Banner rotator
Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-02-11 12:06

Jeg skal til at fabrikere en JavaScript
bannerrotator med en transition effekt -
for eksempel fadein/fadeout. Effekten
ligger lige i overkanten af hvad jeg
kan klare på egen hånd. Men jeg mener at
huske at en eller anden (Birger?) har
publiceret et eksempel i denne gruppe.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Birger Sørensen

Dato : 24-02-11 12:14

Den 24-02-2011, skrev Jørgen Farum Jensen:
> [...]
> for eksempel fadein/fadeout. Effekten
> ligger lige i overkanten af hvad jeg
> kan klare på egen hånd. Men jeg mener at

http://bbsorensen.com/test/billeder/
http://bbsorensen.com/test/opacity/

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-02-11 13:38

Den 24-02-2011 12:14, Birger Sørensen skrev:

> http://bbsorensen.com/test/billeder/
> http://bbsorensen.com/test/opacity/
>
> Birger

Tusinde tak. Og flot kommenteret. Respekt!

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Anonymous

Dato : 24-02-11 13:52

Den 24-02-2011 13:38, Jørgen Farum Jensen skrev:

> Tusinde tak. Og flot kommenteret. Respekt!

HUSK! at indsætte en stopknap, hvis billedet autostarter. Det er en fed
effekt, men det er også pisseirriterende, man ikke kan stoppe det. Tro
mig. Jeg er IKKE den eneste, som mener det. Og Birger burde have indlagt
den stopknap også, for der er efterhånden en del, som bruger hans
script. Det er forkert (MEGET forkert) at lære folk animering uden
stopmulighed. WCAG har fuldstændigt lige så meget ret som W3Cs validator
(hvis ikke en DEL mere).

Kort og godt: Undlad at irritere dine brugere pga. pynteeffekter. det
vil påvirke din besøgsrate.

MVH
Riune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-02-11 16:31

Den 24-02-2011 13:52, Anonymous skrev:

> [...]
> W3Cs validator (hvis ikke en DEL mere).
>
> Kort og godt: Undlad at irritere dine brugere pga.
> pynteeffekter. det vil påvirke din besøgsrate.

Tak for det gode råd. Men det har nu altid været en
selvfølge for mig, jf .for eksempel:
http://webdesign101.dk/showcase/adrotator/

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Anonymous

Dato : 24-02-11 17:02

Den 24-02-2011 16:30, Jørgen Farum Jensen skrev:

> Tak for det gode råd. Men det har nu altid været en
> selvfølge for mig, jf .for eksempel:
> http://webdesign101.dk/showcase/adrotator/

OK, fair nok :)

Som sagt, så synes jeg det er en udmærket effekt, og den kan sagtens
udbygges, så den bliver ekstra fancy. Men jeg synes Birger, når nu der
er så mange, som bruger scriptet, også skulle indlægge den lille
mulighed. Han har sådan set i en tidligere diskussion fremkommet med en
unobtrusive løsning på en stopknap.

Men det gælder sådan set alle scripts og alle former for kode, som vi
publicerer her som offentligt og "færdig kode", jeg mener de bør
validere, overholde semantik, nul scriptsfejl, brugervenlige så vidt
overhovedet muligt (Birger er jo JS-haj, absolut én af de allerbedste i
gruppen, og hans scripst overholder som regel både validering og nul
scriptsfejl, så... kun kritik af det med stopknap).

MVH
Rune Jensen

Fra : Anonymous

Dato : 24-02-11 18:26

Den 24-02-2011 16:30, Jørgen Farum Jensen skrev:

> Tak for det gode råd. Men det har nu altid været en
> selvfølge for mig, jf .for eksempel:
> http://webdesign101.dk/showcase/adrotator/

Udmærket artikel, også hvad angår det med stopknap, det er netop det jeg
gerne vil, at man gør så megdet ud af hver del, så folk får indtrykket
af, dette også er vigtigt, ikke kun koden.

Når vi så taler om brugervenlighed, så kunne dine sider godt trænge til
en left-padding. Teksten står klinet op af browserens væg i min FF, og
det gør det meget svært at læse. Bare en 1em vil være en hjælp (nok
helst mere).

MVH
Rune Jensen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-02-11 19:51

Den 24-02-2011 18:25, Anonymous skrev:

> [...]
> browserens væg i min FF, og det gør det meget svært at læse.
> Bare en 1em vil være en hjælp (nok helst mere).

Det forstår jeg ikke. Medmindre du har JavaScript
slået fra. Denne og visse andre sider har en
JavaScript-dreven stylesheet switcher hvormed
brugeren kan vælge mellem variabel og fikseret
sidebredde. Det var en fiks ide jeg havde for et
par år siden, og mens vi nu er ved det har
jeg forsømt at lave en noscript fallback.
Fandens osse!!!

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Anonymous

Dato : 24-02-11 20:22

Den 24-02-2011 19:51, Jørgen Farum Jensen skrev:

> Det forstår jeg ikke. Medmindre du har JavaScript
> slået fra.

Jørgen, den var min fejl. Jeg er én af de få, som ikke kører med
nogetsomhelst pynt, så jeg trækker det i mig igen.

:)

Men stadig en udmærket artikel.

MVH
Rune Jensen

Fra : Anonymous

Dato : 24-02-11 21:40

Den 24-02-2011 19:51, Jørgen Farum Jensen skrev:

> par år siden, og mens vi nu er ved det har
> jeg forsømt at lave en noscript fallback.
> Fandens osse!!!

Man kan jo ikke se showet uden JS slået til, men det jeg var
interesseret i var først og fremmest koden og selve artkilen. Jeg burde
bare have slået det til, det giver ingen mening uden JS slået til, da
det er JS siden handler om.

MVH
Rune Jensen