Hjælp til tydning
Fra : Vihan

Dato : 19-01-11 12:34

Jeg har lidt problemer med min tip4 oldefar Jacob Wismar. Han er født i
Louns sogn, Gislum herred som søn af degnen. bliver gift med Hellene
Christensdatter.
Han bliver selv degn og skoleholder i Ullits ifølge folketælling 1801, men
herefter har hans søn Peder Wismar overtaget embedet og Jacob Wismar
forsvinder for mig.
Jeg har nu fundet en Jacob Wismar død i Haderslev 1811 og ud fra hvad jeg
kan stave mig til er de fem af navne på børnene rigtige hvor resten og hans
kone navn kommer fra aner jeg ikke. Det ser ud som der er to personer
blandet sammen.
Mon der er en der kan tyde hele udskriften for mig, det er jo halvtysk.
Død Haderslev 1802-1817 side 561opslag 559

På forhånd tak Viggo Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 19-01-11 14:01

Det er ikke halvtysk, men tysk:

Jacob Wismer, auf dem Schlosgrunde zur Miethe, des weyl. [afdøde] Jacob
Wismer zu Longs in Jütland, und w. Maren geb. N ehel. Sohn.
Verehelicht mit Christina Geborne Sörens ? zu Longs, hinterlässt 9 Kinder:
Peter
Jens Christian
Søren
Johannes
Lauritz
Jacob Chresten
Anna Margaretha
Caren
Alt 65 Jahre
A. K. Kho [Kirchhof]

Fra : Vihan

Dato : 20-01-11 09:59

Tusind tak for hjælpen.
Kan jeg mon gå ud fra at Longs in Jütland er Lovns?
Alderen passer fint, og hans far hed Jacob Jensen Vismar, moderen Maren
Larsdatter, så langt så godt
Men hans kone hed Hellena Christensdatter og af børnene kan jeg kun genkende
Peder-Jens Christian-Johannes-Jacob og Ann Margrethe, mon der har været lidt
sprogvanskeligheder?

Viggo

"Inger Buchard" <i.buchard[uden spam og punktum] mail.dk> skrev i
meddelelsen news:4d36e094$0$36565$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 20-01-11 11:21

Du kan roligt regne med, at Longs er Lovns. Stednavne blev ofte skrevet som
de blev hørt.

Konens navn er mere betænkeligt og bør sætte dig i gang med kirkebøgerne.
Han kan jo have været gift to gange, for jeg kan ikke se, at sprogproblemer
skulle give en helt ny navngivning til en hustru. Hvis præsten ikke kendte
konens navn, ville han ikke have konstrueret et, men skrevet nn.

Fra : Vihan

Dato : 20-01-11 12:16

Ja så er jeg bange for at han har været bigamist. Han blev gift med Hellena
Christensdatter 1776 og i folketællingerne 1787 og 1801 står at de begge er
i første ægteskab. Hellena Christensdatter dør i 1824 altså 13 år efter ham.
Uha hvad man dog render ind i.

meddelelsen news:4d380c85$0$36564$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> sprogproblemer skulle give en helt ny navngivning til en hustru. Hvis
> præsten ikke kendte konens navn, ville han ikke have konstrueret et, men

>>> Johannes

Fra : kautaq

Dato : 20-01-11 18:26

Vihan skrev:

> Kan jeg mon gå ud fra at Longs in Jütland er Lovns?

Fra Nudansk Ordbog:

Lovns, fra olddansk Loghn, oldnordisk Logn = vindstille
Logn + Næs = Lovns (Bredning)

/mike
..