MS Windows
briani 27239
Fejl under installation af Windows XP
Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 25-02-11 16:08

Hej

En af mine bekendtes PC er gået i stykker og indtil han får den
tilbage, ville jeg klargøre en ældre PC bygget over en AMD 2500.

Men når jeg vil installere XP på den, siger den der er en fejl i linie
4, og jegnkan ikke komme videre.

Jeg prøvede så med en anden XP CD, men får samme fejl.

Hvad kan der være galt?

Poul Erik

--
==__o
==== (¤)/ (¤)

Fra : Ole C

Dato : 25-02-11 16:35

Poul Erik Lindaa skrev blandt andet:

> [...]
> 4, og jegnkan ikke komme videre.
>
> Jeg prøvede så med en anden XP CD, men får samme fejl.

En lignende fejl er beskrevet her:
http://www.eksperten.dk/spm/858281
- så det tyder på RAM-fejl.

--
vh
Ole C

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 25-02-11 16:44

On Fri, 25 Feb 2011 16:35:18 +0100, "Ole C" <mail@olec.invalid> wrote:

>En lignende fejl er beskrevet her:
>http://www.eksperten.dk/spm/858281
>- så det tyder på RAM-fejl.

Gid det var sådan, men har i mellemtiden prøvet på en endnu ældre
maskine (AMD 1700). Det eneste der blev genbrugt var strømforsyningen.
Jer bliver der meldt samme fejl.

Poul Erik

--
==__o
==== (¤)/ (¤)

Fra : Rado

Dato : 25-02-11 18:56

On Fri, 25 Feb 2011 16:44:23 +0100, Poul Erik Lindaa
<poulerik@lindaa.cykel.eu> wrote:

>Gid det var sådan, men har i mellemtiden prøvet på en endnu ældre
>maskine (AMD 1700). Det eneste der blev genbrugt var strømforsyningen.
>Jer bliver der meldt samme fejl.

Det kan jo ikke udelukkes at den også har RAM fejl.

Jeg ville nok teste med Memtest+, for at udelukke at det er det der er
problemet:

http://www.memtest.org/

Tjek (udskift) evt. også kabler til CD/DVD drev og disk, defekte
kabler kan medføre mange underlige fejl.

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Rado

Dato : 25-02-11 18:49

On Fri, 25 Feb 2011 16:07:58 +0100, Poul Erik Lindaa
<poulerik@lindaa.cykel.eu> wrote:

>Men når jeg vil installere XP på den, siger den der er en fejl i linie
>4, og jegnkan ikke komme videre.

På hvilket tidspunkt under installationen?

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 25-02-11 19:48

On Fri, 25 Feb 2011 18:48:52 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

>På hvilket tidspunkt under installationen?

Endnu før den skriver på harddisken.

Jeg sad og rodede i bios, og kom til at sætte den et år tilbage (2010
i stedet for 2011), og så kunne den installere XP. Prøvede på den
anden med samme resultat.

Kan en Bios blive for gammel?

Poul Erik

--
==__o
==== (¤)/ (¤)

Fra : Rado

Dato : 25-02-11 19:59

On Fri, 25 Feb 2011 19:48:06 +0100, Poul Erik Lindaa
> [...]

>Jeg sad og rodede i bios, og kom til at sætte den et år tilbage (2010
>i stedet for 2011), og så kunne den installere XP. Prøvede på den

Ja i den forstand at den ikke er i stand til at håndtere de seneste
standarder. Men det er der jo ikke tale om her.

Ved ikke hvad problemet er, det lyder mærkeligt. Samme BIOS i begge
maskiner? Ellers kunne det tyde på en fejl i XPs installationsprogram,
omkring datohåndtering.

Fra : Kurd

Dato : 25-02-11 20:29

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Ved ikke hvad problemet er, det lyder mærkeligt. Samme BIOS i begge
> maskiner? Ellers kunne det tyde på en fejl i XPs installationsprogram,

Tror du selv på den med datoen?

Fra : Rado

Dato : 25-02-11 21:01

On Fri, 25 Feb 2011 20:28:44 +0100, "Kurd" <kurd@kurd.xy> wrote:

>"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

>Tror du selv på den med datoen?

Nok ikke som en generel fejl men en der måske optræder i visse
sammenhænge. Fejl er jo ikke ligefrem ukendte i MS programmer...

Fra : Leif Neland

Dato : 25-02-11 21:47

Den 25-02-2011 19:48, Poul Erik Lindaa skrev:

> [...]
>
> Jeg sad og rodede i bios, og kom til at sætte den et år tilbage (2010
> i stedet for 2011), og så kunne den installere XP. Prøvede på den

Måske har MS sat en udløbsdato på XP?
Almindelig support udløb April 14, 2009
Extended support udløber April 8, 2014

Leif

Fra : Allan Vebel

Dato : 26-02-11 00:17

Leif Neland skrev:

> Måske har MS sat en udløbsdato på XP?
> Almindelig support udløb April 14, 2009
> Extended support udløber April 8, 2014

Jeg geninstallerer XP-versioner flere gange hver
eneste dag, helt uden problemer - og har aldrig
oplevet problemer med dato eller bios.

Jeg sørger da for at systemet har den rigtige
dato og klokkeslæt - og at bundkort, harddisk
og ram er i orden - det kan man teste inden
man går i gang.

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://dmwebdesign.dk