Thunderbird - sortering af nyhedsgrupper p~
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-11 14:23

Hej alle

Kan man få sorteret (alfabetisk) listen med nyhedsgrupper i Thunderbird?

Kan man komme af med gentagelsen af overskriften i oversigten over indlæg?

Kan man få lov at bruge en anden skrifttype mens man redigerer, end den
der er valgt til fastskrift?

Er det rigtigt at "List" i adressebogen er så smækfyldt med fejl at det
er ubrugeligt?

--
Bertel

Fra : Mcwm

Dato : 20-01-11 20:27

> Hej alle
>
> Kan man få sorteret (alfabetisk) listen med nyhedsgrupper i Thunderbird?

JA, træk gruppenavnet hen det sted på listen, hvor du ønsker
den(gruppen)placeret

> Kan man komme af med gentagelsen af overskriften i oversigten over indlæg?

Kig under Funktioner... Indstillinger... Der har du to faner, som kunne
være aktuelle. Visning og avanceret. Vil du dybere ind, går du samme vej
som nævn herover og fortsætter fra fanen avanceret og klikker på knappen
Avanceret. Det er den funktion der i Firefox hedder About:config

Venligst
Mcwm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-11 00:29

Mcwm skrev:

> JA, træk gruppenavnet hen det sted på listen, hvor du ønsker
> den(gruppen)placeret

Det var jo nemt nok.

> Kig under Funktioner... Indstillinger...

Jeg har prøvet det hele af. Jeg har ikke fundet sådan en
indstilling. Jeg er vant til at Agent i underordnede indlæg
anbriger skribentens navn der hvor Thunderbird gentager
overskriften hvilket er totalt overflødigt. Så hellere ingenting.

> være aktuelle. Visning og avanceret. Vil du dybere ind, går du samme vej
> som nævn herover og fortsætter fra fanen avanceret og klikker på knappen
> Avanceret. Det er den funktion der i Firefox hedder About:config

Åh, nu fandt jeg det. ThunderbirdPortable er på engelsk, og der
hedder knappen "Config editor". Men det tager jo måneder at sætte
sig ind i.

Tak for hjælpen.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-01-11 06:40

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg har prøvet det hele af. Jeg har ikke fundet sådan en
> indstilling.

Jeg er ikke helt med på, hvilken gentagelse du tænker på. Er
det i headerfeltet mellem meddelelsens indhold og oversigten
over meddelelser?

I så fald kan du måske bruge udvidelsen Mnenhy, der lader
dig specificere, hvilke headeroplysninger du vil have vist:

https://addons.mozilla.org/da/thunderbird/addon/mnenhy/

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-11 07:56

Kim Ludvigsen skrev:

> Jeg er ikke helt med på, hvilken gentagelse du tænker på. Er
> det i headerfeltet mellem meddelelsens indhold og oversigten
> over meddelelser?

Agent:

   Se min lille mis Carlo
    |- Børge
    |- Jens
    |- Ole

TB:
   Se min lille mis Carlo
    |- Se min lille mis Børge
    |- Se min lille mis Jens
    |- Se min lille mis Ole

Jeg vil af med den hovedløse gentagelse af noget der står to
steder i forvejen.

Det hjælper jo ikke at slå visningen af Subject fra, for så kan
jeg ikke se hvad tråden hedder. Men jeg kan have mine tvivl om om
dem der har lavet programmet, selv bruger usenet. Der er flere
mystiske ting i programmet som en garvet usenetter ville have
lavet anderledes.

Man kan f.eks. i filteroversigten slet ikke se hvad hvert filter
gør. Man er nødt til at åbne hvert enkelt. Og der er ingen
mulighedf for at de lukker sig selv ned når der ikke er brug for
dem.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-01-11 08:18

Bertel Lund Hansen skrev:

> Agent:
>
>    Se min lille mis Carlo
>     |- Børge
>     |- Jens
>     |- Ole

Ok, det kan du ikke umiddelbart gøre. Thunderbird bruger CSS
til layout, så det er sikkert "bare" at finde den rigtige
style og så ændre child-elementerne til visible:none. Det er
nu ikke noget, jeg ville have lyst til at give mig i kast med.

Bortset fra det, så kan gentagelsen vel også være en fordel.
Hvis du med din ønskede visning åbner en lang tråd, kan du
ikke se emnelinjen, medmindre du ruller op/ned eller åbner
en meddelelse i tråden.

> Man kan f.eks. i filteroversigten slet ikke se hvad hvert filter
> gør.

Det er op til dig selv, du kan jo skrive det i filternavnet,
så vises det i oversigten.

Men du har ret i, at usenet-delen kun er sekundær for
udviklerne. I mange år sloges vi også med, at man ikke
umiddelbart kunne ændre rækkefølge af nyhedsgrupperne i
oversigten, det skulle gøres manuelt i news.rc-filen. Det er
heldigvis blevet muligt at ændre rækkefølgen med musen i
Thunderbird 3.

Fra : Mcwm

Dato : 21-01-11 09:00

> [...]
> gør. Man er nødt til at åbne hvert enkelt. Og der er ingen
> mulighedf for at de lukker sig selv ned når der ikke er brug for

Som Kim er inde på, har jeg heller ikke set funktionen du ønsker.

Blot lidt nys. Hvordan takler Agent så, hvis tråden under vejs skifter
titel. Fx fra Se min lille mis, til WAS se min lille mis?

Venligst
Mcwm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-11 23:48

Mcwm skrev:

> Blot lidt nys. Hvordan takler Agent så, hvis tråden under vejs skifter
> titel. Fx fra Se min lille mis, til WAS se min lille mis?

Det kommer an på hvordan brugeren sætter det op. Man kan tråde
efter overskrift. Så vil det starte en ny tråd. Jeg tråder efter
reference. Så tråder den alle svar uanset om overskriften skifter
undervejs.

Og til Kim der gør opmærksom på at trådoverskriften forsvinder
ved en lang tråd:
Ja, men den står lige for næsen af en på den grå skillelinje
mellem listen og indlæggets indhold ca. som i Thunderbird.

Jeg har et andet problem:
Thunderbird kører med flydende linjer hvilket i princippet er det
bedste. Men med den vinduesopsætning jeg foretrækker (som er
standard) har jeg valget mellet at læse alt for lange linjer
eller at formindske vinduesbredden hvilket også går ud over
trådoversigtens felter.

Findes der en indstilling der begrænser linjernes længde
uafhængigt af vinduets størrelse?

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-01-11 03:38

Bertel Lund Hansen skrev:

> Findes der en indstilling der begrænser linjernes længde
> uafhængigt af vinduets størrelse?

Jeg er ikke helt sikker på, om det er det ønskede, men prøv
følgende:
Funktioner => Indstillinger => Avanceret => fanen Generelt
=> Avancerede indstillinger => lov at være forsigtig =>
skriv wrap i filterfeltet => prøv at lege med tallet i
mailnews.wraplength

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-11 03:43

Kim Ludvigsen skrev:

> filterfeltet => prøv at lege med tallet i mailnews.wraplength

Det har jeg prøvet. Det har ingen effekt på visningen af indlæg.

Min omvej består i at lave vinduet smalt og så lade det gå ud
over overskriften. Men det er meget brugeruvenligt.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-01-11 21:30

Bertel Lund Hansen skrev:

> Kan man få lov at bruge en anden skrifttype mens man
> redigerer, end den der er valgt til fastskrift?

Ja. Jeg er altid i tvivl om det rigtige sted, men det er
vist her: Funktioner => Indstillinger => Redigering => fanen
Generelt => afsnittet HTML.

> Er det rigtigt at "List" i adressebogen er så smækfyldt med
> fejl at det er ubrugeligt?

Kan du være mere specifik, hvad problemet skulle være? Jeg
er ikke bekendt med fejl i den stil. Hvad ønsker du at kunne?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-11 23:43

Kim Ludvigsen skrev:

> Kan du være mere specifik, hvad problemet skulle være? Jeg
> er ikke bekendt med fejl i den stil. Hvad ønsker du at kunne?

Jeg ønsker at alle adresser kun optræder ét sted. Her er et
eksempel på en post:

   Bertel   splitteminebramsejl@lundhansen.dk

Det kan ske at jeg vil sende en mail til hele min familie. Dertil
er "List" beregnet, så jeg opretter en List der hedder
"Familien". Derved dukker et faneblad op med mange linjer hvor
jeg kan notere nogle folk. Der ønsker jeg blot at skrive "Bertel"
for at jeg selv kan blive medlem.

Når jeg gør det ser det ud til at virke - men når jeg så lukker
vinduet, så har jeg måske to ens indgange:

   Bertel   splitteminebramsejl@lundhansen.dk
   Bertel   splitteminebramsejl@lundhansen.dk

og listen Familien er væk. Eller også har jeg to ens lister der
hedder "Familien" og "Bertel" er væk.

Foreløbig har jeg så nøjedes med at lave adressebøger i stedet
for lister. Det virker - men så kan jeg ikke udsende massemail
automatisk.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-01-11 06:56

Bertel Lund Hansen skrev:
> Kim Ludvigsen skrev:

> Når jeg gør det ser det ud til at virke - men når jeg så lukker
> vinduet, så har jeg måske to ens indgange:

Jeg ved ikke, hvad der går galt. Det burde virke. Jeg bruger
ikke selv lister, så jeg kan desværre ikke hjælpe dig
nærmere med dette. Der sidder sikkert nogle i
MozillaDanmarks forum, der har tjek på lister:
http://forum.mozilladanmark.dk/viewforum.php?f=2

> Foreløbig har jeg så nøjedes med at lave adressebøger i stedet
> for lister. Det virker - men så kan jeg ikke udsende massemail
> automatisk.

Jeg kan give dig en bedre løsning: Udvidelsen Mail Tweak.
Den giver dig mulighed for masseudsendte mails, der sendes
som almindelige mails - altså enkeltvis og uden BCC. Jeg kan
dog ikke huske, om den kan sende til en hel adressebog,
eller om den blot bruger lister.

http://mailtweak.mozdev.org/

Fra : Mcwm

Dato : 21-01-11 09:04

Den 21-01-2011 06:56, Kim Ludvigsen skrev:
> [...]
> altså enkeltvis og uden BCC. Jeg kan dog ikke huske, om den kan sende
> til en hel adressebog, eller om den blot bruger lister.

Den skal man blot være lidt forsigtig med at bruge, i fald det er
mange(20)mail der sendes lige efter hinanden. Nogle udbydere(fx
Fullrate)har sat deres smtp op til at genkende 20 mail på kort tid, som
spam

Venligst
Mcwm

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-11 01:35

Kim Ludvigsen skrev:

> Ja. Jeg er altid i tvivl om det rigtige sted, men det er
> vist her: Funktioner => Indstillinger => Redigering => fanen
> Generelt => afsnittet HTML.

Det hjælper ikke at der står "Times New Roman". Editoren bruger
alligevel Courier New.

Nyt spørgsmål:

Kan det lade sig gøre at lave nogle globale filtre? Som det ser
ud nu for mig, er jeg nødt til at sætte samme filter op i små 30
grupper for at det virker globalt.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-01-11 06:50

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det hjælper ikke at der står "Times New Roman". Editoren bruger
> alligevel Courier New.

Nå ja, det siger jo også sig selv. Det er for
HTML-formaterede mails (afsnittet HTML, doh).

Funktioner => Indstillinger => Visning => fanen Formatering
=> knappen Avanceret => vælg den ønskede skrifttype i
rullemenuen Monospatieret. Det virker fint, jeg sidder og
skriver dette med Comic Sans MS.

> Kan det lade sig gøre at lave nogle globale filtre? Som det ser
> ud nu for mig, er jeg nødt til at sætte samme filter op i små 30
> grupper for at det virker globalt.

Funktioner => Meddelelsesfiltre => i rullemenuen øverst
klikker du på nyhedsserveren, så åbnes en liste med dine
grupper - øverst finder du punktet Vælg denne nyhedsserver.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-11 07:47

Kim Ludvigsen skrev:

> Funktioner => Indstillinger => Visning => fanen Formatering
> => knappen Avanceret => vælg den ønskede skrifttype i
> rullemenuen Monospatieret. Det virker fint, jeg sidder og
> skriver dette med Comic Sans MS.

Det er ikke særlig logisk at sætte Times New Roman som
fastskrift, vel? Editoren er bundet til at man skriver med
fastskrift. Det er hul i hovedet.

Og der findes ingen knap så man lige kan slå over fra det ene til
det andet hvis man lige har brug for det et øjeblik.

> Funktioner => Meddelelsesfiltre => i rullemenuen øverst
> klikker du på nyhedsserveren, så åbnes en liste med dine
> grupper - øverst finder du punktet Vælg denne nyhedsserver.

Ja, det har jeg prøvet, men jeg må nok prøve igen. Det kan være
jeg ikke var omhyggelig nok med at tjekke om det virkede.

Angående erfaren usenetter:
Der er flere ting jeg gerne ville lave med mange grupper
markleret på én gang, men det virker ikke. Jeg prøvede f.eks. at
sætte trådet sortering på alle mine arkivgrupper. Jeg kunne
sagtens markere dem og vælge "trådet" - men det havde bare ingen
effekt.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 21-01-11 08:31

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det er ikke særlig logisk at sætte Times New Roman som
> fastskrift, vel? Editoren er bundet til at man skriver med
> fastskrift. Det er hul i hovedet.

Det er sikkert det, at html-indlæg ikke er velsete i
nyhedsgrupperne, der har smittet af på det valg. Jeg kæmper
også altid med at få det sat rigtigt op, når jeg
nyinstallerer programmet.

> Og der findes ingen knap så man lige kan slå over fra det ene til
> det andet hvis man lige har brug for det et øjeblik.

Du mener skifte mellem HTML- og tekst-format? Det kan nemt
gøres i mails ved at holde skift nede, når man klikker på
Skriv-knappen. Med skift vælges det modsatte af
standardformatet.

> Ja, det har jeg prøvet, men jeg må nok prøve igen. Det kan være
> jeg ikke var omhyggelig nok med at tjekke om det virkede.

Jeg har en enkelt gang stødt på en bruger, der manglede
menupunktet, men det bør normalt være der.

> [...]
> sætte trådet sortering på alle mine arkivgrupper. Jeg kunne
> sagtens markere dem og vælge "trådet" - men det havde bare ingen

Hm, jeg vidste slet ikke, man kunne markere flere ad gangen.
Virker det med trådningen, hvis du vælger én gruppe ad gangen.

Bortset fra det, så kan jeg forstå, du gennemgår det, de
fleste af os gennemgår, når vi udskifter et gammelt trofast
program med et nyt. Vi savner en masse funktioner, og
tingene virker ikke, som vi er vant til. Men giv det tid, du
får også en masse nye funktioner, og man lærer efterhånden
at tilpasse sig den nye virkelighed.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gør din hjemmeside mere intelligent, begynderguide om PHP:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 21-01-11 23:54

Kim Ludvigsen skrev:

> Det er sikkert det, at html-indlæg ikke er velsete i
> nyhedsgrupperne, der har smittet af på det valg.

Det har da ikke noget med det at gøre. Der er ingen grund til at
tvinge os til at redigere med fastskrift.

> Du mener skifte mellem HTML- og tekst-format?

Nej. Jeg mener skifte mellem fastskrift og proportionalskrift.
Det har jeg jævnligt brug for f.eks. hvis nogen laver en
ASCII-tegning. I sproggrupperne er der også af og til nogen der
sætter mærker under en fejl. De står helt forkert med
proportionalskrift.

> Jeg har en enkelt gang stødt på en bruger, der manglede
> menupunktet, men det bør normalt være der.

Det er ikke noget menupunkt jeg mangler, men jeg kan ikke
umiddelbart se at de filtre jeg har sat på serveren, overhovedet
virker.

> Hm, jeg vidste slet ikke, man kunne markere flere ad gangen.

Det er da nolle at det ikke er indbygget at enhver indstilling
kan sættes på mange elementer på én gang.

> Virker det med trådningen, hvis du vælger én gruppe ad gangen.

Ja.

> program med et nyt. Vi savner en masse funktioner,

Ja, og dem holder jeg ikke op med at savne.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-01-11 03:58

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det har da ikke noget med det at gøre. Der er ingen grund til at
> tvinge os til at redigere med fastskrift.

Du har ret i, at det ikke har noget med det at gøre, men jeg
kan forestille mig, at det er den tankegang, der har smittet
af. Men det er kun spekulation fra min side.

> [...]
> ASCII-tegning. I sproggrupperne er der også af og til nogen der
> sætter mærker under en fejl. De står helt forkert med

Jeg kan godt se det praktiske i det, har selv savnet
muligheden nogle gange. Jeg kender ikke til en nem metode,
kun til skiftet via indstillingerne. Det skulle være nemt at
lave en udvidelse, der tilføjer en sådan knap, men jeg kan
ikke umiddelbart finde sådan en udvidelse.

> Det er ikke noget menupunkt jeg mangler, men jeg kan ikke
> umiddelbart se at de filtre jeg har sat på serveren, overhovedet
> virker.

På serveren? Kan du forklare lidt nærmere, hvad du har gjort
og hvad du vil opnå?

> Det er da nolle at det ikke er indbygget at enhver indstilling
> kan sættes på mange elementer på én gang.

Jeg mener, der tidligere i gruppen var en, der fortalte,
hvordan man kan ændre standardvalget. Men der burde have
været en nem metode til det. Og når man nu kan markere flere
grupper ad gangen, ville det jo have været oplagt at kunne
gøre det på den måde. Men som vi tidligere har været inde
på, er news-delen kun sekundær for udviklerne.

> Ja, og dem holder jeg ikke op med at savne.

Giv dig tid, giv dig tid. Jeg tager mig også indimellem i at
savne Fleetstreet fra de gamle FIDO-dage, når ellers snakken
går på BBS'er, men jeg må indrømme, at jeg i dag ikke kan
huske, hvad det helt nøjagtigt er, jeg savner.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-11 12:05

Kim Ludvigsen skrev:

> På serveren?

Dotsrc.org - som der står i min mappeoversigt. Nedenunder kommer
gruppelisten.

> Kan du forklare lidt nærmere, hvad du har gjort
> og hvad du vil opnå?

Jeg vil kunne slette indlæg så jeg ikke ser dem. Jeg laver et
filter sådan her:

   [From] [contains] Ronja Røverdatter
   [Delete]

men jeg ser alligevel indlæg fra Ronja Røverdatter. Hvis jeg
peger på et indlæg fra Ronja Røverdatter og bestiller "Run
filters on message", sker der ikke spor.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-01-11 12:21

Bertel Lund Hansen skrev:
> Kim Ludvigsen skrev:
>
> Kan du forklare lidt nærmere, hvad du har gjort
>
> Jeg vil kunne slette indlæg så jeg ikke ser dem.

Ah, problemet er, at filtre kun virker, når du henter
usenet-meddelelser. De gamle bliver altså ikke fjernet fra
oversigten, det er kun de nye, du slipper for.

Det er muligt at køre filtrene på gamle mails, men af en
eller anden grund har man aldrig gjort det samme muligt med
nyhedsgruppeindlæg.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-11 12:34

Kim Ludvigsen skrev:

> Ah, problemet er, at filtre kun virker, når du henter
> usenet-meddelelser.

Det gør de ikke engang. Det er det der er problemet. Jeg ser
stadig indlæg fra killede personer.

--
Bertel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 22-01-11 12:53

Bertel Lund Hansen skrev:

> Det gør de ikke engang. Det er det der er problemet. Jeg ser
> stadig indlæg fra killede personer.

Så har du opsat filtret forkert på en eller anden måde. Du
har nogle muligheder for, hvornår filtret skal køres, hvad
har du valgt der?

Hvis du har flere personer i samme filter, skal du huske at
sætte mærke ud for Match en af følgende (min er dansk).

Prøv evt. lige at få filtret til at markere indlæggene med
en anden farve i stedet for at slette dem, bare lige for at
se, om det virker.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-11 14:33

Kim Ludvigsen skrev:

> Prøv evt. lige at få filtret til at markere indlæggene med
> en anden farve i stedet for at slette dem, bare lige for at
> se, om det virker.

Nu har jeg droppet TB som newsreader. Jeg orker ikke at arbejde i
timevis med det når resultatet alligevel kun kan blive en stækket
udgave af hvad jeg vil have.

Og Agent version 6 som jeg afprøvede, kan ikke klare den sikre
mailopkobling som min udbyder har sat op. Men hvad, den protokol
er jo også kun fra 1999.

--
Bertel