Tyktflydende luft?
Fra : Leif Neland

Dato : 15-02-11 07:44

Fruen er kommet hjem med en gymnastikbold af TDC-Britta typen...
Brugsanvisningen er interessant læsning; bl.a. står der

* Gymnastikbolden pustes op til den angivne diameterstørrelse
* Gymnastikbolden lukkes med den dertil beregnede prop.
* Gymnastikbolden skal ligge i ro i yderligere 3 tomer, således at
luften alt efter boldstørrelse og temperatur fordeler sig optimalt.
<<

Det må være noget tykt luft, siden det tager to timer at fordele sig.

Leif

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 15-02-11 10:27

> [...]
> <<
>
> Det må være noget tykt luft, siden det tager to timer at fordele sig.

Måske det drejer sig om at al luften i bolden skal have samme temperatur?
I begyndelsen vil den varme luft stige op inde i bolden (og den kolde falde
ned).
Hvilken betydning det kan have for boldens virkemåde og holdbarhed kan jeg
så ikke gætte på...

Fra : Krabsen

Dato : 15-02-11 11:18

Den 15-02-2011 10:26, Henrik Eriksen skrev:

> [...]
> Hvilken betydning det kan have for boldens virkemåde og holdbarhed kan

Formentlig er brugsanvisningen en oversættelse, påvirket af amerikansk
'vi-tager-forbehold-for-hvadsomhelst' paranoia.

Fra : Leif Neland

Dato : 15-02-11 11:54

Den 15-02-2011 11:17, Krabsen skrev:

> Formentlig er brugsanvisningen en oversættelse, påvirket af amerikansk
> 'vi-tager-forbehold-for-hvadsomhelst' paranoia.

Det tror jeg også:

Forebyggelse af skader:
* Oppustning og udtømning af luft bør foretages af en voksen eller under
en voksens tilstedeværelse. (Kan et barn eksplodere af lufttrykket,
eller sprænge bolden?)

* Brug kun produktet til det beregnede formål. (Ikke til airbag i bilen)

* Benyt kun de dele, der er indeholdt i leveringen. Ved brug af andre
dele er den oprindelige sikkerhed ikke længere givet. (Der er medleveret
et "pusterør" og en prop. Hvor galt kan det gå?)

* Kontrollér artiklen før brug for skader eller slid. Artiken må kun
benyttes i fejlfri tilstand! (Ja, tænk på reklamen, hvor Britta kaster
sig over bolden, der sprænges.)

* Vær opmærksom på at underlaget er plant. (Ikke i nedkørslen til
kældergaragen)

* Vær opmærksom på at der ikke befinder sig spidse eller kantede
genstande i nærheden af træningspladsen.

* Ved sundhedsmæssige problemer bør man spørge sin egen læge, før
artiklen benyttes. Optræder der under øvelserne utilpashed eller besvær,
så afbryd omgående øvelserne og konsultér en læge!

* Udfør øvelserne med så megen plads hen til genstande og andre
personer, at ingen kan komme til skade.

* Lad ikke børn træne uden opsyn!

* Sørg for opvarmning før hver træning!

* Man skal holde sig til træningshenvisningernes bevægelsesformål og
ikke overvurdere sig selv.
<<<

Kunne man ikke bare skrive "Denne vare må kun benyttes af personer, der
er i besiddelse af almindelig sund fornuft. Ved idiotisk opførsel
fralægger producenten sig alt ansvar"

Leif

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 15-02-11 12:18

Den 15/02/11 11.53, Leif Neland skrev:
> * Vær opmærksom på at underlaget er plant. (Ikke i nedkørslen til
> kældergaragen)

Nedkørslen vil vel normalt være ret plan, ellers giver det da nogle bump
i bilen. Plant er ikke det samme som vandret.

> * Ved sundhedsmæssige problemer bør man spørge sin egen læge, før
> artiklen benyttes. Optræder der under øvelserne utilpashed eller besvær,
> så afbryd omgående øvelserne og konsultér en læge!

Ja, det lyder farligt.

> Kunne man ikke bare skrive "Denne vare må kun benyttes af personer, der
> er i besiddelse af almindelig sund fornuft. Ved idiotisk opførsel
> fralægger producenten sig alt ansvar"

Man kunne skrive "Ved brug i USA fralægger producenten sig ethvert ansvar".

/Lars

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-02-11 12:36

Leif Neland skrev:

> Kunne man ikke bare skrive "Denne vare må kun benyttes af personer, der
> er i besiddelse af almindelig sund fornuft. Ved idiotisk opførsel
> fralægger producenten sig alt ansvar"

Jeg synes bare de skulle skrive: Dette er en bold.

--
Bertel

Fra : Jan Kronsell

Dato : 15-02-11 12:56

> Kunne man ikke bare skrive "Denne vare må kun benyttes af personer, der er
> i besiddelse af almindelig sund fornuft. Ved idiotisk opførsel fralægger
> producenten sig alt ansvar"

Husk, at almindelig sund fornuft er ret ualmindeligt.

Jan

Fra : Claus Skaarup \(Arbe~

Dato : 16-02-11 10:54

Jan Kronsell wrote:

> Husk, at almindelig sund fornuft er ret ualmindeligt.
>
> Jan

Jeg læste disse gyldne ord på et forum engang:

"The problem with America is stupidity. I'm not saying there should be a
capital punishment for stupidity, but why don't we just take the warning
labels off of everything and let the problem solve itself?"

--
Mvh. Claus
www.clask.dk

Fra : Jan Kronsell

Dato : 16-02-11 11:58

"Claus Skaarup (Arbejde)" <claus@limfjordsteatret.fejl> skrev i meddelelsen

> [...]
> capital punishment for stupidity, but why don't we just take the warning
> labels off of everything and let the problem solve itself?"

God idé. Men desværre er det ikke begrænset til USA. Danskere er også godt
med når det gælder om mangel på sund fornuft.

Jan

Fra : alexbo

Dato : 16-02-11 14:03

"Claus Skaarup skrev

> [...]

> capital punishment for stupidity, but why don't we just take the warning
> labels off of everything and let the problem solve itself?"

Det er ikke alt der skinner der er guld, det meste er lort.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 16-02-11 14:19

> I'm not saying there should be a capital punishment for stupidity

Why not? Det ville være en god, darwinistisk løsning, hvilket jo passer
godt med gruppens emne.

/Lars

Fra : Martin Andersen

Dato : 16-02-11 22:06

On 16-02-2011 14:19, Lars Kongshøj wrote:

> Why not? Det ville være en god, darwinistisk løsning, hvilket jo passer
> godt med gruppens emne.

Hvis det skulle virke, skulle de "dumme" (her defineret som folk der dør
eller bliver sterile hvis der ikke er brugsvejledninger på produkter)
have en lavere fitness end dem, som læser eller ikke har brug for at
læse de skrivelser.

Det tror jeg ikke er tilfældet.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 17-02-11 07:18

Den 16/02/11 22.05, Martin Andersen skrev:

> [...]
> eller bliver sterile hvis der ikke er brugsvejledninger på produkter)
> have en lavere fitness end dem, som læser eller ikke har brug for at

Jo, det lykkes da stadig for folk at slå sig selv ihjel. Der er bare så
mange sikkerhedsforanstaltninger og så godt et sundhedsvæsen, at det
ikke er nok til at at sikre at der som tidligere var en rimelig del af
DNA'en, der forsvinder.

Mvh. Lars

Fra : Martin Andersen

Dato : 17-02-11 18:13

On 17-02-2011 07:18, Lars Kongshøj wrote:

> [...]
> mange sikkerhedsforanstaltninger og så godt et sundhedsvæsen, at det
> ikke er nok til at at sikre at der som tidligere var en rimelig del af

Altså, hvorvidt de dør eller ej, er irrelevant hvis de har fået flere
børn end gennemsnittet forinden.

Og hvad angår "sundhedsvæsnets" angiveligt "urimelige" forhindring af
dødsfald, så har det kun noget på sig hvis a) deres lidelse er genetisk
betinget og b) indlæggelsen ikke medfører en reduktion af fitness.

Fra : Per Tolbøll

Dato : 16-02-11 21:10

> [...]
> capital punishment for stupidity, but why don't we just take the warning
> labels off of everything and let the problem solve itself?"

Ganske udmærket idé, desværre kan vi ikke være sikre på, at advokatstanden
over there udrydder sig selv først

/Per

Fra : Krabsen

Dato : 16-02-11 12:01

Den 15-02-2011 12:56, Jan Kronsell skrev:

> Husk, at almindelig sund fornuft er ret ualmindeligt.

Og at ved evt. retssager (især i kamerika) er det ikke _sund fornuft_,
men _lovens bogstav_ der gælder.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-02-11 00:53

Krabsen skrev:

> Og at ved evt. retssager (især i kamerika) er det ikke _sund fornuft_,
> men _lovens bogstav_ der gælder.

Det er tilfældet i den ganske verden (hvis der findes en
nedskreven lov).

Hvis f.eks. en dansk dommer kan justere en straf efter
forbrydelsens grovhed, så skyldes det at dette er specificeret i
loven.

--
Bertel

Fra : alexbo

Dato : 15-02-11 13:00

"Leif Neland" skrev

> Det må være noget tykt luft, siden det tager to timer at fordele sig.

Ja eller luften skal sive gennem noget materiale der forhindrer bolden i at
"eksplodere" ved punktering.
Tag proppen ud og se om luften siver ud eller bolden går derudaf som en
ballon man slipper.

mvh
Alex Christensen

Fra : OZ1HYI Willy

Dato : 16-02-11 14:36

On 15 Feb., 07:44, Leif Neland <l...@neland.dk> wrote:
> [...]
> <<
>
> Det må være noget tykt luft, siden det tager to timer at fordele sig.

...kan det tænkes at det er selve bolden, der lige skal ha "tid" til at
klimatisere sig ?
tænker her på folder osv der skal rettes ud fra transporten i tom
tilstand...
lidt ala en ballon man puster op..

Willy

Fra : Nogo

Dato : 19-02-11 11:04

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i meddelelsen
[...]

-
Har I det ikke bare fodkoldt i stuen ?

Atmosfærisk lufts hovedbestandele, hhv. kvælstof og ilt,
har smeltepunkter - dvs. går fra fast til flydende tilstandsform - ved hhv.
minus 210 og 218 grader.
mvh. Pede.

Fra : Jesper

Dato : 20-02-11 04:40

Leif Neland <leif@neland.dk> wrote:

> [...]
> <<
>
> Det må være noget tykt luft, siden det tager to timer at fordele sig.

Når luft bliver komprimeret, så sker der en opvarmning. De 3t er sikkert
for at bolden bliver akklimatiseret.
--
Jesper
Få det ud af verden: