Hvad døde de af?
Fra : Michael Erichsen

Dato : 01-01-11 11:41

Hej og godt nytår til alle.

To af mine slægtninge (mand og kone) døde i Sølvesborg i 1875 med et par
måneders mellemrum. Jeg har fundet dødserklæringerne i en svensk
kirkebog. Selv om det er pænt skrevet, er kombinationen af håndskrift og
lægelatin er en streg for meget for mig.

Er der mon nogen, der kan hjælpe? Jeg har klippet dem ud og lagt dem som
en zip-fil på

http://www.myerichsen.net/zip/Olsen.ZIP

Mvh Michael Erichsen

Fra : Toke Nørby

Dato : 03-01-11 16:50

Michael Erichsen <michael@myerichsen.net> wrote:

> [...]
>lægelatin er en streg for meget for mig.
>
>Er der mon nogen, der kan hjælpe? Jeg har klippet dem ud og lagt dem som

Hej Michael
Godt nytår til dig også!
Selv om min salig fader var læge har jeg som elektroingeniør kun lidt
kendskab til lægelatin men her er, hvad jeg har fået ud af det med
ganske god hjælp af Google:

Primær (dødsårsag): Ulcus Ventri(culi) et Pneumoni Chronica
Secundær (dødsårsag): pneumonia chronica bilateral(is)

hvilket på dansk betyder:

Primær (dødsårsag): Mavesår og kronisk lungebetændelse.
Secundær: Dobbeltsidig kronisk lungebetændelse.

--------------------
Den anden person:
Primær (dødsårsag): Ulcus ventriculi et duodeni
Secundær: Icterus

hvilket på dansk bliver:

Primær: Mavesår og sår (kræft?) i tolvfingertarmen
Sekundær: Gulsot

---------

Puha - spørg mig om dansk posthistorie i stedet, tak
--
Mvh Toke

Toke.Norby@Norbyhus.dk
"30-øres provisorierne fra 1955-1956" og
Den Danske Postetat, DDPE:
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Toke Nørby

Dato : 03-01-11 17:41

Toke Nørby <Toke.Norby@Norbyhus.dk> wrote:

>Den anden person:
>Primær (dødsårsag): Ulcus ventriculi et duodeni

Rettelse: Der står "Ulcera" - (altså flere sår)

Fra : dsmer

Dato : 05-01-11 10:10

Mange tak.

Jeg har også offline fået dette svar af henrik J:

Jeg læser dødsårsagen for begge som "ulcus ventriculi" - dvs. mavesår.
De er således formentlig begge døde af blødning fra mavesår.

"Ulcus ventriculi" er ikke hele svaret. På billede 1 står der "ulcus
ventriculi och pneumonia", resten kan jeg ikke læse, men pneumonia
betyder lungebetændelse.
På billede 2 står der "ulcus ventriculi et morbii" (tror jeg) - resten
kan jeg ikke læse, men jeg har funderet over, om sidste ord kan være
noget i retning af Iskæmi/iscemia? Morbii betyder blot sydgomme,
iskæmi betyder "lokal iltmagel", fx. "iskæmisk hjertesygdom" ved
forkalkning i hjertets kranspulsårer.

Det er således desværre ikke hele forklarigen, jeg kan stille op med.
Mavesår var (og er) en ret almindelig sygdom. Det er i vore dage ikke
længere almindeligt, at man dør af blødning fra mavesår, men det sker
dog.

Mens man utvivlsom kunne stille diagnosen "lungebetændelse" med god
sikkerhed dengang, er det måske mere tvivlsomt med "ulcus ventriculi"
- men det er jo rent spekulativt.

Mvh og tak igen
Michael

Fra : Toke Nørby

Dato : 06-01-11 09:43

dsmer <merichse@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>"Ulcus ventriculi" er ikke hele svaret. På billede 1 står der "ulcus
>ventriculi och pneumonia", resten kan jeg ikke læse, men pneumonia

.....snip resten af Henrik Js svar

>Mvh og tak igen
>Michael

Hej Michael,
Selv tak. Nu har du i hvert fald dødårsagerne. I mit svar til dig
nævnte jeg, at jeg havde fået god hjælp fra Google. Jeg indtastede
nemlig de ord, jeg med sikkerhed kunne læse og så et par skud. Så
fandt Google selv nogle sider, der hjalp mig til at kunne læse de
sidste ord, som fx duodeni (som Henrik mener at være morbii). Det ER
ikke tydeligt, men Google gav mig kun duodeni og det kan jeg godt
læse, når jeg ser det igen. Så igen er Google din ven