Niels Hansens far og mor
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-01-11 22:04

Sorø Amt, Alsted Herred, Kr. Flinterup Sogn 1814/26 opslag 51, 3. dåb på
siden

Niels Hansen, f. 17 juli 1823.

Jeg får faderen til Hans Hansen men kan slet ikke tyde moderens navn.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : AGH

Dato : 08-01-11 15:28

On 8 Jan., 22:03, "Erik Ginnerskov" <erik.ginners...@live.dk> wrote:
> [...]
> siden
>
> Niels Hansen, f. 17 juli 1823.
>
> Jeg får faderen til Hans Hansen men kan slet ikke tyde moderens navn.

Hej Erik,

Jeg læser "Lisbeth Andersdatter af Gyrstinge", men er langt fra
sikker.

Jeg har faktisk selv en række aner i Alsted Herred i den periode, dog
primært Lynge og Slaglille, men en Lisbeth Andersdatter kender jeg
ikke til. Men jeg tror at det er dét der står.

/Anna

Fra : Flemming Aaskint

Dato : 09-01-11 00:17

Den 08-01-2011 23:27, AGH skrev:

> [...]
> primært Lynge og Slaglille, men en Lisbeth Andersdatter kender jeg
> ikke til. Men jeg tror at det er dét der står.

Hej

Jeg læser det som:
Lisbeth Pedersdatter af Tygestrup

--

Flemming Aasklint

Fra : Toke Nørby

Dato : 09-01-11 10:33

Flemming Aaskint <aasklint@gmail.com> wrote:

>Hej
>
>Jeg læser det som:
>Lisbeth Pedersdatter af Tygestrup

Og du får det tredie skud: "Birthe Pedersdatter af Tygestrup".
Bortset fra fornavnet får jeg det samme som Flemming.

Fornavnet ender på he, ikke på h og jeg kan ikke se et bogstav mellem
t og h.
--
Mvh Toke

Toke.Norby@Norbyhus.dk
Se den mærkelige historien om "UPUs fader"
Joseph Michaelsen og hans mindemedalje:
http://www.norbyhus.dk/artiklermm/

Fra : Flemming Aaskint

Dato : 09-01-11 15:28

Den 09-01-2011 10:32, Toke Nørby skrev:

> [...]
> Bortset fra fornavnet får jeg det samme som Flemming.
>
> Fornavnet ender på he, ikke på h og jeg kan ikke se et bogstav mellem

Hej

Efter nærlæsning er jeg enig med Toke i at fornavnet er Birthe.
--
Flemming Aasklint

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-01-11 16:18

Flemming Aaskint wrote:

> Efter nærlæsning er jeg enig med Toke i at fornavnet er Birthe.

Smmenligner jeg jeres bud med, hvad jeg selv kan se i opslaget, hælder jeg
til, at Toke har ret: Birthe Pedersdatter af Tygestrup.
Så må vi se, om Krabsens Stednavndatabase har et bud på, hvilket sogn
Tygestrup ligger i.

Tak for hjælpen.

Fra : Toke Nørby

Dato : 09-01-11 16:40

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> wrote:

> [...]
>til, at Toke har ret: Birthe Pedersdatter af Tygestrup.
>Så må vi se, om Krabsens Stednavndatabase har et bud på, hvilket sogn

Selv tak - og Tygestrup ligger faktisk i Sorø Amt, Alsted Herred, Kr.
Flinterup Sogn, som du selv skriver. Der er kun en lokalitet af det
navn i min postadressebog fra 1875 (jeg har dog ikke set i Krabsens
database).

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-01-11 17:41

Toke Nørby wrote:

> [...]
> Flinterup Sogn, som du selv skriver. Der er kun en lokalitet af det
> navn i min postadressebog fra 1875 (jeg har dog ikke set i Krabsens

Det har jeg derimod - og det bekræfter.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-01-11 16:42

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Sun, 9 Jan 2011
16:17:32 +0100

>Så må vi se, om Krabsens Stednavndatabase har et bud på, hvilket sogn
>Tygestrup ligger i.

Tygestrup er en landsby i samme sogn.

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-01-11 17:49

Toke Nørby wrote:

> Og du får det tredie skud: "Birthe Pedersdatter af Tygestrup".

Der boede hun vel umiddelbart inden brylluppet. Men hvor var hun mon født?

Fødsel
Sorø Amt, Alsted Herred, Flinterup Sogn 1793/1814 opslag 17 side 2
næstnederst.

Vielse
Sorø Amt, Alsted Herred, Flinterup Sogn 1814/26 opslag 198 punkt 3.

Je' ka'tte finde noget på kortet, der bare ligner.

Fra : Toke Nørby

Dato : 09-01-11 21:13

> [...]
>Sorø Amt, Alsted Herred, Flinterup Sogn 1814/26 opslag 198 punkt 3.
>
>Je' ka'tte finde noget på kortet, der bare ligner.

Det kan jeg godt forstå - og jeg heller ikke. Dit opslag 17 viser jo
"Dumholt", hvilket også ses på opslag 32.

Dit opslag 198 siger derimod Damholtshuset og det er sikkert et "lille
lerklinet hus på 27 m2", som ikke er indtegnet på noget kort.
"Dumholt" kan jo mageligt være en skrive/hørefejl.

Men her er, hvad jeg fandt på min CD med FT1801:

Kildeindtastningnr.:B0069 Kilde:FT-1801
Sogn:Soderup Herred:Merløse
Amt:Holbæk Løbenr i indtastning:70
Kildestednavn:
Matr.nr./Adresse:Damholtshuset Kildenavn:Gustav Kiølholt
Køn:M Stilling i husstanden:Mand
Kildealder:64 Civilstand:Gift
Nr. ægteskab:1 Kildeerhverv:Gartner ved Aastrupgaard
Kommentar:

Kildeindtastningnr.:B0069 Kilde:FT-1801
Sogn:Soderup Herred:Merløse
Amt:Holbæk Løbenr i indtastning:71
Kildestednavn:
Matr.nr./Adresse:Damholtshuset Kildenavn:Ane Margrethe Pedersdatter
Køn:K Stilling i husstanden:Hans kone
Kildealder:61 Civilstand:Gift
Nr. ægteskab:1
Kommentar:

Kildeindtastningnr.:B0069 Kilde:FT-1801
Sogn:Soderup Herred:Merløse
Amt:Holbæk Løbenr i indtastning:72
Kildestednavn:
Matr.nr./Adresse:Damholtshuset Kildenavn:Helene Kiølholt
Køn:K Stilling i husstanden:Barn
Kildealder:28 Civilstand:Ugift
Nr. ægteskab:
Kommentar:

Kildeindtastningnr.:B0069 Kilde:FT-1801
Sogn:Soderup Herred:Merløse
Amt:Holbæk Løbenr i indtastning:73
Kildestednavn:
Matr.nr./Adresse:Damholtshuset Kildenavn:Inger Nielsdatter
Køn:K Stilling i husstanden:Tjenestepige
Kildealder:42 Civilstand:Ugift
Nr. ægteskab:
Kommentar:

Så håber jeg, at du kan komme videre herfra. Jeg har ikke yderligere
kunnet spore den lokalitet, men det rigtige lokalarkiv må kunne.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 09-01-11 22:27

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev Sun, 09 Jan 2011 21:13:04
+0100

>Det kan jeg godt forstå - og jeg heller ikke. Dit opslag 17 viser jo
>"Dumholt",

Der står nu godt nok DumholtHuset.

Det skal nok være det samme sted som senere kaldes Damholthuset (eller
måske nærmere Domholthuset?).

Familien bor jo i "Parcellerne på Tystrup mark" det er sikkert et ret
ydmygt sted.
Fkt-1801; Flinterup - Parcellerne på Tystrup mark ; 4;
139; Peder Nielsen; ; 52; gift,1;
140; Ane Christensdatter; ; 36; gift,1;
141; Karen Pedersdatter; ; 9; ugift;
142; Niels Pedersen; ; 5; ugift;
143; Birthe Pedersdatter; ; 2; ugift;

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-01-11 22:32

Toke Nørby wrote:

> [...]
>
> Dit opslag 198 siger derimod Damholtshuset og det er sikkert et "lille
> lerklinet hus på 27 m2", som ikke er indtegnet på noget kort.

Jeg tror på Damholthuset, selv om jeg ikke kan finde det på noget kort.

> "Dumholt" kan jo mageligt være en skrive/hørefejl.

Absolut, det er sket både før og siden.

> Men her er, hvad jeg fandt på min CD med FT1801:

Det er så ikke i Flinterup Sogn, hvor Birte Pedersdatter er døbt. Soderup er
endda et godt stykke derfra. Men intet udelukker, at samme stedbetegnelse
kan findes op til flere steder.

Fra : Toke Nørby

Dato : 10-01-11 09:31

> [...]
>endda et godt stykke derfra. Men intet udelukker, at samme stedbetegnelse

Det er rigtigt og måske er dit hus revet ned før et eller andet kort
blev fremstillet eller ikke fundet stort nok til at komme med - hvem
ved. Jeg skal lige nævne, at da jeg søgte min CD md FT1801 igennem for
lokaliteten, søgte jeg kun på "mholt" for at få alle de kombinationer,
som indtasterne kunne have lavet, men der var ingen hits på Domholt
eller Dumholt. Jeg kan godt se, at det nok må være et andet sted end
dit sted, som nok er det sted, Arne angiver.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-01-11 17:26

AGH wrote:

> Jeg har faktisk selv en række aner i Alsted Herred i den periode, dog
> primært Lynge og Slaglille,

Mine aner i den gren er foreløbig lokaliseret til området Pedersborg,
Bjernede, Kr. Flinterup og St. Ebberup