Christian Ditlev Nissen
Fra : Terje Norin

Dato : 20-12-10 16:15

Noen som har oversikt over etterkommerne til Nicolai Lorentzen Nissen
til Lerbæk og Rugballegård, Spesielt ettetkommeren Christian Ditlev
Nissen, stemmer det at han fikk en sønn som ble døpt Mads Lind Nissen?

Vh. Terje Norin

Fra : Poul E. Jørgensen

Dato : 23-12-10 10:01

"Terje Norin" <norin@jkn.no> wrote in message
> Noen som har oversikt over etterkommerne til Nicolai Lorentzen Nissen til
> Lerbæk og Rugballegård, Spesielt ettetkommeren Christian Ditlev Nissen,
> stemmer det at han fikk en sønn som ble døpt Mads Lind Nissen?

Du får nok ikke noget svar før du prøver at specificere: Hvor i verden er
Lerbæk og Rugballegård? Helst hvilket sogn, amt eller herred? Hvilket år
taler vi ca. om? Hvor finder vi "etterkommeren Christian Ditlev Nissen"?

--
Poul E. Jørgensen

Fjern de to A'er hvis du svarer per e-mail.
Remove the two A's if replying by e-mail.

Fra : Toke Nørby

Dato : 23-12-10 11:08

Poul E. Jørgensen <33@AAGVDNET.DK> wrote:

> [...]
>Lerbæk og Rugballegård? Helst hvilket sogn, amt eller herred? Hvilket år
>taler vi ca. om? Hvor finder vi "etterkommeren Christian Ditlev Nissen"?

Jeg kan se tre stk. Rugballegaard i min postadressebog fra 1875
1. Erritsø sogn, Elbo herred, Vejle amt. Fredericia.
2. Hatting sogn og herred, Vejle amt. Horsens.
3. Hovedgaard. Hover sogn, Tørrild herred, Vejle Amt, Jelling.

Lerbæk ses ikke i den postadressebog, men der er 6 stk. i Trap
Danmark, hvor der i to tilfælde er sammenfald: Der nævnes hovedgårde i
Elling og Hover. (De er også med i postadressebogen fra 1915, hvor der
i øvrigt er 15-20 steder med navn Lerbæk, men kun de to nævnte
hovedgårde).

Terje, du kan så skynde dig at danse om juletræ og bagefter begynde at
lede efter dem på www.arkivalieronline.dk

Glædelig jul!
--
Mvh Toke

Toke.Norby@Norbyhus.dk
"30-øres provisorierne fra 1955-1956" og
Den Danske Postetat, DDPE:
http://www.norbyhus.dk/

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-12-10 13:10

Terje Norin <norin@jkn.no> skrev Mon, 20 Dec 2010 16:15:07 +0100

Jeg er enig i, at spørgeren burde have givet flere og mere præcise
oplysninger. Men der er nok ingen tvivl om, at det er Rugballegaard og
Lerbæk i Tørrild herred det drejer sig om.

Dise gårde var sammen med bla. også Brandbjerg i en periode ejet af
Nissen familien.

Se også:
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=281821&sort=e
http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=281816&sort=e

http://nygaards-sedler.dk/viewpage.php?page_id=64&nr=32159&sort=f
http://nygaards-sedler.dk/viewpage.php?page_id=64&nr=22927&sort=f

http://ddd.dda.dk/nygaard/visning_billed.asp?id=281380&sort=e

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk

Fra : Terje Norin

Dato : 26-12-10 17:36

Den 23.12.2010 13:09, skrev Arne Feldborg:
> [...]
> Lerbæk i Tørrild herred det drejer sig om.
>
> Dise gårde var sammen med bla. også Brandbjerg i en periode ejet af

Hei. Takk for svar!
Jeg beklager mitt noe upressise spørsmål, men det det dreier seg om er
Bov sogn, Sønderjylland. Lerbæk og Rullegaard
Christian Ditlev Nissen (1701- 1744) var sønn av Nicolai Lorentzen
Nissen og Elisabeth Sophie Høeg. Jeg lurer på om denne Christian Ditlrv
hadde en sønn som het Mads Lind Nissen. Fortsatt god jul alle sammen!

Vennlig hilsen Terje Norin

Fra : Toke Nørby

Dato : 26-12-10 20:41

Terje Norin <norin@jkn.no> wrote:

...snip

> [...]
>Nissen og Elisabeth Sophie Høeg. Jeg lurer på om denne Christian Ditlrv
>hadde en sønn som het Mads Lind Nissen. Fortsatt god jul alle sammen!

Ja, det ser ud til at være rigtigt:

http://www.ntnu.no/ub/spesialsamlingene/privark/p033/Privatarkiv_nr.33_2009.pdf

(Igen er Google din ven Den "mappe" må du kunne låne på
universitetet.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-12-10 21:38

Terje Norin <norin@jkn.no> skrev Sun, 26 Dec 2010 17:35:54 +0100

>Christian Ditlev Nissen (1701- 1744) var sønn av Nicolai Lorentzen
>Nissen og Elisabeth Sophie Høeg.

Det er rigtig nok, at familien stammer fra Søndejylland (det gør de
fleste Nissen'er vel iøvrigt).

Men når du specifikt nævner Nicolai Lorentzen Nissen og Elisabeth Sophie
Høeg til Lerbæk og Rugballegård, så er det altså Hover sogn i Tørrild
herred, Vejle amt.

Christen Ditlev var så vidt jeg kan se Birkeskriver et sted på
Sjælland. Og ifølge Nygaard levede han stadigvæk i 1757.

--
mvh, A:\Feldborg
feldborg@haunstrup.dk