Usikkerhed om efternavn og fødesteder
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-12-10 15:25

Hjørring Amt, Dronninglund Herred, Torslev Sogn 1748/1817

På opslag 120 tredjesidst, Maren Christensdatter døbt 8. nov 1763

Usikkerhed om faderens efternavn og om fødestedet
Sidstnævnte læser jeg som Knivholt, men det er da helt ovre ved
Frederikshavn - ret langt fra Torslev

På opslag 160 næstsidst, Christen Jensen døbt 22. apr 1792

Læser fødestedet som Silkeborg. Igen ret langt væk fra dåbsstedet

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-12-10 15:44

Erik Ginnerskov wrote:

> På opslag 160 næstsidst, Christen Jensen døbt 22. apr 1792
>
> Læser fødestedet som Silkeborg. Igen ret langt væk fra dåbsstedet

Ser nu på et kort, at der også er et lille sted Silkeborg i Vust Sogn,
Vester Han Herred, Thisted Amt. Det er nok der, han er født.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-12-10 16:14

Erik Ginnerskov wrote:

> Ser nu på et kort, at der også er et lille sted Silkeborg i Vust Sogn,
> Vester Han Herred, Thisted Amt. Det er nok der, han er født.

Der er minsandten også en Silkeborg lige øst for Øster Vrå. Endnu mere
sandsynlig.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-12-10 16:34

Erik Ginnerskov wrote:

> Der er minsandten også en Silkeborg lige øst for Øster Vrå. Endnu mere
> sandsynlig.

Nej, den i Vust er tættere på.

Fra : Arne Nielsen

Dato : 27-12-10 16:36

Den 27-12-2010 15:24, Erik Ginnerskov skrev:
> [...]
>
> På opslag 160 næstsidst, Christen Jensen døbt 22. apr 1792
>
> Læser fødestedet som Silkeborg. Igen ret langt væk fra dåbsstedet

Maren af Knagholt.
Christen Xtens (Christens) og Johanne Bertelsdr. Fadd: Anders Jens',
Voldsted. 2. Tomas Niels' Smed. 3. Maren Sørensdr., Koldbroe. 4. Dorethe
Bertelsdr., Brobak.

De samme forældre får en søn Povl døbt på opslag 126, og der er der vist
ikke tvivl om, at der står Knagholt.

Silkeborg er nævnt flere steder, så det må være et sted i Torslev sogn.

Venlig hilsen
Arne

--
E-mail: Fjern 0 i adresse ved direkte svar.
Hjemmeside/homepage: http://www.parken52.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-12-10 01:32

Arne Nielsen wrote:

> Maren af Knagholt.

Javel. Den lokalitet kan jeg så bare ikke finde i Torslev Sogn

> Silkeborg er nævnt flere steder, så det må være et sted i Torslev
> sogn.

Igen ikke til at finde der i sognet på mine kort. Men tak alligevel.

Fra : Toke Nørby

Dato : 28-12-10 09:59

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> wrote:

>Javel. Den lokalitet kan jeg så bare ikke finde i Torslev Sogn

>Igen ikke til at finde der i sognet på mine kort. Men tak alligevel.

Hej Erk,
Arne har ret: Du kan finde den omtalt i Trap Danmark, Hjørring Amt,
Torslev Sogn, s. 250): Silkeborg (1662 Silcheborig), så du skal nok
have fat i et lidt ældre detaljeret kort.

Men der er vist een, der har interesseret sig for din
Silkeborg-lokalitet tidligere. Han/hun omtaler de folk, du efterlyser
data for:
http://torslev.dk/Lokalhistorie/personer/com00362.htm

--
Mvh Toke

Toke.Norby@Norbyhus.dk
"30-øres provisorierne fra 1955-1956" og
Den Danske Postetat, DDPE:
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-12-10 00:28

Toke Nørby wrote:

> Arne har ret:

Det plejer han at have.

> Du kan finde den omtalt i Trap Danmark, Hjørring Amt,
> Torslev Sogn, s. 250): Silkeborg (1662 Silcheborig), så du skal nok
> have fat i et lidt ældre detaljeret kort.

Hvor finder man så sådan et?

> Men der er vist een, der har interesseret sig for din
> Silkeborg-lokalitet tidligere. Han/hun omtaler de folk, du efterlyser
> data for:
> http://torslev.dk/Lokalhistorie/personer/com00362.htm

Der er ganske rigtigt omtale af nogle personer, men der er tilsyneladende
også nogle fejl i, hvad de der har fundet. Alle data stemmer i hvert fald
ikke overens med, hvad jeg har fundet.

Fra : Toke Nørby

Dato : 29-12-10 09:47

>Det plejer han at have.

Så er det jproblem jo løst

>Hvor finder man så sådan et?

Tja, bibliotekerne kan have nogle af de gamle geodætiske kort stående
på hylderne - ellers kan man på statsbiblioteket rekvirere dem hjem
til sit lokale bibliotek, men i første omgang vilde jeg forsøge med de
gamle kort Kort- og Matrikelstyrelsen har lagt ud på nettet, og som du
finder her:
http://kmswww3.kms.dk/kortpaanettet/dkfoerognu.htm

Du skal bare skrive Silkeborg i stednavnfeltet og så vælge
Silkeborg (Frederikshavn).

>Der er ganske rigtigt omtale af nogle personer, men der er tilsyneladende
>også nogle fejl i, hvad de der har fundet. Alle data stemmer i hvert fald
>ikke overens med, hvad jeg har fundet.

Ja, det tør jeg jo ikke sige noget om, men hvis der er tale om de
rette personer, kan een af jer have læst de gamle kilder forkert - jeg
mente blot, at det var et udgangspunkt og at du her kan få fat i een
eller flere, der har interesseret sig for det samme, som du
interesserer dig for

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-12-10 18:56

Toke Nørby wrote:

> [...]
> til sit lokale bibliotek, men i første omgang vilde jeg forsøge med de
> gamle kort Kort- og Matrikelstyrelsen har lagt ud på nettet, og som du

Det vil jeg prøve, når vejene en gang bliver så farbare, at jeg kan køre til
Middelfart. I øjeblikket skal jeg ingen steder.

> Ja, det tør jeg jo ikke sige noget om, men hvis der er tale om de
> rette personer, kan een af jer have læst de gamle kilder forkert

Var jeg alene om mine fund, ville jeg selv være i tvivl. Men jeg har
tilfældigvis for et par dage siden fået kontakt til to andre - af hinanden
uafhængige - kilder, som er kommet frem til det samme som jeg. Altså tre mod
en på, at mine fund er korrekte.

Fra : Toke Nørby

Dato : 29-12-10 19:29

>Det vil jeg prøve, når vejene en gang bliver så farbare, at jeg kan køre til
>Middelfart. I øjeblikket skal jeg ingen steder.

Det er en www-adresse! (Den behøver du vel ikke at køre til Middelfart
for at se!) Og du kan se gården Silkeborg på deres on-line gamle kort.

> [...]
>uafhængige - kilder, som er kommet frem til det samme som jeg. Altså tre mod

Jow, det kunne du jo have sagt - jeg undrede mig over, at du var så
kritisk over for den side, jeg fandt til dig, men så kan det jo være,
at du kan hjælpe de vildfarne!

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-12-10 20:50

Toke Nørby wrote:

> [...]

Det lider bare under, at det er et meget lille kortudsnit. Det er ikke let
at finde noget, man ikke ved hvor man skal lede efter.

> Jow, det kunne du jo have sagt - jeg undrede mig over, at du var så
> kritisk over for den side, jeg fandt til dig,

Det krydsede nærmest hinanden. Efter at have læst dit indlæg i går fik jeg
tid til at kigge nærmere på de andre forbindelser.

> men så kan det jo være, at du kan hjælpe de vildfarne!

Det kunne da være en mulighed. Det må blive først i det nye år.

Fra : Toke Nørby

Dato : 29-12-10 21:15

>Det lider bare under, at det er et meget lille kortudsnit. Det er ikke let
>at finde noget, man ikke ved hvor man skal lede efter.

Det er jo ikke rigtigt. Du skal naturligvis begynde med at indtaste
stednavnet og så "bladre" lidt rundt. F.eks. Vælg landkort,
oversigtskort 1:1.600.000, så kan du se det meste af nordjylland med
"tegnestiften" placeret i Silkeborg (selv om du ikke kan se gården,
før du vælger et "finere" landkort).

Tænk, jeg syntes, at det er en gave til os og et fantastisk
hjælpemiddel, som man kan bruge sammen med Trap Danmark, hvor man kan
foretage første grovsøgning - men hver sin smag.

Du skal ikke gøre det for min skyld

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-12-10 21:27

Toke Nørby wrote:

> [...]
> oversigtskort 1:1.600.000, så kan du se det meste af nordjylland med
> "tegnestiften" placeret i Silkeborg (selv om du ikke kan se gården,

Det må jeg kigge nærmere på, næste gang mine egne kort ikke rækker.

> Tænk, jeg syntes, at det er en gave til os og et fantastisk
> hjælpemiddel, som man kan bruge sammen med Trap Danmark, hvor man kan
> foretage første grovsøgning

Det er muligvis rigtigt. Det er vel hvad man har vænnet sig til at bruge af
værktøjer.

> Du skal ikke gøre det for min skyld

Nej, men det er da synd for dem, der tror at have fundet det rigtige - og
derefter spilder en masse ressourcer på at forfølge et falskt spor.

Jeg sidder selv med et højst usikkert spor, som jeg derfor ikke vil gå
videre med uden at have det indledende bekræftet.

Fra : Toke Nørby

Dato : 30-12-10 10:07

>Det må jeg kigge nærmere på, næste gang mine egne kort ikke rækker.

>Det er muligvis rigtigt. Det er vel hvad man har vænnet sig til at bruge af
>værktøjer.
...snip

Selv tak - og godt nytår (det var kun ment som en hjælp til selvhjælp,
så du med et samme kunne finde gårdene Silkeborg, Krogholt og hvad du
ellers måtte lede efter).

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-12-10 18:33

Toke Nørby wrote:

> men så kan det jo være, at du kan hjælpe de vildfarne!

Er nu sket.

Fra : Arne Nielsen

Dato : 29-12-10 12:04

Den 29-12-2010 00:27, Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> også nogle fejl i, hvad de der har fundet. Alle data stemmer i hvert fald

Knagholt er en gård. Den har matrikelnummer 3a i Frederikshavn Kommune,
den vestlige del af Torslev sogn. Se
http://arkiv.kms.dk/mpn/mpnxy.aspx?x=572066,18&y=6356627,86

Silkeborg er også en gård. Den har matrikelnummer 24a i Frederikshavn
Kommune, den mellemste del af Torslev sogn. Se
http://arkiv.kms.dk/mpn/mpnxy.aspx?x=577640,82&y=6356680,58

Venlig hilsen
Arne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-12-10 19:00

Arne Nielsen wrote:
> [...]
>
> Silkeborg er også en gård. Den har matrikelnummer 24a i Frederikshavn
> Kommune, den mellemste del af Torslev sogn. Se

Tak Arne. En bekræftelse af, hvad jeg ikke tvivlede på.

Fra : Krabsen

Dato : 28-12-10 09:51

Silkeborg ligger godt 1 km nordvest for Torshøj, som er 'hovedbyen' i
Torslev sogn.

> [...]
> Bertelsdr., Brobak.
>
> De samme forældre får en søn Povl døbt på opslag 126, og der er der vist

Godt en km stik nord for Silkeborg finder vi Krogsholt (og en Guds
velsignelse af andre ..holt navne)..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-12-10 00:13

Krabsen wrote:

> Silkeborg ligger godt 1 km nordvest for Torshøj, som er 'hovedbyen' i
> Torslev sogn.

Der ligger landsbyen Hjortdal.

> Godt en km stik nord for Silkeborg finder vi Krogsholt (og en Guds
> velsignelse af andre ..holt navne)..

Det er ude midt i Jammerbugt!

Muligvis kan det findes på eksisterende kort, men bare ikke på de digitale
kort, jeg disponerer over:

Det Levende Danmarkskort
Topografisk Atlas Danmark

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-12-10 00:48

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Wed, 29 Dec 2010
00:13:27 +0100

>Der ligger landsbyen Hjortdal.

Nae, den er nu go' nok.

Se: http://80.62.84.41/thorshoej.jpg

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-12-10 21:04

Arne Feldborg wrote:

> Nae, den er nu go' nok.
>
> Se: http://80.62.84.41/thorshoej.jpg

Ja, Krabsen løste mysteriet. Når jeg i mit digitale kort søgte Torslev, blev
jeg sendt over på grænsen mellem Vendsyssel og Thy, hvilken naturligvis er
helt forkert.

Med det rigtige kurtudsnit kan jeg også se Silkeborg. Krogsholt kan jeg dog
ikke se, men Gersholt, Langholt og Søholt + Krogen og Krogen Mølle.

Tak for hjælpen med at opklare det geografiske mysterium.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-12-10 12:22

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Wed, 29 Dec 2010
21:04:04 +0100

>Med det rigtige kurtudsnit kan jeg også se Silkeborg. Krogsholt kan jeg dog
>ikke se, men Gersholt, Langholt og Søholt + Krogen og Krogen Mølle.

Så har du ikke set ordentligt efter. Krogsholt ses tydeligt lige stik
nord for Silkeborg allerøverst i billedet i det link jeg gav dig
(nævnt ovenfor).

Ikke for at forklejne KMS, men Danmarks Miljøportal (tidligere Amternes
Arealinfo) er reelt det eneste sted, hvor man - udfra en lang række
korttyper - online kan få nogle ordentlige kortudsnit der er så store at
man kan orientere sig i landskabet.

Der er også gode søgemuligheder og et hav af ting man vælge / fravælge
at få vist på kortet. Man skal bare lige vænne sig til det og opdage
mulighederne. Eneste ulemper, at det til tider virker ret langsomt fordi
det er store datamængder der skal hentes.

Direkte adresse:
http://kort.arealinfo.dk/

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-12-10 19:13

Arne Feldborg wrote:

> Så har du ikke set ordentligt efter. Krogsholt ses tydeligt lige stik
> nord for Silkeborg allerøverst i billedet i det link jeg gav dig
> (nævnt ovenfor).

Jeg siger dig absolut ikke imod, Arne. På dit kort kan jeg også tydeligt se
det. Når jeg skrev "kan ikke", refererede jeg til mine egne kort:

http://ginnerskov.dk/usenet/thorshoej_eg.jpg
http://ginnerskov.dk/usenet/thorshoej2_eg.jpg

> [...]
> lang række korttyper - online kan få nogle ordentlige kortudsnit der
> er så store at man kan orientere sig i landskabet.

Det var lige det, jeg søgte. Jeg var på nippet til at spørge dig om hvorfra
dit kort stammer. Nu behøver jeg kun spørge hvilke indstillinger du har
valgt - mit kortresultat ligner nemlig ikke dit og der er heller ikke
tilnærmelsesvis samme information.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-12-10 20:27

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Thu, 30 Dec 2010
19:12:34 +0100

> [...]
>dit kort stammer. Nu behøver jeg kun spørge hvilke indstillinger du har
>valgt - mit kortresultat ligner nemlig ikke dit og der er heller ikke

Det fremgår faktisk af billedet.
Som baggrundskort er valgt "Topografisk" og zoomniveau er lagt så det
aktuelle billede dækker 5.5 km i bredden (med skærmopløsning på
1680x1050).

Bemærk, at ikke alle bagrundskort kan vælges ved alle zoomniveauer, og
at nogle af kortene ændrer indhold afhængig af zoomniveau. Start med at
bruge "Skærmkort" som baggrund og zoom så ind indtil du er nede på
omkring 5-6 km i billedet og begynd så at lege med baggrundskort mv.

For at vælge "Historiske kort" skal du lige en tak længere ned (eller op
i zoomniveau om du vil) til omkring 3 - 4 km i billedet.

Billedet gennereres udfra oplysninger om den aktuelle skærmopløsning,
derfor kan der være forskel fra computer til computer hvilke
zoomniveauer der giver et bestemt resultat.

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Krabsen

Dato : 30-12-10 20:46

Den 30-12-2010 20:26, Arne Feldborg skrev:
> "Erik Ginnerskov"<erik.ginnerskov@live.dk> skrev Thu, 30 Dec 2010
> 19:12:34 +0100

Med mindre man er så heldig at have adgang til en 98% komplet samling
målebordsblade (1:20.000) for Jylland nord for en linie på højde med
Randers

...jeg håber at kunne sprede en retfærdig mængde misundelse med dette
indlæg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 30-12-10 22:25

Krabsen <usenet@krabsen.dk> skrev Thu, 30 Dec 2010 20:46:26 +0100

> [...]
>Randers
>
>..jeg håber at kunne sprede en retfærdig mængde misundelse med dette

Øh...hvordan er det nu lige man Zoomer med sådan en svend? Eller skifter
over til historiske kort eller luftfoto på præcis samme position.?

Og så noget helt andet. Kender i den her, den er faktisk også ret
interessant: Som feks. den her med gården Silkeborg lige midt i kortet:
http://lw1944.flyfotoarkivet.dk/Default.aspx?x=10.2908&y=57.34709

Eller den her af et tysk attrapanlæg ved Kongenshus:
http://lw1944.flyfotoarkivet.dk/Default.aspx?x=9.1693&y=56.36344

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Krabsen

Dato : 30-12-10 22:45

Den 30-12-2010 22:25, Arne Feldborg skrev:
> Krabsen<usenet@krabsen.dk> skrev Thu, 30 Dec 2010 20:46:26 +0100

> Øh...hvordan er det nu lige man Zoomer med sådan en svend? Eller skifter
> over til historiske kort eller luftfoto på præcis samme position.?

Man tager sit forstørrelsesglas

Nej, jeg skulle bare prale lidt. Jeg bruger naturligvis også KMS, men
nyder at falde i staver over de gamle kort, som giver et mere detaljeret
terræn-indtryk end de nyere 4cm kort (hvor jeg også har en stor del af
landet dækket ind..)

Det er jo historiske kort (fra mellemkrigsperioden) som indeholder mange
navne/detaljer/vejforløb, der er forsvundet sidenhen - det er det der
gør dem interessante..

Og nej, der er ikke søgemuligheder - til gengæld kan man bedre få et
overblik end på de trods alt begrænsede størrelser, som ses på nettet.
Og dermed lettere få øje på noget lidt i periferien fra det, man
egentlig kigger efter.

Det er lidt som at sammenligne en søgning på DDA med de originale
folketællinger/kirkebøger: Søgningen er hurtigere på nettet - til
gengæld får man ikke de 'hovsa'-opdagelser ud af øjenkrogen som man får
ved at bladre gennem bøgerne..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-12-10 15:41

Krabsen wrote:

> ..jeg håber at kunne sprede en retfærdig mængde misundelse med dette
> indlæg

Det er lykkedes for dig.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-12-10 15:40

Arne Feldborg wrote:

> Det fremgår faktisk af billedet.
> Som baggrundskort er valgt "Topografisk" og zoomniveau er lagt så det
> aktuelle billede dækker 5.5 km i bredden (med skærmopløsning på
> 1680x1050).

Nåsådan

> For at vælge "Historiske kort" skal du lige en tak længere ned (eller
> op i zoomniveau om du vil) til omkring 3 - 4 km i billedet.

Aha. Nu skal jeg på opdagelse på Vestfyn.

Tak for info.

Fra : Krabsen

Dato : 29-12-10 08:10

Den 29-12-2010 00:13, Erik Ginnerskov skrev:

> Der ligger landsbyen Hjortdal.

> Det er ude midt i Jammerbugt!

Se der har vi humlen - du har vist fat i det forkerte kort:
Torslev i Dronninglund herred ligger mellem Hjørring og Sæby! Og det er
der, du finder Silkeborg, Torslev og de andre..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-12-10 21:05

Krabsen wrote:

> Se der har vi humlen - du har vist fat i det forkerte kort:
> Torslev i Dronninglund herred ligger mellem Hjørring og Sæby! Og det
> er der, du finder Silkeborg, Torslev og de andre..

Ja, se mit svar til AF. Tak til dig også

Fra : Ole Grau

Dato : 29-12-10 08:05

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> På opslag 160 næstsidst, Christen Jensen døbt 22. apr 1792
>
> Læser fødestedet som Silkeborg. Igen ret langt væk fra dåbsstedet

Torslev sogn i DRONNINGLUND herred ligger i det østlige Vendsyssel. Her
ligger Thorshøj.

Torslev sogn i HANHERRED ligger ikke i Vendsyssel, men i HANHERRED. Her
ligger Hjortdal.

Ole

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 29-12-10 21:06

Ole Grau wrote:

> Torslev sogn i DRONNINGLUND herred ligger i det østlige Vendsyssel.
> Her ligger Thorshøj.
>
> Torslev sogn i HANHERRED ligger ikke i Vendsyssel, men i HANHERRED.
> Her ligger Hjortdal.

Ja, tak. Det fandt jeg med Krabsens hjælp ud af.