Peder Mortensen og Mette Hansdatter 1802
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-12-10 22:18

Ringkøbing Amt, Hammerum Herred, Timring Sogn 1780-1816 opslag 227

Ud over året og brudeparrets navne har jeg mere end svært ved at tyde, hvad
der står.

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-12-10 01:39

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Mon, 20 Dec 2010
22:18:04 +0100

>Ringkøbing Amt, Hammerum Herred, Timring Sogn 1780-1816 opslag 227

Torsdagen dend 25de Martii indskrevet efter
Forordningen - Peder Mortensen og Mette
Hans-Datter i Brixhuus - Forloverne
vare Povel i Sønderlund og Hans Brixhuus. Viet
5 Uger derefter.

Jeg er ikke 100% sikker på "Povel" i Sønderlund, men det er det eneste
jeg kan få til at give mening
(mændene i Sønderlund hedder i 1801 Jens, Niels, Niels og Povl).

Brixhus er en gård i den østlige del af Timring sogn (Mette er født
dér). Sønderlund er en gård i Sinding sogn (Peder har måske tjent dér).

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-12-10 15:46

Arne Feldborg wrote:

> Torsdagen dend 25de Martii indskrevet efter
> Forordningen - Peder Mortensen og Mette
> Hans-Datter i Brixhuus - Forloverne
> vare Povel i Sønderlund og Hans Brixhuus. Viet
> 5 Uger derefter.

Sammenlignet med din "oversættelse" kan jeg godt se, at det er sådan, der
står. Som altid veludført fra din side. Tak for det.

> [...]
>
> Brixhus er en gård i den østlige del af Timring sogn (Mette er født
> dér). Sønderlund er en gård i Sinding sogn (Peder har måske tjent

Det giver da noget at gå videre med. Tak igen.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-12-10 21:11

Arne Feldborg wrote:

> Sønderlund er en gård i Sinding sogn (Peder har måske tjent
> dér).

Peder er født i Sinding juni 1779, døbt 20/6 s.å.:

Ringkøbing Amt, Hammerum Herred, Sinding Sogn 1724/1815 opslag 10 punkt 4.

Men hvad hedder forældrene Morten og Maren til efternavn?

Fra : Arne Feldborg

Dato : 21-12-10 22:33

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Tue, 21 Dec 2010
21:11:12 +0100

>Ringkøbing Amt, Hammerum Herred, Sinding Sogn 1724/1815 opslag 10 punkt 4.
>
>Men hvad hedder forældrene Morten og Maren til efternavn?

Du mener nok opslag 6.

"Morten Sørensen og
Hstr. Maren Pedersdatter i
Aadsberg. giftede 1778."

Og så er det jo en afskrift af en ældre kirkebog. Og præsten har
tilføjet nogle herlige kommnetarer om hvad mange af personerne lavede på
tidspunktet for afskriften (dvs. ca. 1805).

Her står ude til højre:
"Faderen bor på Fjelstervang Mark. Sønnen blev
givt i Timring Sogn med Mætte Hansdtr."

Maren kommer vist fra Østergaard i Sinding. Hun må være død ret tidligt,
allerede i 1787 er Morten i Fjelstervang (Vorgod sogn) med en ny kone.
--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-12-10 14:37

Arne Feldborg wrote:

> Du mener nok opslag 6.

Opslag 6 slutter med år 1745, så nej. Det er opslag 10

> "Morten Sørensen og
> Hstr. Maren Pedersdatter i
> Aadsberg.

Tak igen.

> giftede 1778."

Så må jeg se, om jeg kan finde ud af hvor.

> Her står ude til højre:
> "Faderen bor på Fjelstervang Mark. Sønnen blev
> givt i Timring Sogn med Mætte Hansdtr."

Det sidste vidste jeg allerede.

> Maren kommer vist fra Østergaard i Sinding.

Så må det være i Sinding, jeg skal prøve at finde hendes fødsel.

> Hun må være død ret
> tidligt, allerede i 1787 er Morten i Fjelstervang (Vorgod sogn) med
> en ny kone.

Hør, er du personligt involveret i den gren af min slægt, siden du er så
velinformeret? Eller keder du dig bare så meget, at du forsker for sjov? Nå,
tak alligevel; jeg har nogle spor at forfølge.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-12-10 15:44

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Wed, 22 Dec 2010
14:36:58 +0100

>Opslag 6 slutter med år 1745, så nej. Det er opslag 10

Nå, ja, hvis det er på h-h du har set den. Jeg troede det var på AO, det
er det som regel når ikke andet er oplyst.

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-12-10 15:55

Arne Feldborg wrote:

> Nå, ja, hvis det er på h-h du har set den. Jeg troede det var på AO,
> det er det som regel når ikke andet er oplyst.

Det var på AO.
Ringkøbing Amt, Hammerum Herred, Sinding Sogn 1724/1815 - 20/6 1779.
På opslag 10 i den version, jeg får hjem på "putteren".
Opslag 6 går fra 1741 til 1745.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 22-12-10 16:33

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Wed, 22 Dec 2010
15:54:30 +0100

>På opslag 10 i den version, jeg får hjem på "putteren".

Hmmm.Det er første gang jeg har været ude for at AO-værktøjer har vist
forkert opslagsnummer. Men den viser kun 58 opslag totalt, men der
ligger faktisk 65 filer i mappen.

Men det er også flere år siden jeg hentede den bog, og den er hentet ad
flere gange, så der må være sket eet eller andet undervejs. Normalvis
bruger jeg mine egen mikrokort, eller kopier deraf, når jeg skal lave
opslag.

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-12-10 13:01

Arne Feldborg wrote:

> Hmmm.Det er første gang jeg har været ude for at AO-værktøjer har vist
> forkert opslagsnummer. Men den viser kun 58 opslag totalt, men der
> ligger faktisk 65 filer i mappen.

Nu kan jeg af gode grunde ikke se de filer, du har liggende fast på din egen
computer. Jeg kan kun referere til hvad jeg fra gang til gang downloader.
Jeg kan se 54 opslag i alt lige nu.

> Men det er også flere år siden jeg hentede den bog, og den er hentet
> ad flere gange, så der må være sket eet eller andet undervejs.

Det skal jeg ikke kunne udelukke. Jeg har kun været bruger siden februar i
år.

> Normalvis bruger jeg mine egen mikrokort, eller kopier deraf, når jeg
> skal lave opslag.

Det kan være fint nok, så længe man ikke skal dele oplysninger med andre.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-12-10 13:35

Erik Ginnerskov wrote:

> Det var på AO.
> Ringkøbing Amt, Hammerum Herred, Sinding Sogn 1724/1815 - 20/6 1779.
> På opslag 10 i den version, jeg får hjem på "putteren".
> Opslag 6 går fra 1741 til 1745.

Kigger man på opslag 32 i samme bog, blev Morten og Maren trolovet 24. maj
1778 og gift 25. ? - står der september?

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-12-10 13:47

Erik Ginnerskov wrote:

> 24. maj 1778 og gift 25. ? - står der september?

Nej, der står 21. ?

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-12-10 13:55

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev Thu, 23 Dec 2010
13:35:03 +0100

>Kigger man på opslag 32 i samme bog, blev Morten og Maren trolovet 24. maj
>1778 og gift 25. ? - står der september?

Ja, 21 Sept.

Det er en ret lang forlovelsesperiode, men sådan er det altså.
--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-12-10 14:04

Arne Feldborg wrote:

> Ja, 21 Sept.
>
> Det er en ret lang forlovelsesperiode, men sådan er det altså.

Tak