dns-mx og mailservere
Fra : cykelsmeden

Dato : 14-02-11 15:40

hvordan er det når man har flere mailservere defineret:
10 mx10.mydom.dk 192.168.1.10 60
20 mx20.mydom.dk 192.168.1.50 60
30 mx30.mydom.dk 192.168.1.55 60

jeg mener at hvis mx10 er helt død vil forsøges i op til 60 min. og
derefter gås til mx20,
Men:
hvis mx10 er aktiv men ikke svarer port25 (smtpd er gået død)
vil afleverende server server så:
1. prøve i 60 min og gå videre til mx20?
2. fortsætte straks til mx20?
3. opgive og lave en NDN at mail ikke kan afleveres?

//finn

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 14-02-11 16:33

Den 14/02/11 15.39, cykelsmeden skrev:
> [...]
> 1. prøve i 60 min og gå videre til mx20?
> 2. fortsætte straks til mx20?
> 3. opgive og lave en NDN at mail ikke kan afleveres?

Prøv at læse SMTP RFC'en, kapitel 5 og fremefter. Der er defineret visse
regler:
http://www.ietf.org/rfc/rfc2821.txt

Mvh. Lars

Fra : cykelsmeden

Dato : 14-02-11 18:55

Den 14-02-2011 16:32, Lars Kongshøj skrev:

> Prøv at læse SMTP RFC'en, kapitel 5 og fremefter. Der er defineret visse
> regler:
> http://www.ietf.org/rfc/rfc2821.txt
Tak, et meget interessant dokument.
Desværre kan jeg ikke se forretningsgangen hvis der er problemer ;(
Der står meget klart at det er afsendende der er ansvarlig for at
sortere modtagene servere og kontakte den med højeste prioritet, men
ikke under hvilke omstændigheder den skal opgive.
//finn

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 14-02-11 20:11

Den 14/02/11 18.55, cykelsmeden skrev:
> [...]
> sortere modtagene servere og kontakte den med højeste prioritet, men
> ikke under hvilke omstændigheder den skal opgive.

Så er det jo et implementationsvalg. Hvad skal du bruge det til?

Mvh. Lars

Fra : Leif Neland

Dato : 14-02-11 20:34

> [...]
> sortere modtagene servere og kontakte den med højeste prioritet, men
> ikke under hvilke omstændigheder den skal opgive.

Afsenderen skal opgive, når modtageren siger at posten ikke kan
afleveres, f.ex. når modtageren ikke findes.
Eller efter f.ex. 5 dage, uden at kunne komme af med posten.

Leif

Fra : Leif Neland

Dato : 14-02-11 20:29

Den 14-02-2011 15:39, cykelsmeden skrev:
> [...]
> 1. prøve i 60 min og gå videre til mx20?
> 2. fortsætte straks til mx20?
> 3. opgive og lave en NDN at mail ikke kan afleveres?

Hvor får du 60 minutter fra?

Hvis det er TTL for mx-recorden, så er det kun hvor mange _sekunder_
informationen kan caches fra nameserveren.

Hvis mx10 ikke svarer, gåes videre til mx20; svarer den ikke, videre til
mx30. Så holdes en pause, og serveren prøver igen.

Det er _afsenderserveren_, der bestemmer, hvornår der gives op; ofte
efter 5 dage.

Modtagerserveren kan svare med en 4xx-fejlkode, der grundlæggende
betyder, "Det lykkedes ikke denne gang, men prøv senere", f.ex. mailbox
fuld. Det gør afsenderserveren så

Eller med en 5xx-fejl, der f.ex. kan være "mailbox eksisterer ikke", så
afsenderserveren genererer en NDN.

Leif

Fra : cykelsmeden

Dato : 15-02-11 12:24

Tak for fornem responce!

Den 14-02-2011 20:28, Leif Neland skrev:
> Hvor får du 60 minutter fra?
>
> Hvis det er TTL for mx-recorden, så er det kun hvor mange _sekunder_
> informationen kan caches fra nameserveren.

I stay corrected

> Hvis mx10 ikke svarer, gåes videre til mx20; svarer den ikke, videre til
> mx30. Så holdes en pause, og serveren prøver igen.

Det er jeg med på! - jeg mener bare at huske, at det kun gælder, såfremt
mx10 "er død", ikke hvis der er "en form for liv", men det er en del år
siden jeg rodede med det

> Det er _afsenderserveren_, der bestemmer, hvornår der gives op; ofte
> efter 5 dage.
Det havde jeg glemt!

> Modtagerserveren kan svare med en 4xx-fejlkode, der grundlæggende
> betyder, "Det lykkedes ikke denne gang, men prøv senere", f.ex. mailbox
> fuld. Det gør afsenderserveren så
smager af at der skal komme en 4xx såfremt der aldrig bliver success
inden for den tid afsenderen er sat op til.

Spørgsmålet er afledt af en situation, hvor en telnet:25 til mx10 og
mx20 hænger uden responce, og kun mx30 svarer. mx40 er helt død.
Min påstand er, at det er en uhensigtsamæssig sammenhæng, og at det kan
være årsagen til at en stor del mails aldrig når frem (med forskellige
responces hos afsender, rangerende fra ingen - til 4xx og 5xx.

Jeg mener at DNSdefinerede mx-servere altid bør være valide, undtagen i
(kortvarige) fejlsammenhæng
- men kan ikke dokumentere min påstand

//finn

Fra : cykelsmeden

Dato : 15-02-11 13:03

Den 15-02-2011 12:23, cykelsmeden skrev:

> I stay corrected
hvis http://www.mxtoolbox.com/ siger 60 min, betyder det vel så at der
faktisk står 3600 i recorden?

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 16-02-11 10:08

Den 15/02/11 12.23, cykelsmeden skrev:
> [...]
> være årsagen til at en stor del mails aldrig når frem (med forskellige
> responces hos afsender, rangerende fra ingen - til 4xx og 5xx.

Ja, der er noget rod. Jeg har også set eksempler på det - med forsvundne
mails til følge.

> Jeg mener at DNSdefinerede mx-servere altid bør være valide, undtagen i
> (kortvarige) fejlsammenhæng
> - men kan ikke dokumentere min påstand

Alle computere burde altid virke og vejret burde være bedre. Der er
langt fra ønsketænkning til praksis. Derfor bør man ved programmering
ikke antage at alting altid er oppe.

Mvh. Lars

Fra : cykelsmeden

Dato : 16-02-11 18:54

Den 16-02-2011 10:07, Lars Kongshøj skrev:

> Alle computere burde altid virke og vejret burde være bedre. Der er
> langt fra ønsketænkning til praksis. Derfor bør man ved programmering
> ikke antage at alting altid er oppe.
Ja slfdg! - men jeg fik nok udtrykt mig lidt klumset.
Det jeg mente var mere i retning af at man ikke skal "konfigurere sig
til en fejlsituation" :)
//finn