Forfædre til Ebbe Lange f 1260 eller Hans ~
Fra : Klaus Andersen

Dato : 15-12-10 20:21

Hej gruppe,

Jeg søger informationer om nogle af mine forfædre, navnlig søger jeg efter
ledet før dem.

Hvem er forfædre til til Ebbe Lange f 1260(70) eller Hans Myrk f 1280?

Al hjælp modtages med taknemmelighed.

Mvh

KA

Fra : Finn Holbek

Dato : 20-12-10 11:31

Hvem er forfædre til til Ebbe Lange f 1260(70).

Man aner intet konkret om hvornår han er født, - navnet Lange kommmer først
ind i slægten ved hans tipoldebarn Oluf Thomsen Lange, som beseglede 1440.

Andre grene kendes under navne som Frost, Munk og Bomøve, af praktiske
grunde kendes slægten først og fremmest som Lange, da det var således dens
sidste generationer skrev sig.

Med så få oplysninger er det højst usandsynligt at det nogensinde bliver
muligt at komme længere tilbage i slægten.

Mvh. Finn Holbek

Fra : Klaus Andersen

Dato : 21-12-10 17:05

"Finn Holbek" <fholbek@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Med så få oplysninger er det højst usandsynligt at det nogensinde bliver
> muligt at komme længere tilbage i slægten.

Hej Finn,

Det lader til at du har viden om dette område, hvilket jeg må være ærlig og
sige, ikke har.

Jeg (vores familie) har dog fået samlet lidt forskellige oplysninger om
vores slægt(er) i tidens løb, og disse ser ikke ud til at stemme overens med
det du her fortæller.

På Ebbe Lange siden har jeg følgende:

--

Overleveret inden for slægten findes et sagn som lader slægten stamme fra
Østrig, hvor den hed Rosenfeld. (Dette spor forsøger for tiden at følge)

195. EBBE LANGE (Klaus' nineteen-times-great-grandfather) was born in 1260.
Ebbe fathered one son:
Thomas Ebbesen Lange192 in 1290

188. IVER THOMASEN LANGE (Klaus' seventeen-times-great-grandfather) was born
in 1320 to Thomas Ebbesen Lange192, as
shown within family tree 47.

183. THOMAS IVERSEN LANGE (Klaus' sixteen-times-great-grandfather) was born
in 1345 to Iver Thomasen Lange 188 and
Karen Pedersdatter Lykke 189, as shown in family tree 47. Thomas died in
1392, aged about 47.

179. NIELS THOMESEN LANGE (Klaus' fifteen-times-great-grandfather) was born
in 1370 in Krogsgaard, Tjaereborg, Ribe to
Thomas Iversen Lange183, as shown in family tree 45. Niels died in 1416,
aged about 46.

174. MOGENS NIELSEN LANGE (Klaus' fourteen-times-great-grandfather) was born
in 1410 to Niels Thomesen Lange179 and
Anne Henriksdatter Reventlow180, as shown in family tree 43. Mogens was a
Ridder, ejer af Lydumgaard og bispens
lensmand på Hennegaard,nævnt 1454 . Mogens died on 3 June 1486, aged about
75.
--

Håber at dette kan hjælpe lidt.

Jeg er vidende om at det er uhyre svært at finde informationer der ligger så
langt tilbage, og det der i grunden her er brug for er nyt kildemateriale,
bland andet om tilknytningen til Rosenfeld-slægten i Østrig.

Ligeledes søger jeg nyt kildemateriale om:

--
191. HANS MYRK/ MØRCH/MØRCK MØRCH (Klaus' eighteen-times-great-grandfather)
was born in 1280 in Mørke?. Hans

Og naturligvis i særdeleshed Hans Myrk´s oprindelse.

Mvh

KA

Fra : Finn Holbek

Dato : 23-12-10 07:42

Der er for så vidt ikke noget galt med din linje, men jeg synes du skulle
glemme alt om at sætte årstal på de tre ældste generationer, indtil Thomes
Iversen, der som det sidste man ved om ham, 1392 udstedte et Vidne i Ribe
Domkirke sammen med (sin Fætter og sine Sønner) Peder Jensen og Oluf og
Gunner Thomesen.

man kender intet til hans fader, som er konstrueret af hensyn til
sammenhængen i slægten, at sætte årstal på en konstruktion er ren digt.

Stamtavlen er fra Danmarks Adels Aarbog 1901 side 243 ff, samlet af arkivar
Anders Thiset.

Læs hans introduktion til slægten mad mere på min hjemmeside:
http://finnholbek.dk/genealogy//getperson.php?personID=I21527&tree=2

Mvh. og god jul
Finn Holbek