Luftmodstand ved affyring af projektil
Fra : jimmi1311

Dato : 16-12-10 10:58

Hej Alle

Jeg har brug for at få opfrisket mit fysik. Jeg er ved at hjælpe en
med hans fysikopgae i gyminasiet.

Vi skal have fundet ud af hvor højt et projektil kommer op i luften
hvis det skydes lodret op.

Uden luftmodstand er det jo bare EKin = EPot.

Men hvordan får vi det beregnet når luftmodstand skal medberegnes??

På forhånd tak,
Jimmi

Fra : Preben

Dato : 16-12-10 21:26

Den 16.12.2010 kl. 18:58 skrev jimmi1311 <wolff13@gmail.com>:

> [...]
>
> Uden luftmodstand er det jo bare EKin = EPot.
>
> Men hvordan får vi det beregnet når luftmodstand skal medberegnes??

Hvilket projektil? Du er nødt til at kende projektilet for at kende
modstanden.

--
mvh/Preben

Fra : Preben

Dato : 16-12-10 21:32

> Hvilket projektil? Du er nødt til at kende projektilet for at kende
> modstanden.

Du kan evt. få lidt inspiration her:
http://www.riffeljagt.com/A-ydre%20ballistik.htm
--
mvh/Preben

Fra : jimmi1311

Dato : 18-12-10 09:23

On 16 Dec., 21:32, Preben <pranSLETDE...@privat.dk> wrote:

> Du kan evt. få lidt inspiration her:http://www.riffeljagt.com/A-ydre%20ballistik.htm
> --
> mvh/Preben

Takker.

Jeg ved godt at der er forskel på projektiler, men jeg leder mere
efter en generel mattematisk formel.

MH
Jimmi

Fra : Preben R. Sørensen

Dato : 18-12-10 21:09

"jimmi1311" <wolff13@gmail.com> skrev

Jeg ved godt at der er forskel på projektiler, men jeg leder mere
efter en generel mattematisk formel.

Vindmodstanden er 1/2p x VxV x C x A

hvor p er lufts massefylde, V fart, C luftmodstandskoefficienten og A
arealet. Der er endda begrænsninger på koefficienten ved små legemer og
derudover kan den næppe slås op.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen