Det Gamle testamente (begyndelsen)
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 16-01-11 01:03

Først var der Adam som skabte Eva ud af sit riben de blev smidt på
porten af gud efter at have spiste af kundskabens træ og de fik 2
sønner (ikke flere vel ?)
Det skulle være de første mennesker - som alle mennesker nedstammer
fra og jorden er 6000 år gammel ( i visse stater i USA ) - men hvordan
kom der flere børn
hvis der ikke var andre kvinder ind Eva og hvis hun kun fik 2 sønner
hvordan kom der så flere mennesker ?

Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-01-11 10:07

Bo M Mogensen skrev i

> Først var der Adam som skabte Eva ud af sit riben

Det der er da en hjemmelavet konklussione som på ingen måde fremgår af de
bibelske tekster!

> [...]
> kom der flere børn
> hvis der ikke var andre kvinder ind Eva og hvis hun kun fik 2 sønner

Tja, du kunne jo f.eks. forsøge dig med at læse hvad der rent faktisk står i
den tekst du ovenfor har forvansket lidt på!

Du kunne jo f.eks. slå op og læse 1. Mos. 5, 4.

XPost fjernet.

--
Med venlig hilsen Andreas Falck
http://bibeltro.dk/ + *DebatForum*

Fra : tkruse

Dato : 16-01-11 18:52

On 16 Jan., 10:07, "Andreas Falck" <dewn...@tiscali.dk> wrote:
> [...]
> den tekst du ovenfor har forvansket lidt på!
>
> Du kunne jo f.eks. slå op og læse 1. Mos. 5, 4.

Kain lå med sin kone,,hvor fik han den kone fra

Fra : @

Dato : 17-01-11 08:49

On Sun, 16 Jan 2011 17:52:21 -0800 (PST), tkruse <tkrusej@gmail.com>
wrote:

>Kain lå med sin kone,,hvor fik han den kone fra

nu skal du huske på at på trods af de ihærdige anstrengelser bl.a. det
danske bibelselskab har gjort sig, så er det ganske tydeligt at der
opereres med mange guder i GT, jødernes jahve var blot en af dem -

så det der refereres til i _jødernes_ skabelsesberetning og videre
forløb er blot hvordan jøderne tror de første jøder blev skabt - eller
kunne Kain jo ikke på nogen mulig måde flygte til et andet folk i Nod

GT fortæller endda at dette land lå øst for Edens land

--
Religion of peace:
"Fight and slay the Unbelievers wherever ye find them

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 17-01-11 18:11

On Sun, 16 Jan 2011 10:07:24 +0100, "Andreas Falck"
<dewnull@tiscali.dk> wrote:

>Bo M Mogensen skrev i

>Det der er da en hjemmelavet konklussione som på ingen måde fremgår af de
>bibelske tekster!

nu er jeg ikke så bibel kyndig som du sikkert er - men er det ikke
korekt at det fremgård af de gl testamente at de første mennesker slet
og ret var Adam også kom Eva lidt efter ?

>Tja, du kunne jo f.eks. forsøge dig med at læse hvad der rent faktisk står i
>den tekst du ovenfor har forvansket lidt på!

kort og godt forholder det sig ikke som jeg skriver ? og hvis ikke
hvordan forholder det sig så ?

>Du kunne jo f.eks. slå op og læse 1. Mos. 5, 4.

ved ikke hvor den er ..

men for at gøre en lang histore kort så holder det gl. testamente
logiske og matematisk ikke med mindre Eva lå i med sin mand og
sønner og de fik nogen ikke omtalte pige børn ?
med andre ord hvor kom kvinderne fra ?
står der nogen steder at der var mennesker uden for edens have på
samme tid som Adam og Eva ?

jeg har en en veninde der blev voldatget af sin far da hun var 14 hvad
gjorde hende noget så sær med ondt i livet til hun fandt Jesus og blev
et lykkeligt menneske og tog 25 kg på men alle hendes meninger står i
biplen og de holdninger hun ikke har slår hun efter - så jeg kan
selvf spørge hede

>XPost fjernet.

der sker ikke noget ved at nogen uden for gruppen kan se hvad der sker

Fra : @

Dato : 17-01-11 18:27

On Mon, 17 Jan 2011 18:10:42 +0100, Bo M Mogensen <usnet1@gmail.com>
wrote:

>nu er jeg ikke så bibel kyndig som du sikkert er - men er det ikke
>korekt at det fremgård af de gl testamente at de første mennesker slet
>og ret var Adam også kom Eva lidt efter ?

alt efter "oversættelse" så er det vist en korrekt fremstilling

1 Mosebog 2,15 Gud Herren tog mennesket og satte ham i Edens have, for
at han skulle dyrke og vogte den.

1 Mosebog 2,18 Gud Herren sagde: »Det er ikke godt, at mennesket er
alene. Jeg vil skabe en hjælper, der svarer til ham.«

1 Mosebog 2,21 Da lod Gud Herren en tung søvn falde over Adam, og mens
han sov, tog han et af hans ribben og lukkede til med kød.

1 Mosebog 2,22 Af det ribben, Gud Herren havde taget fra Adam, byggede
han en kvinde og førte hende til Adam.

jo jo da, gad vide hvordan de fik tid til at dyrke jorden og passe
alle dyrene - med alle de kræfter de brugte på at formere sig

1. mosebog kap.5
(det er ikke fordi der ikke blev født piger at de ikke nævnes - men da
slægten tegnes gennem mænd gider man ikke nævne pigefødslerne)

1 Dette er Adams Slægtebog. Dengang Gud skabte Mennesket, gjorde han
det i Guds Billede;
2 som Mand og Kvinde skabte han dem, og han velsignede dem og gav dem
Navnet "Menneske", da de blev skabt.
3 Da Adam havde levet i 130 År, avlede han en Søn, som var ham lig og
i hans Billede, og han kaldte ham Set;
4 og efter at Adam havde avlet Set, levede han 800 År og avlede Sønner
og Døtre;
5 således blev hans fulde Levetid 930 År, og derpå døde han.
6 Da Set havde levet 105 År, avlede han Enosj;
7 og efter at Set havde avlet Enosj, levede han 807 År og avlede
Sønner og Døtre;
8 således blev Sets fulde Levetid 912 År, og derpå døde han.
9 Da Enosj havde levet 90 År, avlede han Kenan;
10 og efter at Enosj havde avlet Kenan, levede han 815 År og avlede
Sønner og Døtre;
11 således blev Enosjs fulde Levetid 905 År, og derpå døde han.
12 Da Kenan havde levet 70 År, avlede han Mahalal'el;
13 og efter at Kenan havde avlet Mahalal'el, levede han 840 År og
avlede Sønner og Døtre;
14 således blev Kenans fulde Levetid 910 År, og derpå døde han.
15 Da Mahalal'el havde levet 65 År, avlede han Jered;
16 og efter at Mahalal'el havde avlet Jered, levede han 830 År og
avlede Sønner og Døtre;
17 således blev Mahalal'els fulde Levetid 895 År, og derpå døde han.
18 Da Jered havde levet 162 År, avlede han Enok;
19 og efter at Jered havde avlet Enok, levede han 800 År og avlede
Sønner og Døtre;
20 således blev Jereds fulde Levetid 962 År, og derpå døde han.
21 Da Enok havde levet 65 År, avlede han Metusalem,
22 og Enok vandrede med Gud; og efter at han havde avlet Metusalem,
levede han 300 År og avlede Sønner og Døtre;
23 således blev Enoks fulde Levetid 365 År;
24 og Enok vandrede med Gud, og han var ikke mere, thi Gud tog ham.
25 Da Metusalem havde levet 187 År, avlede han Lemek;
26 og efter at Metusalem havde avlet Lemek, levede han 782 År og
avlede Sønner og Døtre;
27 således blev Metusalems fulde Levetid 969 År, og derpå døde han.
28 Da Lemek havde levet 182 År, avlede han en Søn,
29 som han gav Navnet Noa, idet, han sagde: "Han skal skaffe os Trøst
i vort møjefulde Arbejde med Jorden, som HERREN har forbandet."
30 Og efter at Lemek havde avlet Noa, levede han 595 År og avlede
Sønner og Døtre;
31 således blev Lemeks fulde Levetid 777 År, og derpå døde han.
32 Da Noa var 500 År gammel, avlede han Sem, Kam og Jafet.

der har sikkert været mange storke da Adam og Eva levede -

men hvis skabelsesmyten skal tages for gode varer kan der jo kun have
været tale om ekstrem indavl i familien Adam

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 18-01-11 18:27

Den 17-01-2011 18:26, @ skrev:

Tak for det fine og omfattende svare :)

*snip*

> [...]
> han sov, tog han et af hans ribben og lukkede til med kød.
>
> 1 Mosebog 2,22 Af det ribben, Gud Herren havde taget fra Adam, byggede

ja se det var jo det jeg mente ...

> jo jo da, gad vide hvordan de fik tid til at dyrke jorden og passe
> alle dyrene - med alle de kræfter de brugte på at formere sig

det er jo det med regnestykket fordi hvis jorden er 6000 + nogen få år
og vi er nogen milliader mennersker der alle sammen nedstammer fra 1
kvinde og 3 mænd .... + en mulig donation af kvinder hvis antal vi ikke
kender og vi samtidigt antager en hver kvinde kan føde en gang om året
fra hun er 13 år til hun er ca. 41 og der findes ikke nogen der har
svært ved at blive gravide - uagtet gennemsnits alderen var på 950 år og
vi samtidigt antager at overgangs alderen for kvinder bliver udsat med
en 450 år - så skal der godt nok produceres nogen børn før det hele går
op ..
> 1. mosebog kap.5
> (det er ikke fordi der ikke blev født piger at de ikke nævnes - men da
> slægten tegnes gennem mænd gider man ikke nævne pigefødslerne)
Det er der ikke noget helt utraditionelt i min mor har gjort noget
slægts forskning og er kommet omkring 500 år tilbage og der hed pigerne
noget med svends datter eller noget i den retning ... hvad egentligt
ikke er så langt fra at kalde dem ingen ting ...

> 1 Dette er Adams Slægtebog. Dengang Gud skabte Mennesket, gjorde han
> det i Guds Billede;
> 2 som Mand og Kvinde skabte han dem, og han velsignede dem og gav dem
> Navnet "Menneske", da de blev skabt.

ja men hvis man ser på det så er det jo kun 2 mennesker ?

> 3 Da Adam havde levet i 130 År, avlede han en Søn, som var ham lig og
> i hans Billede, og han kaldte ham Set;
> 4 og efter at Adam havde avlet Set, levede han 800 År og avlede Sønner
> og Døtre;

ja ok så kan jeg godt se det om end det er en lidt vag formulering men
fakta er at der kom jeg ved ikke om
der er nærmere defineret x antal mennesker af det ene og det andet køn ..

> [...]
> 31 således blev Lemeks fulde Levetid 777 År, og derpå døde han.
> 32 Da Noa var 500 År gammel, avlede han Sem, Kam og Jafet.

ja ok så kan jeg godt se Moses endeligt finder det belejligt at losse
nogen kvinder på :)

> der har sikkert været mange storke da Adam og Eva levede -

en oplagt forklaring ..

> men hvis skabelsesmyten skal tages for gode varer kan der jo kun have
> været tale om ekstrem indavl i familien Adam

altså det har ikke været kedeligt at være mand og kone der i starten da
man må antage de har
haft mere eller mindre incesitiuøst samværd fra tidlig morgen til sille
aften ..

men stadigt :
Mht., til den skitserede problematik der jo også siger at jorden ikke er
mere ind lidt over 6000 år gammel og der nu er nogen milliarder
mennesker efter div. kriger hungersnød og den spanske inkvisition samt
fatalitets problemer og det fakta...... at de fleste kvinder næppe er
føde dygtige efter de er blevet 45 år - så må der altså have været jeg
ved ikke helt hvor mange millioner kvinder der der fik mindst trillinger
fra de var 13 til de var 46 hvert år ...jeg er ikke som sådan
matematiker ... men noget siger mig det er mange ...rigtigt mange

Mv.
BMM

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 18-01-11 19:08

Den 17-01-2011 18:26, @ skrev:
> [...]
> Navnet "Menneske", da de blev skabt.
> 3 Da Adam havde levet i 130 År, avlede han en Søn, som var ham lig og

ja jeg dobel svare dig lige (og det bliver nok ikke første gang)
men logisk talt så mener jeg stadigt ikke at det gl testamente siger
andet ind de 2 første mennesker var Adam og Eva hvorfor alle dem der
kommer efter .- må være fra dem ...

hvis vi nu atter antager at jorden har været 6000 år gammel (og stadigt
er det nogen steder i USA)Nå men det har den været i mindst 150 år ca.
samme tid som Adam fik sin første søn
og der nu de her 6000 år efter er omkring 7 milliarder mennesker på jorden
se : http://www.twistedmedie.com/verdens-befolkningindbygger-taeller/

se så skal vi jo have lomme regneren frem - jeg kan ikke lige se det men
fakta må være :

efter div. krige hungersnød og den spanske inkvisition samt fatalitets

Fra : Vidal

Dato : 18-01-11 21:36

Den 18-01-2011 19:07, Bo M. Mogensen skrev:

> [...]
> til de var 46 hvert år ...jeg er ikke som sådan matematiker ... men
> noget siger mig det er mange ...rigtigt mange

Kære Bo. Det fører ingen vegne at regne på ungjords-
kreationisternes tal. Jorden blev ikke skabt for 6000
år siden og det startede ikke med Adam og Eva i
Paradisets have, så udgangspunktet for Jordens
befolkning er ikke Adam og Eva og deres to sønner.
Det er blot en myte, der er beregnet til andre ting
end som støtte for udregninger om jordens befolkning

Det er en helt umulig tanke, der går imod alt, hvad
videnskab og forskning kan dokumentere. Alle kristne,
bortset fra et lille mindretal, går ind for Darwins
evolutionære tankegang.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : @

Dato : 18-01-11 23:53

On Tue, 18 Jan 2011 21:35:31 +0100, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

> [...]
>Det er blot en myte, der er beregnet til andre ting
>end som støtte for udregninger om jordens befolkning

vil du påstå at der er ting i GT der ikke passer?

Hvorledes bærer man sig ad med at skille klinten fra hveden i den bog?

Fra : Vidal

Dato : 19-01-11 01:07

Den 18-01-2011 23:53, @ skrev:

> vil du påstå at der er ting i GT der ikke passer?
>

> Hvorledes bærer man sig ad med at skille klinten fra hveden i den bog?

Det er slet ikke så svært, de fleste er i stand til at
skelne.

Fra : Harald Mossige

Dato : 19-01-11 01:28

Den 19.01.2011 01:06, skreiv Vidal:

> Det er slet ikke så svært, de fleste er i stand til at
> skelne.

;<D

Fra : @

Dato : 19-01-11 15:56

On Wed, 19 Jan 2011 01:06:30 +0100, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Det er slet ikke så svært, de fleste er i stand til at
>skelne.

kan du ikke sådan i lidt store træk oplyse om hvilke dele af GT DU
ikke mener bør tages bogstaveligt - det kunne jo være rart at vide i
videre debatter

altså

hvad anser du for mytologi og hvad anser du for at være jødernes
historie

Fra : Vidal

Dato : 19-01-11 23:11

Den 19-01-2011 15:56, @ skrev:

> [...]
> videre debatter
>
> altså
>
> hvad anser du for mytologi og hvad anser du for at være jødernes

Det er ikke en debat, jeg ønsker at tage op med ateister.

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-01-11 23:19

Vidal skrev i

> Det er ikke en debat, jeg ønsker at tage op med ateister.

Næh, for den gruppe ateistfanatiker @ Patruljen er fedtet ind i gør sig
alene anstrengelser for at fordreje og misforstå alt hvad der fortælles dem.

Fra : @

Dato : 20-01-11 16:52

On Wed, 19 Jan 2011 23:11:18 +0100, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Det er ikke en debat, jeg ønsker at tage op med ateister.

og hvorfor ikke?

Fra : Vidal

Dato : 21-01-11 09:24

Den 20-01-2011 16:52, @ skrev:

> og hvorfor ikke?

Matt 7,6

Fra : @

Dato : 21-01-11 15:22

On Fri, 21 Jan 2011 09:24:14 +0100, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Matt 7,6

hvor Jesus belærer om at man netop ikke skal forkynde for hedninge, da
han jo som han selv har fremført flere gange udelukkende er kommet for
at give frelse til jøder -

hvad gør du i en debatgruppe når du ikke vil debatten -

tag hellere hen i rygklapperforeningen

Fra : Vidal

Dato : 21-01-11 15:35

Den 21-01-2011 15:22, @ skrev:

> hvor Jesus belærer om at man netop ikke skal forkynde for hedninge,

Nej, han siger, man ikke skal diskutere med svin.

> hvad gør du i en debatgruppe når du ikke vil debatten -

Mht til at diskutere med trolls, så har jeg vist dækket
det emne tilstrækkeligt.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : @

Dato : 21-01-11 16:00

On Fri, 21 Jan 2011 15:35:12 +0100, Vidal <vidal@webspeed.dk> wrote:

>Nej, han siger, man ikke skal diskutere med svin.

AHA

svinene er det dem der lyver og sviner?

Fra : Harald Mossige

Dato : 19-01-11 00:04

Den 18.01.2011 21:35, skreiv Vidal:
> Den 18-01-2011 19:07, Bo M. Mogensen skrev:

<klipp>

> [...]
> videnskab og forskning kan dokumentere. Alle kristne,
> bortset fra et lille mindretal, går ind for Darwins

Med andre ord:

Historien om A&E er ikke en sann historiefortelling.
Fortellingen om A&Es fruktkalas paradiset er også bare et eventyr.
Grundlaget for dogmet om syndefallet er borte, tanken tilhører et eventyr.

Og så kommer pauli ord om jesu stedfortredene dødsdom, - på grund av et
eventyr!

HM

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 19-01-11 00:48

Den 19-01-2011 00:03, Harald Mossige skrev:
> [...]
> eventyr.
>
> Og så kommer pauli ord om jesu stedfortredene dødsdom, - på grund av

fruktkalas ??

men ellers jo jo det er jeg da klar over det bare en and - men stadigt
.... er det værd at se lidt på

Fra : Vidal

Dato : 19-01-11 09:38

> [...]
>
> Og så kommer pauli ord om jesu stedfortredene dødsdom, - på grund av et eventyr!

Overvej lige på, at Paven anerkender evolution. Du mener
åbenbart hele kristendommen falder fra hinanden, hvis man
ikke anerkender skabelsesberetningen som faktisk, bogstavelig
begivenhed.

Dine billeder af kristendommen holder som sædvanligt ikke
vand, du forstår det ikke. Nu har du brugt mere end 50 år
på at grunde over det, men stadigt har du ikke fattet det.

Du tager simpelthen så meget fejl i dine grundhypoteser, at
det næsten er synd..

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 19-01-11 00:46

Den 18-01-2011 21:35, Vidal skrev:

> Kære Bo. Det fører ingen vegne at regne på ungjords-
> kreationisternes tal. Jorden blev ikke skabt for 6000
> år siden og det startede ikke med Adam og Eva

jamen det er jeg da godt klar over men derfor kunne det da være spænende
at regne lidt på det

> Paradisets have, så udgangspunktet for Jordens
> befolkning er ikke Adam og Eva og deres to sønner.
> Det er blot en myte, der er beregnet til andre ting
> end som støtte for udregninger om jordens befolkning

det er meget muligt men nu er der jo faktisk rigtigt mange troende der
rent faktisk tror det er sandt
hvis man så standser op et øjeblik og vejer den sandhed hvad den i
praksis betyder hvis man tager den
bogstaveligt ...

> Det er en helt umulig tanke, der går imod alt, hvad
> videnskab og forskning kan dokumentere.

ja ja det ved jeg da godt ...

> Alle kristne,
> bortset fra et lille mindretal, går ind for Darwins
> evolutionære tankegang.

Det er jeg nu ikke så sikker på de alle gør - jeg tror specilt i den 3
verden der tager man det bare for hvad der står
og når det nu en gang står der så må det også være sandt

Mv
BMM

Fra : Vidal

Dato : 19-01-11 09:38

Den 19-01-2011 00:46, Bo M. Mogensen skrev:

> jamen det er jeg da godt klar over men derfor kunne det da være spænende
> at regne lidt på det

Ja, ok.

> [...]
> rent faktisk tror det er sandt
> hvis man så standser op et øjeblik og vejer den sandhed hvad den i

Hehe, jo.

> ja ja det ved jeg da godt ...

Og det ved de fleste kristne også.

> Det er jeg nu ikke så sikker på de alle gør - jeg tror specilt i den 3
> verden der tager man det bare for hvad der står
> og når det nu en gang står der så må det også være sandt

Jeg må erkende, at 'alle' primært sigtede på vor egen lille danske
kulturkreds.

Men jeg ved Paven anerkender Darwin, som ikke-stridende mod den
kristne tro, dvs, så har vi pludseligt alle verdens katolikker med,
også dem, der bor i den 3. verden.

Paven bestemmer suverænt, hvad den enkelte katolik skal tro.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-01-11 09:46

Vidal skrev i

[ ... ]
> Men jeg ved Paven anerkender Darwin,

ja ja, men hvad betyder det egentlig? At det paven siger, det er sand
kristendom?

Paven tilbeder og dyrker også afdøde mennesker og en virkelig meget lang
række af andre ting der er direkte imod hvad Bibelen lærer.

Som kristen skal man i al fald ikke lade sig styre fra Vatikanet, for så går
man da imod bibelsk lære.

Her http://tagryggen.dk/show_article.php?num=329 kan der læses temmelig
meget der tydeligt viser hvor lidt Vatikankirken i virkeligheden er kristen.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 19-01-11 12:35

Den 19-01-2011 09:37, Vidal skrev:

> [...]
> også dem, der bor i den 3. verden.
>
> Paven bestemmer suverænt, hvad den enkelte katolik skal tro.

betyder det i praksis at paven gradvist kan afvikle store det af det gl
testamente som sludder ?

Mv
BMM

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-01-11 12:38

Bo M. Mogensen skrev i

> betyder det i praksis at paven gradvist kan afvikle store det af det gl
> testamente som sludder ?

Det er jo det Vatikanet har gjort stort set lige fra begyndelsen. Og ikke
kun GT men også NT.

Fra : @

Dato : 19-01-11 16:20

On Wed, 19 Jan 2011 12:37:30 +0100, "Andreas Falck"
<dewnull@tiscali.dk> wrote:

>Bo M. Mogensen skrev i

>Det er jo det Vatikanet har gjort stort set lige fra begyndelsen. Og ikke
>kun GT men også NT.

hvad er de væsentlige forskelle på en katolsk og en lutheransk bibel?

Fra : Vidal

Dato : 19-01-11 14:27

Den 19-01-2011 12:34, Bo M. Mogensen skrev:

> betyder det i praksis at paven gradvist kan afvikle store det af det gl
> testamente som sludder ?

Det kan jeg ikke forestille mig vil ske i nogen af religionerne.
Hvis nogen er interesseret i, hvordan de gamle tekster fungerer,
kan de gå til gudstjeneste eller evt. spørge en præst.

Kristnes brug i kirken er at tage historier op i GT, der peger
hen på Jesus eller som kan tilføje forståelsen af kristendom noget.

I folkekirken opererer vi med 'teksterækker', et system,
der samstiller nogle tekster fra gl. og nye testamente,
der kan prædikes over i kirken om søndagen.

Du kan se et eksempel her:

http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/Praedikentekster/2011/23-01-2011.aspx

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Sømand1

Dato : 19-01-11 10:46

"Vidal" <vidal@webspeed.dk> wrote in message
> [...]
Til Bo
Befolkningstilvæksten (hvis det er det du snakker om her)... med dagens totale
befolkning som produkt over en ca 4000 år periode passer helt fint statistisk og
matematisk.
Taler vi derimod om en tidshorisont på flere mill år med samme
befolkningstilvækst ville jordkloden slet ikke kunne rumme os alle selv om vi
stod skulder ved skulder.

FN's offentlige betalte databaser om den globale befolkningstilvækst er
vanskeligt tilgængelige (åbenbart fordi de ikke vil dele informationen) men det
kan være andre kan finde frem til det.

Men du kan se på denne grafik
http://maps.grida.no/go/graphic/world_population_development
Omkring år 1750 var der under 1 mia og år 0 var der ca 300 mill.
Andre kilder...et interessant foredrag:
http://www.ted.com/talks/hans_rosling_shows_the_best_stats_you_ve_ever_seen.html

> [...]
> videnskab og forskning kan dokumentere. Alle kristne,
> bortset fra et lille mindretal, går ind for Darwins

Til Villy: Der bor en lille løgner i dig, og det er jeg vidstnok ikke den eneste
som
siger.

Fra : Andreas Falck

Dato : 19-01-11 10:52

Sømand1 skrev i

[ ... ]

> Til Villy: Der bor en lille løgner i dig, og det er jeg vidstnok ikke den
> eneste som siger.

Villys undskyldning for at forkaste den naturvidenskabelige skabelses- og
grundtypeteori er at han endnu ikke har gjort sig den ulejlighed at sætte
sig ind i den, derfor forsvarer han fortsat den den ateistiske
fortolkningsmodel af de naturvidenskabelige data. Men er vi nok kristne der
medtager ham i vore forbønner vil han nok en dag erkende at ateisterne
forståelsesmodel er svært forenelig med de faktisk foreliggende
naturvidenskabelige data.

Fra : Vidal

Dato : 19-01-11 12:11

Den 19-01-2011 10:45, Sømand1 skrev:

> Til Villy: Der bor en lille løgner i dig, og det er jeg vidstnok ikke den eneste
> som
> siger.

Nej, der stemmer du med i det ateistiske kor. Men når
både ateister og fundamentalister er enige, mon så ikke
jeg befinder på sandhedens faste grund.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Patruljen

Dato : 21-01-11 08:24

On 21 Jan., 15:35, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Nej, han siger, man ikke skal diskutere med svin.
>
>  > hvad g r du i en debatgruppe n r du ikke vil debatten -
>
> Mht til at diskutere med trolls, s har jeg vist d kket
> det emne tilstr kkeligt.

Gider du styre dig :)

Når du kommer på spanden vifter du rundt med dine uhyrlige anklager om
svin, nazister, trolls og guderne må vide hvad...

Du er virkelig et usympatisk menneske - Villy Dalsgaard. Man må håbe
for dine omgivelser, at du ikke oplever dig trængt in real life.
Ellers må de stakkels mennesker lægge øre til de mest uhyrlige
anklager om alle de egenskaber du ikke kan rumme i digselv.

Du er tættere på de anklager du kaster rundt med, end dem du titulerer
som sådan. Der er ikke den største psykologiske forskel fra at have
behov for en almægtig superfar i himlene til at have behov for en
stærk lederfigur i form af en førerskikkelse.

Dine evindelige jamresange om trollerier, er somend også hvad du
afleverer selv. Såsnart du er trængt fnidrer du løs om alt mellem
himmel og jord, hvis blot det er beskidt nok. På den måde minder du
somend fint om de svin, du mener, at kaste perler for i form af
devaluerende adjektiver og løgne. Du kaster ikke med perler - Villy
Dlasgaard. Du smider om dig med verbal afføring.

Løgne er afgjort ikke perler. Det er omtrent dagligt, at det er muligt
at finde løgne, som du må aflevere om andre mennesker.
Du har skrevet, at @ personligt vil myrde samtlige muslimer. Hoster du
lige op med et citat, hvor han skriver sådan?

Fra : tkruse

Dato : 21-01-11 09:26

On 21 Jan., 16:24, Patruljen <Patrul...@yahoo.dk> wrote:

> [...]
> Du har skrevet, at @ personligt vil myrde samtlige muslimer. Hoster du
> lige op med et citat, hvor han skriver sådan?

hvilken halvperler du sider på
med et huld i midten
hvor fra du fiser sure dunste ud
til dine rige venners næse
dine halvperler er ikke løgn
heller ikke din helperle med næsen i midten
du har fundet en huld hvor dunsten slipper ud
og giver det styrke med ord
sikken dog en strid der er i din næses himmel
er det Gud som sniffer
eller er det dig
eller er det en helhed som sider på to halve med et huld i midten
giv dog Vidal en rose

Fra : Patruljen

Dato : 21-01-11 12:01

On 21 Jan., 17:26, tkruse <tkru...@gmail.com> wrote:

> giv dog Vidal en rose-

Hvad syntes du Villy Dalsgaard kan roses for?

Han lyver - man han er ikke så god til det.
Han vil gerne manipulere med teksterne, men han er ikke så god til
det.
Han opfinder falske anklager, men er han god til det?

Fra : Harald Mossige

Dato : 17-01-11 19:06

Den 17.01.2011 18:10, skreiv Bo M Mogensen:

> [...]
> og ret var Adam også kom Eva lidt efter ?

> kort og godt forholder det sig ikke som jeg skriver ? og hvis ikke

Bare for å ha fortalt det til deg, en gang for alle:

Dersom du tror at bibelen er en gudegitt sanferdig historiegjengivelse,
så kommer du til å ende opp, like mentalt forvirret som et par av de
herværende debattantene.

Lør deg like grett først som sist til å betrakte hele bibelen som en
"avansert" eventyrbok.

HM

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 18-01-11 18:31

Den 17-01-2011 19:06, Harald Mossige skrev:
> [...]
> forvirret som et par av de herværende debattantene.
>
> Lør deg like grett først som sist til å betrakte hele bibelen som en

Hej jeg er selv ordblind så jeg ved hvor svært det kan være at stave -
men jeg må indrømme efter flere forsøg så forstår jeg simpelthen ikke
hvad du skriver som helhed

venligst

Fra : Andreas Falck

Dato : 17-01-11 19:56

Bo M Mogensen skrev i

[ ... ]

> nu er jeg ikke så bibel kyndig som du sikkert er - men er det ikke
> korekt at det fremgård af de gl testamente at de første mennesker slet
> og ret var Adam også kom Eva lidt efter ?

Som sagt så læs hvad der i Bibelen.

http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx

Gætterier om hvad der står kan ikke rigtig bruges til noget som helst.

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 18-01-11 17:39

Den 17-01-2011 19:56, Andreas Falck skrev:
> [...]
>
> http://www.bibelselskabet.dk/BrugBibelen/BibelenOnline.aspx
>
> Gætterier om hvad der står kan ikke rigtig bruges til noget som helst.

Det er da ikke gætterier nu fik jeg et langt svar med citateter til det
jeg spurgte om og havde skrevet :

[...]

Det son der ligger i dette er at der som udgangspunkt ikke blev skabt mere (som man eksakt kan læse om) ind EN kvinde der havde en mand og fik 2 drenge børn og efter som mænd ikke kan få børn så må logik diktere at så burde menneskeslægten være stoppet der .. men jeg skal lige læse det omfattende og gode svar fra @ igenem en eller to gange mere fordi alternativt så kan man godt forestille sig at herren smed en håndfuld kvinder ind i ringen , som de herre kunne munter sig med - men moses fandt det ikke anstrengelsen værd at nævne dem ..

BMM

Fra : Vidal

Dato : 17-01-11 20:18

Den 17-01-2011 18:10, Bo M Mogensen skrev:

> [...]
> med andre ord hvor kom kvinderne fra ?
> står der nogen steder at der var mennesker uden for edens have på

Beretningen er en myte, der optræder hyppigt i de
tidlige mellemøstlige religioner.

Det er ikke en historie, der skal opfattes bogstaveligt.
Ingen har jo kunnet overvære disse begivenheder og bagefter
skrive dem ned. Skriftsproget blev først opfundet længe
efter det her havde fundet sted, tror jeg.

--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 19-01-11 00:43

Den 17-01-2011 20:17, Vidal skrev:

> [...]
> skrive dem ned. Skriftsproget blev først opfundet længe
> efter det her havde fundet sted, tror jeg.

Nahh de indiske veder mener jeg de heder er 6000 år
hvorom alting er må det da gøre et vist indtryg da herren havde skabt
verden på 6 dage eller var det 7 ?
også plantede Adam og Eva der - hvor den første blev tæt på 1000 år
gammel så ...

sagen er bare den i det gl testamente lægger den op til det skal tages
bogstaveligt
hvad f.eks Jehovas vidner gør så vidt jeg har forstået ... og man må gå
ud fra de steder i USA hvor det er
vedtaget ved lov jorden er 6000 år gl må man også antage de mener det er
sandt

i forhold til f.eks Jesus lignelser - der netop var billed sprog ..

Mv
BMM

Fra : tkruse

Dato : 17-01-11 12:08

On 17 Jan., 08:48, "@" <1...@iindnaavalid.invavvlid> wrote:

> [...]
> opereres med mange guder i GT, j dernes jahve var blot en af dem -
>
> s det der refereres til i _j dernes_ skabelsesberetning og videre
> forl b er blot hvordan j derne tror de f rste j der blev skabt - eller
> kunne Kain jo ikke p nogen mulig m de flygte til et andet folk i Nod
>
> GT fort ller endda at dette land l st for Edens land
>
> --
> Religion of peace:
> "Fight and slay the Unbelievers wherever ye find them
> .  Seize them, beleaguer them, and lie in wait for them
>  in every stratagem of war." Qur'an, Sura 9:5

jeg tror at det skal forstås som plus og minus i alle ting
en keder sig og spalter sig til to
to keder sig og spalter sig til 4
og sådan bliver det ved til der er et helt menneske
og Evas mås trak i Adam
og slangen rejste sig på Adam og den havde et hoved som en
Sveskeblomme
og kedsomheden forsvandt hos Eva
noget nyt skete i haven
og Adam så Evas interesse for det nye,,slangen med et hoved som en
Sveskeblomme
og fordi at universet er evindeligt til alle sider
så stod Adam i midten af Altet som kundskabens træ med den forbudte
frugt
som er forbudt at røre
fordi det er noget man tisser med
og det ligger kun få cm fra det sted man skider med
et almindeligt æble er jo hænger jo godt langt fra jorden
nå jeg gider ikke skrive mere
historien er lang
men det handler også om at der findes et skyggefrit sted i os selv
og bare en dråbe skam
og vi er ikke længere der hvor vi helst vil være

Fra : @

Dato : 17-01-11 20:26

On Mon, 17 Jan 2011 11:08:28 -0800 (PST), tkruse <tkrusej@gmail.com>
wrote:

<klip>

det du ryger kan bestemt ikke være legalt

Fra : tkruse

Dato : 17-01-11 19:31

On 17 Jan., 20:25, "@" <1...@iindnaavalid.invavvlid> wrote:
> [...]
> .  Seize them, beleaguer them, and lie in wait for them
>  in every stratagem of war." Qur'an, Sura 9:5

pjat med dig ,du ved hvordan du er skruet sammen
det hele går ud på at der findes et rent rige
skammer du dig
ja så er du ikke længere i det rene rige
og sex er nu det stærkeste i verden
sex er det som ligger nærmest paradiset
for det var det første som ved skammen smed dem ud
og måske skal vi nu lære at velsinde skammen
i stedet for straks at lede efter underbukserne
og vise at vi skammer os over det gud har skabt

Fra : tkruse

Dato : 18-01-11 10:32

On 18 Jan., 18:26, "Bo M. Mogensen" <usn...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> men stadigt :
> Mht., til den skitserede problematik der jo ogs siger at jorden ikke er
> mere ind lidt over 6000 r gammel og der nu er nogen milliarder
> mennesker efter div. kriger hungersn d og den spanske inkvisition samt
> fatalitets problemer og det fakta...... at de fleste kvinder n ppe er
> f de dygtige efter de er blevet 45 r - s m der alts have v ret jeg
> ved ikke helt hvor mange millioner kvinder der der fik mindst trillinger
> fra de var 13 til de var 46 hvert r ...jeg er ikke som s dan
> matematiker ... men noget siger mig det er mange ...rigtigt mange

senere i bogen,,,ikke mange kapitler frem,,handler det
om ,,,Gudesønnerne,,, som fandt menneskedøtrene smukke,,,og fik afkom
med dem
Gudesønnerne alder var omkring 1000år
men menneskernes alder var højst 120 år
så det lyden næsten som om at det er et UFO fra universet som har sat
Adam af
og forbudt ham at bolle med menneskedøtre
men det gjorde han
og man kan se at afkommet alleer daler stødt,,, fra 1000 år,, og ned
til en almindelig,,, menneskealder

Fra : Bo M. Mogensen

Dato : 19-01-11 00:50

Den 18-01-2011 18:31, tkruse skrev:
> [...]
> men det gjorde han
> og man kan se at afkommet alleer daler stødt,,, fra 1000 år,, og ned
ja man kan da sige det starter jo fint ... og hvis man på en eller anden
måde kan få ET med ind over så
åbner det jo helt nye muligheder

Fra : Patruljen

Dato : 18-01-11 15:57

On 18 Jan., 21:35, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> videnskab og forskning kan dokumentere. Alle kristne,
> bortset fra et lille mindretal, går ind for Darwins

Du har fået Dawkins på hjernen :)
Mon ikke det ville være mere passende at tale om Darwin -

Fra : tkruse

Dato : 19-01-11 06:04

On 19 Jan., 12:34, "Bo M. Mogensen" <usn...@gmail.com> wrote:

> betyder det i praksis at paven gradvist kan afvikle store det af det gl
> testamente som sludder ?
>
> Mv
> BMM

det bestemmer paven ikke
jeg har åndelig magt til at vælte paven
men det vil jeg ikke gøre
så træt er jeg ikke af alt det gejl endnu
og der er et sandt ord midt i alt gejlet
som ikke har med det udvendige gejl at gøre
men vis det ord drukner i gejl
så kan det da godt være at jeg vil aktivere kræfterne som væltet paven
men lige nu har jeg travlt med Mekka
og den firkantet sten ,,de går om
og tramper hinanden ihjeld
mere misvisne bud findes ikke

Fra : Patruljen

Dato : 19-01-11 17:03

On 19 Jan., 12:11, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> Nej, der stemmer du med i det ateistiske kor. Men når
> både ateister og fundamentalister er enige, mon så ikke
> jeg befinder på sandhedens faste grund.

Det er næppe en kvalitet, at der er adskillige mennesker, som forstår,
at du er en løgner -
Du har virkelig brug for den tilgivelse, du mener at kunne få igennem
din bogreligion.

Fra : tkruse

Dato : 19-01-11 18:52

On 19 Jan., 14:26, Vidal <vi...@webspeed.dk> wrote:

> [...]
> der samstiller nogle tekster fra gl. og nye testamente,
> der kan prædikes over i kirken om søndagen.

præsten kan finde på at smide dig ud
fordi han ikke har læst hele biblen
den præst som nægtede mig at tale
hed tilfældigvis Villy
han blev sat af frikirken kort tid efter
sammen med andre som også var mig lidt imod
jeg sagde ikke noget forkert i guds øjne
men præsten var bare en råbende forestilling
det skulle bare lyde stort
han havde ikke rigtig fat i det som det handler om
men det er ok for mig
jeg ville ikke nægte Villy at prædike
pas på du ikke fryser sandheden ud
og klapper løgnen på skulderen

Fra : Vidal

Dato : 20-01-11 08:02

Den 20-01-2011 02:51, tkruse skrev:

> præsten kan finde på at smide dig ud
> fordi han ikke har læst hele biblen
> den præst som nægtede mig at tale
> hed tilfældigvis Villy

Det lyder rigtigt dumt, at det kan ske.

> han blev sat af frikirken kort tid efter
> sammen med andre som også var mig lidt imod

Ja, det er sært som det kan ske. Men visse ting skal
man være varsom med.

> jeg sagde ikke noget forkert i guds øjne
> men præsten var bare en råbende forestilling
> det skulle bare lyde stort

Sådan er det jo sommetider.

> han havde ikke rigtig fat i det som det handler om
> men det er ok for mig
> jeg ville ikke nægte Villy at prædike

Det var godt.

> pas på du ikke fryser sandheden ud
> og klapper løgnen på skulderen

Nemlig.
--
Venlig hilsen,

Villy Dalsgaard

Fra : tkruse

Dato : 20-01-11 05:50

On 17 Jan., 20:08, tkruse <tkru...@gmail.com> wrote:

> [...]
> og bare en dråbe skam
> og vi er ikke længere der hvor vi helst vil være

egne lyster,,,,kan kun dem som ved at gud har skabt alt,,,,så ikke
deres egne lyster,,,men guds lyster
kan man fokusere på guds lyster og gøre det helligt
som Moses ophøjede slangen
er skammen der hvor mennesker svigter og glemmer at velsinde det gud
har skabt
med lyst skabte de nogle dybder i dem selv som de ikke kunne velsinde
men nu siger kundskaben at du skal velsinde alt hvad gud har skabt
så når Eva siger til Adam
det er en dejlig tissemand du har Adam
så gør hun ret,,,hun velisner det Gud har skabt
så Elendighedens oprindelse
er her og nu
hos dem som skammer sig over det gud har skabt
uden oprindelse er altid her og nu
alle i universet er lige gamle
men på forskellige trin i samme palads Altet ,Valhalla
og det virker som om at religion i det skjulte
prøver at liste bukserne af os
og små UFO folk fra rummet kommer uden bukser på
og nu det nyopgravet Tommas evangelium
der anbefaler Jesus lige frem at trampe bukserne sammen under fødderne
og i ser gud som han er
og siger du
sikken en elendighed
så er du til helved
indtil du har lært at velsinde elendigheden bort

Fra : tkruse

Dato : 18-01-11 09:56