Kartofler og webdesign.
Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 29-11-10 17:45

Hej alle.

Medens jeg stod og skrællede kartofler, kom åbenbaringen til mig:

DM i Webdesign!!!

Skal vi ikke lave et DM i webdesign, evt. skåret over Vinsiderne.dk's
nye hjemmeside?

Hvorfor kartofler? - Jo, det er jo "in" for tiden, at blande madlavning
ind i alt. Og kartofler og vin vil da være en eksotisk blanding.

Konkurrencen kunne være med udgangspunkt i Vinsiderne, som den ser ud
lige nu.

1. mest enkle design
2. minimal css
3. æstetestik
4. har du andre/flere ideer?

Kåringen af Danmarks Mester d. 1. januar 2011.

Hvad siger I?

Karl Erik.

--
http://www.tyveri-check.dk - Snyd tyven før han snyder dig!
http://www.ranunkelvej.com

Fra : scootergrisen

Dato : 29-11-10 23:18

Ok men hvorfor skal man bruge vinsiderne som udgangspunkt ?
Er det ik mere spændene at lave sit helt egne så det bliver forskelligt.
Ellers ligner de vil bare hinanden næsten.

Skal man så lave en side om kartofler ?

Fra : Allan Vebel

Dato : 29-11-10 23:34

scootergrisen skrev:

> Er det ikke mere spændene at lave sit helt
> egne så det bliver forskelligt.

Jeg tænkte mest på http://csszengarden.com,
hvor indholdet er ens, men designet meget
forskelligt.

Som udgangspunkt er Karl Eriks ide da god,
jeg tvivler bare på om nogen gider at bruge
julemåneden på den slags.

På den anden side kan det også være en del
spænding i det - der kan kommer mange sjove
ting ud af det.

Karl Erik, i morgen laver du en pastaret

--
Allan Vebel
http://vebel.dk | http://html-faq.dk

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 30-11-10 00:38

On 29-11-2010 23:33, Allan Vebel wrote:

> Karl Erik, i morgen laver du en pastaret

Datteren skulle spise hos en veninde. Endelig var chancen for at slippe
for pasta, ris og salat. Ahh ummm, kartofler - gode gammeldaws kogte
kartofler med sovs - husker du bedstemors sovs?

Mit forslag fremsprang fordi jeg egentlig syntes, at Preben Nielsens css
til vinsiderne.dk, er noget af det mest uoverskelige jeg har set, og gav
mig til at analysere: "Hvad er det egentlig dette drejer sig om? - Er
det ikke bare en header, en menu, en venstre boks, og en indholds boks,
samt en footer?".
Det hele eller delvist, pakket ind i en wrapper eller 2.

"Elastik-designet" - jamen er det ikke bare 100%? - 100% på alle
opløsninger. Det behøver da ikke være så indviklet.

Derfor kunne det være spændende at se "Danmarks mesterens" - og andres
løsninger. "Hvor enkelt kan dette laves, så det opfylder Prebens krav?"

Det kunne måske også "promovere" disse skrantende grupper en smule.

Karl Erik.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 30-11-10 01:01

On 30-11-2010 00:37, Karl Erik Christensen wrote:

> [...]
> løsninger. "Hvor enkelt kan dette laves, så det opfylder Prebens krav?"
>
> Det kunne måske også "promovere" disse skrantende grupper en smule.

Her er inspiration som jeg synes er spændende design:

http://www.websitetemplates.bz/free_templates/winery-free-psd_1009.html

Karl Erik.

Fra : scootergrisen

Dato : 30-11-10 02:25

> Derfor kunne det være spændende at se "Danmarks mesterens" - og andres
> løsninger. "Hvor enkelt kan dette laves, så det opfylder Prebens krav?"

Vi venter med spænding på at du lægger ud.

Men hvorfor skal det absolut være vinsiderne vi skal designe til ?

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 30-11-10 17:45

On 30-11-2010 02:25, scootergrisen wrote:

> Vi venter med spænding på at du lægger ud.
>
> Men hvorfor skal det absolut være vinsiderne vi skal designe til ?

Næ nej, kære hr. Grisen - tror du at du skal brodere videre på mine
korssting?

Hvis der bliver tilslutning til DM i Webdesign, tilmelder man sig. Alles
færdige resultater offentliggøres på samme tid, på samme websted. Der
bliver så et par dage til at vurdere og stemme.

Der er således tale om individuelle og selvstændige arbejder - ingen
smugkikning i krogene.

Men lad os nu se om der er interesse for at deltage.

Hvorfor vinsiderne? - hvorfor ikke? Har du et forslag, så kom med det.

Men lad os høre hvad Preben Nielsen synes.

Kartofler og vin kunne skabe en vis humor - vi er jo ikke nørder der
spiser pizza og drikker cola? Måske kommer du i tv, hvis du vinder

Karl Erik.

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-12-10 00:12

Karl Erik Christensen skrev:

> Men lad os nu se om der er interesse for at
> deltage.

Jamen, jeg vil da gerne deltage - men kun hvis
Preben synes at det er en god ide.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-12-10 00:30

> [...]

> Alles færdige resultater offentliggøres på samme tid, på samme
> websted. Der bliver så et par dage til at vurdere og stemme.

Ideen er såmænd god nok. Der er bare lige et men:

Nogle er skrappe til det grafiske, men laver skodkode.

Andre er mindre opfindsomme angående det grafiske,
men laver strict, stram, valid kode.

Jeg hører nok til i anden pulje. Hvilke kriterier skal der bedømmes ud fra?

Erik Ginnerskov
http://ginnerskov.dk - http://html-faq.dk

Fra : Christian Kragh

Dato : 01-12-10 08:49

> [...]
> men laver strict, stram, valid kode.
>
> Jeg hører nok til i anden pulje. Hvilke kriterier skal der bedømmes ud

Også mig... Altså det med anden pulje.

Jeg tænker på at man kan sætte flere krav op til siden.
Design skal være et af dem, men så kan man også sætte krav til visning på
mobile enheder, at koden validere, koden ikke fylder alverden (til mobile
enheder).

Der kan også laves kategorier at dømme ud fra...

Christian

p.s. jeg er også med på DM

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 02-12-10 00:42

On 01-12-2010 08:48, Christian Kragh wrote:

> [...]
> mobile enheder).
>
> Der kan også laves kategorier at dømme ud fra...

Svarer lige Allan, Erik og Christian her.

Jeg er blevet opmærksom på, at projekt "DM i Webdesign" bliver mere
omfattende end jeg troede - dejligt

Jeg forestiller mig nu at:

- der bliver tilmelding i 2 grupper - begyndere og øvede.
- kriterierne bliver (foreløbig):

-- CSS (incl. CSS3).
-- HTML (incl. HTML5).
-- Grafik
-- Sider for mobile enheder.

Om siderne validerer - ift. W3C og Total Validator, er selvfølgelig et
vigtigt kriterie mht. bedømmelse, men ikke en særskilt diciplin.

Den primære browser som siderne skal vurderes i, vil være FireFox, men
skal selfølgelig også kunne ses i IE 7/8/9 og andre browsere - uden
væsentlige gener.

Jeg er i tvivl om der skal nedsættes et "dommerpanel", da dette vil
afholde dommerne fra at deltage i konkurrencen. Jeg så helst at alle og
enhver kunne logge sig ind på konkurrencens hjemmeside, og afgive sin(e)
stemme(r).

Som Allan foreslår, flyttes arrangementet hen i februar/marts, pga.
julemåneden mv. (Shit du deltager Allan, for du har nemlig lavet en af
de mest interessante sider jeg har set længe, Ø-Færgen ).

At benytte Vinsiderne.dk som udgangspunkt, er nok ikke så heldigt
alligevel. Men emnet er jo heller ikke det vigtigste - men jeg mener der
skal være et fast emne, så der er noget at vurdere ud fra.

Så har I et emne for konkurrencen, hører jeg gerne fra jer - Kartofler
og Vin synes jeg kunne være ok, men det er jo også "mit barn"

Jeg er allerede i gang med at søge sponsorer, så jeg håber der vil være
nogle gode præmier

Karl Erik.

Fra : Allan Vebel

Dato : 02-12-10 01:32

Karl Erik Christensen skrev:

> Shit du deltager Allan, for du har nemlig
> lavet en af de mest interessante sider jeg
> har set længe, Ø-Færgen

Jamen, tak for denne ros - den er de også
glad for på Ø-Færgen.

Dit "shit" betyder samtidig at jeg trækker mig
igen - det har ikke noget med dig at gøre - men
andre interesser.

Jeg skal give tilbud på ombygning af 3500
sider der er lavet i en ældre Frontpage - shit!

Jeg kan kun sige at der bliver dyrt, jeg skal
starte helt forfra - det hele ligger i frames og
tabeller, dårlige gif-billeder og det hele - det
kræver sin mand, men det er jo bare at gå i
gang.

Jeg detager naturligvis i evalueringen af det
resultat der måtte komme ud af det, og giver
gerne min mening til kende vedrørende resultatet,
når den tid kommer.

Lige nu har jeg bare alt for travlt.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-12-10 05:47

On Thu, 02 Dec 2010 00:42:06 +0100, Karl Erik Christensen
<karlerik@none.invalid.com> wrote:

> [...]
>afholde dommerne fra at deltage i konkurrencen. Jeg så helst at alle og
>enhver kunne logge sig ind på konkurrencens hjemmeside, og afgive sin(e)

Det kommer vel lidt an på hvad det er der primært skal bedømmes:
Udseende og funktionalitet, eller hvor kreativt og smart man har
formået at udnytte den tilgængelige teknik. Nr. 1 kan folkedomstolen
tage sig af, mens jeg vil foretrækket et kompetent dommerpanel til at
vurdere efter sidstnævnte.

>At benytte Vinsiderne.dk som udgangspunkt, er nok ikke så heldigt
>alligevel. Men emnet er jo heller ikke det vigtigste - men jeg mener der
>skal være et fast emne, så der er noget at vurdere ud fra.

Hvad med danacord.dk?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 02-12-10 15:48

Som Allan Webel skrev:

> Jeg tænkte mest på http://csszengarden.com,
> hvor indholdet er ens, men designet meget forskelligt.

Derfor kan den påtænkte skabelon godt bruges som et udgangspunkt eller
den omdiskuterede hjemmeside.

Angående kriterierne:

CSS v2.1
html v4.01 eller xhtml v1.0

Da en del af CSS3 og HTML5 ikke kan bruges _fuldt_ ud endnu.

> Jeg er allerede i gang med at søge sponsorer, så jeg håber der vil være
> nogle gode præmier

Lyder spændende.

--
Ib K. Jensen :: www.ikjensen.dk
Only a Genealogist regards a step backwards as progress.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-12-10 16:17

Ib K. Jensen skrev:

> Angående kriterierne:
>
> CSS v2.1
> html v4.01 eller xhtml v1.0
>
> Da en del af CSS3 og HTML5 ikke kan bruges _fuldt_ ud endnu.

Udfordringen er jo så at lave det, så det enten virker hos
alle, eller så alle i det mindste får en fornuftig side.
Altså med fallback til dem med færre/andre funktioner.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips til hjemmesidesnedkeren:

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 02-12-10 16:41

On 02-12-2010 16:16, Kim Ludvigsen wrote:

> Udfordringen er jo så at lave det, så det enten virker hos alle, eller
> så alle i det mindste får en fornuftig side. Altså med fallback til dem
> med færre/andre funktioner.

Præcis Kim.

Som jeg også skrev tidligere:
"Den primære browser som siderne skal vurderes i, vil være FireFox, men
skal selfølgelig også kunne ses i IE 7/8/9 og andre browsere - uden
væsentlige gener."

Det er således op til den enkelte deltager at afgøre, om vedkommende vil
benytte css3 og html5. Men det vil sandsynligvis påvirke bedømmelsen,
hvis koden ikke er browser-kompatibel.

Karl Erik.

Fra : scootergrisen

Dato : 01-12-10 02:37

Jeg syns vi skulle bruge vores egne hjemmesider som skabelon til at lave
en konkurrence om det samme emne.

Altså i stedet for at skulle skrive en masse ny kode og lave design til
en ny hjemmeside hvorfor så ikke bare bruge de design og den kode vi har
arbejdet så meget på i forvejen også sætte det sammen til en ny side.

Den kan så handler om vin og kartofler det godt nok ikke noget jeg
interesser mig for men så kan vi se hvilket design der fungere bedst når
alle siderne handler om det samme emne.

Men jeg syns ikke det skal forgå i al hemmelighed. Der jo ik nogen der
gider og sidde og bruge lang tid på at lave noget for at bare at finde
ud af at i andre har droppet det og der ikke bliver nogen konkurrence.
Syns det bedre man kan se og snakke om hinanden design hen af vejen så
vi kan lærere noget.

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-12-10 12:08

Kurt Hansen wrote:

> Komponisten Dmitri Shostakovich' navn bliver stavet på så
> mange forskellige mæder, at man skal dækkes ind med en sværm af
> alias'er i søgemaskinen.

OK, den havde jeg så ikke overvejet helt igennem, selv om jo, du
forstod hvad jeg mente. Jeg havde egentlig regnet med, man kunne bruge
en generel formel for soundexing og opsnapning af stavefejl, men du
opererer jo med navne fra alle dele af verden og siden er heller ikke
kun til danskere, så bliver den måske lidt sværere end som så.

Ser man på, hvor lidt sådan en funktion fylder på en side, forstår jeg
dog ikke hvorfor så mange webshops enten ikke har en eller har en
handicappet søgefunktion, som nærmest altid returnerer nul. Der er
intet som en god søgemaskine på en musik webshop, der kan få én til at
føle sig velkommen, simpelthen. Det er jo så muligt, jeg mener sådan,
fordi jeg er fra Napster-tiden...

Men (mere on topic) jeg vil ikke blande mig i, hvad konkurrencens
baggrund skal være, men jeg synes dog det er en god idé, man tager et
real life eksempel at arbejde ud fra, fordi man så får den bedste
fornemmelse af, om siden også vil kunne holde i "virkeligheden".

Man kan jo evt. have en bunden og en fri opgave at vælge imellem, hvis
det er. (Bare forslag).

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 02-12-10 12:27

Kurt Hansen wrote:

> Yep, og det var da også mest ment som et muntert indslag - derfor
> winky'en

OK, ja jeg er vidst lidt langsom i dag.

MVH
Rune Jensen

Fra : torsten

Dato : 30-11-10 10:14

On 29 Nov., 23:17, scootergrisen <scootergri...@NOSPANKYOUgmail.com>
wrote:
> Ok men hvorfor skal man bruge vinsiderne som udgangspunkt ?
> Er det ik mere spændene at lave sit helt egne så det bliver forskelligt.
> Ellers ligner de vil bare hinanden næsten.
>
> Skal man så lave en side om kartofler ?

Ham er intil v stadig verdensmester

http://snot.1go.dk/

Fra : se_her@runejensen.dk

Dato : 02-12-10 04:18

Kurt Hansen wrote:
> On Thu, 02 Dec 2010 00:42:06 +0100, Karl Erik Christensen

> Hvad med danacord.dk?

Den bliver svær, Kurt, for der er rigtig rigtig meget serverside og
database arbejde i den. Faktisk mener jeg slet ikke, layout/HTML/CSS
mv. er det vigtigste på den side, det bør kunne klares med standard
elementer. Derimod, er det hammer vigtigt, at man har styr på
databasen, så man kan levere tingene logisk, give logisk struktur og
navigering, levere korrekte svar hurtigt, og f.eks. også via en
søgemekanisme, som jeg så nok ville udbygge med soundexing.

Det er en applikation/opslagsværk/webshop, nok mere end en hjemmeside,
og hvor funktion derfor er langt det vigtigste. Sammenlign med mange
andre online-shops, og én af de få ting den kan skille sig ud på, er
faktisk en god søgemekanisme, for det er der masser som ikke har.

Men OK, bare min mening.

MVH
Rune Jensen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 02-12-10 18:00

On Thu, 2 Dec 2010 03:17:35 -0800 (PST), se_her@runejensen.dk wrote:

> [...]

>navigering, levere korrekte svar hurtigt, og f.eks. også via en
>søgemekanisme, som jeg så nok ville udbygge med soundexing.

Dejavu! Det er mange år siden jeg jævnligt stødte på det begreb i
forbindelse med (software til) slægtsforskning. Aha, det lever altså
og kan bruges den dag i dag. Ja, der er en del udfordringer i et
søgesystem. Komponisten Dmitri Shostakovich' navn bliver stavet på så
mange forskellige måder, at man skal dækkes ind med en sværm af
alias'er i søgemaskinen.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Preben Nielsen

Dato : 02-12-10 08:24

On 30 Nov., 17:45, Karl Erik Christensen wrote:

> Men lad os h re hvad Preben Nielsen synes.

Det er ok med mig, hvis I skulle have lyst til tage udgangspunkt i
Vinsiderne.dk. Jeg vil i givet fald tage det for givet, at jeg
efterfølgende kan stjæle koder og layouts med næb og klør...

Hvis I skulle vælge dette, så lad mig lige vide, om jeg kan byde ind
med yderligere, men ellers kan der i min første tråd her på forumet
http://groups.google.com/group/dk.edb.internet.webdesign.html/browse_thread/thread/e09e340aeb122ab9
læses om, hvad mine ønsker til et nyt site er.

Preben

Fra : Preben Nielsen

Dato : 02-12-10 08:27

On 30 Nov., 17:45, Karl Erik Christensen wrote:

> Men lad os h re hvad Preben Nielsen synes.

Det er ok med mig, hvis I skulle have lyst til tage udgangspunkt i
Vinsiderne.dk's nye layout (som har været til debat i tidligere
tråde). Jeg vil i givet fald tage det for givet, at jeg

Fra : Preben Nielsen

Dato : 02-12-10 08:31

> [...]

Hvis I skulle vælge dette, så lad mig lige vide, om jeg kan byde ind
med yderligere, men ellers kan der i min første tråd her på forumet
"Søges: Gode råd i forbindelse med renovering af stort site"