Zoologisk museum - Evolution.
Fra : Patruljen

Dato : 16-02-11 03:05

Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger 1851-1914, så
husk at gå på Zoologisk Museum og se vores store udstilling Evolution,
der fejrer 200-året for Charles Darwins fødsel - og 150-året for hans
banebrydende værk om evolution, populært kaldet Arternes oprindelse

Udstillingen sætter spot på de tanker i tiden der prægede Darwin, på
de iagttagelser han som ung videnskabsmand gjorde på en flere år lang
rejse,

og på de observationer som lagde grunden til hans evolutionsteori. En
teori hele biologien i dag bygger på som den naturligste ting af
verden, men som på Darwins tid var rystende og revolutionerende.

Luk øjnene og forestil dig at du står i et vuggende skib. Du er på et
togt, som er sat til at vare to år, men som kommer til at tage fem!
Det er dit livs begivenhed, men desværre bliver du søsyg, hver gang
skibet befinder sig i åben sø. Oven i købet er kahytten alt for lav
til at du kan stå oprejst! Sådan var det for Darwin på hans
dannelsesrejse. Måske netop derfor foretog han ikke nogle nævneværdige
rejser efter sin hjemkomst med Beagle. Har du lyst til at komme en tur
indenfor i kahytten? Eller vil du hellere se nærmere på nogle af de
opdagelser Darwin gjorde på land?

Kom og føl dig som rejsende videnskabsmand
Så er dørene slået op for Zoologisk Museums store permanente
udstilling Evolution, der fejrer 200-året for Charles Darwins fødsel -
og 150-året for hans banebrydende værk om evolution, populært kaldet
Arternes oprindelse.

Vi kan nu byde velkommen til en overdådig udstilling, der bringer dig
ud på en spændende rejse i Darwins fodspor, og vi har sat alle sejl
til for at give dig en god oplevelse.

[...]

Vi ønsker dig en rigtig god rejse.

Udstillingen er sponsoreret af Villum Kann Rasmussen Fonden og er
blevet til i samarbejde med Institut for Filosofi og Idéhistorie på
Aarhus Universitet. http://zoologi.snm.ku.dk/Udstillinger/darwin/

www.evolution.dk - nyt site med alt hvad der er værd at vide om Darwin
og evolution

Fra : Dybbøl

Dato : 16-02-11 13:17

Den 16-02-2011 11:05, Patruljen skrev:

> [...]
>
> Udstillingen er sponsoreret af Villum Kann Rasmussen Fonden og er
> blevet til i samarbejde med Institut for Filosofi og Idéhistorie på

Hvad har denne tåbelige reklame egentlig med dk.livssyn.kristendom at gøre?

Svar: ikke en dyt!

> Luk øjnene og forestil dig at...

Ja, typisk!

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 16-02-11 13:25

Den 16-02-2011 13:16, Dybbøl skrev:

> Hvad har denne tåbelige reklame egentlig med
> dk.livssyn.kristendom at gøre?

Ikke en dyt mere end de vanvittige påstande,
adskillige andre fører til torvs her. For
eksempel at "rigtig" kristendom betyder at man
skal antage biblen som den eneste og sande
forklaring på skabelsen af verden og alt
deri.

Gruppebetegnelsen mere end at antyder at
debatemnet er et kristent livssyn. Det er
yderst sjældent et sådant kommer til orde.
I hvert fald som jeg forstår det. De kristne
jeg kender er som helhed glade og tilfredse
mennesker, der ikke gør det stort nummer ud
af deres kristendom. De kristne i denne gruppe
gør et stort nummer ud at håne anderledes
tænkende, endda også helt ud i det personlige.

--
Jørgen Farum Jensen
http://webdesign101.dk

Fra : Sømand1

Dato : 18-02-11 09:50

"Jørgen Farum Jensen" <jfjenzen@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> eksempel at "rigtig" kristendom betyder at man
> skal antage biblen som den eneste og sande
> forklaring på skabelsen af verden og alt

Tilykke jensen, du fik da en enkel ting korrekt, begrebet 'skabelsen'. :)

Ellers røg alt ved siden af skrællespanden. Jeg siger ikke du lyver, men at du
forfalder til det som du så rigelig har bevidst du er bedst til, fuske.

Prøv at tænke på det næste gang du er fristet til at poste dine egne tanker,
erindringer, fuskerier og omskrivninger.

> [...]
> I hvert fald som jeg forstår det. De kristne
> jeg kender er som helhed glade og tilfredse
> mennesker, der ikke gør det stort nummer ud

Jeg tænker at så er et yderst underligt at du *bliver ved* med at kommentere her
med
dine spydige og skamløse bemærkninger om den kristendom
som du så inderligt - efter eget sigende - ønsker at høre om.

Hvorfor holder du dig ikke til dem som du har det bedst med?

Som jeg kan se det, i din nuværende tilstand så kunne du udsætte dig for en
psykologisk fare ved at blande dig her.

> De kristne i denne gruppe
> gør et stort nummer ud at håne anderledes
> tænkende, endda også helt ud i det personlige.

Hvor har du det skidt, Jensen.
Og hvor er det godt at have nogle af disse forfærdelige
kristne at skyde skylden på når du ikke har format til at tage et ansvar for din
egen på-kant-med-sandheden politiker-adfærd.

Du har selv arbejdet særdeles hårdt på at 'fortjene' den "helt personlige" hån du
her snakker om, og, tro det eller ej, det er IKKE fordi du tænker anderledes.
(Der er ikke to mennesker som tænker ens.)

Jeg har intet andet imod dig, Jensen, som menneske (eller hårløs abe-mand, det
bestemmer du selv). Alt dette går på et bestemt emne og det er adskilt fra alt
andet.

Fra : .

Dato : 16-02-11 05:38

On 16 Feb., 13:16, Dybbøl <dybb...@hotmail.com> wrote:

> Hvad har denne tåbelige reklame egentlig med dk.livssyn.kristendom at gøre?
>
> Svar: ikke en dyt!

Svar: En hel del.
Dk.livssyn.kristendom hærges af fundamentalister, som kunne have
mægtig nytte af at besøge zoologisk museum. Der er iøvrigt også
mulighed for at deltage i skoletjenestens foredrag. Især i weekenden
kører de omtrent kontinuerligt og uafbrudt begyndende hver time. Man
kan også stille spørgsmål -

Det koster omtrent ingen penge at besøge stedet, hvor man ved selvsyn
mv.kan få en god indføring i evolutionsteorien.

> Ja, typisk!-

Du klipper 6 ord ud af et helt tekstafsnit - Dybøl. Og kommenterer på
din selektion :)

Man har bygget et kopi af kahytten.
http://zoologi.snm.ku.dk/Udstillinger/darwin/darwin/evolutionkahyt300px.jpg/

Og derfra begynder - "tænkestien", ( http://www.danishdesigners.com/media/436.jpg
) som leder de besøgende rundt gennem udstillingen og illustrerer
Darwins kæde af ræsonomenter som ledte til evolutionsteorien.

Udstillingen er vældigt pædagogisk opbygget og absolut et besøg værd.
http://zoologi.snm.ku.dk/Udstillinger/dokument/

http://www.hookd.dk/Interesser/Foto/Byer/Kbh/060503%20Zoologisk%20museum/P5014761%20hp.jpg

Zoologisk Museum
Universitetsparken 15
2100 København Ø

Museet har åbent hele året fra tirsdag til søndag kl. 10-17.
Der er lukket om mandagen, samt d. 24., 25., 31. december og 1.
januar.

Museet har lukket 2. pinsedag.

I skolernes efterårsferie og vinterferie (uge 42 og uge 7 og 8), har
museet også åbent om mandagen fra 10-17.

Entrépriser:
Voksne: 75 kr.
Børn (3-16 år): 40 kr.