Bistånd används som skygglappar - en slags~
Fra : M Winther

Dato : 22-02-11 08:57

Jag lyssnade på ett P1-program om solidaritet med tredje världen.
Uttrycket "Vi har det så bra här i Sverige" återkom ständigt. Men hur
kommer det sig då att cirka en halv miljon svenskar äter
antidepressiv? Varför skär unga tjejer sig själva? (över 60000 unga
äter antidepressiv medicin.) Hur är det med sjukdomar som förstör
människors liv? Hur är det med mobbning i skolor och på arbetsplatser?
Självmordsfrekvensen är fortsatt hög. Finns det inga problem med
kvinnomisshandel i Sverige? Hur är det med ensamhet och social
isolering?

Vad dessa "goda givare" gör är att dom sätter på sig skygglappar. Dom
vill nämligen inte veta av lidandet i den egna närmiljön. Dom påstår
att vi har det så bra här i Sverige, och sätter sedan in pengar på
Röda Korsets konto. Men samtidigt finns det massor av ungdomar och
barn som inte får någon tid i BUP (barnpsykiatri och ungdomspsykiatri
i Stockholm) eftersom dom har så små resurser.

Att skicka pengar till tredje världen är en ritual som förlägger dom
destruktiva krafterna långt bort från en själv. Det utlöser endorfiner
i hjärnan, och givaren kan tänka på sig själv som en god människa. Men
det här har ingenting med empati att göra. I radioprogrammet hävdade
en biståndsideolog att spegelneuronerna i hjärnan, kopplade till den
empatiska funktionen, är vad som motiverar biståndsgivandet. Men det
är fel. Empati är medkänsla med människor och djur i ens *närmiljö*.

Den här ritualen, att hävda att lidandet finns någon annanstans, samt
att skicka pengar långt bort, bidrar till att öka den känslomässiga
kylan här i Sverige. Det ökar isoleringen och utstötningen, något
väldigt typiskt när det gäller psykiatriska diagnoser. Sådana
människor "finns" nästan inte. Dom "goda givarna" tillämpar denna
mekanism, samt retorik om att "vi har det så bra", för att avskärma
medkänslans funktion. Det finns ju ingen anledning att bekymra sig,
eller ens ge ett moraliskt stöd, om alla i ens omgivning har det så
bra.

Mats

Fra : Dr.Spock

Dato : 22-02-11 11:36

On 2/22/2011 8:57 AM, M Winther wrote:
> [...]
> medkänslans funktion. Det finns ju ingen anledning att bekymra sig,
> eller ens ge ett moraliskt stöd, om alla i ens omgivning har det så

Det är bara att inse att bilder på skrikande negrer, araber eller annan
muterad skit från samma kontinent säljer bättre än bilder på den
inhemske a-lagaren Berra som pissat på sig utanför centralstationen i Ånge.

Fra : Mikael Forsberg

Dato : 23-02-11 10:23

M Winther skrev 2011-02-22 08:57:
> [...]
> medkänslans funktion. Det finns ju ingen anledning att bekymra sig,
> eller ens ge ett moraliskt stöd, om alla i ens omgivning har det så

Merparten bistånd är stulet utav svenska folket då över 30 miljarder är
sådant som politikerna bara stjäl utav folket och säger sig använda till
något bra. Så det är inte direkt så att vi vill ge dessa alla pengar
utan i annat fall kommer myndigheterna och slänger ut dig på gatan om du
inte betalar skatten till detta och så får du hellre frysa ihjäl så
politikerna kan flyga runt i världen och leka rika generösa svenskar.

Fra : Vidal

Dato : 23-02-11 10:32

Den 23-02-2011 10:22, Mikael Forsberg skrev:

> [...]
> och så får du hellre frysa ihjäl så politikerna kan flyga runt i världen och

Jeg tror, jeres problemer stammer fra det faktum,
at I er godt i gang med at miste jeres kristne tro.
Pludseligt opgiver I jeres værdigrundlag, og står
nu og famler efter nogle værdier I kan leve jeres
liv på.

Og sådanne er faktisk nødvendige. Ellers ryger i ud i
det dæmoniske og dæmonisere jeres omgivelser.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : M Winther

Dato : 23-02-11 11:23

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> skrev i meddelandet

> [...]
> liv på.
>
> Og sådanne er faktisk nødvendige. Ellers ryger i ud i
> det dæmoniske og dæmonisere jeres omgivelser.

Tvärtom, vi famlar efter att *återfinna* den ursprungliga kristna
värdegrunden som inte fokuserar på pengar och materialistisk välgång.
Enligt ursprunglig kristendom var inte fattigdom något ont, utan
snarare en förutsättning för att man skulle kunna finna tron. SÅ
varför har kristna kommit att ansluta sig till materialismen, nämligen
att det högsta är att frälsa människor från fattigdom? Jesus säger
tydligt i Bergpredikan att man icke skall försöka utrota ondskans
mörker. Motstå ej ondskan! Vänd hellre andra kinden till. Man skall
inte sätta sig till motvärn, utan man skall sträva efter att upplysa
mörkret med sitt medvetande och sin tro, och låta ondskan förgöra sig
själv.

Som Clausius (Derek Jacobi) säger i TV-serien: "Let all the poisons
that lurk in the mud hatch out!" Vi måste upphöra med det moraliska
storhetsvansinnet och acceptera att det finns fattigdom och lidande i
världen. Låt det vara, börja använda den empatiska funktionen i
stället. Den empatiska funktionen kan fungera i människors egen
närmiljö.

Mats