Se detaljer om mail?
Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-01-11 21:51

Hvordan kan jeg se om en given mail er sendt fra dk. eller et andet
land?

Bruger selv gmail og Thunderbird

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 18-01-11 22:23

Hans Paulin (6310) skrev:
> Hvordan kan jeg se om en given mail er sendt fra dk. eller
> et andet land?
>
> Bruger selv gmail og Thunderbird

Det fremgår normalt af mailens header, men det kan være lidt
nørdet at tjekke det. I Thunderbird åbnes mailens kildekode
ved hjælp af genvejen Ctrl+U. Her kan headeren aflæses, og
du kan finde afsenderens IP-adresse, hvorefter den kan slås
op på nettet.

Det er dog ikke helt nemt at finde den rigtige IP-adresse i
headeren, da der ofte er flere. De står i omvendt
rækkefølge, så det er typisk den nederste, der er
afsenderens IP-adresse.

Hertil kommer, at IP-adressen kan være forfalsket, omend det
nok ikke er særlig sandsynligt, medmindre mailen er fra en
spammer.

Når du har IP-adressen, kan du slå den op i en tjeneste som
DNSstuff: http://www.dnsstuff.com - hvor du så kan se navn
og adresse på den udbyder, der har den pågældende IP-adresse.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Stor guide til installation og brug af mailprogrammet

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-01-11 22:32

Kim Ludvigsen kom med denne ide:
> [...]
> ofte er flere. De står i omvendt rækkefølge, så det er typisk den nederste,

Fint; det prøver jeg at lege med :)

> Hertil kommer, at IP-adressen kan være forfalsket, omend det nok ikke er
> særlig sandsynligt, medmindre mailen er fra en spammer.

Ok :)

Man har mistanke om at mailen er fra dk. men skal forestille at komme
fra et andet land :)

> Når du har IP-adressen, kan du slå den op i en tjeneste som DNSstuff:
> http://www.dnsstuff.com - hvor du så kan se navn og adresse på den udbyder,
> der har den pågældende IP-adresse.

Tusind tak :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-01-11 22:48

Kim Ludvigsen kom med følgende:
> Når du har IP-adressen,

Må være 209.85.215.71!?

> kan du slå den op i en tjeneste som DNSstuff:
> http://www.dnsstuff.com - hvor du så kan se navn og adresse på den udbyder,
> der har den pågældende IP-adresse.

Jeg får det til noget whois.arin.net!?

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-01-11 22:57

Hans Paulin (6310) tastede følgende:
> 209.85.215.71!?

Det ligner noget Californien-halløj!?

Kan man poste fra Danmark og få den ip ved at snyde? :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Max

Dato : 18-01-11 22:58

Hej Hans

> Må være 209.85.215.71!?

http://www.ip-adress.com/ip_tracer/209.85.215.71

Max

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-01-11 22:59

Den 18-01-2011, skrev Max:
> http://www.ip-adress.com/ip_tracer/209.85.215.71

Jup

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 18-01-11 23:05

Hans Paulin (6310) forklarede:
> Jup

Hmnn...der er noget galt.

Så vidt jeg kan se er det Googles hovedkontor der holder til der :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 19-01-11 01:32

Hans Paulin (6310) skrev:

> Hmnn...der er noget galt.
>
> Så vidt jeg kan se er det Googles hovedkontor der holder til
> der :)

Så har du enten taget den forkerte IP-adresse, eller Google
skjuler, hvorfra mailen reelt er sendt.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Standardoverholdende multimedia på hjemmesiden:

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 19-01-11 08:29

Efter mange tanker skrev Kim Ludvigsen:
> Så har du enten taget den forkerte IP-adresse, eller Google skjuler, hvorfra
> mailen reelt er sendt.

Jeg har haft fat i samtlige numre der bare ligner ip-adresser og ingen
af dem gav et hit; den er angiveligt sendt fra et bestemt land, men der
er ikke noget der ligner dét.

Har osse prøvet med en anden tilfældig mail i min indbakke og der var
der gevinst med det samme.

Mailen er oprindelig sendt til en mailadresse som efter aftale med
sidste modtager sender den videre til netop sidste modtager; jeg ved
ikke om dét kan have forstyrret!?

De der sidder der hvor den er blevet videresendt prøver nu at kigge på
den oprindelige mail for at se om de kan få noget ud af den

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 19-01-11 21:29

Hans Paulin (6310) used his keyboard to write :

> [...]
>
> De der sidder der hvor den er blevet videresendt prøver nu at kigge på den
> oprindelige mail for at se om de kan få noget ud af den

Du skal have IP-adressen fra den nederste af de afsnit med "received
from".

--
/klaus

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-01-11 10:26

Jeg har prøvet at copy/paste headeren et par gange hér i gruppen, men i
hvert fald min newsreader vil ikke kendes ved den :) - så nu har jeg
smidt den (i sløret form) direkte inde i googlegroups :) - den ligger
nede i bunden af indlæg :)

http://tinyurl.com/4uyy3pw

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : N/A

Dato : 20-01-11 11:01

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-01-11 11:01

Hans Paulin (6310) skrev:
> Klaus Jørgensen har bragt dette til os:
>
> Sådan ser headeren ud i sløret form:

Jeg er ikke ekspert, men så vidt jeg kan se, kommer du ikke
længere tilbage end til Google.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Undgå virus og andet snavs på computeren:

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-01-11 12:16

Kim Ludvigsen kom med følgende:
> så vidt jeg kan se, kommer du ikke længere tilbage end til Google.

Det' jo dét :)

Hans
www.zofiaoghans.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-01-11 03:10

Hans Paulin (6310) skrev:

> Mailen er oprindelig sendt til en mailadresse som efter
> aftale med sidste modtager sender den videre til netop
> sidste modtager; jeg ved ikke om dét kan have forstyrret!?

Det har det ganske givet. Programmet, der er brugt til at
videresende, har sikkert fjernet oplysningerne. Det sker
typisk, hvis man videresender mailen som en del af en ny mail.

Nogle mailprogrammer kan videresende som en vedhæftet fil,
hvor headeren så typisk vil være intakt. Og ellers skal du
have fat i den originale mail.

Fra : Hans Paulin (6310)

Dato : 20-01-11 10:04

Kim Ludvigsen forklarede den 20-01-2011:
> [...]
> ny mail.
>
> Nogle mailprogrammer kan videresende som en vedhæftet fil, hvor headeren så

Ok.

> Og ellers skal du have fat i den originale mail.

Dét arbejdes der så på :)

Hans
www.zofiaoghans.dk