Juice frost/tø
Fra : Geronimo

Dato : 05-01-11 16:20

Hej i gruppen! Mit køleskab holdt for nyligt op med at virke og i den
forbindelse brugte jeg et stykke tid frossen juice som "køleelementer"
- mit spørgsmål er nu om juicen stadigvæk er ok at drikke? Det har
været frossen og tøet op vel en 5-6 gange!

Med kød og fisk siger man jo at det kun må fryses én gang!

Mvh
Brian

Fra : Max

Dato : 06-01-11 00:31

Hej Brian

> Med kød og fisk siger man jo at det kun må fryses én gang!

Ja, og det er faktisk også noget vrøvl, det skyldes at man ikke
tror at normalforbrugeren kan styrre hygiejnen så genfrys
kan være et problem. Din juice har vel ikke været ude af den
beholder det befinder sig i, så der skulle ikke være noget
i vejen for at drikke det.

Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-01-11 07:08

Max skrev:

> Ja, og det er faktisk også noget vrøvl, det skyldes at man ikke
> tror at normalforbrugeren kan styrre hygiejnen så genfrys
> kan være et problem.

Det må du gerne forklare nærmere (jeg ved ikke noget om det).

Jeg har fået den opfattelse at man skal undgå at optø og genfryse
under alle omstændigheder, f.eks. også kød der er vakuumpakket og
som man slet ikke pakker ud. Det har jo ikke noget med hygiejne
at gøre.

--
Bertel

Fra : Henrik Eriksen

Dato : 06-01-11 08:48

> [...]
> under alle omstændigheder, f.eks. også kød der er vakuumpakket og
> som man slet ikke pakker ud. Det har jo ikke noget med hygiejne

Jeg tror genfrysning er et problem, fordi der nødvendigvis findes et antal
bakterier i kød der fryses ned.
Når tingene er frosset sker der ingenting, men når de tøs op vågner nogle af
bakterierne og begynder at opformere sig.
Fryser du så kødet igen, vil der være en større mængde bakterier der "klarer
den" så at sige.
Så ved næste optøning er der en større mængde der er klar.
Ved stegning dræbes en masse bakterier. Men jo færre du starter med, jo
færre overlever.

Kød og fisk er lumsk: Man kan ikke umiddelbart se og/eller lugte om det er
dårligt. I tvivlstilfælde ville jeg smide det ud.
Mælk er lige omvendt: Selv om det er "dårligt" bliver man ikke syg af det.
Det smager bare ad h... til og ser totalt ulækkert ud.
Med juice ved jeg ikke(?) Hvis det smager OK og der ikke er mug på
overfladen, så ville jeg drikke det uden bekymringer.

Fra : Max

Dato : 06-01-11 12:35

Hej Bertel

> Det må du gerne forklare nærmere (jeg ved ikke noget om det).

De generelle ting står her

http://www.vom.dk/index.php?id=10&sosid=333

Max