Tydning, dåb i Nikolaj Kbh, okt 1755
Fra : AGH

Dato : 07-01-11 07:46

Håber på lidt hjælp med denne, om Niels Jensen Møllers datter Anna
Christiana, som blev døbt i Nikolaj Kirke, København i oktober 1755:

Jeg vil gerne have en vurdering af, om min tydning er rigtig, samt
løsning/forslag til det manglende (sat i [ ]-klammer).

Skt Nikolaj Sogn (Sokkelund Herred, Kbh), 1746-65 - Opslag 142,
venstre side, under midten:

Niels Jensen Møller, [hans tilnavn eller erhverv (?)] i Store
Kongensgade og Anna Pedersdatter [en form for forkortelse for at en
"datter er døbt og kaldet" (?)] Anna Christiana.

Faddere:
Jens Michelsen bager i Store Kongensgade.
Hemming Christophersen Brendeviinsmand [der fandtes en
brændevinsbrænder Christophersen i Bredgade, så måske står der
Bredgade?].
Christian Kjeldsen, fuldmægtig paa Amalienborg.
Mad(am/chen) Wedderkind.
[og igen tre ord som jeg ikke kan tyde] på Kiøbmagergade.
Jomfru Elisabeth [og ordene i den nederste linje flimrer også].

På forhånd tak for hjælpen.

Fra : Toke Nørby

Dato : 07-01-11 16:50

AGH <gaupelund@gmail.com> wrote:

> [...]
>løsning/forslag til det manglende (sat i [ ]-klammer).
>
>Skt Nikolaj Sogn (Sokkelund Herred, Kbh), 1746-65 - Opslag 142,

Niels Jensen Møller, Skræder i Store

> [...]
>Bredgade?].
>Christian Kjeldsen, fuldmægtig paa Amalienborg.

General Auditeurs Hustrue paa Kiøbmagergade og
>Jomfru Elisabeth [og ordene i den nederste linje flimrer også].

(resten kommer måske om lidt

--
Mvh Toke

Toke.Norby@Norbyhus.dk
"30-øres provisorierne fra 1955-1956" og
Den Danske Postetat, DDPE:
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Toke Nørby

Dato : 07-01-11 17:07

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote:
Jomfru Elisabeth
? , hendes Søster i ?

Fra : Arne Feldborg

Dato : 07-01-11 23:45

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev Fri, 07 Jan 2011 17:06:46
+0100

>Jomfru Elisabeth
>? , hendes Søster i ?

Det sidste ord er Ibidem (=samme sted).
Det er muligvis også det der står efter ordet Brendeviinsmand.

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Toke Nørby

Dato : 08-01-11 16:56

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote:

>Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> skrev Fri, 07 Jan 2011 17:06:46
>+0100

>Det sidste ord er Ibidem (=samme sted).
>Det er muligvis også det der står efter ordet Brendeviinsmand.

Ja, det ser rigtigt ud med ibidem i et par linier højere oppe th.. Jeg
kunne simpelthen ikke se det i nederste linie, da nedstregen i p'et i
"paa" ovenover er distraherende lang. Jeg må nok give op mht.
Elisabeths efternavn.

Fra : AGH

Dato : 08-01-11 15:16

Hej Arne og hej Toke,

Tak for tydningen, det er super med skarpe friske blikke, og det var
brugbare informationer jeg fik, så nu har jeg selv arbejdet videre på
sagen og er kommet et skridt videre:

Niels var skrædder. Det må så være ham der optræder i Oeders-1771 i
Sankt Annæ Øster Kvarter som ”Mester Skrædder N. Møller”, 58 år. Han
skulle i så fald være født ca. 1713, og så er der perfekt sammenfald i
begravelsesprotokollen, hvor en ”Niels Jensen Møller, Skrædder Mester,
69 Aar” dør i Nikolaj Sogn i april 1782 – vil du/I tage et kig på den:

AO Nikolaj Sogn, Sokkelund Herred, Kbh, Døde 1767-97, opslag 173,
højre side, registrering nr. 6 fra oven.

Også der har jeg nemlig problemer med at tyde teksten; jeg kan faktisk
slet ikke læse linje 2. Dødsårsagen er vist brystsyge, ikke? Men står
der så stadig St.Kongensgade?

I hvert fald, så har han haft adresse på nr. 223, og han har endda
tilsyneladende ejet hele den ejendom som han boede i. I det
københavnske jævnførelsesregister er en skrædder Niels Jensen Møller
nemlig i 1756 anført som ejer af to matrikler ved Akademigade-hjørnet
(nuværende Fredericiagade). Så han må have været en forholdsvis holden
mand.

Næste problem/opgave:

Er der mon tale om samme Jensen Møller-familie, som nogle år tidligere
boede i Store Brøndstræde i Rosenborg Kvarter, hvor de hørte under
Trinitatis Sogn, og fik døbt datteren Else i marts 1747:

AO Trinitatis, Sokkelund, Kbh, Fødte 1742-65, opslag 95, venstre side,
midt.

For denne Niels Møller er da også skrædder, ikke? Ordet efter faderens
navn er atter det der volder mig problemer, men der står da skrædder?

Faddernes navne kan jeg nogenlunde tyde, og flere af dem kan jeg
identificere via andre kilder, så der behøver jeg ikke yderligere
hjælp. Men jeg vil alligevel bede jer om at kigge på den, fordi jeg
lige vil udrede hvordan det må hænge sammen:

Ligesom ved St.Kongensgade-dåben er fadderne en blanding af
håndværkere (bager Bisterfeld), handlende (købmand Broch) og ret fine
folk (apotekerfamilien Becker).

Og min argumentation for at formode at det må være den samme familie,
der flytter ud til et finere og nyere københavnsk kvarter, er bl.a.
den ELISABETH som voldte os problemer før. Nu har jeg nemlig
researchet lidt, og her får I resultatet, som jeg dog fortsat gerne
vil have en sandsynlighedsvurdereing på, før jeg tør konkludere det
endeligt:

Ved Trinitatis-dåben 1747 bæres og holdes dåbsbarnet Else af Fru
Apoteker Becker og Jomfru Becker. De angives som boende i
Købmagergade, hvilket matcher de mange kilder der findes om Becker-
familien, som i flere generationer drev Elefantapoteket i netop
Købmagergade.

”Madam Becker” må være Johanne Henricca Nørck, som 1714 var blevet
gift med Gottfried Becker, der drev apoteket her i 1750. Ifølge
diverse kilder fik apotekerparret omkring 15 børn, deriblandt Anna
Margaretha (1727-1808) og Elisabeth (1726-1810).

Anna Margaretha Becker blev 1748 gift med Jens Wederkinch, som ca.
1749-52 var generalauditør. Dermed må hun være den nævnte ”Madam
Wedderkind, General Auditeurs Hustrue”, og den omtalte ”Jomfrue
Elisabeth” må være hendes et år ældre, fortsat ugifte og hjemmeboende
storesøster, så ordene ”hendes søster” var godt spottet og hjalp mig
videre.

Dét ord der står efter Elisabeth er dermed naturligvis efternavnet:
Becker – hvilket man selvfølgelig sagtens kan se, når man ved at det
må være det der står!

Så på grund af apotekerfamilien Beckers tilstedeværelse ved både Elses
dåb 1747 i Trinitatis og Anna Christianas dåb 1755 i Nikolaj,
konkluderer jeg, at der må være tale om den samme familie.

Men jeg vil godt lige have jeres ord for, at der også står ”skrædder”
om Niels Møller ved Elses 1747-dåb, og så lader det vist til at
mysteriet er ved at være løst, og jeg siger endnu engang på forhånd
tusind tak for assistancen.

/Anna

Fra : Toke Nørby

Dato : 09-01-11 09:45

> [...]

>Også der har jeg nemlig problemer med at tyde teksten; jeg kan faktisk
>slet ikke læse linje 2. Dødsårsagen er vist brystsyge, ikke? Men står

Hej Anna,
Selv tak. jeg tager en bid ad gangen.
Jeg ved ikke, hvad forkortelserne "1i6dto" og "AfgE" står for? - jeg
dyrker ikke slægtsforskning specielt, men har brug for at kunne læse
gotisk håndskrift ved tydning af postcirkulærer

Men til sagen:

Niels Jensen Møller Skræder Mester, gl. 69 Aar, død
af Brystsyge, begr. paa Nordre Kirkegaard fra Nørre Gade
No 223.

...snip
> [...]
>
>For denne Niels Møller er da også skrædder, ikke? Ordet efter faderens
>navn er atter det der volder mig problemer, men der står da skrædder?

Jo, der står Skræder - du kan sammenligne skriften med den nederste
persons profession "Skoeflikker" og se, at det er samme Sk i
begyndelsen af begge ord. Det er en god fidus at se, hvad der står ved
andre for at "vænne sig" til den pågældende skrift. Det hjælper somme
tider med læsningen, når man ser andre ord med samme
bogstavkombination.

...snip spændende historie

(Jeg er sikker på, at Arne kommer til samme resultat!)