MS Windows
briani 27239
Windows XP og harddiske >128 GB
Fra : Henning Larsen

Dato : 28-01-11 21:54

Jeg har et ældre Pentium 4 setup med Windows XP SP3. Den ødelægger hardiske,
hvis de er større end 128 GB og de fyldes med mere end 128 GB data. Jeg har
så fundet ud af, at jeg skal installere en update, for at Win XP kan
adressere store harddiske korrekt. Updaten hedder reg_48bit_lba.exe. Den
tilføjer en nøgle i registreringsdatabasen.

Det undrer mig, at denne update ikke er med i en service pack eller kan
hentes med Windows Update. Man skal åbenbart selv vide, at man har brug for
denne update og så hente den hos harddiskproducenterne.

Spørgsmålet er, om denne update altid er nødvendig til Windows XP med store
diske, eller om det afhænger af hardwaren?

Er updaten også nødvendig til Vista og 7?

Mvh.
Henning Larsen

Fra : Rado

Dato : 28-01-11 22:18

On Fri, 28 Jan 2011 21:54:06 +0100, "Henning Larsen" <dummy@mail.com>
wrote:

> [...]
>hentes med Windows Update. Man skal åbenbart selv vide, at man har brug for
>denne update og så hente den hos harddiskproducenterne.

Er du sikker på det er XP og ikke Windows 2000? XP har fuld support
for store diske fra og med SP1. Citat:

"Windows XP SP1 omfatter 48-bit LBA-understøttelse af ATAPI-diskdrev.
Med denne understøttelse kan du bruge harddiske, som er større end den
nuværende grænse på 137 GB. Understøttelsen er aktiveret som standard
i SP1. Du kan undersøge, om du kører SP1, ved at højreklikke på Denne
computer og derefter klikke på Egenskaber. Service Pack 1 vil i givet
fald være angivet under fanen Generelt under "System.""

I Windows 2000 skulle man derimod selv ændre i registry, mener dog det
blev gjort automatisk enten fra SP3 eller SP4.

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Rado

Dato : 28-01-11 22:23

On Fri, 28 Jan 2011 22:18:05 +0100, Rado <rado@fjernpost1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>computer og derefter klikke på Egenskaber. Service Pack 1 vil i givet
>fald være angivet under fanen Generelt under "System.""

Glemte lige link:

http://support.microsoft.com/kb/303013

Fra : Henning Larsen

Dato : 29-01-11 01:02

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Glemte lige link:
>
> http://support.microsoft.com/kb/303013

Ja jeg er bekendt med dette link, har læst det igennem temmelig mange gange
og er ikke blevet klogere.

henning

Fra : Mcwm

Dato : 29-01-11 01:10

Den 29-01-2011 01:01, Henning Larsen skrev:

> Ja jeg er bekendt med dette link, har læst det igennem temmelig mange gange
> og er ikke blevet klogere.
>
> henning

Kogt ned; Find ud af om din installations-cd er med Service Pack 1, 2
eller 3.

Er den ingen af delene, skal du skaffe eller lave en sådan.

Kan eller vil du ikke det, skal du installere det fix du selv har nævnt.

Venligst
Mcwm

Fra : Mcwm

Dato : 28-01-11 22:56

Den 28-01-2011 21:54, Henning Larsen skrev:

> Spørgsmålet er, om denne update altid er nødvendig til Windows XP med store
> diske, eller om det afhænger af hardwaren?

Uden at vide hvilken disk der er tale om, vil jeg sige at hvis tilfældet
er, at det er en Seagate, så lav dig en Servicepack 3 windows
installations cd.

Problemet skulle være løst fr og med SP2 og skulle således ikke opstå på
Vista og Seven.

Er det en anden disk der er tale om, meld så lige tilbage.

Venligst
Mcwm

Fra : Henning Larsen

Dato : 29-01-11 01:25

"Mcwm" <newsFJERN@glostrup.it> skrev i en meddelelse

> [...]
> Vista og Seven.
>
> Er det en anden disk der er tale om, meld så lige tilbage.

Der er tale om Windows XP, som jeg har streamet med SP3 vha. Autostreamer.
Den originale CD indeholder Win XP SP2.

48 bit LBA er ikke aktiveret som standard i registreringsdatabasen i min
Windows XP SP3, dvs. nøglen findes ikke før jeg har kørt reg_48bit_lba.exe.

Diskene er alle Seagate (fire stk.), som alle har fået bad sectors, efter de
blev fyldt over 128 GB. Tre SATA diske og en IDE. I samme periode (2 år) har
der siddet en 80 GB Western Digital disk i PC'en, og den er uskadt.

De tre skadede SATA diske kunne jeg reparere med Zero Fill med Seatools. IDE
disken stod ikke til at redde.

Henning

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 29-01-11 09:31

It happens that Henning Larsen formulated :
> [...]
> hentes med Windows Update. Man skal åbenbart selv vide, at man har brug for
> denne update og så hente den hos harddiskproducenterne.

Det kunne også være at din BIOS ikke understøtter 48-bit LBA. Har du
set efter om der er en nyere BIOS til bundkortet, og i så fald om denne
i ifølge versionshistorikken skulle afhjælpe problemet?

--
/klaus

Fra : Henning Larsen

Dato : 29-01-11 14:09

"Klaus Jørgensen" <kj@address.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> efter om der er en nyere BIOS til bundkortet, og i så fald om denne i
> ifølge versionshistorikken skulle afhjælpe problemet?

Bundkortet, som er et Asrock P4i65G, har nyeste bios som er fra 2007.

Jeg har nu læst om 48 bit LBA på www.48bitlba.com, og her står, at updaten
der tilføjer nøglen med 48 bit LBA i registreringsdatabasen ingen virkning
har og er unødvendig, hvis Win XP har SP1 eller nyere. Min XP har jo SP3.

Jeg har nu også kørt HDINFO og IDEINFO, og de fortæller, at min Bios
unterstøtter 48 bit LBA.

Men fire diske har fået sektorfejl efter at være blevet fyldt med mere end
128 GB.

De fire diske er 2 stk. ST3500320NS (Sata II, 500 GB), en ST3320620AS (Sata
II, 320 GB) og en ST3320620A (IDE, 320 GB).

Alle Sata diske har været jumpet til Sata I, da bundkortet kun understøtter
Sata I.

Alt tyder på, at Windows har problemer med at adressere harddiskene rigtigt
på dette bundkort, hvad problemet så end er.

Henning

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 29-01-11 19:48

Henning Larsen submitted this idea :
> Alt tyder på, at Windows har problemer med at adressere harddiskene rigtigt
> på dette bundkort, hvad problemet så end er.

Jeg formoder at BIOS rapporterer diskstørrelserne korrekt, og at IDE
Operate Mode står til Enhanced?

Har du checket versionen af driveren i enhedshåndteringen for at se om
SP3-integreringen er forløbet korrekt?

Hvis 80Gb-disken sidder som OS-disk, kan du evt. prøve at sætte de
andre diske til None i BIOS og helt lade Windows om at styre de store
diske.

--
/klaus

Fra : Henning Larsen

Dato : 29-01-11 20:31

> Henning Larsen submitted this idea :
>
> Jeg formoder at BIOS rapporterer diskstørrelserne korrekt, og at IDE
> Operate Mode står til Enhanced?

Yep.

> Har du checket versionen af driveren i enhedshåndteringen for at se om
> SP3-integreringen er forløbet korrekt?

Ja har checket. Versionen på Atapi.sys er 5.1.2600.5512.

> Hvis 80Gb-disken sidder som OS-disk, kan du evt. prøve at sætte de andre
> diske til None i BIOS og helt lade Windows om at styre de store diske.

80 GB disken bruges lige nu i en anden PC, så det må vente lidt.

I alle tilfælde hvor en disk er blevet skadet, har den været C-drev og
partitionen større end 128 GB. Den anden partition på samme drev har været
uskadet. Det kan man dog næppe udlede noget af, da C-partitionen har været
det suværent mest brugte.

Lige nu kører jeg med en 500 GB disk, hvor C-partitionen er mindre end 128
GB. Så må vi se, hvad der sker...

Men denne PC bliver nok snart udskiftet. Den vil så blive brugt til
test-formål.

Henning

Fra : Kurd

Dato : 29-01-11 13:36

"Henning Larsen" <dummy@mail.com> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet er, om denne update altid er nødvendig til Windows XP med
> store diske, eller om det afhænger af hardwaren?
>
> Er updaten også nødvendig til Vista og 7?

Det er ikke nødvendigt at opdatere Windows XP for at køre Windows Vista og
7.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 29-01-11 22:49

Henning Larsen skrev:

> Jeg har et ældre Pentium 4 setup med Windows XP SP3. Den ødelægger hardiske,
> hvis de er større end 128 GB og de fyldes med mere end 128 GB data.

Er der andre der har erfaring med at lægge mere end 128 Gbyte på
en harddisk (på samme drev).

Jeg har slet ikke noget der bare nærmer sig så mange data.

--
Bertel

Fra : Mcwm

Dato : 29-01-11 23:02

> Er der andre der har erfaring med at lægge mere end 128 Gbyte på
> en harddisk (på samme drev).

På mine maskiner er der ikke problemer. 10,35Tera på teradrev der er
næsten fyldte. To af maskinerne er ældre P4.

Venligst
Mcwm

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-01-11 10:20

"Henning Larsen" <dummy@mail.com> skrev i meddelelsen
> Det undrer mig, at denne update ikke er med i en service pack

Som andre nævner, så er "problemet" løst fra XP SP1 og nyere.

Hvordan er din harddisk formatteret.

Et lidt vildt kunne være, at den er formatteret med for lille
cluster/sektor størrelser, så du rammer et eller andet max ?

Jeg har ikke haft problemer data i de mægnder - heller ikke under XP.

Jan

Fra : Henning Larsen

Dato : 30-01-11 14:28

> [...]
> cluster/sektor størrelser, så du rammer et eller andet max ?
>
> Jeg har ikke haft problemer data i de mægnder - heller ikke under XP.

Hmm... interessant.

Jeg vil undersøge dette nærmere.

Jeg benytter Acronis Disk Director.

Henning

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-01-11 15:26

> Jeg vil undersøge dette nærmere.
> Jeg benytter Acronis Disk Director.

Der skulle selvfølgelig have stået, at det var et vildt GÆT - jeg har
som nævnt ikke oplevet det selv, hvor jeg har ladet Windows formattere
med NTFS uden at opleve problemet.

Jan