
Talmuden (den babylonske) kom også efter Babylon, og den er et produkt af et folk
som forlængst havde forladt sin levende gud og taget nye guder. Den har ikke ret
meget med GT patriarkerne at gøre.

> Hvis du kan henvise til nogle skrifter fra den tid, der belyser teksternes
> forståelse, vil jeg gerne vide hvad det er. Hvis du bare mener, at din
> fortolkning af gammeltestamentelige tekster er mere værd end de jødiske
> forfatteres i Kabalaen, så tager jeg hatten af for din selvtillid. Jeg tror,
> at den er på højde med Kejser Napoleons

Jeg tænker på at det med at at belyse teksterne...har du tænkt over hvilket lys
det måtte fremstå i?

Leder du ivrig nok efter mystiske (kabbalistiske) meninger og fortolkninger i
teksten, så vil du naturligvis finde dem. Lissom det med bibelkoden?

Her mener jeg man nødvendigvis skal have en vis ballast selv, ellers vil man ikke
kunne skelne mellem en påtvunget fortolkning og så på en forsvarlig fortolkning,
hvadenten teksten er hebraisk eller ikke.
Dvs. når man bevæger sig ind på Kabbalistisk grund, så bør man ikke gøre det med
lukkede øjne. Hvis du læser nogle af de *børnebøger* som skal påvirke læseren
('whet your appetite') for Kabbalistiske tankegange og mysterier, så vil du se at
det er kun det de gør, hvilket jeg finder meget suspekt. Det er nærmest
børnelokkeri.

> Igen- det er ikke mine aparte fantasier om oversættelsen. Den kommer fra
> kvalificerede kendere og brugere af det hebræiske sprog. At jeg har læst det
> i kabbalistiske skrifter er ikke afgørende. Der er også, ja - mange ting i
> Kabbalaen, som jeg finder overspændte, men vi taler om selve det hebræiske
> sprog.

Hvilke 'mange ting' er det som du finder 'overspændte'? eller hvad mener du med
'overspændte'?

> Hvis du med dit kendskab til sproget kan godtgøre at det, jeg
> gengiver fra disse forfattere, er forkert, vil jeg gerne blive klogere. Men
> husk lige, at det skal være ud fra en virkelig, ægte viden om sproget.
> ellers kan du godt spare dig.

Nogle gange er det bare en såkaldt 'intrinsic' eller iboende fornemmelse om at
nogle af disse mystik-fortolkninger, at dette vil kunne føre ud i en never-ending
fortolkning af tekster, måske ting som slet ikke var eller er der til at begynde
med.
Måske lidt ala kejserens nye klæder, man bliver nødt til at se ting og sager som
kun er der i Kabbalistisk fortolkning.

Selve Kabbalaen (Zohar) blev angiveligt skrevet inden år 200, så det er heller
ikke en kontemporary fortolkning af disse skrifter, så den holder ikke helt.

Fra : Sømand1

Dato : 25-02-11 10:56

"Sømand1" <someone@yahoooo.pdf> wrote in message
> "Henning Christiansen" <Christiansen@lic-mail.dk> wrote in message

> Kabbalaen er en fortolkning af tekster som er kommet på et senere tidspunkt (ca
> år 200),

Jeg skal påpege at dette siger kabbalister selv. Men der er visstnok uenighed om
hvornår.
Dette skulle angiveligt være en kritisk gennemgang:
http://www.sacred-texts.com/jud/cab/index.htm som jeg ikke har læst.

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-02-11 11:44

Sømand1 skrev i

> [...]
> uenighed om hvornår.
> Dette skulle angiveligt være en kritisk gennemgang:

"Kabbala (hebraisk (קַבָּלָה [qabbālā] ‘tradition’, ‘overlevering’) eller
kabbalisme er betegnelsen for en hemmelighedsfuld filosofisk skole i
middelalderen og nyere tid, hvis lære bygger på overleveringer fra den
tidligste jødedom. Kabbalisme bruges i daglig tale som synonym for den tal-
og bogstavmystik, som kabbalisterne betjener sig af.

Kabbalismens hovedværker er Sepher ha Zohar og Sepher Yetzirah.

Kabbala er en disciplin, der ofte beskrives som mystik. Kabbalaen er
udsprunget af forsøget på at tolke det Gamle Testamente. I nyere tid er
kabbala nok blevet brugt mindre som tal- og bogstavskombinatorik og i højere
grad som en fortolkningsdisciplin inspireret af hermeneutikken. Den tidlige
Kabbala blev videnskabeligt beskrevet af Gershom Sholem. Desuden har den
amerikanske litterat Harold Bloom brugt kabbalistisk tankegods som
inspiration til begrebet "kreativ fejllæsning".

I den chasidiske jødedom hedder det, at man ikke må læse kabbala, før man
har studeret hele Torah - i hvert fald ikke før, man er fyldt 40 år."
http://da.wikipedia.org/wiki/Kabbala

"Sepher ha Zohar er en samling af mystiske manuskripter, der fortolker
Toraen. Zohar udkom som små pamfletter, og er senere samlet til et samlet
værk. Sandsynligvis er Zohar skrevet af Moses de Leon, der levede i Spanien
i det 13. århundrede.

Brudstykker har været oversat til latin og engelsk; men en komplet
filologisk udgave er endnu ikke udgivet. Daniel C. Matt har siden 2004
redigeret det, der skal blive en komplet udgave af Zohar. I denne udgave
ordnes de mange løse manuskripter efter Toraens indholdsmæssige rækkefølge.
Dermed bliver Zohar en tolkning af Tora.

Zohar er fortællingen om en række symbolske rabbier, der mødes i Palæstina.
Med begejstring udlægges passager fra Toraen. Typisk indledes et afsnit med
begejstrede udråb, som: "kom og se" eller det mere mystiske "Rabbi NN
Ã¥bnede".

Tolkningerne er meget detaljerede. Udlægningen af de syv første bogstaver i
Toraen fylder f.eks. det meste af bind I i Daniel C. Matts oversættelse."
http://da.wikipedia.org/wiki/Sepher_ha_Zohar

Der er ikke meget der indikerer at kabbalisme har ret meget med den
oprindelige jødedom at gøre. Kabbalisme er jo helt tydeligt en
mysteriereligion hovedsageligt fra middelalderen der udarter sig som en
sidegren inden for jødedommen.

Kabalismen er i langt højere grad inspireret af den græsk-hedenske filosofi
(som jo bl.a. også Augustin var dybt forankret i) end i de bibelske (GT)
tekster, hvorfor der da også er ikke ubetydelige ligheder med gnosticismen.

Fra : Henning Christiansen

Dato : 25-02-11 16:37

"Sømand1" <someone@yahoooo.pdf> skrev i en meddelelse

> Hvilke 'mange ting' er det som du finder 'overspændte'? eller hvad mener
> du med 'overspændte'?

For eksemepl talmanipulation, hvor man tolker en højere mening i at ord
eller sætninger har samme tværsum,

Men stadig vil jeg i vid udstrækning anerkende den viden om de hebræiske
bogstaver og om sprogets opbygning, som man finder i de kabbalistiske
skrifter. Og når jeg læser, at man ikke bruger omvendt ordstilling i
hovedsætninger, så tror jeg på det.

Men hvis andre har en bedre viden om dette, er jeg åben. Det er faktisk
derfor, jeg bringer emnet op. Jeg er noget skuffet over, at blive angrebet
på grund af mine inspirationskilder og ikke få fornuftige svar på selve det
emne, som jeg bringer frem.

Altså, kan nogen fortælle mig om denne sætning: "Bereshit bara Elohim et
hashamayim ve'et ha'arets". Er det sandt, at udsagnsleddet "bara" ikke kan
føre hen til "Elohoim", men at grundleddet er "Bereshit".

--
Hilsen Henning

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-02-11 17:02

"Henning Christiansen" <Christiansen@lic-mail.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> hashamayim ve'et ha'arets". Er det sandt, at udsagnsleddet "bara" ikke kan
> føre hen til "Elohoim", men at grundleddet er "Bereshit".

jeg har pt ikke tid til at læse disse artikler, men prøv at læs om du kan
bruge dem

http://www.creationdays.dk/Arthur%20C.%20Custance/1.php
http://www.creationdays.dk/Arthur%20C.%20Custance/4.php

KH

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-02-11 17:22

Ole Madsen skrev i

> jeg har pt ikke tid til at læse disse artikler, men prøv at læs om du kan
> [...]

Du glemte at gøre opmærksom på at det er artikler der handler om den
såkaldte GAP-teori der bl.a. opererer med at Gud tidligere har haft et
mislykket forsøg med mennesker her på denne jord og som han så har udryddet.
Nogle GAP-folk taler endda om at der har været noget nær et utal af
tidligere civilisationer forud for den der blev skabt i Bibelens
skabelsesberetning, og at alle disse mange civilisationer alle faldt i synd.

Der er bare ingen af disse GAP-tilhængere der har givet nogen forklaring på
om disse tidligere faldne civilisationer også har fået tilbud om frelse
gennem Guds Søn sådan som den nuværende har, eller om de tidligere faldne
civilisationer blot får lov til at stege i deres eget fedt i Ole's brændende
helvede (det skal lige indskydes at Bibelen ikke opererer med et evigt
brændende helvede) i al evighed uden ophør.

De fortæller heller ikke om det er det samme helvede eller om der skal
opereres med forskellige helveder for de forskellige civilisationer.

De fortæller jo, som nævnt, heller ikke om disse civilisationer fik mulighed
for frelse, og om denne eventuelle frelse skulle have noget med Guds Søn at
gøre.

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-02-11 17:23

Andreas Falck skrev i

> [...]
>
> De fortæller jo, som nævnt, heller ikke om disse civilisationer fik
> mulighed for frelse, og om denne eventuelle frelse skulle have noget med

Og glemte jo også lige at fortælle at de artikler han ikke har tid til at
læse er artikler han selv har lagt ud på sin egen hjemmeside!!

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-02-11 17:44

"Andreas Falck" <dewnull@dewnull.dk> skrev i meddelelsen
> Andreas Falck skrev i

> Og glemte jo også lige at fortælle at de artikler han ikke har tid til at
> læse er artikler han selv har lagt ud på sin egen hjemmeside!!

sådan en kommentar kan man jo kun vente fra dig, og jo, jeg HAR læst dem i
sin tid, så der tog du fejl, sorry

men hold dig nu til emnet istedetfor

KH

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-02-11 18:02

Ole Madsen skrev i

> sådan en kommentar kan man jo kun vente fra dig, og jo, jeg HAR læst dem i
> sin tid, så der tog du fejl, sorry
>
> men hold dig nu til emnet istedetfor

Jamen bette barn dog - er der nu noget forkert i at gøre opmærksom på at det
altså er artikler du selv har lagt ud på din egen hjemmeside.

Det er da absolut en væsentlig information - især når din formulering nemt
kunne tydes derhen at det da slet ikke var din egen hjemmeside og at du da
slet ikke havde læst disse artikler.

Så nej, jeg tog ikke fejl i noget som helst, men var med til at sørge for at
en, med stor sandsynlighed ubevidst uheldig formulering skulle kunne føre
til misfortsåelser blandt læserne.

Jeg skrev jo altså heller ikke noget om at du aldrig havde læst disse
artikler. Du fortalte selv at du ikke havde tid til at læse dem, så jeg
genbrugte din egen formulering om de artikler du selv har lagt ud på din
egen hjemmeside.

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-02-11 18:14

> Ole Madsen skrev i

> Jamen bette barn dog - er der nu noget forkert i at gøre opmærksom på at
> det altså er artikler du selv har lagt ud på din egen hjemmeside.

det var dine argumenter jeg kommenterede, ikke andet

så misforstodjeg dig

Ole

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-02-11 17:42

> [...]
>
> De fortæller heller ikke om det er det samme helvede eller om der skal
> opereres med forskellige helveder for de forskellige civilisationer.

nok fordi at bibelen mest taler om vores tidsperiode, fra adam til og med
1000 årsriget

> De fortæller jo, som nævnt, heller ikke om disse civilisationer fik
> mulighed for frelse, og om denne eventuelle frelse skulle have noget med
> Guds Søn at gøre.

jeg kommer faktisk med et bud på en af mine skabelsessider, men nu skal jeg
forklare

ifølge Ez28, så skuede alle Guds herlighed, ansigt til ansigt, og jo mere
man ser af det, jo mere ansvarlig er man for den erkendelse og beskuelse man
har hver dag som de havde det

alle vil også have mulighed for frelse i 1000årsriget, men pga Guds
herlighed skal Jesus herske med et jernspir, dvs, når de først har oplevet
Guds herlighed, og så synder bevidst imod det, så må dommen jo komme

KH

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-02-11 17:57

Ole Madsen skrev i

> [...]
> herlighed skal Jesus herske med et jernspir, dvs, når de først har oplevet
> Guds herlighed, og så synder bevidst imod det, så må dommen jo komme

Jeg kan ikke se at du svarer på om disse tidligere civilisationer får
mulighed for frelse eller om de blot skal steges for evigt i deres eget
fedt.

Din kommentar om mulighed for frelse for alle i det du kalder 1000årsriget
har nu altså heller ikke støtte i de bibelske tekster.

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-02-11 18:17

> Jeg kan ikke se at du svarer på om disse tidligere civilisationer får
> mulighed for frelse eller om de blot skal steges for evigt i deres eget
> fedt.

de har fået deres dom, derfor kom den første flod over hele jorden, jeg
mener ikke her Noahs flod, men den der dækkede hele jorden i 1mos1

> Din kommentar om mulighed for frelse for alle i det du kalder 1000årsriget
> har nu altså heller ikke støtte i de bibelske tekster.

det jeg her har angivet er "klassisk kristendom", ikke andet

men jeg ved godt du ser anderledes på det, fint nok for mig
men vi har jo været inde på det så mange gange, så jeg ser ingen grund til
at fortsætte i den retning

KH

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-02-11 18:30

Ole Madsen skrev i

> de har fået deres dom, derfor kom den første flod over hele jorden, jeg
> mener ikke her Noahs flod, men den der dækkede hele jorden i 1mos1

Du har stadig ikke svaret på om disse skabninger har fået mulighed for
frelse.

Det du skriver kan alene læses sådan at de alle skal stege i deres eget fedt
i al evighed helt uden ophør og at de aldrig har fået tilbudt frelsen.

Og skulle du mene at de har fået tilbudt frelsen så fortæl os lige om det er
gennem Guds Søn eller hvordan de skulle kunne få denne eventuelle frelse -
og naturligvis dokumenteret med bibeltekster!!

> det jeg her har angivet er "klassisk kristendom", ikke andet

Nej, det er *IKKE* klassisk kristendom.

Bibelen lærer jo ganske tydeligt at jorden er øde og tom og uden mennesker i
den periode på 1000 år der er nævnt i Åbenbaringsbogen.

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-02-11 19:03

> [...]
>
> Det du skriver kan alene læses sådan at de alle skal stege i deres eget
> fedt i al evighed helt uden ophør og at de aldrig har fået tilbudt

når dommen er afsagt, så ingen mulighed for frelse, det er der jo heller
ikke for dem der går fortabt

> [...]
>
> Bibelen lærer jo ganske tydeligt at jorden er øde og tom og uden mennesker
> i den periode på 1000 år der er nævnt i Åbenbaringsbogen.

hvorfor beder vi så "komme dit rige"? Jesus skal jo overgive hans rige til
Faderen efter 1000årsriget

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-02-11 19:26

Ole Madsen skrev i

> når dommen er afsagt, så ingen mulighed for frelse, det er der jo heller
> ikke for dem der går fortabt

Det er stadig ikke noget svar på spørgsmålet:
Havde disse skabninger mulighed for frelse eller havde de ikke?

> hvorfor beder vi så "komme dit rige"? Jesus skal jo overgive hans rige til
> Faderen efter 1000årsriget

Fordi Jesu rige (Guds rige) er et evigt rige der aldrig skal forgå, Dan. 2,
44)

Det er egentlig slet ikke så svær at forstå.

Skal vi lave et bibelstudium om de begivenheder der sker op til, under, og
ved afslutningen på de 1000 år?

Fra : Ole Madsen

Dato : 27-02-11 16:03

> Det er stadig ikke noget svar på spørgsmålet:
> Havde disse skabninger mulighed for frelse eller havde de ikke?

jeg ved godt hvor du vil hend, men den logik du bruger så skulle noahs flod
jo heller ikke komme

den samme dom som ved noahsn flod

> Fordi Jesu rige (Guds rige) er et evigt rige der aldrig skal forgå, Dan.
> 2, 44)
>
> Det er egentlig slet ikke så svær at forstå.

Jesus skal sidde på Davids trone her på jord

> Skal vi lave et bibelstudium om de begivenheder der sker op til, under, og
> ved afslutningen på de 1000 år?

så skal vi lave en ny tråd, og jeg synts vi skal gøre indlæggende korte,
ikke for lange for overskuelighedens skyld

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-02-11 08:45

Ole Madsen skrev i

> "Andreas Falck" <dewnull@dewnull.dk> skrev i meddelelsen

> jeg ved godt hvor du vil hend, men den logik du bruger så skulle noahs
> flod jo heller ikke komme
>
> den samme dom som ved noahsn flod

Fint nok - Jeg erfarer at du enten *IKKE VIL* eller *ikke* KAN* svare på mit
spørgsmål.

Fra : Ole Madsen

Dato : 28-02-11 09:41

> Ole Madsen skrev i

> Fint nok - Jeg erfarer at du enten *IKKE VIL* eller *ikke* KAN* svare på
> mit spørgsmål.

det har jeg gjort, men du læser det åbenbart ikke

det er det samme hvis man synder bevidst efter at have erfaret Guds
herlighed og magt, så er der jo heller ikek nogen tilgivelse, der er ikke
forskel på det dengang og nu

istedetfor at påstå at du forstår alt vhad folk siger, hvorfor spørger du så
aldrig ind til hvad de mener?

KH

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 28-02-11 19:51

Ole Madsen skrev i

> det har jeg gjort,

Nej det har du ikke!

Og du svarer jo generelt aldrig på de spørgsmål du får.

Du kommer med noget ævl. Og når du har gentaget det et antal gange påstår at
du har svaret.

Men så kan du jo passende komme med et link til det indlæg hvor du har givet
en præcist svar på sprøgsmålet!

Fra : Ole Madsen

Dato : 01-03-11 15:11

> Ole Madsen skrev i

> Nej det har du ikke!
>
> Og du svarer jo generelt aldrig på de spørgsmål du får.

du gentager j o bnre det jeg siger til dig, find på noget nyt, og gerne
noget der passer

> Du kommer med noget ævl. Og når du har gentaget det et antal gange påstår
> at du har svaret.

læs igen

> Men så kan du jo passende komme med et link til det indlæg hvor du har
> givet en præcist svar på sprøgsmålet!

jeg har forsøgt Andreas men det nytte rjo ikke noget, men jeg holder også
her, jeg spilder min tid

hav et godt liv, jeg vil til at finde ud af hvordan livet er udenfor
livssyn.kristendom

KH

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 02-03-11 10:53

Ole Madsen skrev i

> jeg har forsøgt Andreas men det nytte rjo ikke noget,

Nej, du har end ikke forsøgt.

Jeg spurgte til evt. frelse for de tidligere civilisationer - og det har du
altså stadig ikke svaret på.

Men jeg kan se, at du helt som sædvanlig slet ikke vil svare.

Det tager jeg så endnu engang til efterretning.

Fra : Ole Madsen

Dato : 04-03-11 07:40

> [...]
> du altså stadig ikke svaret på.
>
> Men jeg kan se, at du helt som sædvanlig slet ikke vil svare.
>
> Det tager jeg så endnu engang til efterretning.

det er dig der som sædvanligt ikke svarer, det har jeg jo hele
nyhedsgruppens vidne på, hvor mange gange har jeg ikek skrevet, "nu svarer
du ikke igen"?

du skal vandre i lyset Andreas, ikke bare finde på fordi du er presset

KH

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 04-03-11 09:13

Ole Madsen skrev i

> [...]
> du ikke igen"?
>
> du skal vandre i lyset Andreas, ikke bare finde på fordi du er presset

Så må du jo lige komme med et link til det indlæg hvor du hævder at have
svaret - for jeg kan altså ikke finde det!!

Fra : Ole Madsen

Dato : 04-03-11 11:13

> Ole Madsen skrev i

> Så må du jo lige komme med et link til det indlæg hvor du hævder at have
> svaret - for jeg kan altså ikke finde det!!

lige siden du har benægtet at jeg har svaret, har jeg svaret

men problemet er måske det, at du mener der burde være frelse for dem alle
sammen på trods af hvad de havde gjort, men til det svarer jeg, at de så Gud
ansigt til ansigt, og derfor kunne dommen også være det hårdere, det er hvad
jeg har sagt

det er ikke ligesom ved os der har en forsoner, men vi ser jo heller ikke
Gud ansigt til ansigt som de gjorde det, de så Guds herliighed som vi ikke
ser det

der er godt nok mange folk der ser meget af Gudds herlighed, men så er
ansvaret også derefter

et vers som kan bruges i denne sammenhæng, er, at har vi først smagt den
kommende verdens kræfter, og så går væk, så kan vi ikke komme tilbage, for
det ville betyde at Jesus igen måtte dø for deres synder

KH

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 07-03-11 20:48

Ole Madsen skrev i

> [...]
> kommende verdens kræfter, og så går væk, så kan vi ikke komme tilbage, for
> det ville betyde at Jesus igen måtte dø for deres synder

Jamen dog - heller ikke denne gang formår du at svare.

Jeg spurgte efter et link til det indlæg hvor du har svaret - og det kunne
eller ville du så ikke give.

En reel bibelreference er du heller ikke kommet med.

Du har, som sædvanligt, slet ikke kommet med noget relevant der kan
underbygge din påstand.

Med andre ord, så er det en ret vidtløftig fantasi du fremlægger som du ikke
formår at fremlægge bibelsk belæg for.

Det er jo akkurat sådan den nye spiritisme, som bl.a. Simon Griis står for,
hele tiden opererer. Syn at du aldrig har sluppet dette ubibelske system men
fortsat hænger fast i dette dynd af ubibelsk vranglære.

Fra : Ole Madsen

Dato : 08-03-11 03:01

> Jamen dog - heller ikke denne gang formår du at svare.

du kan jo bare læse hvad jeg skriver

> Jeg spurgte efter et link til det indlæg hvor du har svaret - og det kunne
> eller ville du så ikke give.

jeg har her uddybet hvad jegt før har sagt, det ved du jo godt, så tag dig
sammen

> En reel bibelreference er du heller ikke kommet med.

jeg har hele tiden ref til bibelen

> Du har, som sædvanligt, slet ikke kommet med noget relevant der kan
> underbygge din påstand.

ikke noget som du vil bruge, det ved jeg godt

> Med andre ord, så er det en ret vidtløftig fantasi du fremlægger som du
> ikke formår at fremlægge bibelsk belæg for.

det er helt i orden med mig at du ser sådan på det

> Det er jo akkurat sådan den nye spiritisme, som bl.a. Simon Griis står
> for, hele tiden opererer. Syn at du aldrig har sluppet dette ubibelske
> system men fortsat hænger fast i dette dynd af ubibelsk vranglære.

du ved vist ikke at du spotter Gud med dine vredes udfald, men det b liver
din sag

KH

Ole

Fra : N/A

Dato : 08-03-11 19:34

Fra : Ole Madsen

Dato : 08-03-11 19:34

> Jamen så søg du da bare tilbage til den prædikant der, ifølge dit eget
> udsagn, har en stor del af ansvaret for at du i dag er psykisk syg.

har jeg gjort dig så ondt siden du gør det der?

KH

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-03-11 19:55

Ole Madsen skrev i

> "Andreas Falck" <dewnull@dewnull.dk> skrev i meddelelsen

> har jeg gjort dig så ondt siden du gør det der?

Jeg referer blot til hvad du selv har sagt offentligt. Og derfor kan det
undre at du pludselig vil påstå at jeg spotter Gud når jeg siger at du skal
frigøre dig fra det du selv siger at du har taget afstand fra.

Når det kommer til stykket er det nok nærmere dig der spotter Gud ved ikke
selv at tage afstand fra spiritismen og ved at forsvare spiritister.

Men det bliver din egen sag.

Fra : Patruljen

Dato : 09-03-11 00:42

On 9 Mar., 07:37, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Fedtklump??? Hvorfor interesserer du dig s voldsomt for
> folk i denne gruppe? Er vi dit sociale underlag? Kan du
> ikke finde en anden gruppe at s ge venner i.

Ja. Fedtklump. Du er jo en fed og overvægtig flødebolle.
Jeg søger ikke venner her. Jeg har de venner jeg skal have.

> Jeg gider dig ikke mere, farvel igen.

Fint nok. Skrid ned i dit killfilter Fedtbjerg. Jeg har ikke bedt om
dine beskidte kommentarer.

> Er du stadig indenfor det, det du selv anser for normaladf rd?

Jeg befinder mig ikke blandt normale mennesker, når jeg bevæger mig
omkring i bl.andet dette forum. Der er nogle få normale individer
tilstede. Som de kristne åndboller er på nakken af. Den ene normalt
anstændige kristne person, som er her - har forladt stedet efter de
øvrige kristnes evindelige hakkerier.

> Det er jo rart at kende dine normalitetsbegreber, n r du
> bestandigt beskriver mit sind.

Mine normalitetsbegreber betyder at jeg meget hurtigt kan afgøre, at
hverken du, Andreas Falck, Lars Poulsen, Lyrik eller Dybbøl er normale
mennesker. Nogle er dybt forstyrrede, andre er syge. Alle er I
foruroligende uanstændige. Jeg behøver ikke tiltale en flok bøller,
somom de kan har krav på anstændighed eller respekt. Jeg tiltaler jer
i en tone, som I kan forstå fordi som I selv anvender den.

Fra : Patruljen

Dato : 08-03-11 17:51

On 8 Mar., 23:46, "Andreas Falck" <dewn...@dewnull.dk> wrote:
> Vidal skrev inews:4d7691c2$0$36586$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Ja han kommer med mange trusler den lille stakkel

Det er ikke en trussel. Det er et løfte. Henover denne sommer kommer
du til at stå ansigt til ansigt med mig. Det lover jeg dig.

Nu har du siddet i mindst 10 år og tilsvinet den ene person efter den
anden. Du har benyttet mindst 2 år på også at svine mig til. Jeg er
simpelhen så vred på dig og det du nu præsterer mod Ole Madsen er helt
uhyrligt. Det er på tide at du oplever lidt payback. Du er en
blodsugende tæge som sammen med Villy Dalsgaard og et par andre har
jagtet rundt efter alle som er uenige med jer. Intet er for lavt - så
du kommer ned Andrea Falck.

Fra : Patruljen

Dato : 08-03-11 17:53

Fra : Vidal

Dato : 09-03-11 07:37

> Hvad er der med dig dit fedbrovtende svin. Vil du noget - fedtklump?

Fedtklump??? Hvorfor interesserer du dig så voldsomt for
folk i denne gruppe? Er vi dit sociale underlag? Kan du
ikke finde en anden gruppe at søge venner i.

Jeg gider dig ikke mere, farvel igen.

Er du stadig indenfor det, det du selv anser for normaladfærd?

Det er jo rart at kende dine normalitetsbegreber, når du
bestandigt beskriver mit sind.

Fra : Patruljen

Dato : 08-03-11 12:04

On 8 Mar., 19:56, "Andreas Falck" <dewn...@dewnull.dk> wrote:
> tkruse skrev inews:96c6b087-2340-46b8-9e16-badc3ed6b571@r4g2000prm.googlegroups.com

> Smut du bare over i newagegruppen med din spiritisme

Kivssyn -

Din lille fnatmide. Jeg glæder mig i den grad til at stille mig op
foran dig.

Fra : Vidal

Dato : 08-03-11 21:30

Den 08-03-2011 20:03, Patruljen skrev:

> Din lille fnatmide. Jeg glæder mig i den grad til at stille mig op
> foran dig.

Ja, du er en modig mand.

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-03-11 23:47

Vidal skrev i

Fra : Ole Madsen

Dato : 25-02-11 19:08

> [...]
>
> Det du skriver kan alene læses sådan at de alle skal stege i deres eget
> fedt i al evighed helt uden ophør og at de aldrig har fået tilbudt

tilbudet lå i Guds herlighed var fuld åbenbaret for deres øjne, deri lå
frelsen, vi må vandre i tro, vi ser kun stykkevis, men vi er stadig
ansvarlige for det vi ser fra Gud

> Og skulle du mene at de har fået tilbudt frelsen så fortæl os lige om det
> er gennem Guds Søn eller hvordan de skulle kunne få denne eventuelle
> frelse - og naturligvis dokumenteret med bibeltekster!!

det kan jeg jo ikke komme til så lang tid du afviser læren om 1000 årsriget

Ole

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-02-11 19:28

Ole Madsen skrev i

> det kan jeg jo ikke komme til så lang tid du afviser læren om 1000
> årsriget

Hvad har nu de 1000 år at gøre med hvad der skete forud for skabelsen af den
civilisation vi nu tilhører!!

Fra : Ole Madsen

Dato : 27-02-11 16:04

> Ole Madsen skrev i

> Hvad har nu de 1000 år at gøre med hvad der skete forud for skabelsen af
> den civilisation vi nu tilhører!!

fordi der skal Guds herlighed også være ret synlig, modsat hvad den er idag,
med undtagelse i de egne hvor Gud gør flest mirakler, der hvor behovet også
er størst

KH

Ole

Fra : Patruljen

Dato : 08-03-11 12:10

On 8 Mar., 19:54, "Andreas Falck" <dewn...@dewnull.dk> wrote:
> Ole Madsen skrev inews:4d7676b6$0$36564$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Jeg referer blot til hvad du selv har sagt offentligt. Og derfor kan det
> undre at du pludselig vil p st at jeg spotter Gud n r jeg siger at du skal
> frig re dig fra det du selv siger at du har taget afstand fra.
>
> N r det kommer til stykket er det nok n rmere dig der spotter Gud ved ikke
> selv at tage afstand fra spiritismen og ved at forsvare spiritister.
>
> Men det bliver din egen sag.

Du laver ikke andet end at spotte - både andre mennesker og også Gud.

Sådan en lille fnatmide. Jeg glæder mig til at stå foran dig - Andreas
Falck. Og kræve dig til regnskab for alt det lort du lukker ud

Fra : Vidal

Dato : 25-02-11 23:56

Den 25-02-2011 17:56, Andreas Falck skrev:

> Jeg kan ikke se at du svarer på om disse tidligere civilisationer får mulighed
> for frelse eller om de blot skal steges for evigt i deres eget fedt.

Er det ikke det projekt mormonerne arbejder på? Altså redde
dem, der var så uheldige at blive født før Jesus.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : tkruse

Dato : 08-03-11 11:32

On 8 Mar., 18:57, "Andreas Falck" <dewn...@dewnull.dk> wrote:
> Ole Madsen skrev inews:4d758ddb$0$36573$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Jamen så søg du da bare tilbage til den prædikant der, ifølge dit eget
> udsagn, har en stor del af ansvaret for at du i dag er psykisk syg.

ved du hvad spirituel ånd er
hvis du beder med hjertet ,,som det første og største bud
så er du skaber af ånd
og det fylder dem som mangler

Fra : Andreas Falck

Dato : 08-03-11 19:57

tkruse skrev i

Fra : Vidal

Dato : 25-02-11 23:52

Den 25-02-2011 17:42, Ole Madsen skrev:

> 1000 årsriget

Kan du sige noget om tidspunktet

>alle vil også have mulighed for frelse i 1000årsriget

Er det ikke sådan, at Gud vil frelse dem, han udvælger?

Hvordan opnår man muligheden for frelse?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ole Madsen

Dato : 27-02-11 16:06

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> Kan du sige noget om tidspunktet

efter Jesu genkomst

> Er det ikke sådan, at Gud vil frelse dem, han udvælger?
>
> Hvordan opnår man muligheden for frelse?

tag imod evangeliet og tro på at Jesus har forsonet dig og alle dine synder

Ole

Fra : Vidal

Dato : 27-02-11 16:43

Den 27-02-2011 16:06, Ole Madsen skrev:

> "Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i meddelelsen

> efter Jesu genkomst

> tag imod evangeliet og tro på at Jesus har forsonet dig og alle dine synder

Ok, Så kan jeg føle mig sikker. Jeg var bange
for efter alle de diskussioner i gruppen at
jeg også skulle være undjordkreationist.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Ole Madsen

Dato : 27-02-11 17:31

> Ok, Så kan jeg føle mig sikker. Jeg var bange
> for efter alle de diskussioner i gruppen at
> jeg også skulle være undjordkreationist.

nej, Jesus kræver ikke sådan noget af dig

KH

Ole

Fra : Harald Mossige

Dato : 04-03-11 08:21

Den 25.02.2011 23:52, skreiv Vidal:

> Kan du sige noget om tidspunktet

> Er det ikke sådan, at Gud vil frelse dem, han udvælger?
>
> Hvordan opnår man muligheden for frelse?

Dette har Calvin gitt svar på, men ML var ikke enig

Fra : Vidal

Dato : 04-03-11 10:33

Den 04-03-2011 08:20, Harald Mossige skrev:
> Den 25.02.2011 23:52, skreiv Vidal:

> Dette har Calvin gitt svar på, men ML var ikke enig

Både Luther og Calvin mente, man ikke kan frelse sig
selv. Jeg er tilbøjelig til at være enig med Calvin
om, at Gud bestemmer, om et menneske skal frelses eller
ej.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Vidal

Dato : 25-02-11 23:55

Den 25-02-2011 17:42, Ole Madsen skrev:

> så synder bevidst imod det, så må dommen jo komme

Jesus siger, at intet menneske kan undgå synden, så hvad
er en bevidst synd og hvad er det modsætning til?

Ubevidst synd?

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Patruljen

Dato : 27-02-11 17:10

On 27 Feb., 17:30, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:

> nej, Jesus kr ver ikke s dan noget af dig

Jeg må tilstå: Jeg har ovenud vanskeligt ved at respektere jeres
kristendom, som I øjensynligt forventer tilgiver jer for samtlige
synder - sålænge I blot tro på Jesus.

Det er ikke så enkelt venner. Nu skriver du: Tag imod evangeliet. Står
der egentlig der, at når blot i tror på Jesus, så kan I opføre jer som
svin?

Fra : Ole Madsen

Dato : 28-02-11 01:40

"Patruljen" <Patruljen@yahoo.dk> skrev i meddelelsen

> [...]

Det er ikke så enkelt venner. Nu skriver du: Tag imod evangeliet. Står
der egentlig der, at når blot i tror på Jesus, så kan I opføre jer som

--------

i en hver gruppe er der folk man ikke er så stolte af, det fordi vi alle er
mennesker, der er vel også folk i din egen gruppe som du ikke har lyst til
at sammenlignes med eller?

som vi opfører os, skal vi få vores dom, så man kan lige så godt opføre sig
ordentligt

KH

Ole

Fra : tkruse

Dato : 27-02-11 19:29

On 28 Feb., 01:10, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>
> Det er ikke så enkelt venner. Nu skriver du: Tag imod evangeliet. Står
> der egentlig der, at når blot i tror på Jesus, så kan I opføre jer som

ord virker,,,din underbevidsthed høre ordet
og du forstår ikke hvorfor du føler dig så lykkelig
og nogle ved ikke hvorfor de er så ulykkelig,,deres underbevidsthed
har set en skrækfilm
og dem som er plaget af skræk,,høre ordet og ser et lys komme
og så er du blevet bevist om ordets virkning
og du er fanget af menneskefiskeren
Kristus
og vær glad for at du spræller i det garn
men selv fisken som spræller i garnet vil sige
jeg spræller sku ikke i noget garn
og det vil den sige 3 gange inden hanen galer

Fra : Patruljen

Dato : 28-02-11 08:48

On 28 Feb., 01:39, "Ole Madsen" <o-mad...@privat.dk> wrote:

> Jeg m tilst : Jeg har ovenud vanskeligt ved at respektere jeres
> kristendom, som I jensynligt forventer tilgiver jer for samtlige
> synder - s l nge I blot tro p Jesus.
>
> Det er ikke s enkelt venner. Nu skriver du: Tag imod evangeliet. St r
> der egentlig der, at n r blot i tror p Jesus, s kan I opf re jer som
> svin?
>
> --------
>
> i en hver gruppe  er der folk man ikke er s stolte af, det fordi vi alle er
> mennesker, der er vel ogs folk i din egen gruppe som du ikke har lyst til
> at sammenlignes med eller?

Det har jeg somend oplevet adskillige gange. Men jeg må også sige, at
jeg har medvirket til at fraskrive mig de værste eksempler. Der kommer
et tidspunkt, hvor man direkte skader "sagen." Og det gælder også for
kristne. Det er misforstået tolerance at handle anderledes.

Jeg har ingen forventning om at du kan korrigere en Andreas Falck, en
Villy Dalsgaard eller tilsvarende mennesker, som misbruger den status
der ligger i at kalde sig kristen. Men du kan distancere dig fra den
værste bærme.

> som vi opf rer os, skal vi f vores dom, s man kan lige s godt opf re sig
> ordentligt

Du ved jo godt - Ole Madsen, at det er en værre synd, at fortsætte
sine misgerninger, når du har mødt evangeliernes budskaber end inden -

Fra : Ole Madsen

Dato : 28-02-11 18:40

> [...]

Du ved jo godt - Ole Madsen, at det er en værre synd, at fortsætte
sine misgerninger, når du har mødt evangeliernes budskaber end inden -
----

enig

Ole

Fra : Patruljen

Dato : 28-02-11 12:29

On 28 Feb., 19:50, "Andreas Falck" <dewn...@dewnull.dk> wrote:
> Ole Madsen skrev inews:4d6b5f9e$0$36559$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Nej det har du ikke!
>
> Og du svarer jo generelt aldrig p de sp rgsm l du f r.

Det er du nok den sidste bonderøv, der skal bebrejde andre -

Fra : Patruljen

Dato : 02-03-11 04:01

On 2 Mar., 10:52, "Andreas Falck" <dewn...@dewnull.dk> wrote:
> Ole Madsen skrev inews:4d6cfe5c$0$36565$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk

> Nej, du har end ikke fors gt.

"de har f et deres dom, derfor kom den f rste flod over hele jorden,
jeg
mener ikke her Noahs flod, men den der d kkede hele jorden i 1mos1"

> Jeg spurgte til evt. frelse for de tidligere civilisationer - og det har du
> alts stadig ikke svaret p .
>
> Men jeg kan se, at du helt som s dvanlig slet ikke vil svare.
>
> Det tager jeg s endnu engang til efterretning.

Hvorfor ikke bare koncentrere dig om dine egne behov for at undlade at
svare?
Verden ville være et bedre sted, hvis mennesker undlod at bebrejde
andre for de ting, som de selv gør -

Fra : tkruse

Dato : 09-03-11 05:40

On 4 Mar., 08:20, Harald Mossige <hara...@hkabel.net> wrote:
> Den 25.02.2011 23:52, skreiv Vidal:

> Dette har Calvin gitt svar p , men ML var ikke enig

Er det ikke sådan, at Gud vil frelse dem, han udvælger?

husk at de udvalgte skal smides uden for
og det er nok fordi at de skal lære at herlighed er et grundstof i dem
selv,, som de kan grave efter,,og dele ud af
dem som er inden for,,de får bare fra himlen,,de kan endnu ikke selv
grave efter herligheden i dem selv
det første og største bud
og himlen har 12 porte med vær sin ædelsten
men sig det ikke til dem
for så vil de sige til dig,,,skrub over i newagegruppen ,,med dig,,der
hvor du høre hjemme

Fra : tkruse

Dato : 25-02-11 19:39

On 25 Feb., 10:32, Sømand1 <some...@yahoooo.pdf> wrote:
> [...]
>
> Nogle gange er det bare en s kaldt 'intrinsic' eller iboende fornemmelse om at
> nogle af disse mystik-fortolkninger, at dette vil kunne f re ud i en never-ending
> fortolkning af tekster, m ske ting som slet ikke var eller er der til at begynde
> med.
> M ske lidt ala kejserens nye kl der, man bliver n dt til at se ting og sager som
> kun er der i Kabbalistisk fortolkning.
>
> Selve Kabbalaen (Zohar) blev angiveligt skrevet inden r 200, s det er heller
> ikke en kontemporary fortolkning af disse skrifter, s den holder ikke helt.

Kristendom og kabbala ,hvor gemmer Kristendommen sig i din høstak af
virkningsløse ord

Jeg tror man skal l se alting med samme bevidsthed, alts ved sin
fulde
> bevidsthed.

du trænger vist til noget bevidstheds uvidende ting
når det onde er blevet mere ondt og mørket blevet mere mørkt
hvordan vil du så tænde lampen i dig selv
jeg skriver dette med en følelse af herlighed,,fordi jeg ved hvordan
jeg henter det
er glæden et grundstof og ikke en følelse
men nu henter jeg glæden i mig selv,,,som om at glæden er et grundstof
viste den deprimerede dette ,,så ville han aldrig være deprimeret
men grave efter den rene glæde i ham selv
men der skal en opskrift til,,,er dine ord en opskrift til glæde som
folk kan bruge til at hente glæde med og berige deres liv
eller vad er kabbala for en størrelse
for mig lyder det som en gang overflade sludre,,,et flag som blafre i
vinden med ord
og mere kan det heller ikke