MS Windows
briani 27239
Clipbrd.exe i windows 7 og Vista
Fra : Erik Greve

Dato : 29-01-11 18:43

Jeg er blevet bedt om hjælp omkring klippebordet ( clipbrd.exe ) i
ovennævnte programmer.
Under lidt afsøgning er jeg stødt på antydninger af, at Clipbrd.exe kan
være virus.

Opgaven er at placere et icon på proceslinien, der giver direkte adgang til
klippebordet. Hvordan gør man lettest det uden risiko for virus?

Venlig hilsen
Erik Greve

Fra : Ole C

Dato : 29-01-11 19:52

Erik Greve skrev blandt andet:

> Jeg er blevet bedt om hjælp omkring klippebordet ( clipbrd.exe ) i
> ovennævnte programmer.
> Under lidt afsøgning er jeg stødt på antydninger af, at Clipbrd.exe
> kan være virus.

Det skal nok være rigtigt, for Udklipsholder er ikke et program, men en
funktion der gemmer noget indhold i RAM

> Opgaven er at placere et icon på proceslinien, der giver direkte
> adgang til klippebordet. Hvordan gør man lettest det uden risiko for
> virus?

Installerer et trediepartsprogram. Der er mange af dem.

--
vh
Ole C

Fra : Heine Svendsen

Dato : 29-01-11 22:42

Den 29-01-11 19:52, Ole C skrev:

> Det skal nok være rigtigt, for Udklipsholder er ikke et
> program, men en funktion der gemmer noget indhold i RAM

> Installerer et trediepartsprogram. Der er mange af dem.

Her er et simpelt clipbrd:
http://www.karenware.com/cd.asp

--
Venligst - Heine B. Svendsen
Indigo 2, Vermundsgade 12, DK-8260 Viby, tel. 87341030

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 30-01-11 00:42

"Erik Greve" <eg@erikgreve.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> til
> klippebordet. Hvordan gør man lettest det uden risiko for virus?

I både vista og win7 er der jo et decideret klippeværktøj, som faktisk er
bedre end det normale klippebord.
Det hedder snippingtool.exe. Det findes under Alle programmer, Tilbebør og
hedder sjovt nok Klippeværktøj.
Højreklik på det og vælg Føj til hurtigstart. Så ryger det ned på plads.
Fordelen med dette klippeværktøj er, at man kan klippe nøjagtig det område
man vil og derfor ikke behøver at justere efterfølgende.
Dette klippeværktøj give ikke adgang til evt. kopier, som man laver med
prtscreen.

Kurt

Fra : Ole C

Dato : 30-01-11 11:35

Kurt B. Andersen skrev blandt andet:

> I både vista og win7 er der jo et decideret klippeværktøj, som
> faktisk er bedre end det normale klippebord.
> Det hedder snippingtool.exe. Det findes under Alle programmer,
> Tilbebør og hedder sjovt nok Klippeværktøj.

Hvis det vel at mærke er aktiveret....
Hvis ikke så gå til Kontrolpanel> "Programmer og funktioner"> vælg i venstre
side af vinduet "Slå Windows-funktioner til eller fra".
I listen over funktioner sættes flueben i "Tablet PC Valgfrie komponenter"
(det kan godt tage laaang tid) >tryk OK.

--
vh
Ole C

Fra : Erik Greve

Dato : 30-01-11 11:36

"Kurt B. Andersen" skrev i meddelelsen

> [...]
man vil og derfor ikke behøver at justere efterfølgende.
Dette klippeværktøj give ikke adgang til evt. kopier, som man laver med

Tak for input indtil nu.
Jeg har nok ikke udtrykt mig klart nok. Det vi gerne vil opnå er en genvej
på proceslinien, der giver direkte adgang til at se indholdet i
udklipsholderen.
Altså ikke, hvordan men foretager et klip - men hvordan man til en hver tid
kan se, hvad der ligger
på klippebordet lige nu.
I XP var det let - man flyttede bare en genvej fra CLIPBRD.EXE ned på
proceslinien.
Når man så klikkede på den, fik man vist indholdet i udklipsholderen. Det er
rigtig godt at bruge i billedbehandling,
hvor man bruger klippebordet meget.

Altså en erstatning for CLIPBRD.EXE, der kan lave det samme.
Jeg har set antydet, at man kan kopiere CLIPBRD.EXE fra XP, og så lægge den
over i Windows 7. Mon det er rigtigt ?

Venlig hilsen
Erik

Fra : Ole C

Dato : 30-01-11 11:48

Erik Greve skrev blandt andet:

..
> Jeg har set antydet, at man kan kopiere CLIPBRD.EXE fra XP, og så
> lægge den over i Windows 7. Mon det er rigtigt ?

Prøv det dog
Ellers findes der som sagt mange trediepartsprogrammer...

--
vh
Ole C

Fra : Erik Greve

Dato : 30-01-11 16:52

"Ole C" skrev i meddelelsen

> [...]

> lægge den over i Windows 7. Mon det er rigtigt ?

Prøv det dog
Ellers findes der som sagt mange trediepartsprogrammer...

Måtte lige finde en gammel XP - clipbrd fra windows XP er nu
kopieret over i Windows 7 - clipbrd.exe lagt ned på proceslinien.
Enkelt klik på clipbrd iconet viser straks indholdet i udklipsholderen.

Nu virker alt sådan som jeg ønsker mig.
Venlig hilsen
Erik