dårligt engelsk ifm. flytraffik ?
Fra : Per

Dato : 17-02-11 14:35

Hej NG !

Jeg er ikke klar over om det er den rigtige gruppe.

Jeg har siddet og lyttet til flytraffik kommunikation på en radio.

Det slog mig, at de talte meget dårligt engelsk for at sige det mildt.
Forstået på den måde - at det er engelsk med meget meget tydelig dansk
accent. Lyder som børnehave engelsk. Absolut ikke noget man ville score høj
karakter på i Gymnasiet fx.

Det var iøvrigt alle, der talte på den måde.

Hvad skyldes det ?

Bliver de (piloter og flyveledere) ikke uddannet bedre til engelsk ?

/ Per

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-02-11 15:13

Per skrev:

> Det slog mig, at de talte meget dårligt engelsk for at sige det mildt.

Hvis de talte korrekt engelsk med tydelig dansk accent, så talte
de glimrende engelsk.

Hvis de brugte forkerte bøjninger, uengelske ord og hakkede i
det, så talte de elendigt engelsk uanset om deres udtale ville få
en englænder til at klappe af fryd.

Underligt nok er en del danskere tilbøjelige til at lægge meget
vægt på udtalen. Det er bl.a. underligt fordi der er temmelig
mange nationaliteter der har engelsk som modersmål, og få af dem
udtaler det ens. Man vil heller ikke finde den samme antipati mod
varierende udtale i f.eks. England og USA hvor man er vant til at
indbyggerne taler forskelligt, og at mange folk kommer til landet
fra mange andre steder på kloden.

> Forstået på den måde - at det er engelsk med meget meget tydelig dansk
> accent.

Hvad havde du ellers forventet af en dansker? Franskmænd taler
engelsk med fransk accent, kinesere taler engelsk med kinesisk
accent, pakistanere taler engelsk med pakistansk accent. Og sådan
er det hele vejen igennem.

> Lyder som børnehave engelsk. Absolut ikke noget man ville score høj
> karakter på i Gymnasiet fx.

Såh?

> Det var iøvrigt alle, der talte på den måde. Hvad skyldes det ?

Deres opvækst og indlæring af deres modersmål.

> Bliver de (piloter og flyveledere) ikke uddannet bedre til engelsk ?

Det tager for lang tid at omplante dem til et engelsktalende land
og lade dem bo der i 5 år. Pilotuddannelsen er dyr nok i
forvejen. Desuden er det slet ikke sikkert at de ville bryde sig
om det.

Krydspostet til: <news:dk.videnskab>,<news:dk.kultur.sprog>
Fut til: <news:dk.kultur.sprog>
Svar herpå sendes dertil hvis man ikke ændrer det.

--
Bertel

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-02-11 15:37

> [...]
>
> Hvad skyldes det ?
>
> Bliver de (piloter og flyveledere) ikke uddannet bedre til engelsk ?

Det du hørte var 'flyver engelsk', hvor det ikke gælder om en smukt udtale
men om at undgå misforståelser.

Eks. One Two Three udtales Wun Too Tree
O.s.v. kig på http://aviationknowledge.wikidot.com/aviation:aviation-english
"Standard Phraseology"

Jan Rasmussen

Fra : Per

Dato : 17-02-11 16:06

Jan Rasmussen wrote:
> O.s.v. kig på
> http://aviationknowledge.wikidot.com/aviation:aviation-english
> "Standard Phraseology"

Tak for det Jan.

Det giver jo mening - at det er med vilje

Mvh. Per

Fra : Max

Dato : 17-02-11 16:17

Hej Per

> Det giver jo mening - at det er med vilje

Ja, det er som til søs, der hedder det ikke
ni og ti, men najner og talje.

Max

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-02-11 17:10

> Tak for det Jan.
>
> Det giver jo mening - at det er med vilje

Ja ikke

-det er ikke nemt når piloterne heder Roger,Victor og Clarence.
http://www.youtube.com/watch?v=fVq4_HhBK8Y

Jan Rasmussen