Tydningspeoblemer
Fra : leifp

Dato : 24-02-11 19:24

Svendborg/Sunds/Ø.Skerninge 1765-1814/ opslag 120/nederst på siden

Jeg læser:
Frands, uægte,født d. 17 og hjemmedøbt d. 18. Dåben confirmeret d. 24 ****.
Moderen Dorothea Ericsdatter udlagt til Barnefader Hans Frandsen fra Ulbølle
som er på de Annekterede Battaljoner? - Langeland. *************

Det ser ud som om han er født i Oktober men han optræder:
Svendborg/Sunds/Ø.Skerninge 1814-1841/opslag 2/nr. 1 som født i December
Hvorfor findes han to steder og hvor stammer oplysninger om faddere i sidste
opslag fra?

mvh. leif

Fra : Steen Rønnow

Dato : 26-02-11 07:49

Den 24-02-2011 19:24, leifp skrev:
> [...]
> Svendborg/Sunds/Ø.Skerninge 1814-1841/opslag 2/nr. 1 som født i December
> Hvorfor findes han to steder og hvor stammer oplysninger om faddere i

Du har to kilder, der er delvis uafhængige af hinanden: den gamle
kirkebog med de ulinierede sider er præstens bog fra før
kirkebogsreformen og er videreført for 1814. Den nye kirkebog på
skemaform er degnens bog/kontrabogen. - Jeg vil mene, at
dobbeltindførslen skyldes, at de nye kirkebøger - in duplo - blev
påbudt fra 1814, her opfattet som kirkeåret 1814, der starter 1.
søndag i advent 1813. (Det kunne ære interessant at se hovedbogen,der
stadig befinder sig i sognet).Derfor må det antages, at kilderne er
omtrent samtidige -- evt. er de nye bøger "rekonstrueret" efter
hukommelsen for det første års (1814) vedkommende, mens fadderne endnu
var i erindring.

Jeg læser:
Frands, uægte, født d. 17. og hjemmedøbt d. 18. Daaben confirmeret
d. 24 december Moderen Dorothea Ericsdatter udlagt til Barnefader Hans
Frandsen fra Ulbølle som er er {på} de Annecterede Battolloni paa
Langeland. Moderen i sin ***** Orden.

Bemærk også, at oplysninger ved konfirmationen er fol. 55 (opslag 57),
er i delvis modstrid med dåbsoplysningerne på side 2. - "Tiderne
ændres og vi med dem."

MvH   Steen Rønnow, Viborg

Fra : leifp

Dato : 27-02-11 15:22

Tak for tydning og forklaring. ærgerligt at det ikke kan ses hvilkem "orden"
moderen er i

mvh. leif