Hjælp søges til tydning
Fra : leifp

Dato : 09-02-11 23:58

Jeg tror aldrig jeg lærer det...
Odense/Båg/Køng/tilgangsliste 1863-1875/opslag 89/nr. 22
Under håndtering - hvad står der efter Søholms?

Odense/Odense/Brylle/afgangsliste 1834-1870/opslag 221/nr. 83
Hvor er hun rejst til?

mvh. leif

Fra : Henning Christensen

Dato : 11-02-11 06:12

Hej Leif!

Er der noget, der hedder Søholm Skole?
Det er vist det, der står.

Venlig hilsen
Henning

Fra : Toke Nørby

Dato : 11-02-11 18:47

"Henning Christensen" <henning-c@privat.dk> wrote:

>Hej Leif!
>
>Er der noget, der hedder Søholm Skole?
>Det er vist det, der står.
>
>Venlig hilsen
>Henning

Hej Henning/Leif

Selv om jeg ikke kan lide det B, tror jeg, at der står "Søholms Bol"
(a la Boelsmand) Hvis der skal stå skole, er det et "lille s" ordet
begynder med og det generer mig. Sammenlign andre Sk-ord i bogen.

Du lærer aldrig at læse de gamle kragetær flydende - det er nok helt
rigtigt. Det gør vi andre jo heller ikke

Der står Visles, men med et langt s i enden, men man skriver ikke
langt s i enden af et ord - eller også mangler der et (par)
bogstav(er) mere. Jeg har kigget i Trap, men ikke fundet noget, der
bare ligner. Beklager.

Prøv evt. at søge FT for 1870 og se efter en Mette Cathrine Larsen,
der er omkring 24 år gammel. Der er et par stykker, når man søger i
flere amter. Det kunne være, at det var en af dem?
--
Mvh Toke

Toke.Norby@Norbyhus.dk
Se den mærkelige historien om "UPUs fader"
Joseph Michaelsen og hans mindemedalje:
http://www.norbyhus.dk/artiklermm/

Fra : Henning Christensen

Dato : 12-02-11 00:09

"Toke Nørby" <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (a la Boelsmand) Hvis der skal stå skole, er det et "lille s" ordet
> begynder med og det generer mig. Sammenlign andre Sk-ord i bogen.

Hej Toke/Leif!

Jeg kunne heller ikke lide det store B, og ved nøjere eftersyn ser jeg et
helt perfekt stort S i starten af ordet. Det er godt nok lidt svagt, men dog
læseligt. Jeg medgiver, at det efterfølgende k er en anelse mangelfuldt.

Mon der er andre, der vil give deres besyv med?

Mvh.
Henning

Fra : kautaq

Dato : 12-02-11 01:26

Henning Christensen skrev:

> Mon der er andre, der vil give deres besyv med?

Der er en skole på de historiske kort på KMS
Mod øst, set fra Søholm. Ca. 700 m.

/mike

Fra : leifp

Dato : 14-02-11 12:23

"Toke Nørby" skrev i meddelelsen

> [...]

langt s i enden af et ord - eller også mangler der et (par)
bogstav(er) mere. Jeg har kigget i Trap, men ikke fundet noget, der

Der står Vigerslev - passer fint hvis det udtales på fynsk.
Fandt hende i Tilgangslisten

mvh. leif

Fra : Toke Nørby

Dato : 14-02-11 20:39

"leifp" <llpoulsen@gmail.com> wrote:

>...snip
>
>Der står Vigerslev - passer fint hvis det udtales på fynsk.
>Fandt hende i Tilgangslisten
>
>mvh. leif

Så var det derfor, at jeg ikke kunne lokaliteten - A' fra Aaaarhus