Image random load fra mappe
Fra : Peter Nicolaj

Dato : 02-12-10 18:42

Hej,
Jeg skal bruge et script i stil med nedstående, som henter
billeder eksternt.

if (_parent.display_3 == 1) {
         circle3_inner_mc.loadMovie("slide_1.jpg");
         }

if (_parent.display_3 == 2) {
         circle3_inner_mc.loadMovie("slide_2.jpg");
         }
osv...

Problemet med ovenstående script er at de henviser direkte til de
enkelte billeder. Men jeg kan ikke på forhånd vide hvor mange
billeder der ligger eksternt. Så jeg skal have den til at sige
den henter tilfældigt mellem alle jpg billeder. Dog må den ikke
vælge det samme billede to gange.

Så skal altså skrive noget smart i dette stykke:
..loadMovie("slide_2.jpg");

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : felix sanchez

Dato : 05-12-10 13:22

Hej Peter.

Jeg vil foreså, at du laver en XML med alle de mulige billeder, du
kan finde i din mappe.
Denne loader du så til at starte med, så du ved hvor mange billeder
du muligt vil kunne loade.

Du gemmer alle forekomster fra din XML i et Array i ActionScript.
Du kan evt. overveje at "shuffle" dit Array, så det ikke fremstår i
den rækkefølge du skrev i din XML.

Når du så vha. din if sætning skal bruge et billede, kan du læse dit
Arrays length-parameter og derudfra vide hvor mange billeder du har
at vælge imellem.
Når du så vælger et billede for at loade det, kan du jo vælge at
hive det ud af dit Array også, så du ikke kommer til at loade det
samme billede flere gange.

Giver det mening?
Mvh
Felix