Mail fra »MacDonalds« ?
Fra : Per Rønne

Dato : 20-01-11 17:01

Jeg har modtaget en mail fra "survey@McDonalds.com" med følgende ordlyd:

=
Dear PERRONNE,
You have been selected to participate in a public opinion poll
conducted by McDonald's, a non-partisan polling organization.
The poll is about current events at the national level and your views
about them. It is short and should take you only 5-7
minutes to complete. All of your answers will be kept strictly
confidential and will be used only for legitimate research purposes.
To take the poll, click on this link:

http://www.McDonalds.com/Survey_Pool/150Dollar/5-7min/Survey.html

Each person taking the poll will win $250
Thank you for your participation!
Sincerely,
Survey Manager

Official Rules | Terms and Conditions | Privacy Policy
© 2011 McDonald's. All Rights Reserved.
=

Jeg må indrømme at jeg er lidt usikker på dene; den 'halvrøde' lampe
blinker i hvert fald.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Max

Dato : 20-01-11 17:03

Hej Per

> Jeg må indrømme at jeg er lidt usikker på dene; den 'halvrøde' lampe
> blinker i hvert fald.

Den helt røde må da blinke på fuld blus.

Max

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 20-01-11 23:47

> Den helt røde må da blinke på fuld blus.
>
> Mvh
> Max

Næhhh... alle de røde lamper er slukket. Webstedet fejler ikke noget som
helst.
Bad for en sikkerhedsnåls skyld "Norton" tjekke den, før jeg klikkede på
den. Den sagde "webstedet er sikkert - ingen trusler"

Derefter klikkede jeg på linket og det eneste der skete var,at denne adresse
tonede frem. Linkadressen eksisterer ikke.
http://www.mcdonalds.com/us/en/404_error_page.html

Hilsen Åge

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-01-11 06:07

Åge Halldorsson skriver:

> [...]
>
> Derefter klikkede jeg på linket og det eneste der skete var,at denne adresse
> tonede frem. Linkadressen eksisterer ikke.

Fprdi du faldt i den samme fælde som Per. Linket i hans mail var fin
tekst med en streg under. Men i HTML koden mailen var skrevet i, var
der et helt andet link bag teksten.

Da Per kopierer den rå tekst ind i hans nyhedsgruppeklien, skriver den
kun den fysiske tekst og ikke HTML koden. Derfor får du et link til en
side hos McD, men Pers mailbos indeholdt et helt andet link......

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-01-11 13:48

Klaus D. Mikkelsen skrev:

>en i HTML koden mailen var skrevet i, var
>der et helt andet link bag teksten.

Jeg troede slet ikke der var nogen der læste html mail mere

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Max

Dato : 21-01-11 13:54

Hej Ivan

> Jeg troede slet ikke der var nogen der læste html mail mere

Desværre er der rigtig mange, faktisk uhyggelig mange, der
aldrig har fattet budskabet. Firmaer falder også nærmest
over hinanden for at bruge den slags i deres mail, der er
ikke noget at sige til at misbruget florere i stort omfang,
brugerne beder jo selv om det.

Max

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-01-11 14:04

"Ivan V. Klattrup" skriver:

> Jeg troede slet ikke der var nogen der læste html mail mere

Mit indtryk er at at det er lige omvendt. Langt de fleste skriver og
sender mails i HTML.

Og som Max skriver så vælter det ind med HTMLskrammelskreven mails fra
erhvervsvirskomheder. For mit eget vedkommende sender jeg altid i
plain text, men mange anser mig også for "dinusauragtig" hvad sådanne
ting angår.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Rado

Dato : 21-01-11 19:34

On Fri, 21 Jan 2011 14:04:16 +0100, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>"Ivan V. Klattrup" skriver:

>Mit indtryk er at at det er lige omvendt. Langt de fleste skriver og
>sender mails i HTML.

Mange gør i alt fald.

> [...]
>erhvervsvirskomheder. For mit eget vedkommende sender jeg altid i
>plain text, men mange anser mig også for "dinusauragtig" hvad sådanne

Jeg foretrækker også ren tekst når det gælder tovejskommunikation,
bl.a. fordi der ikke er så mange formateringsproblemer som med HTML.
Kommercielle HTML mails har jeg dog ikke noget problem med sålænge jeg
ikke skal svare på dem.

--
Rado

"Materialism is the philosophy of the subject that forgets
to take account of itself." - Arthur Schopenhauer

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-11 23:56

Klaus D. Mikkelsen skrev:

> Mit indtryk er at at det er lige omvendt. Langt de fleste skriver og
> sender mails i HTML.

Thunderbird er sat op til det som udgangspunkt.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-01-11 03:30

Bertel Lund Hansen skrev:

> Thunderbird er sat op til det som udgangspunkt.

Og det ville da også være dumt andet. Jeg tror, at flere end
99 procent sender mails som HTML, så det ville være at
genere brugerne at slå det fra som standard.

Til gengæld er det jo ikke HTML på helt samme måde som i
gamle dage. Script er vel slået fra i de fleste, om ikke
alle, mail-klienter, ligesom mange blokerer eksterne
billeder og advarer mod phishing-forsøg og andet farligt.

Sikkerhedsmæssigt er der i dag ikke den store grund til at
holde sig fra HTML-mails, så det er nok nærmere et spørgsmål
om vane. Jeg sender også som HTML i vore dage, omend det tog
lang tid, før jeg hoppede på vognen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-11 12:08

Kim Ludvigsen skrev:

> Og det ville da også være dumt andet. Jeg tror, at flere end
> 99 procent sender mails som HTML, så det ville være at
> genere brugerne at slå det fra som standard.

Det skyldes at mange klienter (M$ ikke mindst) var sat op til
HTML fra starten, så det bider bare sig selv i halen.

> Sikkerhedsmæssigt er der i dag ikke den store grund til at
> holde sig fra HTML-mails

Jeg fravalgte HTML længe før sikkerhed var et problem. Det er
læseren og ikke afsenderen der skal style udseendet.

--
Bertel

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-01-11 15:28

> Men i HTML koden mailen var skrevet i, var
> der et helt andet link bag teksten.

Vil det sige, at hvis jeg havde klikket direkte på det der McDonald-link, så
ville der åbne en helt anden side, som måske indeholder virus?

Hilsen Åge

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-01-11 15:33

Åge Halldorsson skrev:

>Vil det sige, at hvis jeg havde klikket direkte på det der McDonald-link,
>så ville der åbne en helt anden side, som måske indeholder virus?

Hvis det var i mailen og du har sat dit mailprogram op til at vise html,
ja så havde du kommet til noget helt andet end macdonalds

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-01-11 15:36

Åge Halldorsson skriver:

> Vil det sige, at hvis jeg havde klikket direkte på det der McDonald-link, så
> ville der åbne en helt anden side, som måske indeholder virus?

Jeps, det er det spammerne udnytter.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-11 19:53

Åge Halldorsson wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i
> meddelelsen news:4D39148C.23BC5E28@du.kan.finde.den...

> Vil det sige, at hvis jeg havde klikket direkte på det der
> McDonald-link, så ville der åbne en helt anden side, som måske
> indeholder virus?

Uha, kloge Åge som ellers sværger han er
sikret i hoved og røv ved ikke hvordan en
mail kan være skruet sammen...lugter af
at han er almindelig dum

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-01-11 20:06

<Just> skrev i meddelelsen

> Uha,

Uhhha da da uha dada dada

> kloge Åge som ellers sværger han er
> sikret i hoved og røv ved ikke hvordan en
> mail kan være skruet sammen...lugter af
> at han er almindelig dum

Nu skal du høre her nar. Jeg har JUST klikket på linket. Der kom den rigtige
side. Der er intet galt.

Hilsen Åge

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-01-11 20:10

Åge Halldorsson skriver:

> Nu skal du høre her nar. Jeg har JUST klikket på linket. Der kom den rigtige
> side. Der er intet galt.

Sig mig, forstår du intet af det der bliver skrevet?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-01-11 20:59

Klaus D. Mikkelsen skrev:

>Sig mig, forstår du intet af det der bliver skrevet?

Hvad tror du selv ?

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 21-01-11 20:31

Den 21/01/11 20.06, Åge Halldorsson skrev:
> Nu skal du høre her nar. Jeg har JUST klikket på linket. Der kom den
> rigtige side. Der er intet galt.

Der er to muligheder:
1) Linket i den mail Per modtog? Har du fået mailen videresendt af Per?

2) Det link Per postede her? Den rigtige side? 404 er en fejlkode, der
betyder "Siden findes ikke".

/Lars

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-01-11 20:03

> Fprdi du faldt i den samme fælde som Per. Linket i hans mail var fin
> tekst med en streg under. Men i HTML koden mailen var skrevet i, var
> der et helt andet link bag teksten.

Okay, nu vil jeg altså have afsløret hvad der sker. Nu spørger jeg ikke
Norton om noget som helst.
Nu kører jeg simpelthen min markør hen over linket og i statuslinien står
der "Mcdonald" og ikke den der mystiske adresse, som der snakkes om.
Jeg prøver også at klikke "ctrl" samtidig. Det betyder vist det samme
som den der aple-cmd-tast. I begge tilfælde står der stadig den rigtige
adresse i statuslinien.
Der er intet galt. Jeg kan roligt klikke på linket.
Derfor: Nu klikker jeg. Sådan!

VUPTI

Hvad skete der. Der kom den rigtige McDonald-side. Ingen mystisk hjemmeside.

Hilsen Åge

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-01-11 20:09

Åge Halldorsson skriver:

> Nu kører jeg simpelthen min markør hen over linket og i statuslinien står
> der "Mcdonald" og ikke den der mystiske adresse, som der snakkes om.

Har Per sendt sin mail videre til dig i HTML formattering, elller
kigger du på hanst plain text indlæg han har lavet i en nyhedsgruppe
der ikke accepterer HTML indlæg?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-01-11 20:13

> Åge Halldorsson skriver:

> Har Per sendt sin mail videre til dig i HTML formattering, elller
> kigger du på hanst plain text indlæg han har lavet i en nyhedsgruppe
> der ikke accepterer HTML indlæg?

Ja, jeg klikkede på det det link i hans indlæg. Jeg kunne jo dårligt gøre
andet.

Hilsen Åge

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-01-11 20:20

Åge Halldorsson skriver:

> Ja, jeg klikkede på det det link i hans indlæg. Jeg kunne jo dårligt gøre
> andet.

Klokken 6.07 svarede jeg dig således (stavefejl korrigeret):

"Fordi du faldt i den samme fælde som Per. Linket i hans mail var fin
tekst med en streg under. Men i HTML koden mailen var skrevet i, var
der et helt andet link bag teksten.

Da Per kopierer den rå tekst ind i hans nyhedsgruppeklient, skriver
den
kun den fysiske tekst og ikke HTML koden. Derfor får du et link til en
side hos McD, men Pers mailboks indeholdt et helt andet link......"

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-01-11 20:19

> elller kigger du på hanst plain text indlæg han har lavet i en
> nyhedsgruppe
> der ikke accepterer HTML indlæg?

Har du et eksempel på en eller anden hjemmeside man kan gå ind på, hvor der
er et link og hvor der vises noget andet i statuslinien?.
Jeg vidste ikke at noget sådant kunne forekomme.
Derimod sker der sommetider en omdirigeringer til en ny adresse, men den
adresse som står i linket, står også i statuslinien -
selv om der sker en omdirigering, fordi den gamle hjemmeside måske er lukket
ned og der er kommet ny adresse.

Hilsen Åge

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-01-11 20:27

Åge Halldorsson skriver:

> Har du et eksempel på en eller anden hjemmeside man kan gå ind på, hvor der
> er et link og hvor der vises noget andet i statuslinien?.

Gå ind på min private hjemmeside http://moppe.dk/ helt nede i bunden
vil venstre finder du det der tilsyneladende er et link til en anden
hjemmside jeg administrerer, nemlig
http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk

Kig lidt på det......

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-01-11 20:55

> Gå ind på min private hjemmeside http://moppe.dk/ helt nede i bunden
> vil venstre finder du det der tilsyneladende er et link til en anden
> [...]

Jatak. TAK. DET HAR JEG GJORT. Fnys.

Men vil ens virusprogram (Norton) ikke blokere siden, hvis det altså er en
snavset side ?

Hilsen Åge

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 21-01-11 21:04

Åge Halldorsson skrev:

>Men vil ens virusprogram (Norton) ikke blokere siden, hvis det altså er en
>snavset side ?

Det kommer an på om der er kommet definationer til anti-programmet så det
kan detektere det

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : Ukendt

Dato : 21-01-11 21:22

Åge Halldorsson wrote:
> "Klaus D. Mikkelsen" <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> skrev i
> meddelelsen news:4D39DE10.A24DF3F0@du.kan.finde.den...

> Jatak. TAK. DET HAR JEG GJORT. Fnys.

kan vi så blive enige om at du er dum
som en dør kloge åge

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 21-01-11 21:48

<Just> skrev i meddelelsen

> kan vi så blive enige om at du er dum
> som en dør kloge åge

Det eneste vi kan blive enige om er at du er en nar

Hilsen Åge

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-01-11 23:40

Åge Halldorsson skriver:

> Men vil ens virusprogram (Norton) ikke blokere siden, hvis det altså er en
> snavset side ?

Hvis den kan genkende snavset - jo.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Leif Neland

Dato : 21-01-11 23:46

Den 21-01-2011 20:27, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> [...]
>
> Gå ind på min private hjemmeside http://moppe.dk/ helt nede i bunden
> vil venstre finder du det der tilsyneladende er et link til en anden

I statuslinien står "http://moppe.dk/klaageaage.html"

Så Åge har da ret i, at det er tydeligt, hvor linket peger hen, uanset
hvad der står som læselig tekst.

Leif

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-01-11 00:00

Leif Neland skriver:

> I statuslinien står "http://moppe.dk/klaageaage.html"

Jeps

> Så Åge har da ret i, at det er tydeligt, hvor linket peger hen, uanset
> hvad der står som læselig tekst.

Niks, Åge læste kun selve teksten.

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Lars Raaby

Dato : 22-01-11 08:10

Den 21-01-2011 23:59, Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Leif Neland skriver:

> Jeps

> Niks, Åge læste kun selve teksten.

Der er grænser for hvad i kan forlange af en mand som bor på Fur
og som syntes at slagermusik er gudemusik.

--
Venlig Hilsen
Lars Raaby

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-11 12:09

Lars Raaby skrev:

> Der er grænser for hvad i kan forlange af en mand som bor på Fur
> og som syntes at slagermusik er gudemusik.

Hvorfor kommer jeg til at tænke på Asterix og en forslået mand
der hænger i et reb i et træ med en knækket harpe nedenunder?

--
Bertel

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-01-11 17:12

Per Rønne skriver:

> Jeg må indrømme at jeg er lidt usikker på dene; den 'halvrøde' lampe
> blinker i hvert fald.

Var den kommet til mig var der ikke tændt andre lamper end
"spam-lampen", specielt ikke da jeg ikke har givet McD min
mailadresse.

Tjek lige om linket dækker over et link til noget andet........

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 20-01-11 18:21

> [...]

> mailadresse.
>
> Tjek lige om linket dækker over et link til noget andet........

Det er det jeg er lidt usikker på om jeg bør. Og da det er sendt til min
mobile-me '@mac.com' adresse må de vide at jeg er mac-bruger ...

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-01-11 18:53

Per Rønne skrev:

> Det er det jeg er lidt usikker på om jeg bør.

Fordi du er bange for at klikke på linket?

I de fleste programmer kan du holde musen over links og så
se den rigtige linkadresse i statuslinjen. Og ellers kan man
normalt markere linket og vælge at kopiere linkadressen,
hvorefter den kan indsættes i en tekstbehandler, så man kan
aflæse adressen. På den måde risikerer du i hvert fald ikke
noget.

Fra : Per Rønne

Dato : 20-01-11 20:18

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

> [...]
> hvorefter den kan indsættes i en tekstbehandler, så man kan
> aflæse adressen. På den måde risikerer du i hvert fald ikke

OK; holder jeg markøren over adressen og holder på cmd-tasten afsløres
det rigtige link, som jeg også har kunnet kopiere, som:

<http://viajeshvc.com/tienda/images/gift_certificates/>

Som i hvert fald ikke har det fjerneste med McDonald's at gøre ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-01-11 22:42

Per Rønne skriver:

> [...]
>
> <http://viajeshvc.com/tienda/images/gift_certificates/>
>
> Som i hvert fald ikke har det fjerneste med McDonald's at gøre ...

Undskyld mig:
Havde du ikke selv regnet med det?

Klaus
http://www.moppe.dk

Fra : Per Rønne

Dato : 21-01-11 07:10

Klaus D. Mikkelsen <er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Per Rønne skriver:

> Undskyld mig:
> Havde du ikke selv regnet med det?

Næh, jeg er ikke vant til at der er skjulte links, men jeg er nu heller
ingen html-nørd. Jeg har kun haft 'professionel' berøring med det som
censor til studentereksamen i datalogi ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Henrik J

Dato : 21-01-11 08:48

""Per Rønne"" <per@RQNNE.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]

% This is the CyberAbuse Whois v5.6

[ Informations about 72.29.84.237 ]

IP range : 72.29.64.0 - 72.29.95.255
Network name : HOSTDIME-PI-1
Infos : HostDime.com, Inc.
Infos : 189 South Orange Avenue
Infos : Suite 1500S
Infos : Orlando
Infos : FL
Infos : 32801
Country : United States (US)
Abuse E-mail : abuse@dimenoc.com
Source : ARIN

Fra : emjeppesen

Dato : 21-01-11 09:30

Per Rønne skrev:

>Næh, jeg er ikke vant til at der er skjulte links,

Det kan umuligt passe. Ofte står der jo bare klik "her" med streg
under "her"

Hilsen emj

Fra : Per Rønne

Dato : 21-01-11 09:45

emjeppesen <emj@> wrote:

> Det kan umuligt passe. Ofte står der jo bare klik "her" med streg
> under "her"

OK; naturligvis. Sådanne har jeg da også selv lavet.

Men i de tilfælde har der så ikke stået et falsk link i stedet for en
oplysning om hvad det drejer sig om.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : emjeppesen

Dato : 21-01-11 10:59

Per Rønne skrev:

>OK; naturligvis. Sådanne har jeg da også selv lavet.
>
>Men i de tilfælde har der så ikke stået et falsk link i stedet for en
>oplysning om hvad det drejer sig om.

Hollo
du kan da ikke vide om det, der står i teksten fører dig til et
risikofrit link.

Hilsen emj

Fra : Per Rønne

Dato : 21-01-11 13:19

emjeppesen <emj@> wrote:

> Hollo
> du kan da ikke vide om det, der står i teksten fører dig til et
> risikofrit link.

Næh, men de andre gange var jeg ganske tryg, og det viste sig også at
passe.

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Benny Andersen

Dato : 22-01-11 16:03

Per Rønne wrote:

> OK; holder jeg markøren over adressen og holder på cmd-tasten afsløres
> det rigtige link, som jeg også har kunnet kopiere, som:
>
> <http://viajeshvc.com/tienda/images/gift_certificates/>

Dermed lærte vi lidt om forskellen på links

1. Som email programmet viser fra ren tekst.

Email programmet finder http://dmi.dk som ren tekst, og gør det til et
klikbart link.

2. HTML links

består af et informerende indhold - det man peger på med musen, og
henvisningen man browser til.

Der ikke noget der hedder 'skjulte links', men mailprogrammer der kun
muliggør, eller tilskønner til, at man klikker med 'hovedet under armen'

- prøvede lige at sende til min HTC wildfires default email program -
havde ikke en chance for at se henvisningen!

- og dermed er dit oprindelige indlæg ikke retvisende idet du ikke
forsynede os med html koden.

Men det gav jo så lidt debat. Tak for det.

Fra : Jesper Lund

Dato : 21-01-11 19:04

Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Mit indtryk er at at det er lige omvendt. Langt de fleste skriver og
> sender mails i HTML.

Men en fornuftig mail klient begrænser brugen af javascript og downloader
ikke eksterne elementer uden brugerens eksplicitte tilladelse.

--
Jesper Lund