Temperaturreference
Fra : Steen Suder

Dato : 17-12-10 17:50

Jeg vil gerne kalibrere nogle gulvvarmesonder, digitaltermometre etc.
Desværre har jeg ikke adgang til prof. kalibrerede referencer og leder
derfor efter noget "tilgængeligt".

Mit bedste bud pt. er den kendte 1:273 blanding af vand og is, der
skulle give 0°C (antager at hårdheden ikke betyder meget).
Hvor præcis er dette (med postevand)?

Hvis jeg skal bruge en reference mere - eller blot en anden, hvad er der
så af muligheder?

--
Steen Suder

Fra : Steen Suder

Dato : 17-12-10 18:10

Den 17-12-2010 17:49, Steen Suder skrev:
> [...]
> Hvor præcis er dette (med postevand)?
>
> Hvis jeg skal bruge en reference mere - eller blot en anden, hvad er der

Forresten... ønskelig præcision: noget i nabolaget af 0,1-0,25°C.

Referencen kunne også være i retning af et termometer med rimelig præcision.

--
Steen Suder

Fra : Max

Dato : 17-12-10 18:43

Hej Steen

> Forresten... ønskelig præcision: noget i nabolaget af 0,1-0,25°C.
>
> Referencen kunne også være i retning af et termometer med rimelig
> præcision.

Var det ikke en ide at købe et rimeligt måleinstrument og så en
PT100 temperatursensor til det, det fåes til små penge og så
kan man stole på det.

Max

Fra : Steen Suder

Dato : 18-12-10 08:57

Den 17-12-2010 18:43, Max skrev:
> Hej Steen

> Var det ikke en ide at købe et rimeligt måleinstrument og så en
> PT100 temperatursensor til det, det fåes til små penge og så
> kan man stole på det.

Udfordringen er at en PT100/1000-sensor koster relativt meget hvis den
skal være præcis. Jo billigere, jo større tolerance leveres de i.

--
Steen Suder

Fra : Hauge

Dato : 18-12-10 09:00

Den 18-12-2010 08:56, Steen Suder skrev:
> Udfordringen er at en PT100/1000-sensor koster relativt meget hvis den
> skal være præcis. Jo billigere, jo større tolerance leveres de i.

Hvor meget er "relativt meget"?

http://kortlink.dk/8gxk

Portoen bliver lavere ved flere stk.

Mvh Hauge

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 18-12-10 10:22

"Hauge" <hauge@CUTsmart-tech.dk> skrev

> http://kortlink.dk/8gxk
>
> Portoen bliver lavere ved flere stk.

Det er vel uden aflæsningsudstyr, for mig at se er det bare ledningen man
vil sælge?

Unøjagtigheden må da i høj grad afhænge af, hvad man måler med.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hauge

Dato : 18-12-10 10:39

Den 18-12-2010 10:22, Preben R. Sørensen skrev:
> Det er vel uden aflæsningsudstyr, for mig at se er det bare ledningen
> man vil sælge?

Det er selve sensoren, og da der allerede snakkes om PT100, der også er
en sensor, så er det en god løsning.

> Unøjagtigheden må da i høj grad afhænge af, hvad man måler med.

Jada, men i første omgang er det jo rart, hvis alle sensorene er ens, så
man ikke skal kalibrere hver enkelt sensor.

Men.. Når der nu står at den er 100 Ohm ved 0 grader celcius, så har man
jo en ret god ref. til videre målinger.

Mvh Hauge

Fra : Ole Pagh

Dato : 18-12-10 11:05

Steen Suder kom med denne ide:

> Forresten... ønskelig præcision: noget i nabolaget af 0,1-0,25°C.

Den nøjagtighed kan du normalt kun opnå med termometre til flere kkr.

Hvis du kan bruge et måleområde på omkring 35 - 40 °C, kan du købe et
digitalt febertermometer på apoteket. De afviger sjældent mere end 0,1
°C er min erfaring.

--
/ Ole

Fra : Aage Andersen

Dato : 17-12-10 19:16

"Steen Suder"
> [...]
>
> Mit bedste bud pt. er den kendte 1:273 blanding af vand og is, der skulle
> give 0°C (antager at hårdheden ikke betyder meget).

Hvis du bruger demineraliseret vand vil jeg antage blandingen med is har en
temperatur bedre end 0 +/- 0,1 °C.

Kogt vand fra hanen kan sikkert ogsaa bruges.

Aage

Fra : Steen Suder

Dato : 18-12-10 08:54

Den 17-12-2010 19:15, Aage Andersen skrev:
> "Steen Suder"

> Hvis du bruger demineraliseret vand vil jeg antage blandingen med is har en
> temperatur bedre end 0 +/- 0,1 °C.

Et afledt spørgsmål er så hvor stor betydning hårdheden har for at ramme
nulpunktet.

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Ole Pagh

Dato : 18-12-10 11:00

Steen Suder skrev den 2010-12-17:

> [...]
> Hvor præcis er dette (med postevand)?
>
> Hvis jeg skal bruge en reference mere - eller blot en anden, hvad er der så

Hvis du laver en grødis blanding med postevand, kommer det i en _ren_
termokande og sørger for at vandet i øvrigt ikke forurenes yderligere
af salte, sprit el. lign., kan du godt regne med at temperaturen er
0,00 °C med en usikkerhed på 0,05 °C.
Sørg for at der er is hele vejen ned i beholderen. og at det emne du
tester, er helt neddykket i blandingen.
Hvis du bruger destileret ellet demineraliseret vand, kan usikkerheden
brnges <0,01 °C.

Vands kogepunkt er 99,98 °C ved et barometrisk tryk på 1013,25 hPa
efter den nugældende temperaturskala (ITS90).
Ved den forrige skala fra 1968 (IPTS-68) var det 100,00 °C.

Skal du kalibrere dit måleudstyr ved andre punkter, er der ikke anden
vej end at sammenligne med et kalibreret referencetermometer.

--
/ Ole

Fra : Ole Pagh

Dato : 18-12-10 11:10

I øvrigt er der ikke masser af råmateriale for en perfekt is/vand
blanding lige uden for døren lige nu?
Nyfalden sne = destilleret vand, sådan ca.

--
/ Ole

Fra : Hauge

Dato : 18-12-10 11:11

Den 18-12-2010 11:10, Ole Pagh skrev:
> I øvrigt er der ikke masser af råmateriale for en perfekt is/vand
> blanding lige uden for døren lige nu?
> Nyfalden sne = destilleret vand, sådan ca.

Det er vel reelt ret syret, der er jo hørt om syreregn, så er der vel
også syresne, eller?

Mvh Hauge

Fra : Ole Pagh

Dato : 18-12-10 11:23

Hauge tastede følgende:

> Det er vel reelt ret syret, der er jo hørt om syreregn, så er der vel også
> syresne, eller?

Njaaa... Man skal ikke bruge det første der falder efter ugers tørke,
men det er heller ikke det der lige er faldet.
Man skal heller ikke bruge sne ude fra vejen hvor saltbilen lige har
kørt.

--
/ Ole

Fra : Max

Dato : 18-12-10 11:38

Hej Hauge
'
> Det er vel reelt ret syret, der er jo hørt om syreregn, så er der vel
> også syresne, eller?

Syreregn er en mangelvare nu om dage, det er derfor
fliser og alting bliver grøn på ingen tid.

Max

Fra : Hauge

Dato : 18-12-10 11:40

Hej Max
Den 18-12-2010 11:38, Max skrev:
> Syreregn er en mangelvare nu om dage, det er derfor
> fliser og alting bliver grøn på ingen tid.

Det har du ret i, men da vi lige nu snakker om rent vand og
temperaturmålingsfejl på under 0.1 grad C., så må den svage syremængde
der trods alt er i regn, jo også betyde noget i det "regnskab". ;)

Mvh Hauge

Fra : Max

Dato : 18-12-10 12:14

Hej Hauge

> Det har du ret i, men da vi lige nu snakker om rent vand og
> temperaturmålingsfejl på under 0.1 grad C., så må den svage syremængde
> der trods alt er i regn, jo også betyde noget i det "regnskab". ;)

Ja, hvis man vil måle indenfor 0,1 grad, ja så skal man have styr
på tingene inden for 0,01 grad, og så bliver det svært.

Max

Fra : Ivar

Dato : 18-12-10 15:24

Steen Suder skrev:

> Mit bedste bud pt. er den kendte 1:273 blanding af vand og is, der skulle
> give 0°C (antager at hårdheden ikke betyder meget).
> Hvor præcis er dette (med postevand)?

Hvad mener du med den kendte blanding 1:273?
Jeg har aldrig hørt, at et sådan forhold skulle være bedst. Det lyder
som noget sammenblanding med det absolutte nulpunkt.

Du skal nok ikke gøre dig så mange bekymringer om præcist 0 grader
til kalibrering af følre til et almindeligt varmeanlæg. De er
ikke specielt liniære. Hvis du justere dem helt præcist ved 0
grader, kan de sagtens være 0,2 grader forkert ved 25 grader.

Til et varmeanlæg ville jeg blot placere alle følerne det samme sted i
stykke tid ved cirka den tempertur, de skal arbejde. Så ville
jeg sammenligne hvad de siger. Hvis der mindst er 4-5 stykker,
giver det et godt billede af hvor nøjagtige de er.

Ivar Magnusson