Include og stier
Fra : Kurt G

Dato : 20-12-10 22:11

Jeg bruger nogle includefiler, men kan ind imellem ikke begribe, hvordan jeg
skal gøre.

I toppen af systemet har jeg to filer, som skal bruges af alle sider,
nemlig:
top.inc og funktioner.php

I index.php har jeg:
<?php include "top.inc"; ?>

top.inc med bl.a.:
<head>
<?php include "funktioner.php" ?>
<link rel="stylesheet" href="/style.css" type="text/css" media="print">
<link rel="stylesheet" href="/style.css" type="text/css" media="screen">
</head>

Dette virker udemærket, men jeg har nogle sider i nogle underdir, og så
virker det jo ikke.

Jeg har set, at man så skal sætte "/" foran, så der i stedet kommer til at
stå:
<?php include "/top.inc"; ?> og <?php include "/funktioner.php" ?>
Så får jeg imidlertid helt blank skærm!

Fjerner jeg igen "/" i <?php include "/top.inc"; ?>, får jeg fint den første
del på skærmen indtil der skal bruges funktioner!

Men der er ikke nogen problemer med "/" i <link rel="stylesheet"
href="/style.css" type="text/css" media="print">.

Er der nogen forslag til hvad jeg har gjort galt?

Mvh Kurt

Fra : scootergrisen

Dato : 20-12-10 22:52

Skriv den fuldesti :
<?php include "c:/hjemmeside/php/top.inc"; ?>

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-12-10 22:49

scootergrisen wrote:
> Skriv den fuldesti :
> <?php include "c:/hjemmeside/php/top.inc"; ?>

Den kan kun bruges lokalt, ikke på nettet.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Ronny Olsen

Dato : 20-12-10 23:27

Den 20-12-2010 22:48, Erik Ginnerskov skrev:

> Den kan kun bruges lokalt, ikke på nettet.

du skal bruge den absolutte sti til din include file, brug
$_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] som referance
<?php
include ($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/php/top.inc");
?>

en anden ting overvej at bruge require_once istedet for include

Med Venlig Hilsen
Ronny Olsen
web: http://olsensweb.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 20-12-10 23:31

On 20-12-2010 23:27, Ronny Olsen wrote:

> en anden ting overvej at bruge require_once istedet for include
>
> Med Venlig Hilsen
> Ronny Olsen
> web: http://olsensweb.dk

Her mangler så lige "fordi at .... "

Karl Erik.

--
http://dmwebdesign.dk - DM i Webdesign
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 20-12-10 23:38

On 20-12-2010 23:30, Karl Erik Christensen wrote:

> Her mangler så lige "fordi at .... "
>
> Karl Erik.

Fordi at når du bruger require stopper udførelsen med fatal error _hvis_
filen ikke findes, men fortsætter ufortrødent hvis du bruger include.

Karl Erik.

Fra : Birger Sørensen

Dato : 20-12-10 23:48

Karl Erik Christensen tastede følgende:

> Fordi at når du bruger require stopper udførelsen med fatal error _hvis_
> filen ikke findes, men fortsætter ufortrødent hvis du bruger include.
>
> Karl Erik.

Nah.
Det kommer vist an på settings.
include af en mangelende fil giver en warning, hvor require giver fejl.
Det giver også fejl at include (eller require) samme fil to gange - og
Ronnie mener formentlig include_once... ^^

Men der kan være en logik i at bruge require i stedet for include. Hvis
en fil med en menu f.eks. mangler, er der ikke så meget mening i at
forsætte (brug require). Hvis det er en fil der sætter title eller
indhold af en footer der mangler, er det måske ikke så fatalt (brug
include).

Birger

http://bbsorensen.dk

Fra : Ronny Olsen

Dato : 20-12-10 23:46

Den 20-12-2010 23:30, Karl Erik Christensen skrev:
> Her mangler så lige "fordi at .... "
>
> Karl Erik.
>

>Her mangler så lige "fordi at

du får lavet et check på at filen findes på det angivne sted, og hvis
den ikke findes stopper scriptet med en fejl.
en anden fordel er at den includeres kun 1 gang, hvis du feks kalder den
sammen fil flere gange
feks hvis du i din menu.inc.php kalder includerer functions.php, og i
din index includerer functions.php

http://php.net/manual/en/function.require-once.php
http://www.php.net/manual/en/function.include-once.php

Med Venlig Hilsen
Ronny Olsen
web: http://olsensweb.dk

Fra : Kurt G

Dato : 21-12-10 11:24

"Ronny Olsen" <ng@olsensweb.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] som referance
> <?php
> include ($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/php/top.inc");

Det har jeg nu prøvet og der sker ikke noget overhovedet!
Ser jeg på kildekoden, er der blot disse 4 linier:
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Hvis jeg fjerner "/php", virker også indholdet af "top.inc", men så snart
der skal bruges funktioner fra "funktioner.php", går det i stå!

Og der kommer ikke nogen fejlmeldinger overhovedet!

Mvh Kurt

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-12-10 11:40

On 21-12-2010 11:24, Kurt G wrote:

> [...]
> der skal bruges funktioner fra "funktioner.php", går det i stå!
>
> Og der kommer ikke nogen fejlmeldinger overhovedet!

Omdøb den til "top.inc.php" og brug dette navn når du kalder den.

Endelsen .inc har ingen tilknytning til noget som helst. Den behandles
som om det var en .txt fil.

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-12-10 11:44

On 21-12-2010 11:39, Karl Erik Christensen wrote:

> Omdøb den til "top.inc.php" og brug dette navn når du kalder den.
>
> Endelsen .inc har ingen tilknytning til noget som helst. Den behandles
> som om det var en .txt fil.
>
> Karl Erik.

Alt det du skriver i din top.inc skal skrives som html - så kan du for
den sags skyld kalde den hvad du lyster, f.eks. top.txt, top.glem, top.husk

Karl Erik.

Fra : Kurt G

Dato : 21-12-10 12:05

"Karl Erik Christensen" <karlerik@none.invalid.com> skrev i en meddelelse

> Alt det du skriver i din top.inc skal skrives som html - så kan du for den
> sags skyld kalde den hvad du lyster, f.eks. top.txt, top.glem, top.husk
>
> Karl Erik.

Men jeg må vel stadig med <?php og ?> lave php-kode?
Mvh Kurt

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-12-10 12:16

On 21-12-2010 12:04, Kurt G wrote:

> Men jeg må vel stadig med<?php og ?> lave php-kode?
> Mvh Kurt

Ja - du kan sagtens i din top.inc skrive:

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-12-10 11:53

> [...]

> der skal bruges funktioner fra "funktioner.php", går det i stå!
>
> Og der kommer ikke nogen fejlmeldinger overhovedet!

Så brug require i stedet. Så får du fejlmeddelelser - eks. "Fatal error:
file xxx.yyy not found"

Karl Erik.

Fra : Kurt G

Dato : 21-12-10 12:06

> Så brug require i stedet. Så får du fejlmeddelelser - eks. "Fatal error:
> file xxx.yyy not found"
>
> Karl Erik.
Jeg kom i tanker om, at det skulle slås til først, så jeg tilføjede
ini_set('display_errors',1);
error_reporting(E_ALL);
i toppen af filen
Kurt

Fra : Kurt G

Dato : 21-12-10 12:35

KLIPPET
> [...]
> der skal bruges funktioner fra "funktioner.php", går det i stå!
>
> Og der kommer ikke nogen fejlmeldinger overhovedet!

Efter at have slået fejlmeldingerne til, får jeg en melding:
Warning:
include(/customers/vinderup-egnshistorie.dk/vinderup-egnshistorie.dk/httpd.wwwfunktioner.php):
failed to open stream: No such file or directory in
/customers/vinderup-egnshistorie.dk/vinderup-egnshistorie.dk/httpd.www/top.inc
on line 8

Det undrer mig, at der står
"/vinderup-egnshistorie.dk/vinderup-egnshistorie.dk/", altså
"/vinderup-egnshistorie.dk" to gange i træk?
Kurt

Fra : Ronny Olsen

Dato : 21-12-10 13:06

Den 21-12-2010 12:35, Kurt G skrev:
> Efter at have slået fejlmeldingerne til, får jeg en melding:
> Warning:
> include(/customers/vinderup-egnshistorie.dk/vinderup-egnshistorie.dk/httpd.wwwfunktioner.php):

i din top.inc mangler du en slach foran functioner.php
include ($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."funktioner.php");
skal værer

Fra : Kurt G

Dato : 21-12-10 14:00

> [...]
> include ($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."funktioner.php");
> skal værer
> include ($_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/funktioner.php");

Jeg havde ellers prøvet med / uden at det virkede, men nu er det i orden!
Så skal jeg se, om det også virker, når det sker fra underdir!

Tak for hjælpen til jer alle!
Og God Jul til jer, hvis jeg ikke venet tilbage.
Mvh Kurt

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 20-12-10 23:26

On 20-12-2010 22:52, scootergrisen wrote:
> Skriv den fuldesti :
> <?php include "c:/hjemmeside/php/top.inc"; ?>

Har du noget interessant liggende på din computer?
Så kan du jo åbne port 136 i din router

Fulde sti (hik) er: <?php include'http://domæne/mappe(/mappe)/top.inc'; ?>

Karl Erik.

Fra : Kurt G

Dato : 21-12-10 08:06

> Fulde sti (hik) er: <?php include'http://domæne/mappe(/mappe)/top.inc'; ?>
>
> Karl Erik.

Giver det ikke den ulempe, at serveren går en tur på nettet for at hente
filen, altså en søgen udenfor dig selv?

Mvh Kurt

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-12-10 11:33

On 21-12-2010 08:05, Kurt G wrote:

> Giver det ikke den ulempe, at serveren går en tur på nettet for at hente
> filen, altså en søgen udenfor dig selv?
>
> Mvh Kurt

Apache webserver har defineret "document root" til
/var/www/kurtg/public_html/ - hvor din index.php ligger. Alle referencer
til lokale filer, tager udgangspunkt i dette.

Serveren går ikke på nettet efter den - det gør din computer derimod

Karl Erik.

Fra : Kurt G

Dato : 21-12-10 11:56

> [...]
> til lokale filer, tager udgangspunkt i dette.
>
> Serveren går ikke på nettet efter den - det gør din computer derimod

OK, det er der, jeg har misforstået det!
Mvh Kurt

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 21-12-10 12:12

On 21-12-2010 11:55, Kurt G wrote:

> OK, det er der, jeg har misforstået det!
> Mvh Kurt

Min hjemmeside kunne ligge på samme server. Så ville min document root
være: "/var/www/karl_erik/public_html/"

Derfor kan samme server hoste i 100'vis af hjemmesider, bare den er
hurtig nok - for vi har jo masser af besøg

Karl Erik.

Fra : Leif Neland

Dato : 21-12-10 08:37

Den 20-12-2010 23:25, Karl Erik Christensen skrev:

> Har du noget interessant liggende på din computer?
> Så kan du jo åbne port 136 i din router
>
> Fulde sti (hik) er: <?php include'http://domæne/mappe(/mappe)/top.inc'; ?>

Nej, den er god nok; serveren henter includefilen lokalt fra c-drevet.

Include'r man http://domæne/mappe.... prøver man at includere
*resultatet* af include-filen, når den har været igennem php.

Og hedder den .inc, bliver den (normalt) ikke behandlet af php, så
fremmede også kan hente koden, f.ex. password til databasen.

Enten skal (følsomme) include-filer ligge i en mappe, der ikke kan nås
udefra; der skal spærres for .inc, eller filen skal hedde .php til
sidst, så den bliver fortolket i stedet for at blive sendt.

Leif

Fra : Kurt G

Dato : 21-12-10 10:58

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, den er god nok; serveren henter includefilen lokalt fra c-drevet.

Da vel ikke, hvis man er på nettet?

Mvh Kurt

Fra : Leif Neland

Dato : 21-12-10 21:01

Den 21-12-2010 10:58, Kurt G skrev:
> "Leif Neland"<leif@neland.dk> skrev i en meddelelse

> Da vel ikke, hvis man er på nettet?

Jo.

Det er php på webserveren, der samler "hovedfilen" og de inkluderede (og
require'rede) filer, fortolker php-koden og præsenterer det samlede html
til browseren.

Det er ikke som et billede, javascript eller css, hvor browseren ser
url'en, og henter det fra webserveren.

Leif

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-12-10 22:48

Kurt G wrote:

> [...]
> Så får jeg imidlertid helt blank skærm!

<?php include "../top.inc"; ?> og <?php include "../funktioner.php" ?>

Så kan du fra en undermappe hente samme inkluderingsfiler. For hvert ekstra
niveau tilføjer du ../ for at indikere, at det skal hentes et trin højere
oppe.

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 21-12-10 01:24

Det bør dog bemærkes at nogle servere har slået "Parent pathing" fra
så det beskrevne vil ikke nødvendigvis virke.
IIS 6+ har det disablet som default.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Kurt G

Dato : 21-12-10 07:59

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så kan du fra en undermappe hente samme inkluderingsfiler. For hvert
> ekstra niveau tilføjer du ../ for at indikere, at det skal hentes et trin

Ja, det kan jeg, men så skal jeg jo gøre dem forskellige, afhændig af
hvilken dybde de skal arbejde i.
"/" angiver jo i f.eks. ASP toplaget og det har jeg indrettet mine
skabalonsider efter!
Mvh Kurt