Frimands Kvarter
Fra : Vihan

Dato : 11-02-11 12:03

Frimands Kvarter i København (Staden) Hvilken kirker hører derunder??

Venlig hilsen Viggo Hansen

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-02-11 13:00

"Vihan" <vihan@ofir.dk> skrev Fri, 11 Feb 2011 12:03:14 +0100

>Frimands Kvarter i København (Staden) Hvilken kirker hører derunder??

Hvis du har et gadenavn kan du finde det her:
http://www.fogsgaard.org/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=18&lang=da

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 11-02-11 13:09

"Vihan" <vihan@ofir.dk> skrev Fri, 11 Feb 2011 12:03:14 +0100

>Frimands Kvarter i København (Staden) Hvilken kirker hører derunder??

Se også det øverste link her::
http://www.sa.dk/content/dk/sog_pa_websitet?q=Gade_kvarter_sogn&l=1

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Vihan

Dato : 14-02-11 09:47

Der er ikke noget vejnavn.
Det er DDD folketælling 1801, der står:
København, København (Staden), Frimands Kvarter, Frimands Kvarter,
Matr.107,419
hilsen Viggo

Fra : AGN

Dato : 14-02-11 02:22

Hej Viggo,

Frimands Kvarter var (og er vel i grunden stadigvæk) trekanten mellem
Købmagergade, Skindergade og Vimmelskaftet-Amagertorv (nuværende
Strøget), dvs kvarteret omfattede gader som Klosterstræde, Løvstræde
mfl.

Du kan få et godt overblik ved at se på de gamle kort over de
københavnske kvarterer, som ligger på Rådhusbliotekets hjemmeside:
http://bibliotek.kk.dk/raadhusbibliotekets-online-resurser/historiske-kort

Som du kan se på kortene, var kvarterets kirke Helligaandskirken (i
tidligere tider også kaldet Helliggejstkirken). Men folk der boede i
indre by kunne nu undertiden også godt finde på at bruge kirker
udenfor deres boligkvarters, måske især domkirken/Frue - det er i
hvert fald tilfældet i min egen slægtshistorie. Men generelt, hvis din
familie boede i Frimands Kvarter, så er det Helligaandskirkens bøger
du skal have fat i.

Bedste hilsener
Anna

Fra : Arne Feldborg

Dato : 14-02-11 10:25

"Vihan" <vihan@ofir.dk> skrev Mon, 14 Feb 2011 09:47:19 +0100

>Der er ikke noget vejnavn.

Det er der vist heller aldrig nogen der har påstået.?

Men det ændrer jo ikke ved, at:

*Hvis* du har et gadenavn i kvarteret kan du finde sognet her::
http://www.fogsgaard.org/index.php?option=com_wrapper&view=wrapper&Itemid=18&lang=da

Og hvis du kun kender kvarterets navn, så vil der være gevinst her.:
http://www.sa.dk/content/dk/sog_pa_websitet?q=Gade_kvarter_sogn&l=1

(når ellers Statens arkiver vågner op igen).

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Vihan