Tydning: 23.02.1850 - Kirkebog Rosmus, Dju~
Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 23-02-11 20:08

Hej

En af mine tipoldefædre, Jens Sørensen Peiter, dør 23. februar 1850 (Rosmus
sogn, Djurs Sønder herred, Randers Amt - opslag 170)
Der er en stjerne efter "Peiter" og i kolonnen "Bemærkninger" står - og det
er her jeg behøver hjælp!

Dødsaarsagen: Blodtrækning
x NB. Navnet "Peiter", som ?? fandtes
paa ??ftm????? Attest, fandtes paa
hans Skudsmaal

Hvad skal der stå i stedet for ???

Han er født den 29.02.1824 i Lyngby, Djurs Sønder, Randers.
Som forældre: Søren Peitersen ?? og Anne Sophie Jensdatter
Jeg har ingen yderligere sikre data på hans forældre.

Hilsen
Jørgen

Fra : Arne Nielsen

Dato : 23-02-11 22:34

Den 23-02-2011 20:07, Jørgen Sørensen skrev:
> [...]
> Som forældre: Søren Peitersen ?? og Anne Sophie Jensdatter
> Jeg har ingen yderligere sikre data på hans forældre.

Hej.

Dødsaarsagen: Blodbrækning.
x NB. Navnet "Peiter" som ei fandtes
paa Skifterettens Attest, fandtes paa
hans Skudsmaal.

Blodbrækning, opkastning af blod.

Jeg mener faderen hedder Søren Knudsen. Her er han i folketælling 1834:

Navn: Søren Knudsen [se bemærkninger] Køn: M Alder: 40 Civilstand:
Gift
Erhverv: Tjenestekarl og Inderste
Kilde: FT-1834 Amt: Randers Herred: Djurs Sønder Sogn: Nødager
Stednavn: Stabrand Bye
Matr.nr/adresse: et Huus Husstands-/familienr: 1 Indtastningsnr:
B5663 Løbenr.: 477
Kommentarer: De 2 første børn i familien er med hans første kone Ane
Sophie Jensdatter, død 21-9-1830 og det sidste barn Søren med hans 2den
kone viet 14-11-1830 hun kaldes i begge tilfælde for Nille Kirstine
Nielsdatter

Venlig hilsen
Arne

--
Fjern 0 i adresse ved direkte svar

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 23-02-11 23:26

Hej Arne

Tak for tydningen af kirkebogen!

Men den med Søren Knudsen som far tror jeg ikke på! Her er Jens Sørensen i
FT 1834 5 år; altså født i ca. 1829

Da han bliver gift 18.02.1849 i Lyngby, Djurs Sønder er han 24 år, altså
født i 1825. (kirkebog opslag 135 øverst)
Nok kan de tage fejl i FT 1834; men vel næppe på en 5 årig og en 9 årig?

Næh, han er (tror jeg på) født den 29.02.1824 i Lyngby, Djurs Sønder,
Randers. - kirkebog opslag 27 nr. 6 - og døbt Jens
Som forældre: Søren Peitersen ?? og Anne Sophie Jensdatter

Det officielle navn er "Jens Sørensen" (jvf. Skifteretten) - og får så
tilnavnet "Peiter" (jvf. Skudsmålet)

Der eksisterer en "Grete Peiters" i DDD; men hende har jeg ikke kunnet
placere. Måske blot gift med en "Peiter".

Hilsen og endnu en gang tak
Jørgen

Fra : Arne Nielsen

Dato : 24-02-11 11:55

Hej Jørgen.

Der er noget mystisk ved dette her.

Den Jens, der blev født den 29. februar 1824 i Lyngby, havde en far der
hed Søren Knudsen og en mor, der hed Anne Sophie Jensdatter.

I Lyngby 1828-1848 opslag 91 er i 1841 konfirmeret:
Jens Sørensen Peiter i Trudstrup. Forældre: Søren Peiter og Hst.
Margrethe Michelsdatter. Hos Gaardmd. Peder Bjerre i Trudstrup. Født
1825 d. 27de Januar. I anmærkningsfeltet står noget om "Fattigvæsenet",
resten kan jeg ikke læse.

Venlig hilsen
Arne

Fra : Flemming Aasklint

Dato : 24-02-11 12:47

Den 24-02-2011 11:55, Arne Nielsen skrev:
> Hej Jørgen.
>
> Der er noget mystisk ved dette her.
>
> Den Jens, der blev født den 29. februar 1824 i Lyngby, havde en far der
> hed Søren Knudsen og en mor, der hed Anne Sophie Jensdatter.

Lyngby Sogn
1814-1832
Opslag 137

Jens Sørensen
død 3 juni 1827 - 3 år
begravet 6 juni 1827
Husmand Søren Knudsens Søn

Flemming Aasklint

Fra : Arne Nielsen

Dato : 24-02-11 13:25

Den 24-02-2011 12:47, Flemming Aasklint skrev:

> Lyngby Sogn
> 1814-1832
> Opslag 137
>
> Jens Sørensen
> død 3 juni 1827 - 3 år
> begravet 6 juni 1827
> Husmand Søren Knudsens Søn

Mystikken er opklaret (tror jeg nok):

Lyngby 1814-1832 opslag 29
1925
født 26 Feb, hjemmedøbt 27 Feb
Jens
Indsidder Søren Pedersen og Hustrue Magrete Mikkelsdatter i Allelef

Venlig hilsen
Arne

--
Fjern 0 i adresse ved direkte svar

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 24-02-11 16:26

Tak til Arne og Flemming

Jeg tror, at det ved fælles hjælp er lykkedes at få enderne til at nå
sammen.

Jeg havde stirret på Jens født den 29.02.1824 og fået faderens efternavn til
"Peitersen" - men det er sikkert Knudsen.
Hvis der står Knudsen, så var det slet ikke ham alligevel, for han døde som
3-årig.

Hvis den rigtige Jens er født 26.02.1825 er han lige knapt 24 år - mangler 8
dage - da han bliver gift 18.02.1849 i Lyngby, Djurs Sønder (24 år ifølge
kirkebog opslag 135 øverst)
.... og han var da i alt fald i live...

Men måske får jeg så en ny tiptipoldemor

Jeg prøver at studere videre med de nye oplysninger.
Endnu en gang tak!